|   15:07:40
רופא ספורט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פגיעות וכאבי ספורט - דרכי הטיפול

כ-10% מהעוסקים בפעילות גופנית סובלים מכאב באופן קבוע יותר ממחצית הנשאלים חוו כאב מדי פעם, כתוצאה מפעילות ספורטיבית כלשהי, כאשר בקרב קבוצת ההולכים, בולטת שכיחות הכאב: 47% מהם סובלים מכאב
19/09/2012  |     |   כתבות   |   תגובות
פציעות מרובות בקרב הרצים למרחקים [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  בקרת משקל - גם בטיסות
  חשיבות החלבונים

כמות הישראלים העוסקים בספורט הולכת וגדלה, עקב עליית המודעות לחשיבות הפעילות הפיזית כחלק מאורח-חיים בריא בעידן המודרני, וזאת למטרת שיפור איכות-חיים ושמירה על משקל. יחד עם העלייה בכמות העוסקים בספורט, אנו מוצאים גם עלייה בשיעור הפגיעות והנפגעים.

עם זאת, כאבים ופציעות, עלולים לשבש ולגרום להפסקת העיסוק בפעילות גופנית, באופן זמני או קבוע - כך עולה מסקר ישראלי חדש שנערך על-ידי מכון רותם TRI (מחקרים אסטרטגיים), אשר בדק את הקשר בין העיסוק בספורט לתחושת כאב והמודעות לדרכי הטיפול.

הסקר נערך בקרב ישראלים בגילאי 50-30 המתאמנים לפחות פעם או פעמיים בשבוע (בסוג כלשהו של פעילות ספורטיבית סדירה). ממצאי הסקר הראו, כי יותר מ-60% מהישראלים עוסקים בספורט בין 3-2 פעמים בשבוע, מהם:

  • כ-33% מהמשתתפים עוסקים בהליכה;
  • כ-25% מתאמנים בריצה;
  • 23% מתאמנים בחדר כושר;
  • 13% רוכבים על אופניים.

על-פי הסקר, כ-10% מהעוסקים בפעילות גופנית סובלים מכאב באופן קבוע, יותר ממחצית הנשאלים חוו כאב מדי פעם, כתוצאה מפעילות ספורטיבית כלשהי, כאשר בקרב קבוצת ההולכים, בולטת שכיחות הכאב: קרוב למחצית (47%) מהם סובלים מכאב.

פחות ממחצית ממשתתפי הסקר סבלו מכאבי שרירים שלא כתוצאה מפעילות פיזית ישירה, מתוכם כ-57% גברים שהצהירו על כאבים ללא הקשר לפעילות ספורטיבית.

מרבית ממשתתפי הסקר שסבלו מכאב אקראי, נטו לבטל אימון כשדרגת הכאב הינה 5 מתוך 10. יותר ממחצית השהו את הפעילות למספר ימים. 20% נטלו טיפול תרופתי כלשהו - מתוכם 16.3% פנו ליעוץ רפואי.

פעילות גופנית חשובה ביותר לכל גבר ואישה. כאבים במהלך ספורט הינם טבעיים ונובעים מקרעים מיקרוסקופים קטנטנים בסיבי השריר המהווים את הבסיס לגירוי של בנייה מחודשת של סיבי השריר בצורה חזקה יותר ומתאימה יותר לסוג האימון והפעילות. עם זאת, קיימים גם כאבים הנובעים מנזק אמיתי הנגרמים מפציעה או שימוש יתר.

כיום, אפשר לטפל בכאב וגם להמשיך ולהתאמן. הטיפולים נעים מעיסוי, מתיחות, פיזיותרפיה, ועד נטילת משכך כאבים אנטי דלקתי כגון: ארקוקוסיה או סלקוקס, המותווה לשימוש רחב בכל סוגי הכאבים, החל מכאבי שרירים וכלה בכאבי גב ומתאפיין בהגנה על הקיבה. מרבית ממשתתפי הסקר (72%) נטלו תרופות כל פעם שסבלו מכאב שרירים או מפרקים.

לכל ענף ספורט פגיעות משלו, להלן סקירה קצרה של הפגיעות השכיחות על-פי ענפי הספורט הפופולריים ודרכי הטיפול על-מנת לשוב לפעילות ותפקוד מהיר.

