|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

איש הנדל"ן של השבוע

משה סיני: החיים אחרי ראש העין

ראש העירייה הוותיק הפסיד, אחרי עשור שבו קידם בין היתר פרויקט ענק בן 15,700 דירות עכשיו הפעיל מחדש את חברתו הפרטית, העוסקת בתכנון אסטרטגי מלווה את בניית העיר החדשה חריש
21/02/2014  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
סיני. חריש במקום ראש העין [שרון יצחק]

פסנתר בקושי
הייתי בן 6. רציתי פסנתר, אך לא היה כסף. הייתי יורד לחצר, מצייר קלידים על החול ומדמיין שאני מנגן. לאחר שנה ביקשתי, יום אחד, לחזור הביתה. לחצתי על דלת הכניסה, והיא לא נפתחה. אחרי שהצלחתי איכשהו להיכנס, גיליתי שכמעט כל הסלון תפוס על-ידי פסנתר גדול

   אלעזר לוין
תדהר מכרה 920 דירות בראש העין

   אלעזר לוין
יימכרו מגרשים ל-10,900 דירות בראש העין

משה סיני (56), שהיה ראש העירייה של ראש העין בעשר השנים האחרונות, קידם את תוכנית הבנייה הגדולה ביותר של ישראל לשנים הקרובות - בניית 15,700 דירות. כל תוכניותיו נקטעו ב-22 באוקטובר, כאשר הפסיד, אולי במפתיע, לשלום בן-משה, בבחירות לראשות העיר. אבל יש חיים גם אחרי ראש העין.

בראיון ל-News1 חושף סיני את פעילותו החדשה. סיני: "הפעלתי מחדש חברה פרטית הקרויה על שמי, העוסקת בתכנון, במחקר וביוזמות אסטרטגיות. אני נותן יעוץ לכמה ערים, איך לפתח את העיר, איך לקבל את מירב ההכנסות ממשרדי הממשלה, וכדומה".

סיני הסכים לחשוף רק לקוח אחד: העיר חריש.
מה פתאום חריש, עיר שבעצם עוד אינה קיימת?

סיני: "למשרד הפנים יש תוכנית, שבה מסייעים ראשי ערים ותיקים לעמיתיהם החדשים. בחריש נבחר ראש מועצה חדש, יצחק קשת, אחרי שנים שבהם נוהל הישוב בידי ועדה קרואה. משרד הפנים פנה אלי, והציע לי להיות המלווה של קשת ולתת לעיר מנסיוני".

מה אתה עושה בחריש?

סיני: "אני מסייע ליצחק קשת איך לדאוג כך, שהעיר ההולכת ומוקמת תתחיל ברגל ימין. חריש אמורה להיות עיר פלורליסטית ופתוחה. היא תוכל לנצל את היתרונות שלה, כעיר היושבת בתוך אזור ירוק, ונמצאת במרחק קצר יחסית מכל הישובים העירוניים הגדולים".

תשלום לפי שעות, לא בסכומים גדולים

אתה שכיר של המועצה או משרד הפנים?

סיני: "החברה הפרטית שלי מקבלת תשלום לפי שעות. החוזה הוא למספר חודשים, אך במידת הצורך יאריכו אותו. לא מדובר בסכומים גדולים".

סיני יסד את חברתו הפרטית, ששמה "תומר סיני" ב-1998, אך הקפיא את פעילותה ב-2003, כשנבחר לראש העירייה. כשייסד את החברה, היה זה תוך כדי קריירה מעניינת. הוא סיים לימודי מ.א. בהיסטוריה ויחסים בינלאומיים בישראל. אחר כך סיים קורסים למנהיגות באוניברסיטאות הרוורד וז'נבה ובבית הספר של הפנטגון בוושינגטון. ב-1994 כיהן כנציג משרד החוץ במשרד הביטחון. ב-1996 מינה אותו שמעון פרס למזכיר צוות המו"מ עם סוריה, וב-2000 קיבל תפקיד דומה מאהוד ברק.

זו לא בדיוק הכשרה לראש עירייה.

סיני: "ההתמחות שלי היא בתכנון אסטרטגי, וזה בדיוק מה שנחוץ לרשות מקומית. אני מתגורר כל השנים בראש העין, ורציתי לתרום לעיר. ב-1998 נכנסתי לפוליטיקה המקומית. נבחרתי לחבר המועצה המקומית והייתי ראש האופוזיציה. ב-2003 התמודדתי על ראשות העיר מול יגאל יוסף, וניצחתי. אחרי חמש שנים התמודדתי שוב, מול כמה מועמדים, ושוב הגעתי למקום הראשון.

"חיסלתי גרעון של 100 מיליון שקל"

מהם ההשגים העיקריים שלך, לדעתך?

