|   15:07:40
רופאת עיניים   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מה אנחנו צריכים לדעת על גלאוקומה

גלאוקומה היא מחלה שקטה הגורמת נזק בלתי הפיך לראיה. עליית הלחץ התוך עיני אינה גורמת לרוב לכאבים ו/או הפרעה בראיה והחולה אינו יכול לדעת על קיומה של המחלה בעיניו רק בשלבי המחלה המתקדמים, בהם הנזק לראיה בולט, יחוש החולה בהפרעה לראייתו שתהייה לרוב בלתי הפיכה גם עם טיפול
05/03/2013  |     |   כתבות   |   תגובות
חדות הראיה תפגע בשלבים מתקדמים [צילום: AP]

גלאוקומה (המכונה בעברית - ברקית) היא קבוצת מחלות הגורמות לנזק מתקדם הדרגתי לעצב הראיה. נזק זה מתאפיין באובדן תפקוד ראייתי אופייני ומראה פתולוגי מיוחד של ראש עצב הראיה.

הסיבות לגלאוקומה יכולות להיות שונות, אך התוצאה הסופית היא דומה - נזק בלתי הפיך לעצב הראיה. ללא טיפול, המהלך הטבעי של המחלה יוביל לעיוורון או לראיה מוגבלת ביותר. המחלה יכולה להיות ראשונית, משנית או מולדת. הרוב המכריע של מקרי הגלאוקומה הם גלאוקומה ראשונית.

ממה נגרמת מחלת הגלאוקומה?

רוב מקרי הגלאוקומה (70%) נגרמים על-ידי לחץ תוך עיני גבוה. ב-30% מהמקרים הנותרים מופיעה גלאוקומה עם לחץ התוך עיני תקין. משערים היום שקיימים גורמים נוספים למחלה, גורמים אשר לא הוכחו באופן חד-משמעי עד-כה, כגון: הפרעה בזרימת הדם לעצב הראיה, נזק כימי לתאי עצב הראיה בעין ועוד.

כאמור, כאן המקום להזכיר מצב הקיים אצל 10% מהאוכלוסיה הבריאה ונקרא - "יתר לחץ תוך עיני". אצל אנשים אלה, הלחץ התוך עיני גבוה מהנורמה, אך לא מופיעה אצלם פגיעה בעצב הראיה ובתפקוד הראיתי, לכן אין מדובר בגלאוקומה במקרים אלה. עם זאת, אוכלוסיה זו נמצאת בסיכון לפתח גלאוקומה יותר מהאוכלוסיה הכללית.

כיצד נוצר לחץ תוך עיני גבוה?

העין היא כדור סגור בתוכו נוצרים נוזלים כל הזמן. ניקוז הנוזלים מהעין לרקמות שמסביב לה נעשה דרך אזור עדין בעין הנקרא "זווית העין".

בכל מקרה בו קיימת הפרעה לניקוז הנוזלים מהעין דרך הזווית, יעלה הלחץ בתוך העין. עליית הלחץ גורמת לנזק לעצב הראיה ותתבטא במחלת הגלאוקומה.

מהי שכיחות המחלה?

מחלת הגלאוקומה הינה אחת מבין שלושת הגורמים העיקריים לעיוורון בעולם בכלל ובישראל בפרט. מדי שנה מאובחנים כ-5,500 מקרים חדשים של עיוורון בגלל גלאוקומה בישראל, למרות השיפור שחל בטיפול במחלה.

שכיחות המחלה באוכלוסיה הכללית בעולם עולה עם הגיל ומגיעה ל-2% בקרב בני 40 שנה ומעלה ול-10% בקרב בני 80 ומעלה.

מספר חולי הגלאוקומה בעולם מוערך בכ-90 מיליון איש וכ-2.5% עד 8% מחולי הגלאוקומה סובלים מעיוורון דו-עיני. אבחון מוקדם של המחלה וטיפול בה יכולים למנוע את התקדמות הנזק לעצב הראיה.

מי נמצא בסיכון יתר לחלות בגלאוקומה?