פגיעות כדורגל
"מי שלא מבקיע סופג (פציעות)"
▪ ▪ ▪

כדורגל הינו ענף ספורט המערב מאמצים ברמות גבוהות ביותר, הכוללים את כל מרכיבי הכושר הגופני ביחד עם שינויי כיוון, ניתורים, נחיתות ועצירות פתאומיות. המפרקים הנתונים בסיכון יתר הינם הברכיים, הקרסוליים ואזורי הגו.

בקרסוליים מוצאים נקעים, ברוב המקרים חיצוניים עם נזק לרצועות הצדיות. נזקים אלו יכולים לגרום להשבתה ממושכת ולהפרעה בחזה לפעילות ולכן חייבים לעבור שיקום אינטנסיבי ומיידי.

  • ברכיים: שינויי הכיוון והנחיתות בברך ישרה או מסובבת, יכולים לגרום לקרע של המניסקוס, אותו גוף סחוסי המשמש להחזקת האיברים הנעים בברך במקומן. הנזק יכול להיות במניסקוס החיצוני או הפנימי ולעיתים קרובות מצריך תיקון ניתוחי. בנוסף, יכולה להתלוות או גם לקרות בנפרד, נזק לרצועה במפרק. הרצועות המעורבות הינן הרצועה הצידית שם הנזק בדרך-כלל אינו קשה, הרצועה הפנימית הגורמת לקושי ניכר בפעילות לתקופה של בין שלושה לשישה שבועות והרצועות הצולבות - האחורית והקדמית אשר גורמות לאי יציבות הברך ולסכנת אי יציבות עם נזק ניכר והשבתה. מוצע לעיתים קרובות לנזק ברצועות הצולבות תיקון ניתוחי, אשר ההחלמה ממנו אורכת חודשים רבים. ברוב מקרי הפגיעות נהוג להתחיל טיפול נוגד דלקת וכאב, כגון: ארקוקסיה או אטופן, על-מנת להקל את משך ההחלמה ולמנוע השתרשות הפגיעה. בנוסף, פגיעה ברקמת הסחוס כתוצאה מהנזק הראשוני או המשני, הינה נפוצה למדי ויש לצפות לנזקים מאוחרים גם אם קיימת חזרה מלאה לפעילות;

  • קרעי שריר: החל ממתיחות וכלה בקרע מלא, מטופלים מיידית בטיפול פיזיותרפי וגם כאן נוגדי הדלקת הינן תרופת בחירה;

  • פגיעות בגו: החל בשרירי הבטן התחתונה המערבים קרע שריר קטן (בטן כדורגלן) הנובעת מההתמתחות לנגיחות, המשך בדלקת כרונית בחיבור שרירי הבטן לעצם הפוביס וכלה בבקע שרירי הבטן הנקראת גם בקע כדורגלנים. הטיפול גם כאן פיזיותרפי והשימוש בנוגדי דלקת נפוץ ביותר. בנוסף, כאב גב תחתון עם תגובה שרירית או עצבית, מופיע לעיתים בספורטאים והטיפול הינו בהתאם לתסמינים בפיזיותרפיה ובנוגדי דלקת וכאב.

כדורסל
קליעה כואבת לסל
▪ ▪ ▪

בפגיעות הנפוצות בכדורסל, מערבות נקעי קרסול כתוצאה מנחיתות לא טובות ומשינויי כיוון בעת ריצה או כדרור. הנזקים בדרך-כלל בצג החיצוני ומערבים טיפול פיזיותרפי כולל טיפול ידני, קרח ונוגדי דלקת כגון: ארקוקסיה הפופולרי במיוחד אצל ספורטאים, או סלקוקס.

פציעות ברכיים נפוצות אף הן ונוסיף להן גם נזקי גיד אכילס וקרעים בשריר התאומים. בנוסף, עקב גובהם של השחקנים, מוצאים אנו לא מעט פגיעות גב תחתון, ולעיתים אף פגיעות בגפיים עליונות.

טניס
חובטים בכאב
▪ ▪ ▪

שחקני הטניס מערבים אף הם את כל סוגי הכושר הגופני ובנוסף גם את השימוש בגפיים עליונות החוזר על עצמו ללא הרף. כתוצאה מכך, אנו מוצאים פגיעות בכתף המשחקת ובעיקר נזקים בגידים ובשרירים העוטפים את הכתף.

