|   15:07:40
  אלישיב רייכנר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

"ידענו שגבול מצרים שקט רק באופן זמני"

אילן רגב, מזכיר קיבוץ כרם-שלום, חושש שחדירת הנגמ"ש המצרי תבלום את תנופת ההתיישבות שקיבוצו מצוי בה בשנים האחרונות. ביישובים החדשים של עקורי גוש קטיף לא מתרגשים מהדי הפיצוצים, אך מודעים היטב לסיכון הנשקף מהגבול המצרי המרוחק מאות מטרים בלבד. סיור בחבל שלום
17/08/2012  |   אלישיב רייכנר   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
אהוד ברק ובנימין נתניהו צופים במשוריין המצרי בכרם שלום [צילום: אבי אוחיון/לע"מ]

יוחאי עופר
יותר מעשר התרעות ידועות לצה"ל ולשב"כ

במקום שבו פוצץ הנגמ"ש המצרי ביום ראשון בערב נשארה ביום שלישי בבוקר רק חלקת קוצים שרופה. רבים מהנוסעים בכביש 232, כביש האורך של הנגב המערבי, מתקשים להאמין שבתחילת השבוע שעבר נסע עליו רכב משוריין עמוס מחבלים וחומרי נפץ. מסיבה שעדיין לא הובררה לחלוטין, המשוריין חלף על פני הפנייה לקיבוץ כרם-שלום והמשיך לשעוט קדימה עוד 500 מטרים עד שיורט בידי כלי טיס של חיל האוויר בסמוך לאנדרטת אוגדת הפלדה.

אילן רגב, מזכיר קיבוץ כרם-שלום, נסע בקטע הכביש המדובר חמש דקות קודם לכן. הוא סיים לאכול ארוחת ערב בחדר האוכל של הקיבוץ ויצא בחזרה לביתו בקיבוץ רוחמה. בינתיים, בחדר האוכל, קיבלו התושבים הוראה חריגה להיכנס למרחבים מוגנים, לנעול את הדלתות ולכבות את האורות עד להודעה חדשה. במשך כמעט חמש שעות הם שהו בחדרים נעולים וחשוכים, שמעו פיצוצים מכל עבר וניזונו מרסיסי מידע שזרמו אליהם במסרונים למכשירי הטלפון הניידים. "האירוע הזה שונה מירי הפצמ"רים שהתושבים כבר התרגלו אליו", אומר רגב, "הוא מאיים הרבה יותר. חודרים לפינה הכי מוגנת שלך ואתה חסר אונים לחלוטין".

רגעי החרדה החזירו את התושבים הוותיקים בכרם-שלום שש שנים לאחור, לפיגוע שאירע בסמוך ליישוב ביוני 2006 והסתיים בחטיפתו של גלעד שליט. "זה היה אירוע דומה מאוד", אומר רגב, "וגם האפקט שלו על החברים היה דומה. בפעם הראשונה בשנים האחרונות היו לי שני נפגעי חרדה ביישוב. זה קרה בעיקר בגלל שחלק מהמשפחות היו מפוזרות ביישוב בזמן ההוראה להסתגר בבתים. הם לא ידעו איפה כל אחד נמצא, ונכנסו ללחץ אטומי".

על חבל דק

מיכל לנשדו, תושבת חדשה:
"בקריית-אתא לא אפשרתי לבן שלי לרדת לרחוב לבד כי פחדתי מהאנשים הלא מוכרים. בכרם-שלום אני מרגישה בטוחה יותר כי זה מקום קטן וחם"

