חברות התחבורה הציבוריות סופרבוס וקווים מנהלות בימים אלה מאבק משפטי על הפעלת שירותי התחבורה הציבורית באשכול "חשמונאים" - העוסק בהפעלת שירות בישובים מודיעין, מודיעין עילית, רמלה, שהם, באר יעקב, צריפין ו-57 יישובים כפריים ואיזורי תעסוקה. מדובר במכרז ל-12 שנים בו עמד מחיר המינימום על 200 מיליון שקל, ואשר לדברי סופרבוס היקף ההכנסות הצפוי לזוכה בו מגיע לשווי של למעלה מ-2 מיליארד שקלים.
במכרז האמור נקבעה כזוכה
חברת קווים, אולם סופרבוס הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה לביטול החוזה שנכרת בין
משרד התחבורה לבין קווים, בטענה לחשש כבד לפגיעה בטוהר הליכי המכרז ובעיקרון השוויון, כמו גם בשל התנהלותה חסרת תום הלב של קווים.
סופרבוס: תביעה משמעתית נגד כץ לחלופין מבקשת סופרבוס מבית המשפט להורות על ביטול המכרז. לדברי סופרבוס, רק לאחרונה התגלה לה כי נציבות שירות המדינה הגישה תביעה משמעתית נגד שלמה כץ, חבר מרכזי בוועדת המשנה של ועדת המכרזים ומי שהשתתף בדיוני ועדת המכרזים במכרז הנדון, בשל חשד להטיית הליכי מכרזים במשרד התחבורה.
סופרבוס טוענת כי רק בעקבות לחץ כבד מצדו של כץ הוענק ניקוד שונה מזה שהיה צריך להיות מוענק להצעתה של קווים, ובעקבות כך הקדימה הצעתה של קווים את זו של סופרבוס בפער מינימלי של 1.21 נקודות.
לדברי סופרבוס, גורמים במשרד התחבורה החליטו באופן פסול ופגום לפטור את קווים מהתחייבויותיה להתקין מערכות שונות בצי האוטובוסים שפורטו בהצעתה במכרז ואשר בגינן קיבלה כאמור ניקוד שהביא בסופו של יום לזכייתה במכרז.
עוד טוענת סופרבוס, כי שלמה כץ הפעיל לחץ כבד ביותר על-מנת להכשיר תחזית עסקית בלתי סבירה של קווים, פטר את קווים מכל אותן התחייבויות אשר הפכו אותה לזוכה במכרז, ובנוסף התברר כי קיים קשר הדוק בינו לבין חברת הייעוץ "ריבה" אשר העניקה ניקוד גבוה ביותר לקווים בגין ניסיון העבר שלה עם משרד התחבורה.
אשר על כן סבורה סופרבוס, כי במקרה הנדון קיימת מסה קריטית של אינדיקציות המעוררות חשש כבד כי הליכי המכרז לא היו תקינים בלשון המעטה.
קווים: אין להשיב הגלגל אחורנית בתגובתה של קווים לעתירתה של סופרבוס, היא טוענת כי עתירתה הינה ניסיון סרק נוסף ונואש מצדה לאחוז בקרנות המזבח ולהישאר מפעילת שירותי התחבורה באשכול חשמונאים, וכי לאחר שהפסידה במכרז וטענותיה נדחו על-ידי בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון, מנסה כעת סופרבוס להתערב ביחסים החוזיים בין קווים לבין משרד התחבורה.
קווים מציינת כי זכתה במכרז באוגוסט אשתקד וכיום היא מצויה בעיצומה של הפעלת התחבורה באשכול חשמונאים תוך שנשאה בכל העלויות וההוצאות הכספיות לשם כך בהיקף של מאות מיליוני שקלים. לטענתה, אין כל אפשרות להשיב כיום את הגלגל אחורנית. קווים מגדירה את עתירתה של סופרבוס כקטנונית, קנטרנית וחסרת בסיס אשר אינה אלא המשך ניסיונה להתיש את קווים ואת בתי המשפט בטענות סרק רק בגין הפסדה במכרז.
לדברי קווים, גם השמצותיה חסרות השחר של סופרבוס נגד עובד משרד התחבורה, שלמה כץ, אשר היה מעורב בהליכי המכרז בהתבסס לכאורה על "מידע חדש", אין בהן כדי להקים כל עילה להתערבות בית המשפט. לטענת קווים, ההליך המשמעתי המנוהל נגד כץ כלל אינו קשור למכרז הנדון ו/או ליישום ההסכם בינה לבין משרד התחבורה.
הדיון בעתירה צפוי להתקיים בסוף החודש.