|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

עסקת הנדל"ן של השבוע

דירות ב-2 מיליארד שקל בכיכר המדינה

פרויקט המגורים היקר ביותר של ישראל יוצא (אולי) לדרך דירות ב-5 מיליון שקל פרשת קרן התקשורת הסיפור של החניונים איך ייקבע מי מקבל איזו דירה "לעירייה לא אכפת לחכות עוד 80 שנה"
19/07/2013  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
כיכר המדינה בתל אביב

"הבנייה בכיכר המדינה תחל בעוד שנתיים"
אלעזר לוין
התוכנית הסופית -שני מגדלים של 40 קומות, 453 דירות יוקרה, 90% מהשטח - לציבור * המסחר בוטל, נוספו 80 דירות * בעלי הקרקע ישלמו 70 מיליון שקל בעד חניון ציבורי ו-10 מיליון להסטת קרן הלייזר * הבנייה - 10,000 שקל למ"ר
לרשימה המלאה

כ-130 איש מבעלי המגרשים בכיכר המדינה בתל אביב התכנסו השבוע (יום ד', 16.7.13) באודיטוריום של בית ציוני אמריקה בתל אביב, כדי לקבל מידע ולדון בעסקת הנדל"ן למגורים הגדולה ביותר, מבחינת שוויה, בהיסטורית הנדל"ן של ישראל: בניית שלושה מגדלים בני 40 קומות, ובהם 453 דירות יוקרה, בכיכר. שווי הדירות במחירי מכירה נאמד בכ-2 מיליארד שקל, ואולי יותר. עוד לא היה פרויקט כזה.

שערות השיבה של רבים מהמשתתפים העידו על הסיפור הכאוב: כ-200 עד 250 בעלי מגרשים - המספר המדויק אינו ידוע - רכשו את חלקם בכיכר לפני שנים רבות, מקצתם לפני קום המדינה. רבים נפטרו, ולאולם הגיעו היורשים, בני הדור השני והשלישי. זה עשרות שנים שהרשויות מאכילות אותם בסיפורים ובהבטחות, נכונים יותר או נכונים פחות. נדמה, שעתה הם רואים לפחות את סוף ההתחלה.

שני המוקשים העיקריים שעיכבו את הבנייה שנות דור היו תב"ע 600 והתנגדויות. התב"ע, על-פי חזונו של האדריכל הברזילאי אוסקר נימאייר, דיברה כל העת על בניית שלושה מגדלים רבי-קומות, אלא שהיא הוסיפה גם חומה מסביב לכיכר. התוכנית עוררה ההתנגדויות וויכוחים אין קץ - כלכליים, משפטיים, חברתיים. בשנת 2000 היא הוחלפה בתוכנית אחרת: 2500. החומה הוסרה, ונוספו קומות מסחריות בנות 10,800 מ"ר.

"עברנו שבעה מדורי גהינם"

גמרנו, אפשר לבנות? מה פתאום! עו"ד אמיר כספרי, המטפל בנושא זה שנים, אמר: "בשנים האחרונות עברנו שבעה מדורי גהינם. היה הליך תכנונו ארוך ומורכב, כולל המרת המסחר למגורים. לוועדה המחוזית הוגשו שני עררים על התוכנית האחרונה. אחד מהם היה של השכנים בכיכר, שלא רצו שתהיה שום בנייה במעגל המרכזי. הם משכו את הערר, כי הבינו שאם לא יאושרו המגדלים, ייבנו במקומם בניינים מסחריים, וזה גרוע יותר. הערר השני היה של "הירוקים", שיומיים-שלושה לפני הדיון, משכו את הערר".

הוסרה אבן הנגף של קרן התקשורת

התוכנית אושרה. אפשר להתחיל לבנות?

