|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

ההתקוממות בסוריה בראיית השיח הפנימי ברשתות החברתיות

ניכרת בשיח ברשתות החברתיות בסוריה ראייה מפוקחת אודות הקשיים והמגבלות, יחד עם ההבנה כי מדובר במאבק ממושך, שלא יוכרע ללא מעורבות חיצונית. מעניין כי אין בשיח התייחסות לאירועים כמאבק בין עדתי, ואין קריאה לפעולות נקמה נגד העדה העלאווית, אשר ברובה תומכת במשטרו של הנשיא בשאר אסד, אך שומרת על פרופיל נמוך
08/06/2012  |   אודי דקל   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
10% מאוכלוסיית סוריה משתמשים ברשתות החברתיות [צילום: AP]


רקע

מאז החלה ההתקוממות בסוריה, למעלה מ-15,000 אזרחים סוריים נרצחו ולא ניתן לצפות כיצד ומתי יסתיימו האירועים. השיח הפנים סורי, כפי שעולה ברשתות החברתיות, מאופיין בתחושות הייאוש והמצוקה לאור המשך שליטתו של בשאר אסד והעתיד שאינו ברור.

כ-10% מאוכלוסיית סוריה משתמשים ברשתות החברתיות (טוויטר, פייסבוק, בלוגים ו-יוטיוב). רוב רובם של המשתמשים ברשתות הוא: חילוני, ליברלי, בעיקר מוסלמי-סוני. עם זאת, פעילים ברשתות גם כורדים ובכירי האופוזיציה הצבאית והפוליטית. בנוסף ניתן למצוא ברשתות מספר לא מבוטל של גולים סוריים (ביניהם גם עלאווים).

בחרנו להציג במסמך זה את המגמות הבולטות בשיח הסורי המתנהל ברשתות החברתיות.

הפיצול בקרב גורמי האופוזיציה הצבאית והפוליטית

ניכר חוסר שביעות רצון ותסכול רב בעקבות הפיצול והפילוג הבולטים בקרב האופוזיציה הצבאית והפוליטית. הפיצול מתבטא במאבקי כוח והשפעה, העדר מנהיג מוסכם על כל הזרמים, וחוסר הסכמה לגבי התכלית ומצב הסיום - כיצד תראה סוריה לאחר הפלת משטרו של בשאר אסד.

ה-FSA (Free Syrian Army) הוא האופוזיציה הצבאית, המבוססת על עריקי הצבא הסורי, שמטרתם לתפוס מאחזי שליטה בכוח ולספק מענה צבאי כנגד הפעלת הכוח מצד המשטר. הארגון נתמך בכסף ובאמל"ח על-ידי טורקיה, קטר וסעודיה. למרות שתקופה ארוכה זכה ה-FSA לגיבוי מלא מצד המהפכנים הסוריים, ניתן לזהות ברשתות לאחרונה, ביקורת על כך שהארגון עסוק במאבקי פיקוד והיררכיה פנימית, וכי אינו מהווה משקל נגד לצבא הסורי ולשאר מנגנוני הביטחון.

ה- SNC ((Syrian National Council, מהווה מטריה של כל ארגוני האופוזיציה. הגוף יושב באיסטנבול ולא בסוריה ומטרותיו העיקריות הן - גיוס תמיכה בינלאומית כלכלית ומדינית להפלת משטרו של אסד. כמו-כן, יצירת קואליציה חלופית, אשר תייצג כל אחת מהעדות בסוריה, עם מצע פוליטי מוסכם. נכון להיום, נכשל הגוף ובראשו, ברהאם גליון, להשיג את שני היעדים הללו.
ה- LCC (Local Coordination Committee) פעיליו נחשבים ליותר מקובלים ואהודים בציבור, בשל פעילותם בשטח, פעילותם במאבק לא-אלים (ההפגנות), האופן בו הם מתעדים את האירועים בכתיבה ובצילום, דואגים לסיוע הומניטרי לתושבים, דואגים לקבורת הקורבנות ולאור כל זאת זוכים לתמיכת הציבור.