  • בעלי סיפור משפחתי: מחלת הגלאוקומה נחשבת למחלה בעלת רקע גנטי, הנוטה להופיע בשכיחות יתר במשפחות הנושאות גנים שנמצאו קשורים לגלאוקומה. במשפחות בהן אובחנה גלאוקומה, הסיכון לחלות במחלה הוא פי שש יחסית למשפחות ללא מחלה;

  • עיניים עם לחץ תוך עיני גבוה: לחץ תוך עיני גבוה מהווה גורם סיכון חשוב בגלאוקומה. עם זאת, מהווה הלחץ התוך עיני הגבוה גורם סיכון עיקרי למחלה ועיקר הטיפול במחלה מכוון להורדת הלחץ. מחקרים רבים הראו, כי הורדת הלחץ התוך-עיני בחולי גלאוקומה, מאיטה בצורה משמעותית מאוד ואף עוצרת את המחלה. גם בחולים ללא לחץ תוך-עיני התחלתי גבוה, הורדת הלחץ לערכים עוד יותר נמוכים, עוזרת אף היא בצורה מובהקת, בהאטה ואף בעצירה של התקדמות המחלה והפגיעה בתפקודי ראיה. בחלק ממקרי הגלאוקומה, הורדת הלחץ התוך עיני לנורמה אינה מונעת את המשך הדרדרות המחלה;

  • אנשים בגיל מתקדם: גיל מתקדם מהווה גורם סיכון חשוב ובכל העולם ככל שהגיל עולה שכיחות המחלה עולה;

  • גזע: בגזעים שונים בעולם, שכיחות מחלת הגלאוקומה שונה. שחורי עור מאפריקה יפתחו את המחלה בשכיחות גבוהה יותר, בגיל צעיר יותר ומהלכה יהיה אגרסיבי יותר. גם בקרב הסינים מלוכסני העיניים שכיחות המחלה גבוהה יחסית לעולם המערבי;

  • מין: למין אין השפעה חד-משמעית על שכיחות המחלה ונראה שברוב ארצות העולם שכיחותה בגברים ונשים דומה;

  • הפרעות תשבורת: קוצר ראיה או רוחק ראיה מהווים גורם סיכון לגלאוקומה ואנו רואים שכיחות גבוהה של מקרי גלאוקומה עם זווית פתוחה באנשים עם קוצר ראיה (מיופיה) וגלאוקומה עם זווית סגורה שכיחה יותר בקרב אנשים עם עין קטנה ורוחק ראיה (היפראופיה);

  • מחלות סיסטמיות: הקשר בין מחלות סיסטמיות שונות וגלאוקומה נבדק מזה שנים רבות. מחקרים שונים הצביעו על קיום קשר בין מחלות כגון, מחלות מערכת הלב וכלי הדם (יתר לחץ דם, לחץ דם נמוך מיגרנה וסוכרת.

מה מרגישים כשיש גלאוקומה?

גלאוקומה היא מחלה שקטה הגורמת נזק בלתי הפיך לראיה. עליית הלחץ התוך עיני אינה גורמת לרוב לכאבים ו/או הפרעה בראיה והחולה אינו יכול לדעת על קיומה של המחלה בעיניו. רק בשלבי המחלה המתקדמים, בהם הנזק לראיה בולט, יחוש החולה בהפרעה לראייתו שתהייה לרוב בלתי הפיכה גם עם טיפול.

בדיקה מלאה של רופא עיניים מומחה, תוכל לאבחן את המחלה ולהשיג התחלת טיפול מתאים לפני היווצרות נזק בלתי הפיך ניכר לראיה. עם זאת, קיימים מקרי גלאוקומה חריגים בהם קיימת עליה גבוהה מאוד של הלחץ התוך עיני ואז יופיעו כאבי ראש עזים מלווים בבחילות וטשטוש ראיה. במקרים אלה נדרש טיפול מיידי להורדת הלחץ התוך עיני במהירות ומומלץ לפנות לרופא עיניים בדחיפות.

כיצד מאבחנים גלאוקומה?

לאבחון המוקדם של המחלה חשיבות רבה, שכן אבחון המחלה וטיפול בה יכולים למנוע את התקדמות הנזק הבלתי הפיך לעצב הראיה. בדיקת סקר לגלאוקומה זולה ויעילה לאוכלוסיות גדולות עדיין אינה בנמצא. היות שברוב המקרים בהם עולה הלחץ התוך עיני אין אנו חשים בכך, אין למחלה בשלביה הראשונים תסמינים קליניים הגורמים לנו לפנות לרופא העיניים. עקב כך, מאובחנת המחלה לעיתים קרובות רק כאשר נוצר כבר נזק מתקדם ובלתי הפיך לעצב הראיה. לכן, מומלץ לכל אדם מעל לגיל 40 להיבדק אצל רופא העיניים באופן סדיר אחת לשנה ובמידה ויש לו גורמי סיכון למחלה יהיה צורך בבדיקות תכופות ומגיל מוקדם עוד יותר.

