|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הפוליטיקה של פוריות המין האנושי

הזכות להורות היא זכות יסוד. התקנה החדשה היא ניסיון של המדינה והמנהיגים להתערב באוטונומיה ההורית, כמו במדינות המכתיבות הגבלה חקיקתית על תכנון המשפחה ואפילו קובעות מהי המכסה הראויה להולדה
26/01/2014  |     |   כתבות   |   תגובות
קארן ספילמן. פעילה בעל-כורחה

חוזר מינהל הרפואה של משרד הבריאות, שפורסם לפני שישה ימים, החליט להגביל את מספר מחזורי טיפולי הפוריות ובכך הוא גוזר את גורלם של עשרות אלפי זוגות, נשים וגברים, שכל רצונם הוא להגשים את חלומם להביא ילד לעולם. בימים אלו מתגבשת קבוצה גדולה של מטופלי פוריות אשר מטרתם היא אחת: לבטל את רוע הגזרה ולהסיר את הגרדום ששרת הבריאות, יעל גרמן, הנחיתה מעל לראשם.

קארן ספילמן, מטופלת פוריות בת 42 וממנהיגי המחאה, פרסמה עצומה ברשת שהפכה בתוך שעות ל"להיט ויראלי" אשר מועבר בין הגולשים וזוכה לתמיכות נלהבות. בתוך זמן קצר חתמו על העצומה כבר מעל ל-1,600 אנשים.

ספילמן: "בסך-הכל כתבתי את מה שאני מרגישה, את מה שעובר על כל מטופלת פוריות ומסתבר שרבים הזדהו עם הדברים. הטלפון שלי לא מפסיק לצלצל, מאות אנשים כותבים לי מכתבים מרגשים ורוצים לעזור. מאז פרסום העצומה והקמת קבוצת המחאה, אני ישנה שעות בודדות בלילה כדי לתת מענה לכל אלו שההחלטה גזרה את גורלם".

פוריות זו זכות

עיון בדף הפייסבוק שהוקם במיוחד למען מטרה זו "לכולנו מגיע להיות הורים" מעלה כי אכן תגובות הגולשים תומכות והנושא הוא רגיש ונוגע באבני היסוד של כל אדם. הזכות להורות היא זכות יסוד, וכבר קבעה השופטת שפרה גליק בהחלטתה מיום 5.3.2012 כי "אין ספק שהזכות להורות ולמשפחה היא זכות יסוד של הקיום האנושי".

בפסק דין נחמני כתב בית המשפט העליון: "האינטרס בהורות מהווה ערך בסיסי וקיומי, הן עבור הפרט והן בעבור החברה כולה".

התקנה החדשה היא ניסיון של המדינה והמנהיגים להתערב באוטונומיה ההורית. בכתב העת "רפואה ומשפט" התייחסו לעניין זה שתי המשפטניות מירי בומבך ורונלי שקד [רפואה ומשפט, גיליון מס' 26 – מאי 2002]. במאמר פרי עטן הן כתבו שרעיון זה, של התערבות המדינה בתא המשפחתי, קיים כיום במדינות המכתיבות הגבלה חקיקתית על תכנון המשפחה ואפילו קובעות מהי המכסה הראויה להולדה. הגישה הדמוקרטית דוגלת בכך שהמדינה לא תתערב בזכויות היסוד של הפרט ובזכויות הנגזרות מהן דוגמת ההתערבות בזכות להורות.

סעיף 7 לחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו קובע כי הזכות לפרטיות ולצנעת הפרט היא החרות של ההחלטה העצמית בעניינים הנוגעים לחיים הפרטיים. הזכות להוליד ילדים נחשבת כזכות יסוד הנגזרת מן הזכות להקים משפחה שהיא תא היסוד של חיי החברה. שינוי של חוק יסוד יכול להתבצע רק בחוק יסוד אחר. סעיף 8 לחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו מדבר על כך שניתן להגביל את הזכות להעמיד צאצאים רק בחוק אחר אשר עומד בפסקת ההגבלה.

