בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
מולייר שם מילות כפירה בפיו של המאהב [צילום: יח"צ]
|
|
|
דון ז'ואן חי וקיים בתיאטרון גשר
|
מולייר חי לפני כ-400 שנה, אך מחזותיו ממשיכים להפעים את ליבות הצופים גם במאה ה- 21 ● מפליא עד כמה הם רלוונטיים גם לדורנו ● התשובה לכך נעוצה ביכולתו של מולייר לרדת לנבכי נשמתם של הדמויות ולאפיין אותם במידות אנושיות כלל עולמיות, כך שגם בדורות הבאים ובגבולות חוצי יבשות הם נשארו נכונים ● כך הקמצן, החולה המדומה, הבורגני השואף להיות אציל, המיזנטרופ וכו'
|
|
הקהל מגלה אהדה למאהב הלטיני [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
דון ז'ואן זוכה לתגלחת בוקר [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
המחזה" דון ז'ואן" עלה על הבמה לראשונה ב-1630. במחזהו הקודם, "טרטיף", גינה מולייר את תופעת המתחסד הצבוע המעמיד פנים כחסיד אדוק ומתגלה כרודף בצע ושמלות. זוהי ביקורת חד-משמעית נגד הכמרים והכנסייה הקתולית. יש לזכור כי מולייר נרדף על-ידי הכנסייה ולמרות שהיה במאי הבית של מלך צרפת בזכות הקומדיות המשעשעות שהציג לפניו, נאלץ להסתתר מפני הכנסייה ובמותו אף נקבר מחוץ לבית הקברות, בתור כופר. מאחר ש"טרטיף" נאסר להצגה, כתב מולייר את "דון ז'ואן" במקומו. במסווה של קומדיה הוא זורע רעיונות של כפירה בתפיסת האלוהים הכל יכול, כפי שמציגה ומחייבת הכנסייה. דון ז'ואן מסתמך על ההיגיון והשכל הישר: אני יודע ש 2X2=4, 4X4=16 וכו'. המשרת: אז אתה מאמין בלוח הכפל... דון ז'ואן יורד שאולה בלי להביע חרטה כלשהי. בזמנו קצר המחזה ביקורות אלימות, ומולייר נאלץ לגנוז אותו אחרי עונה אחת בלבד. אולם דון ז'ואן, איש ההיגיון והשכל, וסגנרל משרתו המשעשע, המנסה להגן על המוסר המקובל, נשארו באוצר התרבות העולמית שנים לאחר מות המחזאי, והמושג דון ז'ואן הפך לביטוי שגור בפי כל. מולייר משתמש בדמות דון זואן, המאהב חסר המוסר, ויודע שהקהל מגנה את מעלליו אך יכול להבין בסתר ליבו את המאהב הלטיני. הוא ממשיך ושם בפיו מילות כפירה בקיום האלוהים ובזכות ההיגיון - כאן הקהל כבר מתנגד. למעשה הוא מדבר בגנות הכנסייה הקתולית שדורשת אמונה ללא סייג, קבלת פולחנים ואמונות תפלות כמו פסלים שזזים בבית קברות בניגוד להיגיון. כאן שוב מתערער האמון של הקהל באמת המוחלטת של הכנסייה, ומולייר משחק על הגבול הדק בין הגיון ואמונה עיוורת. ליטוש ונגיעות עכשוויות המחזה שתיאטרון גשר מעלה בוים על-ידי הבמאי הבולגרי אלכסנדר מורפוב, שנענה להזמנת "גשר" לביים את גרסתו כאן, לאחר שהעלה אותה בארץ במסגרת פסטיבל "עונות סנט. פטרבורג". ההצגה קצרה יותר מהמקור של מולייר, עם כמה עידכונים טקסטואליים ואלתורים מקומיים שנוצרו בחזרות, תוך שיתוף הקהל, לשמחתו הרבה. התרגום התוסס של רועי חן והתפאורה רבת הפעלולים של אלכסנדר אורלוב שעיצב גם את ההפקה האורחת המקורית מוסיפים חיות להצגה הזורמת בקלילות, למרות הנושאים העמוקים של אמונה וכפירה. סשה דמידוב כדון ז'ואן ודביר בנדק כמשרתו סגנרל, נושאים את ההצגה על כתפיהם, כאשר צוות מגוון מחליף