המתח שבין מלחמת אזרחים (حرب أهلية) ומאבק עדתי (حرب طائفية )

ברשתות מתארים את המצב הנוכחי בסוריה כהתפתחות מלחמת אזרחים, בה כוחות סוריים הורגים ורוצחים כוחות סוריים אחרים ובתוך כך אזרחים. אך בשיח מדגישים, כי אין מדובר במאבק בין עדתי, לא עולות קריאות לנקמה בעדה העלאווית והמיקוד הוא בהפלת שלטון משפחת אסד. קיימת הבנה שנעשה שימוש בתיאור המצב כמאבק עדתי, על-ידי גורמים שונים, כדי לטרפד התערבות בינלאומית בסוריה, בשל החשש להתפרצות מלחמה עדתית ונקמות דם ביום שלאחר נפילתו של אסד. כמו-כן, גורמים עלאווים ברשת טוענים, כי העדה העלאווית אינה מתייצבת כקבוצה אחת מאחורי הנשיא אסד והרוב העלאווי לא סתם דומם. לכן חוזרים ומדגישים החברים ברשת שאין מדובר במאבק בין עדתי ואין קריאה לנקמות דם.

האחים המוסלמים - מתפקיד משני לקדמת הבמה

ככל שהולך וגובר הפיצול בקרב הנהגת תנועות האופוזיציה החילוניות-ליברליות, עולה כוחם של האחים המוסלמים. בדומה לשאר המדינות הערביות, תנועת האחים המוסלמים נחשבת לגוף המאורגן והממומן ביותר שאינו ממשלתי. גם בסוריה הם הכוח המאורגן והחזק, הם אינם מוכנים להוביל את המאבק ומקווים שהגורמים הליבראליים והמערב יביאו לנפילת המשטר ויגישו את השלטון על מגש לאיסלאם הפוליטי. כיוון שהמאבק בסוריה נמשך זמן רב, ניכר - כבר בשלב זה - כוחם של האחים המוסלמים בשני תחומים מרכזיים:

א. גיוס חכמי הדת וההלכה המוסלמים במדינות ערב (מצרים, סעודיה, קטר, כווית, ירדן) והנפקת פסקי הלכה ('פאתוות') המתירים את דמו של בשאר אסד. כמו-כן, מאפשרים את מימון וחימוש האופוזיציה בסוריה ואף מציעים סכומים נכבדים על ראשו של אסד.

ב. ככל שהולכים ומתבררים ממדי הפיצול וחוסר האפקטיביות של המועצה הלאומית הסורית, קיימת הבנה בקרב החברים ברשתות החברתיות, כי בצעדים מדודים האחים המוסלמים מתקדמים לקדמת הבמה והפכו לגורם המשמעותי כבר עתה.

מלחמת ה- Proxies

מופגנת דאגה בקרב הפעילים ברשתות החברתיות, כי ככל שהמאבק מתמשך וגדל הכאוס, נוצר שטח פורה לחדירתם של גורמי ג'האד וקיצונים אחרים, המגבירים את תחושת הכאוס והטרור ומהווים תירוץ עבור משטר אסד לטעון, כי מדובר בפעולות טרור, תוך הדגשת תפקידו של בשאר אסד "להגן על סוריה מפני אלו שמנסים להחריבה". ניכרת דאגה ברשתות, כי סוריה הופכת להיות שדה מערכה של שליחים הנלחמים בשליחים אחרים וכן שדה מערכה של גורמים זרים. כמו-כן, לא ברור כיצד ישתלטו על כוחות אלו ביום שאחרי נפילת משטר בשאר אסד. עיקר ההתייחסויות הן לשתי קבוצות של שחקנים-שליחים:

א. האיסלאם הרדיקאלי הסוני: גורמי ג'האד ואל-קאעדה. מגיעים בעיקר מעירק, אך גם דרך ירדן. אלו אותם גורמים קיצוניים, וותיקי עירק ואפגניסטן, שנשאבים לאזורי סכסוך וחוסר יציבות בעולם הערבי. ניכרת דאגה מהמספר ההולך וגובר של פעולות טרור בדמותן של מכוניות תופת המתפוצצות בלב ערים, עם נזק כבד בחיים וברכוש.

ב. יחידות מכוח 'קודס' של משמרות המהפכה האירניים, מלווה באנשי חיזבאללה. מלבד הנשק והמימון שיגרה אירן לסוריה קצינים רבים מקרב כוח 'קודס', בעלי ניסיון בדיכוי ההפגנות באירן ב-2009 שמאמנים ומדריכים את המקבילה הסורית, כוחות ה'שביחה' ( الشبيحة - "הביריונים"), מעין מיליציה אזרחית הפועלת נגד המפגינים וכוחות האופוזיציה, על-מנת לדכא בכוח את המרי האזרחי.

בשאר אסד - 'כריתת ראש האריה'

נאום הנשיא בשאר אסד ב-3 ביוני צוטט בהרחבה ברשתות החברתיות. הופגנה סלידה וביקורת קשה לדבריו. ההערכה השלטת היא, שאסד מנסה להרוויח זמן ולהסב את הדיון מבעיות הפנים ואובדן הרלוונטיות שלו לבעיית הטרור. מדיניות הרפורמות שמציג הנשיא נתפסת כמהלך ציני שנועד גם להרוויח זמן וגם להרחיק את המעורבות הזרה.

