|   15:07:40
עיתונאי   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

בחזרה לאפריקה

מלחמת חיילי צרפת במאלי שבמערב אפריקה מחזירה לחיים את מושג ה"פרנסאפריק", שנטבע בשנות ה-60 של המאה הקודמת ונשאר רלוונטי עד היום על-אף הבטחות המנהיגים לשים לו קץ. הנשיא פרנסואה הולנד לא מכחיש את דאגתו לאינטרסים הצרפתיים, אך מבטיח להילחם בשחיתות ולעודד את הדמוקרטיה המקומית
29/01/2013  |     |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
[צילום: AP]
לוחמים במאלי [צילום: AP]

בשנים-עשר באוקטובר עמד נשיא צרפת פרנסואה הולנד על בימת האסֵפה הלאומית של סנגל בדקר, ונשא לפניה את דבריו. הוא התייחס ארוכות, בין השאר, למצב במאלי השכנה. "ביטחונכם מונח על הכף, אך גם ביטחון אירופה שמכירה היום בערך שלא יסולא בפז של השלום", אמר נשיא צרפת, אך הדגיש מיד כי "עתידה של אפריקה ייבנה באמצעות חיזוק יכולתם של האפריקנים לנהל בעצמם את המשברים של אפריקה...".

הולנד שיבח את ארגון הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה (ECOWAS) שנטל על עצמו את האחריות לפתרון הסכסוך, וציין את גבורתם של החיילים האפריקנים בכוחות המשקיפים של האו"ם. הוא גינה את ה"שגיאות של סוף המערכה בלוב", שהביאו להברחה מסיבית של נשק למאלי, ואת השחתת כלכלת מאלי על-ידי סחר הסמים, אבל בסיכום דבריו הדגיש את "פנייתה של מאלי לעזרה לקהילייה הבינלאומית" והטיל את הפתרון על האיחוד האפריקני, האיחוד האירופי והאו"ם, כי "האחריות הראשונית היא בידי האפריקנים". "צרפת תעניק סיוע לוגיסטי", סייג הולנד את תפקידה של ארצו. "זה מקומה. ברוח זו אני רואה את פתרון המשבר במאלי".

שלושה חודשים אחר כך, בעידוד החלטה עקרונית של האו"ם, יצאו חיילי צרפת למלחמתם הראשונה תחת פיקודו של הנשיא הסוציאליסט. שוב נשמע המונח "פרנסאפריק" (צרפתאפריקה, במילה אחת), שהולנד הבטיח לשים לו קץ בנאומו בדקר. ואכן, קשה להבין את המשמעויות ההיסטוריות, המדיניות, הכלכליות וגם הפסיכולוגיות של שובה הגלוי של צרפת למלחמה פתוחה באפריקה (ולא למבצע נקודתי להצלת אזרחיה) בלי להבין את כובד משקלה של מורשת ה"פרנסאפריק".

שליטה באוצרות הטבע
[צילום: AP]

המונח "פרנסאפריק" הומצא כנראה בידי פליקס הופואה-בואני, נשיא חוף השנהב, כבר בשנת 1955. הופואה-בואני ביקש לבטא את רצונם של מנהיגי אפריקה השחורה דוברת הצרפתית להמשיך לנהל יחסים מועדפים עם צרפת. המונח הזה אומץ בהמשך כדי לתאר את כלל המערך הניאו-קולוניאלי שיצרה צרפת של הגנרל דה-גול אחרי מתן העצמאות הרשמית למושבותיה באפריקה ב-1960, כדי לשמר בפועל את תלותן בה – מערך הכולל את היחסים האישיים ואת המנגנונים הפוליטיים, הכלכליים והצבאיים שהמשיכו לקשר אותה אליהן.

ההגנה על האינטרסים הצרפתיים באפריקה נמשכה גם תחת הנשיא הסוציאליסט פרנסואה מיטראן, תחת פיקוחו של משרד תיאום הכפוף ישירות לנשיא הרפובליקה. ההצדקה העליונה לפעילות הזאת, מבחינתה של צרפת, הייתה משולשת – כלכלית, דיפלומטית-אסטרטגית ופוליטית.