תפקידים ומסייע להם ביעילות. דמידוב הצנום הוא היפוכו של בנדק השמן גם במראה וגם במשחק. דמידוב עדיין דבק באסכולה הרוסית של משחק מלא פאתוס ותיאטרליות, לעיתים על חשבון הבנת המלל, בעוד שבנדק נוקט בשיטת "האנטי משחק", נונשלנטיות "טבעית", ללא העמדת פנים, דיבור ישיר כמו בשפת רחוב, התואמת גם את מעמדו כמשרת. אכן, החיות והקלילות של ההצגה נובעים מההתרחשות הבלתי פוסקת על הבמה, כולל פעלולים שחלקם פרי יוזמת המעצב אלכסנדר אורלוב: ציפורים מרחפות מעל ראשי השחקנים בדרכם בחוף, תנועת גלים על-ידי פסי בדים, במה מסתובבת רבת רבדים וגבהים. אך את האפקטים הנובעים ממשמעות הטקסט מספק מולייר עצמו: בדיון על נוכחות שדים ואמונות תפלות הוא מביא את שני הגיבורים לחלקת הקבר של הקומנדור אותו רצח דון ז'ואן. בתאורה הלילית המפחידה נראה לגיבורים כי הפסלים נעים ומגיבים לכל נגיעה בהם. המשרת נבהל ורואה בכך אות משמים, אך דון ז'ואן השכלתני מתרץ זאת באפקט התאורה במקום. בסך-הכל הנאה צרופה ממחזה קלסי של מולייר שלא נס ליחו וזכה לליטוש ונגיעות עכשוויות של במאי, מעצב ושחקנים מוכשרים. הצגת המאה זכתה לתשואות הקהל ומחכים להצגות המאה השניה.
|
סשה דמידוב ודביר בנדק. נושאים את ההצגה על כתפיהם [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
תאריך:
|
13/09/2012
|
|
|
עודכן:
|
13/09/2012
|
|
מרגלית מולנר גויטיין
|
דון ז'ואן חי וקיים בתיאטרון גשר
|
|
מבחינה נומרולוגית מספר הגורל של המדינה הינו 5, ספרה שבאנרגיה שלה מתארת מדינה הבונה את עצמה תוך כדי תנועה מתמדת, כמעט תזזיתית. אין יום דומה למשנהו ומערכת העצבים נמצאת תמיד על סף גירוי גבוה בגלל אירוע זה או אחר.
|
|
|
המולה לא שמחה שררה ביום שני בגבעת היקב. אנשי מגרון ידעו חודשים ארוכים ומתוחים של פגישות, הפגנות, ראיונות, דיונים משפטיים ולילות של חשיבה יצירתית בניסיון עקשני למנוע את הרס הבית. אחרי כל אלה, נראה היה בתחילת השבוע כי נותר להם רק קמצוץ של אנרגיה למעבר הדירה שנכפה עליהם.
|
|
|
"מצרים קרובה מאוד לנקודת הכרעה", אומר באופטימיות מופלגת עאטף, פרשן באחת מתחנות הטלוויזיה המצריות, המבקש ששם משפחתו לא יצוין פה. "בסוף החודש או בתחילת החודש הבא צפויות להיערך בחירות חדשות לפרלמנט, ובחודש נובמבר אנחנו אמורים להרכיב את החוקה החדשה. זה אומר שבשבועות הקרובים צפוי במצרים עימות ישיר בין תנועת האחים המוסלמים ונציגיה בפרלמנט, שינסו למשוך לכיוון חוקה בעלת אופי דתי קיצוני, לבין הכוחות הליברליים. רק בסוף התהליך הזה נדע לאן פניה של מצרים מועדות".
|
|
|
כאבי ברכיים וגב במהלך החג, כתוצאה מעומס יתר בהכנות וניקיונות לחג, אינם חייבים להיות. כדי שתוכלו ליהנות מהחג גם בלי כאבים בברכיים ובגב, להלן סדרת טיפים להקלה על כאבי הברכיים והגב בזמן הניקיונות:
|
|
|
המצאת הגלולה למניעת הריון לפני כ-60 שנה ופיתוחם של מגוון אמצעי מניעה מתקדמים, גרמו לשינוי משמעותי בתפיסת המיניות של האישה והביאו למעשה לכך שנשים הינן יותר חופשיות מבחינה מינית ויותר משוחררות להחליט לגבי תזמון ההריון או קיומו.
|
|
|
|