האדריכל יוסי סיון, האחראי על הצד האדריכלי: "לא! מה שעיכב את קידום הנושא בשנים האחרונות הייתה קרן התקשורת של צה"ל, העוברת מעל הכיכר. בניית מגדלים - הודיע הצבא – תפגע בפעילות חשובה. לאחר משא-ומתן ארוך נחתם חוזה משולש בין משרד הביטחון ועיריות תל אביב ונתניה (גם מעליה עוברת הקרן) המסיר את אבן הנגף. ההסטה תעלה 55 מיליון שקל, ותתחלק כך: עיריית נתניה 10 מיליון שקל, עיריית תל אביב 22.5 מיליון שקל, בעלי המגרשים 10 מיליון שקל, בעלי מגרש בית ליסין הסמוך (שעליו מתוכנן מגדל מגורים) 7.5 מיליון שקל".

קולות מהקהל שאלו: איך נארגן את התשלום? איך נקבע מי משלם כמה? סיון חשף את הפרטים: "כל בעל מגרש ישלם 22,000 שקל לפחות, וככל שזכויותיו גדולות יותר, כך ישלם יותר. העירייה הסכימה לתת לכם מקדמה. היא תעביר את הסכום שלכם למשרד הביטחון, אבל תוציא היתר בנייה רק אחרי שתחזירו לה את ה-10 מיליון שקל. אתם צריכים להתארגן ביניכם כדי להסדיר את התשלום" (עוד סחבת?).

עכשיו הגענו לצימוקים. סיון וכספרי חשפו את תוכניות הבנייה: "המגרש הפנימי העגול הוא בן 50 דונם. שלושת המגדלים ייבנו, בצורת משולש, על שטח קרקע נטו של כ-5 דונם, כך ש-90% מהשטח יהיו פארק ציבורי (יש כבר הדמיה יפה). המרת שטחי המסחר למגורים אפשרה להגביה את הבניינים מ-31 ל-38 קומות ולהוסיף 6 מ"ר נטו לכל דירה, והסטת קרן הלייזר מאפשרת להוסיף את הקומות 40-39".

מה יהיה בכל מגדל?

סיון ועו"ד כספרי: "151 דירות בשטח נטו 131 מ"ר שהם 170 מ"ר ברוטו. התכנון והבנייה יהיו ברמה גבוהה, ברמה של מגדלי אקירוב, עם חלונות גדולים הפונים לנוף. נשתמש בחומרי הבנייה המשובחים ביותר. כל דירה תקבל שתי חניות".

הבנייה תעלה 10,000 שקל למ"ר

כמה יעלה התענוג?

יגאל גוברין, מחברת התיאום והפיקוח וקסמן-גוברין: "הבנייה תהיה יקרה מאוד בגלל האיכות הגבוהה, ותעלה 6,000 עד 10,000 שקל למ"ר, עדיין אין חישוב סופי. גם כריית ובניית שלושת מרתפי החניה, ל-1,200 כלי רכב של הדיירים, תהיה יקרה מאוד, כי הקומה התחתונה תפגע במי תהום. אם נוכל להסתפק בשני מפלסים, נחסוך כסף רב".

אלה כל ההוצאות?

גוברין: "לא! חוץ מהתשלום על הקרן, יהיה על בעלי המגרשים לממן בניית חניון ציבורי (כמובן בתשלום) בן 700 מקומות, בהשקעה של 70 מיליון שקל. אבל צריך לזכור שהחניון יהיה בבעלותכם, ועם השלמת הבנייה תוכלו למכור אותו או להשכירו למפעיל פרטי".

"העירייה תזרוק עליכם כל מה שאפשר"

מה עוד?

גוברין: "יהיה עליכם לממן גם את הוצאות הפיתוח, בסכום שעדיין אינו ידוע. כמה מיליונים טובים. יהיה צורך לחתום על הסכם פיתוח עם העירייה. הפיתוח יהיה על שטח של 27 דונם, לעומת 6 דונם במגדלי אקירוב הסמוכים".

יהיה גם הטל השבחה.