עולה הרושם, כי הנשיא בשאר אסד איבד את הלגיטימיות שלו ועד שלא 'ייכרת ראש האריה' והצבא הסורי יצא ממרכזי הערים, המאבק לא יסתיים. כל פתרון אחר אינו מקובל בקרב המהפכנים. ברור לכל, כי משטרו נשען כעת על הסיוע האירני-רוסי.

קיימת ציפייה מפתיעה דווקא מישראל שתפעל להפלת משטרו של בשאר אסד ובדרך זו תביא למיטוט הציר הרדיקאלי אירן - סוריה - חיזבאללה. זאת, בניגוד לחוסר אמון מוחלט בסיוע אפשרי של מדינות ערב והעדר ציפייה שאלה תפעלנה למען העם הסורי.
עולה ברשתות ההבנה, כי הסיכויים להגעה להסדר עם משטרו של אסד הולכים וקטנים, אם על-ידי יישום תוכנית מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי ענן או לחלופין נכונות מנהיגים ערביים לאפשר לו דרך מילוט ומקלט מדיני (המודל התוניסאי/תימני). כתוצאה מכך דנים בתרחישים של חיסולו של אסד בסוריה.

אי התערבות המערב - חוסר הוודאות והחשש מאפקט הדומינו

הפעילים הסוריים ברשת משערים, כי הימנעות הקהילה הבינלאומית מהתערבות צבאית בסוריה נובעת מהסיבות הבאות:

א. חוסר הוודאות לגבי עתידה של סוריה. בשל הפיצול בקרב גורמי האופוזיציה, מבלי שיש תוכנית והסכמה לאומית בין הגורמים השונים, קיים חשש בקרב מדינות המערב לנפילת סוריה לידי גורמי איסלאם, או היווצרות מצב כאוטי ואנרכיה בסוריה.

ב. אפקט הדומינו. ישנה הבנה ברורה, כי להפלת המשטר בסוריה תהיינה השלכות ישירות על יציבות המשטרים השכנים - ירדן ולבנון. החשש מערעור משטרו של המלך עבדאללה בירדן ומצד שני החשש ממלחמת אזרחים בלבנון (סימנים ראשונים לכך כבר מתרחשים בטריפולי שבלבנון). כמו-כן, יש המשערים שתתפתח הסלמה בין חיזבאללה לישראל, וגם את זאת המערב מעוניין למנוע.

ג. הסוגיה הכורדית. בשיח בקרב הפעילים הסורים ברשתות מייחסים חשיבות לשיקוליה של טורקיה, החוששת מההשלכות בזירה הכורדית לנפילת המשטר בסוריה, דבר העשוי להמריץ את השאיפה לאוטונומיה כורדית עצמאית. מציינים ברשתות כי המשטר הטורקי, שבראשית המאבק הסורי קרא באופן ברור להפלת משטרו של אסד, הנמיך לאחרונה את הטונים, כאשר הבין את ההשלכות של ההתעוררות הלאומית והדרישה להכרה בזכויות הפוליטיות של הכורדים.

סיכום והערות

ניכרת בשיח ברשתות החברתיות בסוריה ראייה מפוקחת אודות הקשיים והמגבלות, יחד עם ההבנה כי מדובר במאבק ממושך, שלא יוכרע ללא מעורבות חיצונית. מעניין כי אין בשיח התייחסות לאירועים כמאבק בין עדתי, ואין קריאה לפעולות נקמה נגד העדה העלאווית, אשר ברובה תומכת במשטרו של הנשיא בשאר אסד, אך שומרת על פרופיל נמוך.

בפני המהפכנים הליבראליים החילוניים עומדות מספר אופציות גרועות להמשך.

1. הם מבינים שאין סיכוי לרפורמות הכוללות את עזיבתו של בשאר אסד את סוריה.

2. הם מפנימים שהאיסלאם הפוליטי בסוריה, קרי האחים המוסלמים, מגביר את השפעתו ותופס עמדות מפתח בכל הקשור לניהול המאבק להפלת משטרו של בשאר אל-אסד, לאור חולשת האופוזיציה החילונית.

3. עיקר חששם מופנה לכך שעל סוריה ישתלטו גורמי ג'יהאד איסלאמיים קיצוניים וישרור בה כאוס ואנרכיה לאורך זמן.

