|   15:07:40
דלג
  איתן קריינר  
וטרינר בית הרופאים הווטרינרי מכבים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

תנו לחיות לחיות עוד יותר

היום זה כבר לא נדיר למצוא כלב בן 18 או חתול בן 24 התחומים אשר פותחו בשנים האחרונות ושינו את עולם הווטרינריה הם בעיקר בתחום האונקולוגי, הקרדיולוגי, במחלות זיהומיות ורפואת החירום
25/02/2013  |   איתן קריינר   |   כתבות   |   תגובות
תוחלת החיים של החיות עלתה [צילום: AP]

לא רק תוחלת החיים של האדם עלתה בארץ בעשור האחרון, גם תוחלת החיים של חיות המחמד עלתה באופן משמעותי וזה בא לידי ביטוי בעלייה ניכרת בגיל הממוצע ובשיפור ניכר בהיבט הבריאותי של החיות במדינות מערביות.

הסיבות לכך רבות. קיימת עלייה במודעות הציבור לבריאות החיות (מידע רב הנגיש כיום בתוכניות אירוח ותוכניות נישה שונות בטלוויזיה הרב ערוצית, במגזינים וכמובן באינטרנט) ועד לפיתוח טכנולוגי (מיכון ומכשור) וחדירתן של תרופות חדשות לשוק. כמו-כן, הכשרה מסיבית של הון אנושי לעיסוק בתחום הווטרינרי והפרה-וטרינרי, תורמת אף היא לעלייה בתוחלת החיים של חיות הבית שלנו. לכן, זה כבר לא כל-כך נדיר לראות כלב בן 18 או חתול בן 24.

גיל ממוצע

כאשר בוחנים תוחלת חיים של חיות בהכללה, הפרמטר הראשון הוא גיל ממוצע. בעשור הקודם הגיל הממוצע של חיית בית היה 12 וכיום הוא 17 - זהו גידול של כ-35%. הנתונים הללו מתבססים על הנתונים בבית הרופאים הווטרינרי מכבים בה מטופלות אלפי חיות מחמד כמדי שנה וכן מתוך מידע שמתקבל בכינוסים ובפורומים מקצועיים (ארציים ובעיקר בינלאומיים) של הקהילה הווטרינרית.

הגיל הממוצע כיום לא מפתיע אותי. הוא אף צפוי למדי. בשנים האחרונות אנחנו מזהים מגמה ברורה של עלייה בתוחלת החיים של חיות הבית על-פי קריטריונים שונים כגון: עלייה ניכרת במספר השנים בהן חיה מטופלת במרפאה, גידול משמעותי בדרישה למוצרים ייחודיים לחיות מבוגרות (מזון ותוספי מזון לחיות מבוגרות וכיו"ב) וכן הליכים כירורגיים ייחודיים לחיות מבוגרות כגון: ניתוחי לב, ניתוחי קטרקט, השתלות איברים ושאר הליכים רפואיים ייעודיים לחיות מבוגרות.

בעבר הגורמים למוות של חיות מחמד היו: זקנה (קריסת מערכות), מחלות מדבקות (כלבלבת, שפעת החתולים, וירוס פרוו ועוד) ותאונות. כיום, בעיקר בזכור תקשורת המונים מפותחת והמון מוטיבציה מצד בעלי החיות, יש מודעות בסיסית ונרשמים פחות מקרי מוות בתאונות דרכים ובתאונות בבית וכן מספר מקרי המוות בשל מחלות מדבקות קטן משמעותית. כמו-כן, בעלי חיות מחמד מקפידים יותר על אורח חיים בריא וסדרת טיפולים מונעים כגון: חיסונים, סירוס, עיקור, תלוע, ניקויי שיניים, תוספי מזון, מזון איכותי שמתאים לגיל ולסוג החיה ועוד.

כל תעשיית החיות גדלה באופן ניכר בעשור האחרון ועל כן ניתן לראות עלייה בביקוש לביגוד, מזון, צעצועים, רצועות, תכשירי פרווה, חיתולים ועוד מוצרים ייעודיים לחיות הבית גדל משמעותית. כל אלו נועדו להקל על חיות המחמד, בין אם זה ביגוד שנועד לחמם אותם בחורף, להגן עליהם מקור ורטיבות ולמנוע התקררות ומחלות חורף שונות, בין אם אלו תוספי מזון שמספקים לחיה את הוויטמינים והמינרלים להם הגוף זקוק כדי לשמור על חיוניות ובין אם אלה תכשירים ייעודיים לפרווה המסייעים לחיות לשמור על החיוניות שלה לאורך זמן. ההשקעה בחיות מחמד אכן באה לידי ביטוי בתוחלת החיים באופן ישיר.