כלכלית, צרפת ביקשה להבטיח את שליטתה באוצרות טבע אסטרטגיים, כמו נפט ואורניום. מהבחינה הדיפלומטית, חשוב היה לה לשמור על מעמדה כמעצמה עולמית מול חדירה כפולה ליבשת השחורה של ברית המועצות והגוש הקומוניסטי מצד אחד ושל ארצות הברית מצד שני. כאן נכללת גם הדיפלומטיה התרבותית - עידוד המשך הקשר לשפה ולתרבות הצרפתיות. המטרה הפוליטית הייתה לארגן את מימון המפלגות באמצעות שימוש בלתי חוקי בכספי עסקות חומרי הגלם.

מובן שגם סיוע כלכלי לפיתוח אפריקה עמד על הפרק וצרפת עמדה בו בכבוד - אך חלק מכספים אלה הגיע לכיסיהם של פוליטיקאים. רשת ענפה של דיפלומטים, יועצים, מתווכים, אנשי עסקים ובעלי תפקידים אחרים, גלויים יותר או פחות, נפרסה ברחבי אפריקה הצרפתית לשעבר.

בהקשר זה חשוב חלקם של ההסכמים לשיתוף פעולה צבאי שנחתמו עם מדינות אפריקה הפרנקופונית. מעבר לסעיפי סיוע צבאי סדיר ובמיוחד לעת צרה, כמו זה שהופעל פעמים רבות בהתערבות להבטחת ביטחונם של אזרחים צרפתים וגם בסכסוך הנוכחי במאלי (בחיזוק החלטת האו"ם), כוללים הסכמים אלה סעיפים חסויים ברובם העוסקים בענייני כלכלה. כך למשל, ההסכם שנחתם ב-1961 עם ממשלות חוף השנהב, ניז'ר ובנין (דהומיי) כולל הקמת בסיסי צבא צרפתיים, הבטחת תנועה חופשית לחיילים ושימוש בתשתיות. נספח סודי ראשון כולל הליך של בקשת התערבות צרפתית בנושאי הגנה, ונספח שני, העוסק ב"אוצרות טבע ומוצרים אסטרטגיים", מבטיח שהמדינות החותמות "שומרות מטעמי ביטחון את קדימות ההפקה והמכירות לרפובליקה הצרפתית, אחרי סיפוק הצרכים הפנימיים". יתרה מזאת, "אם צורכי הביטחון מחייבים זאת, ניתן לאסור את ייצוא החומרים הללו למדינה שלישית".

גם היום נותרו, למרות חיכוכים לא מעטים עם השלטונות, בסיסי צבא צרפתיים בליברוויל שבגבון, בג'יבוטי ולאחרונה בבנגי שבמרכז אפריקה. הבסיס הגדול בדקר נסגר רשמית, אך ממשיך להיות מבצעי במסגרת תוכנית הפריסה החדשה של צבא צרפת באפריקה. כך אפשר היה להזניק כוחות גדולים יחסית למאלי בהתראה קצרה.

בעניין ה"ספיחים" הכלכליים והעסקיים, פרשות שחיתות ענקיות כמו אלה הקשורות לפעילות חברת הנפט הממשלתית 'אלף' או למכירות נשק בלתי חוקיות דווקא למשטר הלא-פרנקופוני באנגולה הסעירו את דעת הקהל והטילו עוד כתמים על המעורבות הצרפתית באפריקה - אבל דווקא השחיתויות בתחום מימונם של אישים פוליטיים, שהגיעו עד כדי קריקטורה, חיסלו את שארית יחסי הציבור של ה"פרנסאפריק" בצרפת.

שטרות בתופי טם-טם
[צילום: AP]

התחביבים היקרים
פעם אחת שגריר גבון כמעט לקה בהתקף לב כשנאלץ לגרור למעון ראש הממשלה מזוודה עם שני מיליון אירו. פרט לשטרות המרשרשים אהב דה-וילפן גם מסכות אפריקניות יקרות, ספרים נדירים, כתבי יד של נפוליאון ועוד

"רפובליקה של מזוודות", כך כונתה צרפת של הנשיא ז'אק שיראק וראש הממשלה דומיניק דה-וילפן בספרו של העיתונאי החוקר פייר פאן. אחד מגיבוריו הראשיים של הספר הוא האיש ששימש במשך שנים נושא המזוודות בין נשיאי אפריקה למנהיגי צרפת. רובר בורז'י, עורך דין ממוצא לבנוני, יליד דקר, היה במשך שנים "מר אפריקה" של שיראק, אחרי ששימש בצוותו של ז'אק פוקאר האגדי, "מר אפריקה" של הגנרל דה-גול. מן המסופר עלה כי בניגוד לתקופת דה-גול, היוו נשיאי המושבות הצרפתיות לשעבר באפריקה עבור שיראק ואנשיו בעיקר מקור למיליונים רבים של פרנקים ודולרים למימון מערכות הבחירות שלהם וגחמותיהם הפרטיות.