סיני: "קיבלתי עירייה עם גרעון של 24 מיליון שקל בשנה וגרעון מצטבר של 100 מיליון שקל. חיסלתי את הגרעון. איך? הקפאתי קבלת עובדים חדשים, והעמקתי את הגבייה. מ-2006, ראש העין היא עיר עם תקציב מאוזן, שאינה נזקקת למענקי האיזון של משרד הפנים. ב-2009 קיבלנו את התואר 'עיר איתנה', אחת מ-20 ערים בישראל עם תואר זה!"

הדוגמה שמביא עתה סיני ממחישה את הקשר בין נדל"ן לבין התקציב העירוני. סיני: "קיבלתי עיר עם הכנסות של 130 מיליון שקל בשנה, מזה כ-35 מיליון שקל מארנונה. מסרתי עיר עם תקציב מאוזן של 270 מיליון שקל, ומזה כ-100 מיליון שקל ויותר הכנסות מארנונה. ההכנסות גדלו פי שלושה תודות לגידול במספר התושבים והעסקים. ראש עירייה צריך למשוך עסקים. אם לא, תיקלע העירייה לגרעונות, ובסופו של דבר ימנו לו ועדה קרואה".

למה מבקשת עיריית ת"א להגביל בנייה

במאמר מוסגר: יזם הנדל"ן התל אביבי שמואל עטיה אומר שהכנסות עיריית תל אביב מארנונה מגיעות ל-2.2 מיליארד שקל לשנה - 600 מיליון שקל מהתושבים ו-1.6 מיליארד שקל ממשרדים, מרכזים מסחריים ועסקים אחרים. התושבים מקבלים, כידוע, שירותים מגוונים בהרבה לעומת עסקים. זו הסיבה האמיתית שעיריית תל אביב מבקשת בימים אלו להגביל את היקף בניית הדירות, ומעודדת עסקים.

ראש העירייה היוצא של ראש העין מדגיש השגים נוספים - שילוב של חינוך ותרבות עם בנייה: העירייה התחילה לבנות את היכל התרבות, היכל המוזיקה וקאונטרי קלאב. שמו דגש על חינוך, גם במבנים וגם בתוכן, והעיר קיבלה את פרס החינוך.

"זה לא הסכם-גג, אלא הצהרת עקרונות"

האם ואיך קידמת את הבנייה החדשה בעיר?

סיני: "הרעיון המרכזי שלי היה לפתח את השכונות המזרחיות. אישרנו תחילה תוכנית לבניית כ-8,000 דירות. האישור הנוסף, ערב פרישתי, הוא לבניית כ-8,600 דירות. בסופו של דבר תהפוך העיר מישוב בן 40,000 תושבים לעיר של 100,000!"

מה דעתך על הסכם הגג, שהעירייה חתמה עם משרדי הממשלה לאחר פרישתך?

סיני (המנסה אולי להמעיט מהשגיו של יורשו): לאמיתו של דבר זה לא הסכם, אלא הצהרת עקרונות. לא חתמו שם על שום חוזה, אלא רק על הצהרה לא מחייבת! צריך לראות מה יקרה בפועל.

טוענים שהקפאת בניית 2,000 דירות.

סיני: "רשות מקרקעי ישראל מכרה מגרשים לבניית 4,800 דירות בשכונות המזרחיות. העירייה הוציאה התרי בנייה ל-2,800 דירות בלבד. הוריתי להקפיא את מתן ההתרים ליתר 2,000 הדירות, כל עוד הממשלה לא נענית לתביעות שלנו, ותקצה את הסכומים הדרושים לבניית בתי ספר, גני ילדים ומוסדות ציבור הדרושים לרבבות תושבים חדשים. בסופו של דבר השגנו מה שרצינו".

השרים יאיר לפיד ואורי אריאל רצו מאוד לחתום בחודש שעבר על "הסכם הגג" עם העירייה, שיקבע שהיקף הבנייה במזרח העיר יגיע ל-15,700 דירות. כל כך רצו, עד שוויתרו לעירייה: היא לא תקבל מהם יותר מ-500 מיליון השקל למבני ציבור, שהממשלה הבטיחה תחילה. הממשלה גם תממן בניית כביש טבעת ומחלף מעל כביש 5, במאות מיליוני שקלים.

"אני נגד דיור להשכרה"

הסכם העקרונות מדבר גם על בניית דירות להשכרה ובניית דיור בר-השגה. מה דעתך?

סיני: "אני נגד דיור להשכרה! לדעתי זהו פתרון דיור לא טוב! יש לסייע לזוגות הצעירים לקנות דירה בבעלותם. אשר לדיור בר-השגה, מדובר על בנייה בהיקף לא גדול".

אתה נשאר חבר מועצה?

סיני: "כן. אני חוזר לתפקידי הישן והמוכר לי, כראש האופוזיציה".