לפני כעשור פעלו בארץ בין חמש ל-10 יצרני מזון. כיום יש כ-30 מותגים על המדפים. מדובר על גידול בשיעור של כ-43%. הגידול במספר החנויות לחיות מחמד הוא דרמטי יותר. כאן כבר מדובר על מאות אחוזים אם מביאים בחשבון לא רק חנויות ורשתות גדולות, אלא גם חנויות סחר אלקטרוני (תעשיית החיות העולמית מגלגלת מיליוני דולרים בשנה רק מהמכירות באינטרנט וזה עדיין לא הערוץ הראשי).

כאשר בוחנים את נושא תוחלת החיים של חיות מחמד, יש לבחון את תחום הווטרינריה במאקרו ברמה הגלובלית. בעשור האחרון חל גידול במאות האחוזים בכמות הכינוסים, הקונגרסים והסמינרים בתחום הווטרינריה בעולם. לפני 10 שנים התקיימו בערך 10 אירועים חשובים בשנה. כיום יש לפחות 10 אירועים חשובים מדי חודש ברחבי העולם. כמו-כן, התווספו מאות מגזינים מקצועיים לקהילה הווטרינרית והפר-וטרינרית וכמובן שיש כיום מאות אתרים ברשת בתחום זה. תחום חדש שהתפתח לצד הווטרינריה הקונבנציונלית הוא כמובן הרפואה המשלימה. פסיכולוגים לחיות מחמד וכל מיני מטפלים בשיטות חדשניות או מסורתיות 'אלטרנטיביות' למיניהן, הצליחו לחדור לענף בדיוק כמו שהצליחו לחדור לענף רפואת האדם.

מספר הפקולטאות ברחבי העולם ללימודי וטרינריה גדל אומנם בצורה מתונה, אולם נוסדו והתפתחו מוסדות רבים להכשרה בתחום הפרה-וטרינרי (אחיות, סייעות, טכנאים, אדמיניסטראטורים, לבורנטים ועוד). הגידול במספר המועסקים באופן ישיר ו/או עקיף בתחום הוא עצום. רק בארץ מספר הווטרינרים עלה בעשור האחרון בכ-260% (בשנת 1999 פעלו 1,500 וטרינרים מוסמכים וכיום עוסקים בענף למעלה מ-4,000). גידול זה בא לידי ביטוי במספר המרפאות הווטרינריות הרשומות במדינה.

פיתוח בתחום המדע

עד-כה דיברנו על גורמים רבים המשפיעים לחיוב על תוחלת החיים של חיות הבית וביניהם: תזונה נכונה, תוספי מזון, טיפול מונע, תחזוקה נכונה ועוד אולם הגורם המשמעותי ביותר בתחום הוא כמובן פיתוח בתחום המדע. בעשור האחרון הושקעו משאבים עצומים בתחום המחקר ופיתוח תרופות, מיכון ומכשור, מה שאפשר פריצת דרך בתחום הרפואי גרידא.

הפיתוחים החדשים מבוססים על פיתוח מכשור רפואי לבני-אדם (כדוגמת בנק דם תבורי, לייזר, CT ,MRI) מאפשרים לווטרינרים לטפל במחלות ובסיבוכים רפואיים שבעבר נחשבו לחשוכי מרפא (גידולים סרטניים, חוסר תפקוד כליות, בעיות נשימתיות ומחלות לב מולדות ועוד).

התחומים אשר פותחו בשנים האחרונות ושינו את עולם הווטרינריה הם בעיקר בתחום האונקולוגי, הקרדיולוגי, במחלות זיהומיות ורפואת החירום (בתי-חולים ומרפאות פתוחות 24-7, פיתוח מכשור ומיכון לטיפול ראשוני במצבי טראומה (כגון מכשירי הנשמה).

איך יראה העשור הבא?

ענף הווטרינריה "עוקב" אחרי ענף רפואת האדם בעשור, כך שמה שצפוי לנו בעשור הבא בתחום הווטרינריה הוא מה שאפיין את העשור האחרון בעולם הרפואה: טיפול באמצעות רפואת גזע (השתלות), ניתוחי לייזר, אבחון מומים גנטיים (וטיפול בסיבוכים) כבר בהריון ועוד.

במהלך השנים האחרונות ביצעתי או פיקחתי על מאות ניתוחי השתלות של איברים כגון כליות וקרנית וכן השתלות אורתופדיות. בבית הרופאים הווטרינרי מכבים בוצעו בשנים האחרונות 16 ניתוחי השתלת קרנית בטכנולוגיית לייזר חדשנית.