מרפק טניס, אופייני דווקא בשחקנים חובבים ומופיע לעיתים נדירות במקצוענים, כאשר הסיבה העיקרית קשורה בסגנון לא נכון ובעומס פתאומי. פגיעות בברכיים ובקרסוליים, שכיחים פחות בשחקני הטניס, אם כי מופיעים לפרקים עקב שינוי במשטחים.

פגיעה החובטת עקב חבטות הגשה חזקות. כאב גב תחתון אינו נדיר כלל ומופיע בעיקר בשחקנים מבוגרים יותר אשר אינם מקפידים על חיזוק היקפי של המערכת השרירית המייצבת והתומכת.

שחייה
מים לא שקטים
▪ ▪ ▪

בניגוד למקובל, שחייה ברמה גבוהה אינה ספורט נטול פציעות. האיבר המעורב ביותר הינו הכתף הסובלת ממספר חזרות רב של תנועת החתירה עד כדי קריאת שם הפציעה "כתף שחיין". הפגיעה מערבת צביטה של רקמה רכה ועצבית בעת מעבר הזרוע מעבר לגובה הכתף והטיפול הינו חיזוק שרירי ושימוש בנוגדי דלקת כאמור תוך תמיכה פיזיותרפית.

בנוסף, אנו מוצאים פגיעות ברך ומפשעה בשחיינים ובעיקר שחייני החזה המצריכות טיפול מיידי.

אופניים
פציעות על גלגלים
▪ ▪ ▪

ספורט מבין הנפוצים בישראל, יחסית בטוח, פרט לתאונות, כאשר עיקר הפציעות מופיעות עקב אי התאמת האופניים לרוכב ועלולות להתבטא בלחץ עצבי בכפות הידיים ובמפשעה ולעיתים בצוואר, בכאבי שכמות ובכאב ברכיים. בכל הפגעים חייבים לטפל בפיזיותרפיה עם תוספת של נוגדי דלקת כאמור, ובביצוע התאמה וכיוון של האופניים.

ריצה
פגיעות על הדרך
▪ ▪ ▪

עלייה גדולה של מעל-פי 10 פציעות ופגיעות, אנו מוצאים ברצים למרחקים. עיקר הפגיעות נובעות משימוש יתר וכתוצאה משינוי מרחקי הריצה באופן בלתי מתוכנן.

פגיעות בברכיים מרבים דלקות כרוניות של מיתר כף הרגל הצדי, כאב ברך קדמי מאזור הפיקה, ולעיתים גם מעורבות מניסקיאלית. נזקים אלו ניתנים לפתרון בעזרת פיזיותרפיה ונוגדי דלקת. שברי מאמץ וכן שין ספלינטס, נפוצים ברצים הנמצאים בעומס יתר בלתי מתוכנן.

דלקת במיתר כף הרגל נפוצה אף היא, והפתרונות הינם איטיים וממושכים וכוללים פיזיותרפיה ונוגדי דלקת כאמור.

פגיעות כרוניות במפרקי הירכיים מופיעות לאחרונה וכוללות בורסיטיס וסינדרום הפיריפורמיס המערב לחץ על העצב הסיאטי שבאחורי העכוז וקורן לאורך כל כף הרגל האחורית. הטיפול שוב הינו שמרני כפי שפורט.

מקצועות הקרב
ג'ודו - כשהאיפון כואב
▪ ▪ ▪

עיקר הפגיעות נובעות מתאונות ולכן הטיפול יתמקד בהפחתת נפיחות באמצעות ארקוקסיה לדוגמה ובטיפול שמרני של פיזיותרפיה. חדר הכושר מערב כמות גדולה של מתאמנים המבצעים סוגים שונים של פעילות משיעורים אירוביים, ספינינג, יציבה, ריצה על מסילה ועבודת התנגדות.

רוב הפגיעות נובעות מעומס יתר והינן תוצאה של אי התאמה בין העומסים, היכולת הפיזית של המתאמן וזמן ההתאוששות. הפגיעות האופייניות הינן דלקות גידים ונזקי שרירים.

