|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

כך הושגה ההסכמה הסורית-אמריקנית

דרך שאלה עיתונאית שהוזמנה מראש, הצליחו האמריקנים והרוסים להגיע עם אסד להבנה: הוא יתפרק מהנשק הכימי, והאמריקנים לא יתקפו. אלא שהתפרקות מנשק כימי היא תהליך מורכב וממושך מאוד
18/09/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
מזכיר המדינה קרי בגבעת הקפיטול אחרי סבב דיונים מתיש [צילום: AP]

אחסון במשמורת
יפתח שפיר, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי: "התפרקות מנשק כימי לוקחת שנים. הסורים צריכים לסגור את אתרי הנשק הכימי ולהזמין כוח רב-לאומי שיפקח. אחר כך לאחסן בטרטוס או במדינה שלישית, במשמורת עד לפירוק"

זה קרה קצת לפני סיום מסיבת העיתונאים המשותפת של ג'ון קרי ושר החוץ הבריטי הייג. כתבת של ה-BBC ציטטה באוזני קרי את בשאר אסד שאמר בראיון לצ'רלי רוז שאינו יודע מה לעשות כדי למנוע תקיפה אמריקנית בסוריה. "האם יש משהו שביכולתו לומר או לעשות", שאלה הכתבת את קרי, "כדי למנוע תקיפה?". "ודאי", השיב מזכיר המדינה. "כל מה שעליו לעשות הוא להעביר את ארסנל הנשק הכימי ברשותו לידי הקהיליה הבינלאומית בתוך שבוע". ואז הכול החל לנוע במהירות מסחררת.

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הגיב מיידית. "אנו קוראים לסוריה לא רק להעביר את הנשק הכימי לידי הקהילה הבינלאומית, אלא גם לפעול לפירוקו, במקביל להצטרפות לארגון לאיסור על נשק גרעיני", אמר. "ואם זה המהלך הדרוש למניעת מתקפה אמריקנית בסוריה", המשיך, "רוסיה תפעל מיד לשכנע את הסורים לוותר על שליטתם על הארסנל הכימי".

הסורים לא נדרשו ליותר מדי שכנועים. תוך שעה בלבד מההודעה הרוסית, יצא שר החוץ הסורי, ואליד מועלם, אל המצלמות, והודיע: "סוריה מקבלת בברכה את ההצעה הרוסית, ומוכנה לכל שיתוף פעולה שיסיר תואנה לתקיפה".

"האם זו הייתה שאלה מוזמנת?", תהיתי באוזניו של צבי מגן, לשעבר שגריר ישראל ברוסיה וראש ארגון נתיב.

"ודאי", השיב מגן שמשמש כיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי. "להערכתי, מתנהל משא-ומתן שקט אך אינטנסיבי בין הרוסים לאמריקנים כבר כמה ימים לפחות. ואם קרי הגיב במסיבת העיתונאים באופן שהגיב, הרי שעל השולחן מונחת, ככל הנראה, הצעה אופרטיבית המובילה להידברות ולא לתקיפה".

ההערכה של מגן התבררה כמדויקת. בראיון לרשת PBS כמה שעות אחר כך, נשאל אובמה: "האם פירוק הנשק הכימי זה משהו שדיברת עליו עם פוטין בסנקט-פטרבורג"? "כן", השיב אובמה, שבשלב הזה נראה הרבה יותר נינוח. "היו לי שיחות על כך עם פוטין בוועידת ה-G-20. פוטין ואני דנים בעניין מזה זמן. נשק כימי הוא נשק מהסוג הגרוע ביותר. נשק שאינו מבדיל בין חייל במדים לפעוט חסר אונים. ואם אפשר להגיע לתוצאה של פירוק סוריה מנשק כימי בדרכים דיפלומטיות, הרי שזו ההעדפה האולטימטיבית שלי. לכן גם הוריתי לג'ון קרי למצות זאת בשיחות עם הרוסים ולהגיע לנוסחה שתיתן בידי הקהילה הבינלאומית מנגנון לאימות ואכיפה של פירוק הנשק הכימי בסוריה. אני גם מניח", הוסיף אובמה, "שלא היינו מגיעים לכך אלמלא היינו מניחים על השולחן איום משמעותי בתקיפה".