כרם-שלום הוא קיבוץ ותיק. כבר ב-1956 הוקמה במקום היאחזות נח"ל דתית, ובשנת 1968 אזרח את הנקודה גרעין של השומר הצעיר. בשנות ה-70 נודע הקיבוץ כמעוז של השמאל וחבריו הובילו הפגנות נגד ההתיישבות ברצועת עזה. בשנת 1995 הקיבוץ התפרק בעקבות משבר חברתי וכלכלי וכמעט כל חבריו התפזרו. אילן רגב הגיע לשם בשנת 2001 בשליחות התנועה הקיבוצית כדי להקים מחדש את הקיבוץ. כשהגיע, היו ביישוב רק עשר משפחות וכמה רווקים ששכרו את הבתים במקום ללא שותפות כלכלית. היום מתגוררים בכרם-שלום, שחזר להיות קיבוץ מסורתי, 44 מבוגרים וארבעים ילדים. מאז מבצע 'עופרת יצוקה' מדווחים שם על תנופת התיישבות. בשלוש השנים האחרונות מצטרפות לקיבוץ כחמש משפחות מדי קיץ. בשבוע שקדם לניסיון הפיגוע הגיעה משפחת בן-דור, וביום רביעי האחרון הגיעה משפחת לנשדו מקריית-אתא.

הדבר היחיד שהטריד את מיכל לנשדו ביום רביעי בבוקר היה הארגזים הרבים שהיה עליה לפרוק. "הכול בסדר כאן, ולא צריכים לעשות עניין מכל דבר. מה שצריך לקרות יקרה. אני נכנסת ליישוב בתחושה טובה שנפתחה לי כאן דלת, ואני מנסה". את ההחלטה שלה ושל בעלה זוהר לעבור לכרם-שלום היא מגדירה כרצון לשנות צורת חשיבה ולהעניק יותר חופש לילדים. "בקריית-אתא לא אפשרתי לבן שלי לרדת לרחוב לבד כי פחדתי מהאנשים הלא מוכרים. בכרם-שלום אני מרגישה בטוחה יותר כי זה מקום קטן וחם". לפני כמה חודשים הם התארחו בקיבוץ לשבת, התאהבו במקום והחליטו להצטרף. על האירועים שקרו ביום ראשון בערב הם שמעו רק למחרת בבוקר, כשהשכנה שלהם בקריית-אתא נכנסה לשאול אם בעקבות אירועי הלילה הם פורקים את הארגזים ונשארים. "חברים התקשרו ושאלו אם אני מחוברת למה שקורה. כשהם אמרו שכרם-שלום על המפה, אמרתי איזה כיף... התקשרתי לכאן לשאול שכולם בסדר ואמרו לי שכן. נקווה שהמעבר שלנו יהיה קל. אני מאמינה שצריך רק לחשוב חיובי, והדברים כבר זורמים טוב".

בניגוד לאופטימיות שמקרינה מיכל לנשדו, אילן רגב דווקא חושש שהאירועים האחרונים יבלמו את הצמיחה של הקיבוץ המתחדש. "אנחנו חיים פה על חבל דק. מצד אחד אנחנו לא רוצים להתבכיין ולהגיד שהחיים קשים כדי שאנשים יבואו. מצד שני צריך להגיד את האמת שזה לא גן עדן. לפעמים אני אומר לתושבים למה באתם לכאן? אתם משוגעים?"

כתב 'במחנה' בבודקה

לעקורי גוש קטיף שמתגוררים ביישובי חבל שלום האירועים האחרונים מעוררים זיכרונות מהעבר. הרב אלי אדלר התגורר עם משפחתו בעצמונה במשך 15 שנים. היום הוא גר עם אשתו ושמונת ילדיו בבית קבע ביישוב החדש נווה המרוחק קילומטרים ספורים ממקום הפיגוע. "יש אלמנטים שחוזרים על עצמם", הוא מודה, "אבל אנחנו לא מאוד מתרגשים כי כבר עברנו כמה דברים בחיים. עוד לא הגענו כאן למציאות שבה חיינו בגוש קטיף אבל זה מעורר את האווירה שהייתה בעבר. שוב יש סיטואציות מתסכלות שאתה לא נמצא בבית, הילדים כאן לבדם, קורה משהו, ואתה לא יכול לעשות כלום".

קרוב לתשעים משפחות מתגוררות היום בנווה. חמישים מתוכן כבר גרות בבתי הקבע שלהן והשאר בקרוונים. במכינת עֹצם ששכנה בעבר בעצמונה לומדים כיום 250 תלמידים. הרב אדלר, הממונה על קבלת התלמידים, אומר שהביקוש למכינה מעולם לא היה גבוה כמו בתקופה האחרונה. לצד המכינה המוכרת היישוב מטפח סדרה של מוסדות חינוך: אולפנה לבנות, ישיבה תיכונית ותלמוד תורה. רק שליש מהמשפחות המתגוררות בנווה הן משפחות שנעקרו מעצמונה שבגוש קטיף. רוב המשפחות הצטרפו ליישוב ממקומות אחרים.