חייבים להבין כי החלטת משרד הבריאות מובילה מדיניות ברורה של צמצום הילודה. הפעלת מנגנוני התערבות ופיקוח מנהליים בעלי אפקט ענישתי כגון אלו מהווה פגיעה אנושה בציבור גדול מאד של צעירים (בני 45-25) וגזירת גורל אכזרית שלא תעלה על הדעת בייחוד במדינת ישראל של שנות האלפיים.

"אנו נחושים יותר מכל מארגני מחאה אחרת. מתברר כי הרצון לחוות הורות הינו חזק מכל כוח אחר אשר קיים ביקום ושום דבר לא יעצור אותנו. אנו נמשיך במאבק זה עד ששרת הבריאות תבין שהיא נגעה בפרה הקדושה, בחלום האולטימטיבי שאסור לפגוע בו. ישנה רשימה ארוכה מאוד של מקומות בהם ניתן לקצץ עוד הרבה לפני מטופלי הפוריות", אומרת בלהט קארן ספילמן.

הקבוצה הוקמה לפני כשלושה ימים וכבר מונה מאות אנשים. אין מדובר רק בנשים, אלא גם בבני זוגן הגברים, אשר טוענים בתוקף כי החלום לילד הוא משותף לשני המינים. "הכי חשוב לי שיובן מהמאבק שלנו כי היחידים שיוכלו לקבוע אם הם רוצים להפסיק את טיפולי הפוריות הם הזוג המטופל בלבד ולא אף אחד אחר. לא ייתכן שהמדינה לה הקרבתי את מיטב שנותיי, לחמתי ותרמתי ועדיין תורם ומחנך ילדים רכים – תגזור את גורלי לחיות את חיי ללא ילדים".

ש' בן ה-40, גם הוא מראשי המאבק, אינו מוכן לקבל את החלטת הוועדה העלומה שהוציאה את החוזר. "מי זו הוועדה הזו? מי הקים אותה? מי ישב בה? על סמך אלו נתונים הם החליטו את אשר החליטו? למה דווקא 8 טיפולים? למה לא הגבילו ל-6 או ל-7 או ל-10? מהיכן שאבו מספר שרירותי זה?"

ד"ר איליה בר, מנהל המרכז הרפואי לפוריות, עונה חד-משמעית: "אין לי מושג ולאיש אין מושג למה החליטו לעצור דווקא בטיפול השמיני. הדבר אינו מסתדר עם שום הגיון רפואי. המערכת זקוקה לשינוי חשיבה יסודי. במקום להסתער על בני הזוג עם אינספור מחזורי טיפול מתישים ויקרים, יש לבצע, בטרם מתחילים בטיפולים עצמם, בירור מקיף ויסודי של שני בני הזוג, על-פי עקרונות הרפואה המיושמים בכל תחום אחר. קביעת אבחנות מדויקות עשויה להתוות את הטיפול הנכון לזוג הנכון ולמנוע טיפולים הנעשים כיום לפי שיטת 'ניסוי וטעיה', שגובה מחיר יקר", דברי בר.

לעצור ומיד

התומכים במאבק מוסיפים כי יש לעצור בדחיפות את מימוש מסקנות הוועדה, בעיקר משום שההחלטה הינה גורפת ואינה מתייחסת למורכבות הנושא. "אי-אפשר לקחת אוכלוסייה שלמה ולהכניס אותה לאותה העוגה", ממשיכה ספילמן, "בין מטופלי הפוריות יש מגוון רחב של בעיות ואם כבר רוצים להסדיר את העניין יש להתייחס לכל בעיה בנפרד ולקבוע לגביה את הכללים המתאימים לה. יש נשים שהבעיה שלהן היא איכות הביציות, ויש זוגות שהבעיה שלהן היא בכלל בזרע של הגבר ויש אינספור סוגים של בעיות שמצריכות טיפולי פוריות. אי-אפשר וזה לא מקצועי ורציני להחליט שלכל הבעיות הרפואיות יש רק פתרון אחד והוא הגבלת הטיפולים לשמונה בלבד. אנו סבורים שההחלטה צריכה להיות אינדיבידואלית לזוג המטופל ורק כאשר ברור שאין יותר כל סיכוי להריון".