פירוק הנשק הכימי

24 שעות אחר כך, הרוסים כבר היו עמוק בתוך הפרטים לגיבוש התוכנית. ככל הנראה, הפרמטרים העיקריים של התוכנית שפותחה בשיחות חשאיות עם האמריקנים הם איסוף והעברת הנשק הכימי מרחבי סוריה לבסיס הימי הרוסי בטרטוס שם או שיושמד; או שיישמר תחת פיקוח בינלאומי; או שיועבר למדינה שלישית.

שאלתי את יפתח שפיר, גם הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי המתמחה בתפוצת נשק כימי וגרעיני, כיצד ניתן לפרק את התוכנית המוצעת לגורמים. שהרי מדובר בתהליך מורכב ומסוכן גם בימים כתיקונם. וסוריה, שנמצאת בעיצומה של מלחמת אזרחים עקובה מדם, אינה יכולה להתפרק מנשק כימי "תוך שבוע", כפי שהגדיר קרי.

"ודאי שלא", השיב שפיר. "התפרקות מנשק כימי היא תהליך ארוך שלוקח שנים. לכן, הצעד המיידי המתבקש מצד הסורים הוא הכרזה פוליטית. כמו דרום-אפריקה בשעתה, שהכריזה על התפרקות מנשק גרעיני מרצון, כך בשאר אסד צריך לקום ולהכריז כי סוריה הולכת להתפרק מנשק כימי וכי היא תזמין מדינות וארגונים שיפקחו על התהליך. ההכרזה", מדגיש שפיר, "אינה רק הודעה פומבית על התחייבות לפירוק היא צריכה לכלול גם מפת דרכים לתהליך הפירוק.

"השלב הראשון המתבקש הוא הזמנה לסוריה של פקחי ה-OPCW - המכון לאיסור השימוש בנשק גרעיני. זה המכון שפועל לפירוק נשק כימי בשיתוף פעולה עם האו"ם ויושב בהאג. השלב הבא הוא סגירת אתרי הנשק הכימי והזמנת כוח רב-לאומי שיפקח על האתרים שנסגרו ויאבטח אותם לקראת שינועם לבסיס טרטוס. השלב האחרון, שיתרחש רק בעוד הרבה זמן, הוא פירוק הנשק הכימי שיאוחסן בטרטוס או העברתו למשמורת ופירוק במדינה שלישית. אם כי בשלב זה, קשה לחשוב איזו מדינה תסכים לכך. אקולוגית, זוהי צרה צרורה".

לפני השלב הסופי של הפירוק, יש מהמורות נוספות בדרך. פאבל פלגנהאור, פרשן צבאי פוליטי שיושב במוסקבה, העריך שבמונחים ריאליים, שום דבר לא ישתנה בזמן הקרוב. "כל עוד המלחמה בסוריה ממשיכה להשתולל", הוא אומר, "אי-אפשר יהיה להכניס לשטח כוחות צבא זרים ויהיו אלה כוחות או"ם או כוחות אחרים - כדי לממש משטר פיקוח בינלאומי על מצבורי הנשק הכימי".

להערכת פלגנהאור, "בשלב הראשוני, עיקר הפיקוח יתבצע על-ידי מצלמות אינטרנט. הן יפקחו מרחוק על המצב. זה סידור שרחוק מלהיות אידיאלי. לכן, המגמה כרגע היא להשתמש במומנטום שיצר המהלך לפירוק הנשק הכימי כדי למנף את ועידת ז'נבה 2. בלי התקדמות בחזית הזו, עתידה של סוריה, כמו גם של תוכנית הפירוק, נראה שברירי".