"זה לפחות לא! סוכם עם העירייה, שהיא לא תדרוש הטל השבחה על התב"ע המאושרת הנוכחית! (אנחת רווחה בקהל). אומנם העירייה אמרה משהו, אבל לדעתנו העלתה זאת כעמדת מיקוח, כדי שתוותרו לה על תביעת הפיצויים לפי סעיף 197" [סעיף בחוק התכנון והבנייה המאפשר לבעלי נכסים לתבוע פיצויים מהוועדה המקומית ומחבריה אישית(!), אם הזנחה או סחבת מצידם פגעו בזכויותיהם].

האם העירייה באמת רוצה שנבנה את המגדלים?

גוברין: "העירייה תומכת בפרויקט, אבל אין ספק שיהיו עוד קשיים. למען האמת, לעירייה לא אכפת אם המגדלים ייבנו בעוד 60 או 80 שנה. אני רוצה לציין לטובה את מנכ"ל העירייה מנחם לייבה, שבאמת עוזר לנו".

זה גם תלוי בראש העירייה.

גוברין: "נכון. חולדאי תומך עקרונית, ואם ייבחר שוב, יקדם את הפרויקט. אם ייבחר מישהו אחר – אינני יודע".

שאלת השאלות הייתה, כמובן, מתי סוף-סוף אפשר יהיה להתחיל לבנות.

עו"ד כספרי ביקש להעריך: "התכנון האדריכלי המפורט יימשך כשנה. הוא יובא לאישור מהנדס העיר והוועדה המקומית. אחר כך נחכה כמה חודשים להוצאת היתר בנייה. אני מניח שבתוך שנה וחצי עד שנתיים, נקבל היתר בנייה".

"ב-2018 תשבו על המרפסת"

ואז?

יש לבחור קבלן ראשי, ויש להגיע להסכם מימון עם אחד מהבנקים הגדולים. הבנייה עצמה תימשך שלוש שנים. אני רוצה לקוות שבשנת 2019 תוכלו לשבת על המרפסות.

קודם לכן – הסביר השמאי רוני זרניצקי – תקבל כל דירה ניקוד על-פי הגובה והכיוון. כל דייר ירשם לדירה הרצויה לו. במקרה הצורך – ויהיו מקרים רבים כאלו, כי כולם ירצו לגור בקומות הגבוהות ולנוף יפה - תערך הגרלה בין הנרשמים.

האם הדיירים ירוויחו? דירת יוקרה בבניין תעלה, בין 4 ל-5 מיליון שקל, אולי יותר, שלא לדבר על הפנטהאוזים. לכן, שווי של 2 מיליארד שקל למגדלים הוא הערכה מינימלית. בעלי המגרשים ישלמו 1.7 מיליון שקל בעד הבנייה, ועוד כ-400 אלף שקל כל אחד למימון החניון הציבורי. קרן התקשורת תעלה בממוצע כ-50 אלף שקל, והוצאות הפיתוח עוד סכום בלתי ידוע. עוד לא דיברנו על שכרים של היועצים למיניהם. אבל כיון שהמגרשים לא יעלו דבר, אפשר להניח שאחרי שחיכו עשרות שנים, יהיה לבעלים רווח נאות, ואולי נאה.

והנה, ברגע האחרון, הונחתה פצצה: כמה מבעלי המגרשים טענו שנודע להם, שהעירייה מבקשת לבטל את התוכנית לכריית מנהרה מתחת לכיכר, שבה יעבור רחוב ויצמן. הסדר תנועה חדש יגרום לדחייה רצינית נוספת של שנה או יותר.

יגאל גוברין: "נכון, יש דיבורים על כך שהעירייה אינה רוצה את המנהרה. לא קיבלנו שום הודעה רשמית".