בדיקה יסודית של העיניים על-ידי מומחה יכולה לאתר את ממצאי המחלה הראשונים ולאבחנה בשלביה ההתחלתיים. בבדיקה הקלינית יכול המומחה לבחון את מבנה העין, זווית הלשכה הקדמית, הלחץ התוך עיני ומראה ראש עצב הראיה. בכל מקרה של חשד לגלאוקומה יפנה המומחה את החולה להערכת תפקוד עצב הראיה, על-ידי בדיקת שדה ראיה ולצילום מיוחד של עצב הראיה, הנקרא OCT, אשר מעריך היטב את מידת הנזק לעצב.

בדיקות חוזרות, הן לגילוי המחלה והן למעקב צמוד אחרי השינויים החלים בעצב הראיה ובשדה הראיה, הכרחיות לביצוע בחולי הגלאוקומה. בהסתמך על ממצאי שדה הראיה וראש עצב הראיה יקבע רופא העיניים את מדיניות הטיפול.

מהו הנזק לעצב הראיה בגלאוקומה?

הפגיעה בעצב הראיה במחלת הגלאוקומה היא הדרגתית, איטית ומתמשכת והיא מתבטאת באיבוד עקבי של סיבי העצב הבונים אותו והאחראיים להעברת גירוי הראיה מהרשתית אל מרכזי הראיה במוח.

את הנזק בעצב הראיה אנו מכנים Glaucomatous Optic Neuropathy והוא מתאפיין בשינויים בראש עצב הראיה ובשכבת סיבי העצב ברשתית העין. הערכת השינויים האלה חשובה לאבחון המחלה ולמעקב אחר התקדמותה.

הנזק האופייני לראש עצב הראיה בגלאוקומה נובע ממוות של תאי העצב ברשתית והשלוחות שלהם. עדיין לא ברור מה בדיוק מזיק לתאים ומדוע הם נפגעים בגלאוקומה. נראה שהנזק הנו תוצאה של מספר תהליכים ביולוגים המתרחשים בעין.

האמצעים העומדים לרשותנו היום להערכת שינויים אלה כוללים בדיקה קלינית של קרקעית העין על-ידי רופא העיניים, צילום תלת מימדי של רשתית העין וראש עצב הראיה, סקירה ממוחשבת של ראש עצב הראיה באמצעות קרני לייזר (צילום OCT).

מהו הנזק לתפקוד הראיתי בגלאוקומה?

הנזק האופייני לראיה בחולי גלאוקומה הוא נזק לשדה הראיה ולא דווקא לחדות הראיה. חדות הראיה תפגע רק בשלבי המחלה המתקדמים. נזק מתקדם בשדה הראיה ישפיע באופן ניכר על איכות החיים ויגרום למשל לפסילת רישיון הנהיגה של חולה הגלאוקומה.

במקום ששדה הראיה היה רחב ומלא מאבד החולה חלקים הולכים וגדלים משדה הראיה שלו. הפגיעה מתחילה מהאזורים ההיקפים ביותר בשדה והולכת ומתקדמת כלפי המרכז עד לראיה כמו דרך צינור ("ראיית מנהרה"). לבסוף עלול גם מרכז הראיה להיפגע עד כדי עיוורון. כיוון שלא מרגישים את הפגיעה הזו הרי מרבית החולים אינם מודעים כלל למחלתם וכאשר הם יבחינו בכך, המחלה תהיה כבר בשלבים מתקדמים מאוד.

כיצד בודקים את הנזק לשדה הראיה?

בדיקת שדה הראיה מאפשרת לאבחן את הנזק הנגרם במחלת הגלאוקומה לראיה ולעקוב אחריו. האמצעים העומדים לרשותנו לבדיקת שדה הראיה מתקדמים ומתפתחים כל הזמן במטרה לאבחן את המחלה מוקדם ככל האפשר, בדיוק המרבי ובעלות הנמוכה ביותר.

בדיקות שדה הראיה הממוחשבות מהוות את הכלי העיקרי לבדיקת שדה הראיה בגלאוקומה והן דורשות שיתוף פעולה של הנבדק. הבדיקה מתבססת על הקרנת נקודות אור בגודל קבוע ועוצמות משתנות מול עינו של החולה, בדיקת יכולתו לראות אותן ומיפוי יכולת זו בהתאם למיקום ועצמת נקודות האור.