ד"ר בר מסכים עם טענות אלו ומוסיף כי "יש מקרים שבהם יש כשל במערכת הרבייה של האישה, של הגבר או בעובר הנוצר מהחיבור ביניהם. בחלק מהכשלים ניתן ומחויב בטיפול בטרם ביצוע ההפריה. אם הבעיה לא תטופל תחילה לא יעזרו אינסוף מחזורי טיפולים".

לחץ נפשי מפחית סיכויי ההצלחה

ידוע כי טיפולי הפוריות הם עניין לא קל ותהליך כואב לנשים וגם לגברים העוברים אותם. מומחים מעידים כי לחץ נפשי הוא הגורם הראשי לאי-הצלחת הטיפולים. "הפחתת הלחץ היא גורם בעל חשיבות רבה להגדלת סיכויי ההצלחה של הטיפול", קובע בר.

"לשים לנו תקרה, גרדום מעל הראש לא מועיל בכלל. גם כך הלחץ והמתח הנפשי הינם עצומים בכל טיפול. אין צורך להוסיף עוד ממד מאיים שכזה. אני מקבלת עשרות פניות של נשים וזוגות אשר מעידים כי דווקא הטיפול העשירי, האחד-עשר, השנים-עשר הוא זה שהצליח ואשר בזכותו זכו לחבק את ילדם. אותם אנשים נחרדים להבין כי לו התקנות החדשות היו מונהגות בזמנם הם לא היו זוכים להיות הורים", אומרת קארן ספילמן.

ד"ר בר טוען כי לו היו מבצעים לפני התחלת הטיפולים בדיקות מקיפות לשני בני הזוג, ניתן היה לחסוך מספר רב של טיפולים וזה אף היה משפר את סיכויי ההצלחה. "מניסיוננו, בדיקה מקדימה ומקיפה יכולה להקפיץ את אחוזי ההצלחה בכל מחזור לפחות בכפליים, תוצאה המביאה אותנו לאותם שיעורי הצלחה ומניעת הפלות כמו העולם המערבי".

"נכון" - הוא מוסיף - "בדיקה מקדימה עולה כסף ולא מעט. במיוחד אם היא כוללת גם בירור גנטי (פי-ג'י-די). אבל מה שנראה יקר בהתחלה מתברר כזול ונכון אם משקללים את עלות מחזורי הטיפול הכושלים".

ספילמן, שהפכה לפעילה ומובילה כמעט בעל-כורחה, מבקשת להדגיש: "מדובר באנשים נחושים ביותר שנגעו להם בחלום הבסיסי: להיות הורים. ואנחנו לא נוותר עד אשר החלטה אומללה זו תבוטל על הסף ויגלו קצת יותר הבנה למצבנו הרגיש ממילא. אנו קוראים לכל מי שהעניין חשוב לו לחתום על העצומה ולהצטרף למאבקנו הבסיסי, האנושי והצודק".