גם אם סימרו את שיערם של צרפתים רבים, הסיפורים של רובר בורז'י, האיש והמזוודה, מצחיקים כמעט כמו סרטי לואי דה-פינס המנוח. "תמיד נחַתִּי בשדה התעופה שארל דה-גול או בשדה הפרטי לה-בורז'ה ואיש לא הטריד אותי באשר לתוכנן של המזוודות", הוא סיפר. "רק פעם אחת רעדתי מפחד כשנתקעתי עם המכונית בתוך הפגנה סוערת, כשבתא המטען מזוודה עם ארבעה מיליון דולר בשטרות קטנים...". אבל גם המזוודה הזאת, אל דאגה, הגיעה לידי שיראק. עוד כשהיה ראש עיריית פריז וניהל את מסע הבחירות שלו לנשיאות, נהג שיראק להושיב את בורז'י בכורסה במשרדו ולשאול בהנאה: "יש משהו כבד?" אחר כך היה לוקח את השק, הולך לארון הנעול שבקצה החדר ומסדר את השטרות במדפים.

בדרך כלל, הממונה על ענייני הכספים האפריקניים היה המזכיר תאב השלטון (וראש הממשלה לעתיד) דומיניק דה-וילפן. באמצעותו העבירו נשיאי סנגל, קונגו וגבון עשרות מיליוני דולרים, שיכלו לשמש לשיפור מצבם הנואש של בני עמם, למערכת הבחירות של שיראק. הנשיא בלייז קומפאורה מבורקינה פאסו שלח לווילפן באחד המקרים שלושה מיליון דולר בתוך ארבעה תופי טם-טם אפריקניים, "משום שווילפן הוא איש אוהב אמנות". וילפן ומזכירתו פתחו מיד את התופים ומזכירו של שיראק התלונן: "קומפאורה שוב משתטה, הוא שלח הכול בשטרות קטנים...". גם כשעבר למשרד החוץ ואחר כך למשרת ראש הממשלה המשיך וילפן לקבל את המזוודות האפריקניות. "הוא אף פעם לא התבייש לספור את הכסף לפניי ולפני השליחים האפריקנים", מספר בורז'י. פעם אחת שגריר גבון כמעט לקה בהתקף לב כשנאלץ לגרור למעון ראש הממשלה מזוודה עם שני מיליון אירו. פרט לשטרות המרשרשים אהב וילפן גם מסכות אפריקניות יקרות, ספרים נדירים, כתבי יד של נפוליאון ועוד.

גם הנשיא לשעבר סרקוזי, שעודד את פרסומם של סיפורים אלה על קודמיו, מואשם היום שמערכת הבחירות שלו מומנה בחלקה דווקא בידי שליט לוב קדאפי - לפני שהצרפתי יזם את המבצע הצבאי של נאט"ו שהביא להפלתו של הרודן הלובי, אך גם להברחתם של כלי נשק רבים למאלי על-ידי אנשי שבט הטוארג.

סנגל כדוגמה
[צילום: AP]

אופטימיות לגבי העתיד
נאומו של פרנסואה הולנד נועד לתקן את "נאום דקר" של קודמו סרקוזי, שגרם במידה רבה לקלקול היחסים הרגישים. סרקוזי גילה בנאום יהירות רבה והחליט ללמד את האפריקנים לקח. "האדם האפריקני לא נכנס להיסטוריה", אמר להם, "הוא מעולם לא ניסה להמציא לעצמו עתיד". הולנד מצדו דיבר על תרומתם של האפריקנים לחיים הפוליטיים בצרפת, והביע אופטימיות לגבי העתיד