"המאורעות הביטחוניים משיגים אותנו", אומר הרב אדלר. "לא נראה שהולך להיות כאן קל יותר והרמה הביטחונית צריכה לעבור שדרוג". כשהתושבים בנווה מדברים על שדרוג הם מתכוונים בין השאר גם לעובדה שהחיילים ששומרים כרגע על היישובים באזור אינם חיילים קרביים. בעמדת הש"ג של כרם-שלום מצאתי ביום שלישי בבוקר כתב של עיתון 'במחנה' שהוצב שם במסגרת ההגנה היישובית שמבצעים מפעם לפעם חיילים שאינם קרביים.

את אליהו אוזן, המזכיר הוותיק של היישוב בני-נצרים, תפסו האירועים ביום ראשון בעיצומה של חופשה משפחתית, או מה שהיה אמור להיות חופשה כזאת. "השנה הרגשתי שאני לא יכול לצאת לחופש כי יש פה גן, מעון ובית כנסת שצריכים לסיים. בגלל שהבטחתי לילדים צימר החלטתי שנעשה את זה במושב תלמי-יוסף הסמוך, כדי שאוכל להצטרף אליהם בסוף יום העבודה". ביום ראשון בערב, כשאוזן סיים את עבודתו במזכירות בני-נצרים, הוא נסע למשפחתו הנופשת בתלמי-יוסף. כשהגיע לצימר לקחו שניים מילדיו הגדולים את הרכב המשפחתי ונסעו לתפילות מנחה וערבית בבני-נצרים. עם הגיעם ליישוב החלו האירועים הביטחוניים, והם נאלצו לבלות את הלילה בביתם ולא בצימר עם שאר בני המשפחה. בינתיים, בתלמי-יוסף, ניגשה בעלת הצימר לאוזן והציעה לו להיכנס עם משפחתו למרחב המוגן בביתה. "אמרנו לה שאנחנו בוגרי נצרים. אנחנו לא מתרגשים מהדברים האלה".

800 מטר מהגבול

אליהו אוזן, מזכיר בני-נצרים:
"אנחנו היישובים היחידים בארץ שסמוכים לגבול בינלאומי ובכל זאת הגדרת המס שלהם היא כמו בתל-אביב. אמרנו למדינה שאנחנו מפוני גוש קטיף, וכבר היינו זכאים שם להנחה. לא צריכים להמציא בשבילנו משהו חדש אלא רק לעשות 'העתק הדבק' ולהמשיך את מה שהיה. כולם מבינים את העיקרון הזה אבל משרד האוצר, כדרכו, לא רוצה להרים את הכפפה"

בני-נצרים מרוחק מהגבול עם מצרים כ-800 מטרים בלבד. "אנחנו בחזית כבר הרבה זמן", אומר אוזן. "כבר כשהגענו לכאן הייתה פה אמירה שגבול מצרים הוא גבול שקט רק באופן זמני". עד לאחרונה היו מדי לילה חדירות של מסתננים מאפריקה בחלק הגבול הסמוך ליישוב. לפני חודש הושלם במקום קטע מהגדר החדשה שנבנית לאורך הגבול, וחדירות המסתננים פסקו לחלוטין. האירוע הזכיר לתושבים שבעיית המסתננים היא הבעיה הקלה של הגבול הזה. תשעים משפחות מתגוררות בבני-נצרים, מחציתן בבתי קבע. גם כאן, כמו בנווה, רק שליש מהמשפחות הן משפחות שנעקרו מגוש קטיף. בבית הספר המקומי לומדים 370 ילדים ולצדו פועלים גנים, מעונות, כולל אברכים ומדרשה.