תאריך:  26/01/2014   |   עודכן:  18/02/2015
יעל דמארי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפוליטיקה של פוריות המין האנושי
תגובות  [ 22 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בלי קשר לעובדות
26/01/14 19:53
 
תוכי יוסי
26/01/14 20:54
 
ברוריה מהקריות
27/01/14 05:54
 
קארן
27/01/14 08:12
 
מעיין נב
26/01/14 22:43
 
יא-צק
31/01/14 01:51
2
כנניהו המיסר
26/01/14 20:16
 
אומדן
27/01/14 10:59
 
1
27/01/14 13:15
3
גולדבלט משה
26/01/14 21:13
4
איילת123
26/01/14 22:18
 
במבה
26/01/14 22:50
 
איילת 123
26/01/14 23:32
 
תוכי יוסי
27/01/14 13:32
5
עו"ד מישל חדאד
26/01/14 23:48
 
ברוריה מהקריות
27/01/14 06:07
 
מרושעת.
27/01/14 07:25
 
זכות שלהם
29/01/14 08:34
6
אף אחד
27/01/14 12:45
7
ארז החושב
29/01/14 11:50
8
מיכאל ב
30/01/14 08:39
9
התינוק שטרם נולד
3/02/14 13:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משרדי הממשלה ומוסדותיה משתמשים בשירותיה של חברת ההנדסה - "אמי מתום" הפועלת, בחלק מהפרויקטים, תוך ניגוד עניינים מובנה בפעילותה כמפקחת מול החברה הקבלנית דניה סיבוס. המדובר בפרויקטים גדולים לביצוע, בהיקף של מאות מיליוני ש"ח.
26/01/2014  |  יואב יצחק  |   כתבות
לוּ הייתי אדריכלית, לא הייתי בונה בתים או מגדלים, ואפילו לא צימר גלילי עם ג'קוזי שמבעבע בו חלב עזים אורגני. לא ולא. בעיירת הרפאים של דמיוני אני אדריכלית זמומת חזיונות של עולם מושלם, הבונה גולאגים תת-קרקעיים לכליאת אנשים שנשמתם צרורה בצרור הרוע.
26/01/2014  |  חגית כהן  |   כתבות
סוכרת היא מצב שנגרם מחוסר מוחלט או יחסי של אינסולין בגוף. היות שתפקידו של האינסולין הוא לאפשר את כניסת הסוכר מהדם אל תוך תאים לצורך ניצולו, הרי שבחוסר אינסולין לא מתאפשר ניצול הסוכר על-ידי תאי הגוף. כתוצאה מכך, יש עלייה של סוכר בדם ואילו בתאים יש מחסור בסוכר. מצב זה גורם לחולשה, חוסר אנרגיה, רעב, ירידה במשקל, תחושת צמא ניכרת והשתנת יתר.
שתי דמויות בלטו בין החברים החדשים שנכנסו לכנסת ב-1965. האחד היה אורי אבנרי, מנהיג "העולם הזה - כוח חדש", שהגיע לכנסת רכוב על תהילת השבועון האנטי-ממסדי שסיסמתו "בלי מורא, בלי משוא פנים". השנייה הייתה עו"ד שולמית אלוני, שכבר אז קנתה לעצמה שם כלוחמת למען זכויות האזרח ומי שאינה חוששת להתעמת עם פוליטיקאים ולחבוט במוקדי כוח בחברה הישראלית.
26/01/2014  |  רפי מן  |   כתבות
צריך להודות, אם היינו חיים אי-שם בשנות ה-30, כשאישה מלאה נחשבה הכי אישה, כשהתקשורת היחידה הייתה תקשורת שמע, והעיתונים היו בשחור ולבן, אולי לא היינו עוסקים בשאלה: "האם ניתוחים פלסטיים יכולים לגרום לנזק". אך מה לעשות, התקשורת היא חיינו, בכל דקה נתונה עולות לאינסטגרם עשרות אלפי תמונות, ושלושה מיליון צופים, צופים בו-זמנית בכל דקה בסרטונים ביו-טיוב. ועוד לא התחלנו לדבר על תוכניות ריאליטי. צופים בנו כל הזמן ואנחנו רק רוצים להיות יפים, וכמה שיותר ואם זה לא מגיע בדרך הטבע, אנו פונים לרפואה האסתטית.
26/01/2014  |  ד"ר נמרוד פרידמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il