נאומו של פרנסואה הולנד מאוקטובר נועד בין השאר לתקן את "נאום דקר" של קודמו סרקוזי, נאום שנישא באוניברסיטה של העיר ארבע שנים קודם וגרם במידה רבה לקלקול היחסים הרגישים והמתחדשים עם מערב אפריקה ועם כל אפריקה הפרנקופונית. סרקוזי, שהכריז גם הוא על יציאה מ"פרנסאפריק", גילה בנאום יהירות רבה והחליט ללמד את האפריקנים לקח. "האדם האפריקני לא נכנס להיסטוריה", אמר להם, "הוא מעולם לא ניסה להמציא לעצמו עתיד". סרקוזי הזכיר לאפריקנים כי לעתים קרובות הם שנאו אלה את אלה ולחמו זה בזה וסירב לבקש סליחה על פשעי הקולוניאליזם. אך כמו הולנד אחריו, לא שכח לחלוק כבוד לחיילים הסנגלים ולאפריקנים אחרים ששפכו את דמם למען צרפת במלחמת העולם השנייה.

הולנד מצדו דיבר על תרומתם של האפריקנים לחיים הפוליטיים בצרפת, והביע אופטימיות לגבי העתיד: "אפריקה צועדת קדימה. יש לי אמון בה". הוא הצדיע לדמוקרטיה בסנגל כדוגמה לכל אפריקה, עמד על חשיבות כיבוד זכויות האדם, הזהיר מפני הטרור הבינלאומי וגינה את המנהיגים ש"מרגישים מוסמכים לגנוב את נכסי מדינותיהם". כך קבע את היסודות של "פרנסאפריק" חדשה – שימור הדמוקרטיה וזכויות האדם, מאבק בשחיתות הכלכלית, אך המשך הדאגה לאינטרסים הצרפתיים.

ההתערבות הצבאית במאלי עונה על כל הקריטריונים הללו והיא הוכנה במשך חודשים רבים. מנהיגי מערב אפריקה, שהתנערו מצרפת במהלך נשיאותו של סרקוזי – מי פחות ומי יותר - לא יכלו להתנגד לה והיו להם כל הסיבות לעודד אותה. הם אינם מסוגלים להתגבר בעצמם על סכנת הטרור האיסלאמי. הכוח האפריקני בראשות ניגריה יישאר, גם אחרי תחילת הפעלתו, בגדר פרויקט עוד במשך זמן רב. כך גם צבא מאלי, שכבר החל להפגין חוסר משמעת בהוציאו להורג חשודים בתמיכה בטרוריסטים.

לצרפת אחריות כבדה להתמוטטותה הכלכלית של מאלי. עוד משנות ה-80 היא תמכה בתוכניות הליברליזציה שנדרשו על-ידי הבנק העולמי, תוכניות שהרסו את מוסדות המדינה ופתחו פתח להקמת גופים איסלאמיסטיים מקבילים. הליברליזציה של ענף הכותנה למשל גרמה לעזיבת הכפרים ולהגירה. הנשיא סרקוזי חתך את הסיוע הכלכלי, הכריח את הנשיא אמאדו טורה לקלוט מחדש מהגרים וערך מבצעים צבאיים נקודתיים נגד האיסלאמיסטים, יחד עם צבא מאוריטניה – פעולות שהחלישו עוד יותר את השלטון המרכזי.

בידודה הבינלאומי הנמשך של צרפת במלחמת מאלי מצביע על כך שלמרות כל ההצהרות והמלחמה המשותפת בטרור, האינטרסים הבסיסיים והנוגדים של המעצמות הגדולות והבינוניות באפריקה לא השתנו. צרפת עדיין נתפשת כמתחרה מסוכן ומשלמת את מחיר מדיניותה האפריקנית ההיסטורית. בפריז צהלו עם כל אות של שיתוף פעולה. אפילו כשארצות הברית החליטה לבטל את החשבון בסך 19 מיליון אירו שהגישה לצרפת על הפעלת מטוס תובלה אמריקני להטסת כוחות וציוד למאלי. מן העבר השני, רוסיה גילתה לפתע עניין בפעולה הצרפתית.

מלחמת מאלי, שתימשך בוודאי זמן רב, תביא לידי ביטוי את התנגשות האינטרסים של מדינות וגורמים שונים בתחרות הנמשכת על האזור ואוצרותיו הטבעיים, שגם היום עדיין אינם משרתים את תושביו.