לאור זאת, מקווים המהפכנים למעורבות זרה, בעיקר מערבית, שתביא לנפילת משטרו של בשאר אסד. מעניין כי מובילי דעת הקהל ברשתות החברתיות בסוריה, מצפים דווקא למעורבות ישראלית שתביא לנפילת בשאר. לגרסתם, הדבר אך יזכה את ישראל באהדה בציבור הרחב בעולם הערבי, למרות שמדובר בישראל!

כמו בימיו היותר טובים, כוחו של משטר אסד הוא ביכולתו לגרום לנזקים ולהתערערות היציבות האזורית. הערכה הרווחת ברשתות היא כי שכנותיה של סוריה חוששות ומודאגות מפני ההשלכות השליליות שצפויות להן לאחר נפילת משטר בשאר אסד, כאשר האיתותים הראשונים לכך כבר פרצו בלבנון. לפיכך, שכנותיה של סוריה, ובכלל זה גם ישראל, בוחרות בפרופיל מעורבות נמוך ומתארגנות לקראת היום שאחרי בשאר.

מבט על, גיליון 341, 8 ביוני 2012.
תאריך:  08/06/2012   |   עודכן:  08/06/2012
אודי דקל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההתקוממות בסוריה בראיית השיח הפנימי ברשתות החברתיות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לאודי
10/06/12 21:37
2
זה ייקרב את סופנו
10/06/12 22:51
3
הגוי..
22/06/12 13:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאות כתבות התחקיר על ארגון בצלם, שהתפרסמו בשנים האחרונות באתר News1, חשפו פעם אחר פעם דיווחים חסרים, מוטים, בלתי מדויקים, בלתי מהימנים, ואף שקריים. האירועים באזור הישובים יצהר ועוריף בשומרון (26.5.12) מספקים הזדמנות טובה נוספת לבחון את מתודולוגיית המחקר של ארגון בצלם ומהימנות דיווחיו.
08/06/2012  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   כתבות
השמש במל תאומים, מאפשרת להרבה מידע חדש להגיע לכל אחד מאיתנו. החשיבה חדה ובהירה יותר. בני מזל תאומים מוכרים ביכולת שלהם לפתור חידות מורכבות, תשבצים ופאזלים המופיעים במורכבות היומיומית. עתה עם השמש הנעה בנגזרת הזו, היכולת הזו משפיעה על כל אחד ואחת. האנרגיה המנטאלית גבוהה יותר.
08/06/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
זהו שבוע חשוב לחברת הנדל"ן אנגל משאבים ופיתוח, שפעם הייתה אחת מחברות הבנייה המובילות, ובנתה אלפי דירות. אחר כך נקלעה לבעיות, ופעולתה נפגעה מאוד. כיום, אנגל, שעברה לשליטת המיליונר היהודי-אנגלי קונרד מוריס, חוזרת לפעולה. שלשום (6.6.12) מכרה מגרש בתל אביב, ב-76 מיליון שקל. בימים אלו היא במו"מ לעסקת נדל"ן נוספת. במקביל, מקדמת אנגל פרויקטים לחידוש בניית דירות בתל אביב, בזכרון יעקב ובחיפה. מי שמפיח חיים הוא היו"ר החדש משה נוה, הנעזר במנכ"ל יעל מילר.
08/06/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
ההצגה על-פי המחזה של מנואל פויג, שכבר עלתה בארץ כמה פעמים, והייתה הצלחה קולנועית כסרט, הופקה הפעם כפרויקט בימוי לתואר שני של עידן עמית, במסגרת אוניברסיטת תל אביב. את הצלחת הבימוי יש לתלות בכמה גורמים. מלבד הבימוי הכה מקצועי, הדרמטי והריאליסטי להדהים, הגורם הראשון במעלה הוא הליהוק, בו עזר ויעץ גרי בילו ז"ל. ההצגה מוקדשת לזכרו של מנהלו ומייסדו של תיאטרון באר שבע ומנהלו האגדי של ביה"ס לאמנויות הבמה "בית צבי" - שכל שלושת השחקנים הם בוגריו משנים שונות.
08/06/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
הידיעה שמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר שמעון שבס, המתגורר כיום בלונדון, עומד בראש קבוצת אנשי עסקים שמבקשת לרכוש את קבוצת הכדורגל "הפועל" תל אביב, התקבלה אצלי ברגשות לא מעורבים. כבר לפני שנים, כאשר חשפתי לראשונה את מעלליו הנסתרים בידיעות אחרונות, למדתי לדעת שמאחורי החיוך המלאכותי שלו מסתתר אדם כוחני, חסר-מעצורים שהפך את השירות הציבורי קרדום לביצוע חפירות עמוקות ומניבות.
08/06/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il