הטיפול יתמקד בהחזרה לפעולה באופן הדרגתי תחת טיפול פיזיותרפי, בניית כוח תומך בשרירים נוספים והורדת רמת הכאב והדלקת באמצעות תרופות נוגדות דלקת כגון: ארקוקסיה ודומיה. הבעיה העיקרית בפגיעות אלו הינה קיצור משך זמן ההחלמה על-מנת להימנע מנשירת המתאמן מהתוכנית.

משחקי כדור נוספים כגון כדוריד וכדורעף, מערבים פציעות מתוך השילוב שבין הכדורגל והכדורסל.

סוגי פעילות נוספים, כגון: הטריאתלון, מערבים פציעות אופייניות למקצועת המרכיבים את קרב השלוש.

הדרך הטובה ביותר לטפל בפגיעות הנגרמות בספורט הינה המניעה.

חיזוק מערכת השרירים ואימונם הספציפי בחדר הכושר ובשדה המשחק, אימון מערכת שיווי המשקל, בנייה הדרגתית של עומסי האימון, מבלי לקפוץ שלבים וטיפול מיידי ללא הזנחה בכל סטייה מבריאות שלמה, מהווים את הבסיס למניעה והתפתחות הפגיעות.

הכותב הוא רופא ספורט, מנהל מרכז מדיקס לרפואת ספורט
תאריך:  19/09/2012   |   עודכן:  03/10/2012
ד"ר יוני ירום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פגיעות וכאבי ספורט - דרכי הטיפול
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כאב הוא הסיבה הראשונית והשכיחה ביותר הגורמת לאנשים לפנות לרופא. זה יכול להיות כאב בטן, כאב ראש, כאב בעקבות פציעה או מחלה. אם הכאב מינורי, אנו יכולים לעמוד בו, ואז אנו נוטים כמעט תמיד להתעלם ממנו או ממתינים שיחלוף. רק כשהוא מתגבר, מתמשך ומגיע לרמות שקשה לנו לעמוד בהן - אנחנו פונים בדרך-כלל לבירור רפואי.
19/09/2012  |  ד"ר זיו בר  |   כתבות
יום כיפור, הוא יום של חשבון נפש אישי וקולקטיבי. ההתנזרות ממזון ושתייה והינתקות מכל עשייה יומיומית שגרתית, מהווה רקע מתאים ויוצרת מכנה משותף בין כל הצמים והמתפללים. יום כיפור חל בשלהי הקיץ, בימים שעדיין יכול להיות חם מאוד, ולכן חשוב לדעת כיצד להיערך לצום.
19/09/2012  |  ד"ר ראול רודריגז  |   כתבות
"לפני שנעמוד בפני יום-הדין הכלכלי שלנו, החלטנו לבנות דגם חדש - שילוב של דפוס ואונליין, שיעניק לנו סיכוי להשיג מודל כלכלי ותוכני בר-קיימא", כך כתב לתושבי ניו-אורלינס ביוני האחרון נשיא קבוצת התקשורת האמריקנית NOLA, ריקי מתיוס. המשפט הזה לקוח מטקסט יחצני שנוסח בקפידה, כחלק ממאמץ להרגיע רבים מתושבי העיר למודת ההוריקנים לנוכח הכוונה לצמצם את מהדורות הדפוס של העיתון "טיימס פיקאיון".
19/09/2012  |  רפי מן  |   כתבות
"זאת הישיבה האחרונה שלנו בתשע"ב וזאת הפעם הרביעית שהממשלה מציינת את תחילתה של שנה חדשה. זה כשלעצמו אירוע לא שגרתי בעשרות השנים האחרונות", פתח ביום א' ראש הממשלה את הישיבה השבועית עם שריו ומנה פעולה עיקרית אחת בכל חודש מחודשי השנה.
19/09/2012  |  אריאל כהנא  |   כתבות
נושא התחבורה הציבורית בשבת טעון. טעון מדי עד כדי שהדרישה לדיווח אובייקטיבי בנושא מעיתונאים האמונים על כך סיקור התחום נשמעת להם מוגזמת. בשנים האחרונות התגייסו עיתונאים, איש-איש כפי השקפתו ודעותיו, לקדם תחבורה ציבורית בשבת או לסכלה. המשותף לכולם: ידיעות ונתונים שעמדו בסתירה לדעותיהם כלל לא הגיעו לידיעת הקוראים, ולעיתים הגיעו רק לאחר מסננות שצבעו את העובדות בצבעים אחרים.
18/09/2012  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il