תאריך:  19/07/2013   |   עודכן:  19/07/2013
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דירות ב-2 מיליארד שקל בכיכר המדינה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בבלי דירות ונכסים
19/07/13 19:11
2
הניה דלמן
19/07/13 20:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע: על ארבעה גסי רוח ועוד אחד - שר התחבורה ישראל כ"ץ הקשוח וחסר הרגישות, אלי לנדאו הכוחני והברוטאלי, ראש עיריית רמת גן צבי בר בעל הפה הגדול וחסר הנימוסים, יו"ר ההתאחדות לכדורגל אבי לוזון נטול המעצורים, וגם על השופט המחוזי לשעבר דן כהן שנדון לשש שנות מאסר
19/07/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
חשיפה: בתקופת השואה הזניק חיל-האוויר האמריקני מטוסי-קרב מבסיסי-המראה בארץ-ישראל כדי לתקוף יעדים של הרייך השלישי באירופה ובמדבר הצפון-אפריקני.
19/07/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
כוכב מרקורי נעצר בתאריך 20.7, ולאחר הרבה תהליכים רגשיים, לטוב ולרע, כולל משברים אמוציונליים, תתחילו להרגיש שחרור הדרגתי. תתמודדו כעת עם תהליכים כבדים יותר באופיים, עובדות שתנסו לעשות בהן סדר, זאת לאחר התבוננות פנימית, שחשפה בפניכם את האמת שלכם. במשך כמה ימים תרגישו עדיין שהקצב מדשדש, קצת תקוע, אלו ימים של בלבול ומבוכה, אבל התדרים של החשיבה והתקשורת מתחילים להתבהר, ואחרי התאריך 25.7 תזרמו, תצאו מהביצה, תנקו את האנרגיות השליליות ותשנו כיוון.
19/07/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
1. בן 28 שנים היה מנחם בגין עת נשלח למחנה העבודה לחינוך מחדש על גדות נהר הפיצ'ורה בצפון מערב רוסיה. את קורותיו באותו קיץ גורלי (יחד עם קורות חקירתו בכלא לוקישקי בוילנה לפני כן) כתב כעשור מאוחר יותר בספרו המטלטל "בלילות לבנים", מן הספרים שחובה לכל אדם לקרוא. החיים במחנה היו אכזריים לבלי נשוא. רוב הזמן עבדו בהנחת מסילות ברזל בידיהם. מנת חלקם הייתה מחלות, רעב, השפלה, עינויים, מחיקת צלם האדם ואבדן התקווה. בחסות שלטונו של סטאלין, הושלט אז בברית המועצות משטר טרור של הנ.ק.וו.ד, המשטרה החשאית שלימים הייתה לקג"ב המפורסם. כל אדם - גם בדרגים הבכירים ביותר - עלול היה לקבל זימון לחקירה בעוון דעות חריגות או פעולות דמיוניות שהודבקו לו, ולהישלח לכלא, למחנה עבודה, לעמוד מול כיתת יורים או סתם למצוא את מותו בדרך יצירתית. החוקרים, בתורם, מצאו אף הם את עצמם נחקרים בעוון כלשהו ומאוחר יותר גם החוקרים של החוקרים. השיגעון הביא לחוסר וודאות באשר לקיום הכי פשוט של האדם. עשרות מיליונים אבדו כך מן העולם.
19/07/2013  |  דרור אידר  |   כתבות
מדי שבוע, לאחר סעודת שבת, מקיים הרב יצחק יוסף, אחד המועמדים לתפקיד הרב הראשי הספרדי שיעור הלכה. השיעור בביתו של הרב יוסף בשכונת סנהדריה המורחבת בירושלים, המתחיל בשעה עשר בלילה ונמשך בדרך כלל עד השעות הקטנות של הלילה עוסק בהלכה, אך מתובל בלא מעט מהפוליטיקה של שס וסיפורים מחצרו של אביו, הרב עובדיה יוסף. השיעור נערך בחוג מצומצם של כעשרה משתתפים, כולם חסידיו של הרב יוסף.
18/07/2013  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il