אך צרפת היא בין המדינות הבודדות בעולם שיש להן יכולת צבאית למלחמה ממושכת באפריקה. גם אם לא הפגינה בעבר להיטות-יתר להסתבכות במקומות אחרים בעולם (לפני שפתח בפעולה במאלי הוציא הולנד את כוחותיו מאפגניסטן) והעדיפה את הניטרליות מימי הנשיא דה-גול, הרי שהלגיטימציה של מלחמה כנציג החוק הבינלאומי, באישור האו"ם ובשם עקרונות נאצלים של זכויות האדם והדמוקרטיה, מעניקה חיים חדשים ל"פרנסאפריק".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  29/01/2013   |   עודכן:  29/01/2013
גדעון קוץ, פריז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ועדת השמות בעיריית חיפה הייתה מורכבת בעבר מעסקנים ואנשי ציבור שהיו מזוהים עם המפלגות שבחרו אותם כנציגים לוועדה. הוויכוחים ביניהם היו אינסופיים וכך גם התוצאות. הצעות לשמות רחובות היו נתקעות לאורך שנים כי שיקולי הוועדה לא היו ענייניים.
28/01/2013  |  עידן יוסף  |   כתבות
שמו של נחמיה מאירי ז"ל, שנפטר לפני כמה ימים בגיל 85, לא מופיע בגוגל, אין לו ערך בויקיפדיה והוא גם לא אסף חברים בפייסבוק או צייץ בטוויטר. בכלל, נדמה לי שמאירי לא התמצא כלל במחשבים ובתחום זה היה שייך לדור הישן של האנשים שהעדיפו שלא להתמודד בערוב ימיהם עם החידושים הטכנולוגיים. אבל הוא התמצא היטב בתחומים אחרים שהשתיקה יפה להם.
28/01/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
קצת קשה לעכל, אבל דליה פרידלנד, מי שהייתה 'ילדת התפנוקים' של התיאטרון הישראלי, ביתם של הבימאי והמחזאי צבי פרידלנד והשחקנית חנה'לה הנדלר, ממקימי תיאטרון 'הבימה', כבר חצתה מזמן את גיל שבעים. פרידלנד, שנראית מצויין, נשית-שברירית ומעודנת- הגיעה לכאן כאורחת של מרכז מת"י- הלא הוא מרכז התרבות הישראלי (בניהולן הנמרץ של ענת סדן (בעיר) ואורנה אילון (בוואלי)) , ונתנה הופעת יחיד מקסימה וקסומה שבה ספרה, איך לא, על ילדותה בתל אביב הקטנה, כביתם היחידה של מייסדי 'הבימה', ששיחקה קלאס, ג'ולות ותופסת עם אילנה רובינא ואמנון מסקין- כולם 'ילדים של'.
הגיעה השעה לספר את הגירסה שלי על אבשלום. אני עדיין זוכר כשאבשלום נכנס לירושלים. מיד בהגיענו לנמל תעופה בן-גוריון נשׂכּרה עבורו מכונית מהודרת והוא לא השתהה. רצה להגיע בלי עיכובים לירושלים. בכניסה לירושלים היה נרגש וביקש להאט. היה נפעם מהאור של העיר הזאת, מצבע האבנים, מהנוף של נבי סמואל שנשקף משׂמאלנו. "אתה יודע", אמרתי לו, "גם הצלבנים התרגשו עד שיגעון בבואם לעיר ולכן קראו להר שנשקף אליהם 'הר השׂמחה' ועליו בנו כנסיה". "אל תשווה אותי לצלבנים", אמר אז. "ותראה איך בירושלים המתעתעת בכולם הכנסייה שלהם הפכה ל'נבי סמואל' והיום יש שם מסגד ובית כנסת ולא כנסייה. הקדושות מתחלפות בירושלים ולעולם אינן נצחיות באמת".
28/01/2013  |  בלפור חקק  |   כתבות
ידענו שהוא על ערש דווי. כדי שלא לומר בדיעבד איך החמצנו, החלטנו כאן במערכת 'יומן' להעניק לרון נחמן את 'פרס ישראל האלטרנטיבי'. מדי שנה אנו מוקירים את הראויים ביותר לטעמנו. נחמן, בזכות ולא בחסד, נבחר על ידינו ביום העצמאות האחרון לקבל את הפרס על מפעל חיים. כי במקרה שלו, לא ניתן היה להפריד בין המפעל לבין החיים.
27/01/2013  |  אריאל כהנא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 77/64, הירש ברנבלט נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, משה לנדוי וחיים כהן. 1 במאי 1964
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il