בכל הפגישות שלי עם אוזן מאז העקירה הוא תמיד שופע אופטימיות, מתעקש להסתכל קדימה ולא לנבור בעבר. שלושה חודשים לאחר העקירה הוא כבר שתל מחדש בחממה מושאלת, והיום הוא כבר מחזיק ארבעים דונם של חממות עמוסות פלפלים, עגבניות, חסה, כרוב וגידולי זרעים. לו ולאשתו יש עשרה ילדים וכמה נכדים. שני ילדיו האחרונים הם תאומים – בן ובת - שנולדו אחרי העקירה והוא מגדיר אותם "פרס ניחומים". "הקטנים שלי לא הכירו את החזית של נצרים. הגדולים הכירו היטב והם לא מתרגשים מהאירועים הביטחוניים. ביום ראשון בערב, כשהם נתקעו כאן, הם רצו מאוד לצאת מהיישוב ולהגיע אלינו לתלמי-יוסף, אבל לא אפשרו להם".

למרות הקרבה לגבול, בני-נצרים ונווה לא מוכרים כיום על-ידי המדינה כיישובי ספָר הראויים להנחה במס הכנסה. "אנחנו היישובים היחידים בארץ שסמוכים לגבול בינלאומי ובכל זאת הגדרת המס שלהם היא כמו בתל אביב", אומר אוזן. "הבעיה היא שיש בג"ץ של ארגון עדאלה שטוען לקיפוח של הערבים ובגללו לא נותנים היום הנחות במס ליישובים חדשים. אמרנו למדינה שאנחנו מפוני גוש קטיף, וכבר היינו זכאים שם להנחה. לא צריכים להמציא בשבילנו משהו חדש אלא רק לעשות 'העתק הדבק' ולהמשיך את מה שהיה. כולם מבינים את העיקרון הזה אבל משרד האוצר, כדרכו, לא רוצה להרים את הכפפה".

"יד חיילינו על העליונה"

ערמה של קרטונים חסמה ביום שלישי את דלת ביתם החדש של מיכאל ולאה גוטסמן ביישוב שלומית, הסמוך לנווה ולבני-נצרים ומרוחק מאות מטרים בלבד מהגבול המצרי. כשנפתחה הדלת מצאתי אותם בעיצומה של פריקת ארגזים. משפחת גוטסמן הגיעה לשלומית ביום ראשון בצהריים, שעות ספורות לפני האירוע בגבול. בזמן החדירה מיכאל עסק בסידור דברים בבית שאותו עזבו במצפה-רמון, ולאה הייתה אצל הוריו של מיכאל ביישוב בני-נצרים. "היינו מחוץ לבית ופתאום שמענו פיצוץ חזק, כנראה של הנגמ"ש", היא מספרת. "אני לא גדלתי בגוש קטיף ואני לא מכירה אפילו את הקולות של הפצמ"רים. בבני-נצרים רק שמעו את הקולות, בשלומית גם ראו את הפיצוצים".

השכנים בשלומית דאגו מיד לחבר את הדיירים החדשים לרשת העידכונים היישובית. ראש צוות החירום היישובי כתב לתושבים בתחילת הערב מסרון: "בהיתקלות עם כוחותינו נהרגו מחבלים סמוך לכרם-שלום. בעזרת אלוקי מערכות ישראל יד חיילינו על העליונה. הוראות ההתמגנות נשארות בעינן".

כשלושים משפחות מתגוררות ביישוב שלומית שהוקם לפני שנה בידי משפחות צעירות שלא נעקרו מגוש קטיף. הגרעין הראשוני התגבש בקרב בוגרי המכינה בעצמונה, ואליו חברו משפחות נוספות. בשלב זה התושבים מתגוררים בקרווילות מחוזקות במרחבים מוגנים, אבל בעתיד אמורות להיבנות כאן 500 יחידות דיור שיהפכו את שלומית ליישוב הגדול בגוש היישובים הדתי של חולות חלוצה ולמרכז האזורי של חבל שלום כולו.