סיני לא אמר, אך נראה שהוא עשוי להתכונן לסיבוב הבא, בעוד כחמש שנים, ולנסות לחזור לראשות העירייה.

בינתיים, יכול משה סיני לנשום קצת לרווחה ולהתנתק מסדר היום העמוס של ראש העירייה, המתחיל ב-7 בבוקר ולא נגמר אף פעם. הוא יכול להקדיש יותר זמן לאשתו רונית ולשלוש בנותיהם. גם יוכל לחזור לתחביבו הישן, נגינה בפסנתר. משה סיני מנגן מגיל 7, ומדי פעם הולך לבקר את אמו ולנגן על הפסנתר בביתה. לכן הוא כועס במיוחד על החלטה אחת של ראש העירייה החדש, להקפיא את בניית "מוזאון המוזיקה" הייחודי אותו יזם סיני.

מדוע קשור משה סיני כל כך לפסנתר? הוא מספר: "גדלנו בדירה בת שני חדרים ברמת אביב, וההורים התפרנסו בקושי. הייתי בן 6. רציתי פסנתר, אך לא היה כסף. הייתי יורד לחצר, מצייר קלידים על החול ומדמיין שאני מנגן. לאחר שנה ביקשתי, יום אחד, לחזור הביתה. לחצתי על דלת הכניסה, והיא לא נפתחה. אחרי שהצלחתי איכשהו להיכנס, גיליתי שכמעט כל הסלון תפוס על-ידי פסנתר גדול. אבא ז"ל חסך פרוטה לפרוטה כדי לקנות פסנתר לילדו הקטן. אני מנגן גם לזכרו של אבי היקר".

תאריך:  21/02/2014   |   עודכן:  21/02/2014
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משה סיני: החיים אחרי ראש העין
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו ממשיכים ומטיילים ברצועת זמן של מרקורי בנסיגה במזל דגים - מצב קלאסי לשמועות ורכילות, סחרירים ומילים שכל אחד יפרש אותן בדרכו ולא בהכרח ייתן להן את פירוש הנכון. קיימת נטייה גם לומר דברים בלי מסננת... ולמעשה את האמת נדע רק אחרי התאריך 28.2, כשכוכב מרקורי יחזור למסלולו.
21/02/2014  |  טובה ספרא  |   כתבות
חרף תנאי המחיה הבלתי-אנושיים והקשים מנשוא, ששררו במחנות הכפייה הנאציים - הצליחו לשרוד בהם, בעיקר, אלה שניחנו בסבולת גבוהה. מחקר ייחודי מסוגו על שרידותם הבלתי-שגרתית, של הניצולים, המכונים בו "סופרמנים", מעיד על כך כאלף עדים. הוא נערך על-ידי ד"ר אלי כהן, מהולנד, רופא יהודי ואסיר מחנות הכפייה בעצמו, ונחשף על-ידי ההיסטוריון גד נחשון.
21/02/2014  |  ראובן לייב  |   כתבות
בימים אלה הופיע ספרו החדש של אריה אבנרי "החלוץ החברתי", ביוגרפיה מסקרנת שהוצאה לאור ב"ספריית מעריב", בעריכתו של דני דור. הספר מתמקד בפרשת חייו של השר המנוח ד"ר ישראל כ"ץ (2010-1927). אלה הם חיי אדם שהתמודד כילד גלמוד במערכה מרגשת, לגדל את עצמו בתקופה הסוערת ביותר בתולדות העם היהודי ולהגיע למעלת שר נחשב בממשלת ישראל שבראשה עמד מנחם בגין.
21/02/2014  |  עמוס אריכא  |   כתבות
הווילה היפהפייה שצמחה, לאחרונה, מן החורבות בפינת הרחובות נחלת בנימין ויהודה הלוי בתל אביב, מבהירה, כי לתל אביב, עיר בת מאה פלוס, יש רבדים סמויים שעתידים עוד להתגלות. במלחמה בין המגדלים החדישים והבתים של פעם, יש עוד כמה וכמה הפתעות, שיעניקו לנו טעם של פעם, עם נוסטלגיה ויופי.
20/02/2014  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
בשנתיים האחרונות, יותר ויותר שירותים מקוונים מציעים למשתמשים שלהם שירות אימות כפול או "אימות דו-שלבי" - זהו למעשה אמצעי הגנה או שכבת הגנה נוספת שתצריך מכם להזין קוד אימות חד-פעמי, בדרך כלל מאפליקציה או SMS, בנוסף לסיסמה הרגילה שלכם.
20/02/2014  |  גיל נוילנדר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
לאחר שהצילום התפרסם ברחבי תבל, התחזקה בנו הסברה כי הצמדתה של אביגיל לחזהו של הנשיא ג'ו - הבטיחה לו את הזכייה בכהונה שניה של נשיאות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il