הבדיקה מתרכזת ב-30 או 24 המעלות המרכזיות של שדה הראיה, שם יבואו לידי ביטוי מירב נזקי המחלה. במקרי גלאוקומה מתקדמת מאוד יבדקו 10 המעלות המרכזיים בלבד. בכדי לעקוב באופן מדויק אחר התקדמות הנזק בשדה הראיה פותחו תכנות סטטיסטיות המאפשרות מדידה של התקדמות הנזק בבדיקת שדות ראיה חוזרים של אותו חולה. המעקב אחר התקדמות הנזק בשדה הראיה חיוני לתכנון נכון של הטיפול והמעקב במחלה.

כיצד מטפלים בגלאוקומה?

קיימות אפשרויות טיפול רבות ושונות למחלה וההחלטה על דרך הטיפול נעשית על-ידי רופא העיניים המומחה בהתחשב בגורמים שונים, כולל מצב בריאותו הכללי של החולה, חומרת המחלה וכדומה.

עיקר הטיפול בגלאוקומה מכוון להורדת הלחץ התוך עיני והמחקרים החדשים הראו שככל שהלחץ נמוך יותר הסיכוי לעצור את התקדמות המחלה גדול יותר, הן בגלאוקומה התחלתית והן במחלה מתקדמת. כיווני טיפול אחרים לשיפור זרימת הדם לעצב הראיה וניסיונות להגנת סיבי העצב מנזק כימי נמצאים עדיין בשלבי מחקר.

הטיפול במחלה מתבסס על שלושה אמצעי טיפול עיקריים

  • טיפול תרופתי
  • טיפול בלייזר
  • טיפול ניתוחי

לרוב יתקדם מהלך הטיפול בהדרגה מהטיפול התרופתי, דרך הלייזר ולבסוף באין ברירה תבחר האפשרות הניתוחית. עם זאת, קיימים מקרים בהם הסדר הזה לא יישמר. לדוגמא: הטיפול הראשוני בגלאוקומה מולדת הוא ניתוחי וטיפול תרופתי יינתן רק באין ברירה, עד הניתוח או אחריו.

מקרי גלאוקומה דחופים עם לחץ תוך עיני גבוה מאד מטופלים בשילוב של תרופות עם טיפול לייזר, החיוני להפסקת ההתקף ומניעת הישנותו.

הטיפול התרופתי

עיקר הטיפול התרופתי בגלאוקומה מכוון להורדת הלחץ התוך עיני. עדיין לא נמצאו תרופות אשר באופן ברור משפרות גורמים אחרים המשפיעים במחלה כגון - שיפור זרימת הדם לראש עצב הראיה או מניעת השפעה הטוקסית של החומרים השונים על סיבי העצב.

הטיפול התרופתי כולל טיפול הניתן בטיפות ישירות לעין. טיפול סיסטמי הניתן בכדורים או בשתייה מומלץ רק במקרים חריגים. היות שגלאוקומה היא מחלה כרונית, הדורשת טיפול ממושך ולעיתים גם לכל החיים, ניתנת הדעת ליכולתו של החולה לשתף פעולה בטיפול ולשמור על איכות חיים סבירה עם הטיפול. לכן, יש להעדיף טיפול הניתן בטיפות מבקבוק אחד, מספר קטן של פעמים ביום וחסר תופעות לוואי עד כמה שאפשר. הטיפול חייב להיות יעיל, בטוח, קל לשימוש ומאפשר איכות חיים טובה.

לרוב מתחילים בתרופה אחת, מחליפים אותה אם אינה יעילה ומוסיפים עליה תרופות נוספות רק על-פי הצורך. ניתנת תשומת לב לתופעות לוואי מקומיות בעיניים או סיסטמיות ויש להפסיק את הטיפול בתרופה אשר גורמת לתופעות לוואי קשות.

הטיפול בקרני לייזר

ניתן לטפל בגלאוקומה במספר סוגים של טיפולי לייזר, אשר ייבחרו על-ידי רופא העיניים המומחה בהתאם לסוג המחלה וחומרתה. טיפולי הלייזר מאפשרים: ביצוע פתח זעיר בקשתית העין בכדי לשפר מעבר נוזלים בתוך גלגל העין, הגברת ניקוז הנוזלים מהעין דרך הזוית או הפחתת ייצור הנוזלים בתוך העין.