מלבד משפחת גוטסמן אמורות להצטרף ליישוב בקיץ הנוכחי שלוש משפחות נוספות. עבור מיכאל גוטסמן שגדל בעצמונה הנוף החולי של שלומית הוא מראה מוכר. הוריו ושני אחיו הנשואים מתגוררים ביישוב בני-נצרים והמעבר שלו ליישוב היה טבעי. "רצינו לגור בדרום וגם להיות שותפים להקמת יישוב חדש", מוסיפה לאה, שגדלה בסוסיא. ביום שני בערב הם כבר השתתפו עם שאר התושבים במסיבת הודיה ספונטנית שנערכה בעקבות הפיגוע.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  17/08/2012   |   עודכן:  19/08/2012
אלישיב רייכנר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ידענו שגבול מצרים שקט רק באופן זמני"
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סודאנים
17/08/12 21:53
2
מיליבנד
18/08/12 00:00
3
שאריק ארון
20/08/12 09:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כחודשיים לפני יום הולדתו ה-70 (נולד בז' חשון תש"ג, 18.10.42 ) חזר המהנדס, הקבלן והיזם הוותיק אורי דורי לעסקי נדל"ן. הוא רכש מבית ההשקעות פסגות 11% מחברת אורתם-סהר. דורי שילם 12 מיליון שקל. אמנם, הוא מחזיק רק חלק קטן ממניות אורתם-סהר, אבל כל השותפים האחרים החליטו מיד וללא היסוס: דורי יהיה יו"ר פעיל של אורתם-סהר.
17/08/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
שלושה יצאו לקרב על הנהגת הבית היהודי. רב ופרופסור (שהוא גם שר והיו"ר המכהן), פוליטיקאי ותיק ופרלמנטר בעל ניסיון (וגם שר לשעבר), ואיש היי-טק ויזם צעיר ונמרץ (ששימש רל"ש של נתניהו ומנכ"ל מועצת יש"ע).
17/08/2012  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
מופע מולד הירח מתרחש היום, בתאריך 17.8, במזל אריה, ויביא אנרגיה אופטימית, המשולבת באומץ וביצירתיות, וכל אלה טובים להתחלות חדשות. אם היו לכם כמה תוכניות שהיו על אש קטנה עד כה, אלה יקבלו תגבורת מרעננת של כוח רצון, אגו וגאווה, שיתבלו את הביטחון העצמי ויאפשרו לבטא ולהוציא לפועל את התוכניות היצירתיות גם בדרך מעשית. אתם מבטאים מה שאתם רוצים, ומקשיבים לקולות הלב. מבנה הכוכבים של המולד מעורר הסכמות בנושא זכויות האישה במישור הבינלאומי.
17/08/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
אין כנראה גבול לחוצפתו של ראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט, שזקף את קומתו בשבועות האחרונים אחרי זיכוי שנוי במחלוקת משני כתבי-אישום פליליים, ונוהג כאילו הוא אדם חף מפשע מנעוריו, נקי-כפיים חולני וקוזק נגזל סדרתי. אולמרט, אחד האישים הפוליטיים הערמומיים והמתוחכמים ביותר במדינה, החל מיד אחר מתן פסק הדין למנף את הקאמבק שלו כאלטרנטיבה לראשות הממשלה.
17/08/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
התשואה המובטחת על אג"ח מדינה מלמדת ביחס הפוך על יציבות המשק שלה. ככל שהמשק רופף ולא יציב, המדינה חייבת להבטיח תשואה גבוהה שאחרת איש לא יקנה את אגרות החוב שלה. ולהפך, ככל שהמשק יציב וההשקעה בטוחה, יימצאו לה קונים גם עבור תשואה נמוכה. התשואה על אגרות החוב של ישראל לעשר שנים ירדה לשפל היסטורי של 3.6% - נתון אחד שעשוי ללמד משהו על הסיפור כולו. הסיפור הוא שאנחנו עדים לתקופה סוערת, לא יציבה ועצבנית במיוחד בשווקים בעולם, ואנחנו כמובן חלק מהשווקים האלה. התשואה הנמוכה על האג"ח הארוך מלמדת על אמון המשקיעים בשוק המקומי, במתווה הנוכחי של הממשלה ובנק ישראל אין למשקיעים באג"ח של ישראל שום חשש. הממשלה נוהגת כששתי הידיים על ההגה ולא מתעלמת ממהמורות.
16/08/2012  |  ערן בר-טל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il