האופוזיציה הסורית מפסידה

בינתיים, צריך לומר, כולם יוצאים נשכרים. ראשית, אובמה - אך כפסע היה בינו לבין מפלה צורבת בקונגרס, שהייתה הופכת אותו לברווז צולע בטרם עת. שנית, חברי הקונגרס - הם התנגדו לתקיפה, אך מאוד לא רצו להשפיל נשיא אמריקני מכהן. רווח להם. בנוסף, הרוסים - הם ניצלו מסיטואציה משפילה. אם ארצות הברית הייתה תוקפת בסוריה, הרוסים היו מוצגים שוב, קבל עם ועולם, חסרי אונים. כמו בלוב.

המרוויח העיקרי הוא נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. תקיפה אמריקנית לא רק הייתה מוחקת את הישגיו בזירה הבינלאומית, אלא מסכנת אותו מבית. "פוטין", אומר צבי מגן, "מונע על-ידי השאיפה לשקם את מעמדה של רוסיה כמעצמה עולמית, למרות שאינה בעלת מעמד שווה ערך מדיני או כלכלי לארצות הברית או לנאט"ו. ואכן, בסדרה של מהלכים דיפלומטיים בחודשים האחרונים, פוטין ניסה וגם הצליח להקרין כוח שהוא הרבה מעבר לגבולות עוצמתה האמיתית של רוסיה".

ויש עניין נוסף, שהתייחסות אליו התפרסמה בטור הקודם שלי: יש רמזים לכך שפוטין, כמו אובמה, שואף גם הוא לתואר חתן פרס נובל לשלום. מחשבה ביזארית מעט, יש לומר, עבור מי שהשטיח את גרוזני בהפצצות מן האוויר. אבל אם מישהו יצליח לעשות סדר בסוריה, אפילו גרוזני תתגמד אל מול ההישג הזה.

המפסידה הגדולה בסיטואציה הזו היא האופוזיציה הסורית. המתקפה הכימית ב-21 באוגוסט הביאה את המערכת הבינלאומית להליכה על-פי התהום. אולם גם בתנאים הדרמטיים שנוצרו, לא השכילה האופוזיציה הסורית להתאחד. הסובלנות של הקהיליה הבינלאומית לכישלון המתמשך הזה תעמוד בקרוב למבחן לא פשוט. אם האופוזיציה הסורית, זו המכונה חילונית ונורמטיבית, לא תשכיל להופיע מאוחדת לז'נבה 2 סוריה תהפוך כנראה לארץ הפקר עם פצצת ענק כימית המתקתקת לחוף הים התיכון. מדינה ללא גבולות, ללא אופק וללא תוחלת לשנים ארוכות מאוד.

מסמכי המודיעין של ברק אובמה

ברק אובמה כנראה לא יוכל להתבשם עוד זמן רב מפסק הזמן שהעניקה לו היוזמה הרוסית. מבית, כנראה מתחילה לתקתק פצצה מתוצרת עצמית. קולגה אמריקני הסב את תשומת לבי למסמך שהוציא הממשל האמריקני ב-30 באוגוסט שסוקר את העדויות המודיעיניות המרשיעות בפרשת התקיפה הכימית בפרברי דמשק.
"קראת את המסמך"? שאל.
"כן, כל ארבעת העמודים", עניתי.
"ושמת לב לכותרת או למשפט הפותח?"
"לא ממש", הודיתי.
ובכן, הכותרת של המסמך היא:
A Government Assessment of the Syrian Government’s Use of Chemical Weapons on August 21st, 2013
כלומר: "הערכת הממשלה לגבי השימוש בנשק כימי על-ידי הממשלה הסורית ב-21 באוגוסט 2013".
והמשפט הפותח הוא:
:The United States government assesses
כלומר: "הממשלה האמריקנית מעריכה".