כל טיפולי הלייזר בגלאוקומה מכוננים להורדת הלחץ התוך עיני או למניעת עלייתו. הטיפולים מתבצעים במרפאה ללא צורך בהרדמה או באשפוז.

הטיפול הניתוחי

רוב ניתוחי הגלאוקומה מיועדים להורדת הלחץ התוך עיני על-ידי שיפור מערכת ניקוז הנוזלים מתוך כדור העין. השכיח שבהם הוא ניתוח פילטרציה או בלשון רופאי העיניים Trabeculectomy. בניתוחים אלה יוצרים נתיב עוקף, דרכו מנוקזים הנוזלים אל מחוץ לעין. שיעור הצלחת הניתוח הוא יחסית גבוה (מעל 85%) אם כי הסיכוי להצלחתו שונה בסוגי הגלאוקומה השונים.

סיכום

  • גלאוקומה הינה מחלה כרונית המחייבת את החולה להיות בטיפול קבוע ומעקב תכוף כל חייו;

  • אבחון מוקדם של המחלה והתערבות טיפולית נכונה ישפרו את תוצאות הטיפול וימנעו נזק בלתי הפיך לראייה;

  • המעקב המומלץ אחר חולי הגלאוקומה כולל:

  • בדיקת רופא עיניים חוזרת - התדירות תקבע בהתאם לחומרת המחלה וקצב התקדמותה;

  • בדיקת שדה ראיה חוזרת - התדירות תקבע בהתאם לחומרת המחלה וקצב התקדמותה;

  • צילומי OCT של עצבי הראיה;

  • מעקב אחר תופעות הלוואי האפשריות של התרופות ושינוי הטיפול בעת הצורך;

  • מתן תשומת לב לשיתוף הפעולה של החולה ויכולתו לקבל את הטיפול בהתאם לנדרש;

  • הפניית בני המשפחה של החולה לבדיקת רופא עיניים.

הכותבת היא רופאת עיניים בכירה, מומחית לגלאוקומה ומנתחת, מנהלת מרפאות עיניים בית-חולים בילינסון
תאריך:  05/03/2013   |   עודכן:  05/03/2013
ד"ר ענת רובינסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה אנחנו צריכים לדעת על גלאוקומה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רון ב.
5/03/13 21:07
2
דר ניר צבר
9/03/13 12:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקראת פסח, כיצד תישמרו מפני פגיעת חומרי ניקוי מסוכנים? להלן סדרת טיפים:
05/03/2013  |  קרן זיסמן  |   כתבות
נשים רבות פונות למנתח הפלסטי לא רק בכדי להגדיל ולשפץ, אלא גם בכדי להקטין ולעצב. מתברר, כי ניתוח הקטנת חזה הפך גם הוא לפופולרי וכי לא מעט שחקניות אימצו אותו לגופן במטרה להיראות טוב יותר ולהרגיש נוח יותר עם עצמן.
05/03/2013  |  ד"ר נמרוד פרידמן  |   כתבות
בהשראתן של יצירות-אמנות מן המאה העשרים עלה בימים אלה בידי קבוצת סטודנטים מבית הספר לעיצוב "שנקר" שבחולון ליצור פרטי-לבוש ושמלות אוונגרדיות ייחודיות.
05/03/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
COPD - Chronic Obstructive Pulmonary Disease ובעברית "מחלת ריאות חסימתית כרונית", היא מחלה שכיחה הנגרמת מעישון ומחשיפה לזיהום סביבתי. COPD מוגדרת כמחלה רב מערכתית אשר פוגעת בעיקר בתפקוד הריאות. לצד קשיי נשימה הולכים וגוברים, המקשים על ביצוע פעולות פשוטות, מופיעים תסמינים נוספים כגון: שיעול חזק עם כיח, תשישות מוגברת, צפצופים (קול שריקה או חרחור בזמן נשימה), לחץ בחזה ועוד. כאמור, גורם הסיכון מספר אחד הוא עישון מכל הסוגים: סיגריות, מקטרת, סיגרים, נרגילה וגם עישון פסיבי (כאשר נמצאים ליד מישהו שמעשן).
05/03/2013  |  ד"ר גבריאל איזביצקי  |   כתבות
בעיות במבנה ובתפקוד רצפת האגן הינן שכיחות ומסבות סבל רב לנשים בכל קבוצות הגיל. חלק מהתופעות, אך לא כולן, אופייניות יותר בנשים לאחר לידות.
05/03/2013  |  ד"ר בני פיינר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il