אינני אופטימי לגבי הפיכת תחום הווטרינריה למוסדי. הן משרד החקלאות והן המשרד לאיכות הסביבה, אינם לוקחים אחריות על נושא רפואת החיות והדאגה לשלומן. חלומו של כל אוהב חיות ממוצע - החלום על הקמת בית-חולים וטרינרי ממשלתי מסובסד - הוא חלום שכנראה לא יתגשם ובוודאי שלא בעשור הקרוב. ישראל, כמו רוב מדינות העולם, איננה לוקחת את הנושא של רפואת חיות כחלק מסדר היום הציבורי והאחריות הבלעדית על חיית הבית והטיפול בה היא של בעליה וכמובן של וטרינרים (וטרינרים רבים, וביניהם הווטרינרים המועסקים בבית-הרופאים הווטרינרי מכבים, מקצים מזמנם לטובת ניתוחים "פרו-בונו" וטיפולים שוטפים בחיות אשר בעליהן אינם יכולים לעמוד בהוצאות הרפואיות).

הכותב הוא מייסד בית הרופאים הווטרינרי מכבים ומנכ"ל הסוכנות הישראלית להטסת חיות מחמד Terminal4Pets. ד"ר קריינר הינו בוגר הפקולטה ללימודי וטרינריה ב-University of Glasgow בסקוטלנד והוא עוסק בווטרינריה (עם התמחות באורתופדיה וטרינרית) מזה 24 שנים
תאריך:  25/02/2013   |   עודכן:  25/02/2013
ד"ר איתן קריינר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תנו לחיות לחיות עוד יותר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בעל כלב
25/12/13 17:09
 
ilookfor
12/08/19 16:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנהלת התיאטרון הקאמרי ומנהלו האמנותי עמרי ניצן בבחירתו, נתנו את ההזדמנות לבימאי המחונן והשחקן הפנומן איתי טיראן להעלות הצגה שכולה משהו שונה בהחלט מהמקובל. שונה - אך לא פחות ואולי יותר מרתק. "איש קטן - מה עכשיו?” הוא מחזה שתורגם בידי דורי פרנס מספרו של הנס פאלאדה הגרמני (1893-1947), ועובד למחזה בידי הבימאי של ההצגה איתי טיראן יחד עם פרנס. התוצאה - הצגה שהמבנה הכה מיוחד של התפאורה שעיצבה פולינה אדמוב, מעניק את מלוא האפשרויות להחליף מיקום סצינות מבלי לבזבז דקה, על גבי הבימה העגולה המסתובבת. פאלאדה כתב את הספר ב 1932, ונאסר בעטיו על-ידי הגסטפו. ב1933 הוסרט הספר, וב 1935 הוא הוכרז כבלתי רצוי והוכנס לרשימה השחורה של סופרים מתנגדי המישטר הנאצי. פאלאדה מכור לסמים, אלכוהוליסט, גנב, שיצא ונכנס לבין כתלי בתי סוהר ובתי חולים לחולי נפש, נחשב לאחד מגדולי הסופרים במאה העשרים. על-אף כל הסבל שחווה וההתעללויות - נשארה בו האמונה באדם הקטן, ההגון והאנושי. וזוהי תמציתו של המחזה הזה.
25/02/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
שירה צעירה העולה על גדותיה, לא כבולה לעקרונות המודרניסטיים, מוציאה את השירה מהנפטלין להיות נגישה, עכשווית, מעבירה מסרים עיקריים בבהירות, בשקיפות, מתרכזת בעיקר, ועושה זאת בחן, בהומור, בדיוק, כאילו נותנת לקוראיה בוקס ישר בפרצוף.
24/02/2013  |  לאה טרן  |   כתבות
יהדות צפון-אפריקה, שרובה הגדול עלה לישראל, סובלת מהיעדר משווע של היסטוריוגרפיה מוסמכת על אודות גורלה, אורח-חייה והסבל הנורא שפקד אותה בעבר בקרב עם מוסלמי ותחת שלטון קולוניאלי-צרפתי.
24/02/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
לפעמים אנשי ציבור נענשים על לא עוול בכפם. בסך-הכל הם עושים את אותם הדברים שהם עוסקים בהם תמיד. הבעיה היחידה היא שאיזה עיתונאי או אפילו סתם כותב בלוג אנונימי מתלבש על אותו אדם וכותב עליו דברים שליליים באינטרנט. האם זה נורא? בעידן גוגל - זה אסון.
24/02/2013  |  מרטין בוקסדורף  |   כתבות
האוכלוסיה הערבית בישראל אינה "מגזר ערבי" אחד, אלא מספר לא קטן של אוכלוסיות מזרח תיכוניות, שחלקן אינן ערביות, הנבדלות זו מזו בדתן, תרבותן, לשונן, מוצאן האתני ורקען ההיסטורי - ערבים, אפריקנים, ארמנים, צ'רקסים ובוסנים. קבוצות אלה בדרך כלל אינן מתערבות זו בזו, וחיות בנפרד בכפרים שונים או בשכונות משפחתיות שונות.
24/02/2013  |  מרדכי קידר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il