"הדגש", אמר הקולגה, "הוא על השימוש המוזר בצמד המילים 'הערכת ממשלה'. המסמך אמור לשקף את הערכת המודיעין, לא את הערכת הממשלה. ובפועל, אין מסמכי מודיעין בעלי סיווג שניתן לתארם כ'הערכת ממשלה'. וכיוון שחברי הסנאט והקונגרס אמורים לקבל החלטות, לא על בסיס 'הערכת הממשלה' אלא על בסיס ההערכה של קהיליית המודיעין, הרי שמסמך זה, במובנים מסוימים, הוא מסמך מתעתע.

"פוליטיקאים ועיתונאים מתחילים כעת לתהות מה באמת עומד מאחורי בחירת המילים הללו. האם בקהיליית המודיעין לא הייתה אחדות דעים לגבי מה שהתרחש ב-21 באוגוסט בפרברי דמשק, ובבית הלבן עשו כנראה סוג של CHERRY PICKING של העובדות? ואם כך, הרי שמדובר בפוליטיזציה של המודיעין לצרכי הממשל. זה חמור".

יש גם רמזים טכניים לכך שמשהו השתבש בקשר שבין הממשל לקהיליית המודיעין. הנוהג המקובל הוא כי מסמכי מודיעין המקבלים פרסום פומבי משוחררים לקהל באמצעות משרדו של ראש שירותי המודיעין. המסמך המתאר את מה שהתרחש בפרברי דמשק יצא מלשכת העיתונות של הבית הלבן. גם הטקסט מתואר כ"סיכום" של "אנליזת קהיליית המודיעין" ולא כ"הערכה של קהילת המודיעין". החשד הוא כי הבית הלבן בחר, כנראה, להציג את הנתון של מספר הקורבנות במתקפה הכימית בחוטה כ-1,429 איש, שהוא ככל הנראה גבוה בהרבה מהערכת המודיעין האמריקני, שנותרה חסויה. זאת על בסיס השוואה לנתונים שהציגו המודיעין הבריטי והצרפתי הנמוכים בהרבה מנתוני הבית הלבן.

כאשר יונמך מעט גובה הלהבות, מישהו כנראה יצטרך לספק הסברים לא פשוטים לחברי הקונגרס והסנאט.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  18/09/2013   |   עודכן:  18/09/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך הושגה ההסכמה הסורית-אמריקנית
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראיס-פוטין-טיל400
19/09/13 11:23
2
דן ה
21/09/13 02:00
3
חשדנית
22/09/13 08:48
 
חשדנית
22/09/13 17:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
הרוג ישראלי ראשון במלחמה בסוריה. מואיד זקי ג'ומעה (23), תושב הכפר משריפה ליד אום אל־פחם, שיצא להילחם נהרג. משפחתו קיבלה (יום ג', 17.9.13) על כך הודעה.
18/09/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
מזכיר האו"ם באן קי מון קורא לחברות מועצת הביטחון להבטיח שיהיו תוצאות לכל הפרה של משטר אסד להסכם לפירוז סוריה מנשק כימי. בדיון בדלתיים סגורות במועצה, אמר (יום ב', 16.9.13) באן כי דוח הפקחים מאשר חד-משמעית שנעשה שימוש בנשק כימי בפאתי דמשק בחודש שעבר, וכי מדובר בפשע מלחמה.
16/09/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, עודד את בכירי הממשל האמריקני לקבל את ההצעה הרוסית למתווה פירוק סוריה מן הנשק הכימי שלה. כך פרסם (יום ב', 16.9.13) הוול סטריט ג'ורנל.
16/09/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר כי הוא מקווה שההסכם לפירוק סוריה מנשק כימי הוא הצעד הראשון לקראת סיום שפיכות הדמים במלחמת האזרחים בסוריה.
16/09/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
נשיא ארצות הברית ברק אובמה אומר (יום א', 15.9.13) כי אל לה לאירן להסיק שוושינגטון לא תנחית עליה מהלומה צבאית משום שלא תקפה בסוריה.
15/09/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il