|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

שיפוט מהיר

סוד קטן

בבית המשפט בבית שאן לא מבזבזים זמן, בין היתר כי השופטת אינעאם דחלה-שרקאווי עלתה על טכניקה של נאשמים בעבירות תכנון ובנייה. ומי שאינו מתייצב - סופג בו במקום צו הבאה והוצאות לטובת המדינה
18/03/2014  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
דחלה-שרקאווי. "זה דיון של חצי שעה" [צילום: בוצ'צ'ו]

"כביכול תיקנו"
הקלדנית של אינעאם דחלה-שרקאווי כותבת את הפרוטוקולים הראשונים בוורד. "אתמול השביתו, כביכול תיקנו, היום זה לא עובד", מסבירה דחלה-שרקאווי. "זה היה יותר מהיר [מאשר הקלדה לתוך "נט המשפט"], אבל תצטרכו לעזור לי עם כתבי האישום, כי אין לי כלום". מאוחר יותר היא מתארת מה קורה כאשר המערכת כן עובדת: "כל פעם שרוצים להעתיק כותרת, היא צריכה להיכנס וזה לוקח 15 שניות, תכפילי במספר התיקים". רק בשעה 10:00 אפשר סוף-סוף להיכנס ל"נט".

השופטת: אינעאם דחלה-שרקאווי, בית המשפט בבית שאן

המועד: יום שלישי, 21.1.14, שעה 09:00

הנושא: תיקים פליליים

"או שמפוצץ או שאין אף אחד", אומרות התובעת והקלדנית באולמה הריק של השופטת אינעאם דחלה-שרקאווי בשעה המיועדת לתחילת הדיונים. "בבוקר בדרך כלל חלש, לאנשים קשה לקום והם מגיעים יותר מאוחר". הראשונים מגיעים באיחור של כרבע שעה ודחלה-שרקאווי יכולה להתחיל את היום ב-09:20.

מדובר בעבירות תכנון ובנייה, הסניגור ביקש דחייה אך דחלה-שרקאווי סירבה. הוא אומר שהלקוחות הגיעו אליו רק שלשום, אך דחלה-שרקאווי מגיבה: "אני רוצה לגלות לך סוד קטן. נאשמים בעבירות תכנון ובנייה מחליפים לצערי הרבה ייצוגים, לפעמים הם לא מיוצגים, והתיק נמשך שנתיים-שלוש. זה [עורך הדין] שנכנס לתמונה אומר שהוא רוצה לצלם [את החומר], ואחרי שבועיים הוא מתפטר מהייצוג ואומר ש[הנאשמים] לא משתפים איתו פעולה. זה קורה לי הרבה, והגעתי למסקנה שאפסיק להתנהג לפנים משורת הדין ואמרתי כבר שלא יהיו דחיות".

הסניגור נאלץ להשיב על כתב האישום לגופו, ויש לו שתי טענות. האחת: בעצם לא מדובר בבנייה. התובעת מציגה תמונות ודחלה-שרקאווי אומרת לו: "זה כן בנייה, לצערי". השנייה: שכנים אחרים שעשו בדיוק את אותם הדברים, לא הועמדו לדין הסניגור מנסה לגמד את העבירה, אך דחלה-שרקאווי מבררת היטב את הפרטים ולבסוף אומרת:

"בואו נדבר קצת על מה שאמרתם עכשיו. אתם מודים וטוענים שזו לא בנייה ושהחלק מהגשר בשטח ציבורי וחלקו בשטח פרטי. ברגע שאנחנו מגיעים למסקנה שהגשר אסור, צריך היתר גם אם הוא נבנה על שטח פרטי שלהם. אם אין היתר, צריך להחזיר את המצב לקדמותו. טענתם שיש שכנים שלא אכפו עליהם, ולהוכיח הגנה מן הצדק - הנטל הוא עליכם.

"כתב האישום הזה, אתם בעצם לא כופרים בו. אם אתם חושבים שהגשר איננו בנייה - תטען בכמה שורות ואני אתן החלטה. אם אתם טוענים לאכיפה בררנית - זה דיון של חצי שעה". דחלה-שרקאווי מאפשרת לנאשמים לומר כמה מילים, ולבסוף מכתיבה החלטה: הדיון בטענת אכיפה בררנית יתקיים ב-8.4.2014, המדינה תביא באותו יום את עדיה בנושא זה, אם יש לה; "אתם לא צריכים להוכיח את כתב האישום", היא אומרת לתובעת.


"לא עושים ככה, אדוני"


הנאשם בתיק הבא נשען על מקלו, דחלה-שרקאווי אומרת לו בחביבות שהוא יכול לשבת. האיש מואשם בכך שהשליך פסולת מדירת גרושתו לרחוב. דחלה-שרקאווי מסבירה לו את מהות האישום נגדו, והוא טוען שבשל מצבו הבריאותי לא יכול היה לעלות ולרדת שש קומות; הוא התכוון לפנות בסוף היום אך לא הספיק, משום שאחת השכנות התלוננה והוא נלקח למשטרה.

דחלה-שרקאווי עונה: "לא עושים ככה, אדוני. גם אם זה קומות, שמים שרוולים או אוספים בשקיות. בוודאי לא זורקים מהחלון ומסכנים אנשים, לא זורקים לשטח ציבורי. מה ההגנה שלך? למה ביקשת לבוא [לבית המשפט]? למה לא שילמת את הקנס?". האיש טוען שהקנס אינו צודק, ודחלה-שרקאווי משיבה: "המחוקק בכנסת קבע את הקנס הזה, לא היא [התובעת] ולא אני". הנאשם אומר שהוא חי מקיצבת ביטוח לאומי, ודחלה-שרקאווי אומרת שהיא מרשיעה אותו משום שביצע את העבירה ולכל היותר תוכל לפרוס לו את הקנס. "אתה החלטת, אתה תשא בתוצאות", היא מוסיפה. הנאשם: "אין היגיון". דחלה-שרקאווי: "ההיגיון הוא שאסור לזרוק".

התובעת מבקשת כפל קנס, משום שהנאשם יכול היה לשלם וגמרנו. דחלה-שרקאווי מסבירה זאת לנאשם ושואלת מדוע לדעתו יש להימנע מכך, והוא משיב: "כי שללו ממני את האפשרות לפנות". דחלה-שרקאווי קובעת, כי לפנים משורת הדין ובהתחשב במצבו הכלכלי של הנאשם, היא מסתפקת בקנס המקורי - 730 שקל בשני תשלומים. תחילה קובעת דחלה-שרקאווי את מועדי התשלום ל-21 בחודש, אך היא נענית מיד לבקשתו של הנאשם וקובעת את ה-28 - מועד תשלום הקיצבה. "שיהיה לך בריאות, אדוני", היא נפרדת ממנו בצאתו מהאולם.


"אין לראות בו סיבה"


בתיק הבא יש ארבעה נאשמים - אחד בעניינו אמורים להתקיים טיעונים לעונש ושלושה להקראה, אבל רק אחד מהם טרח להתייצב, וגם סניגורם לא הופיע. התובעת מזכירה שכבר באוקטובר הייתה דחייה, אך דחלה-שרקאווי די חסרת-אונים: "אין לי את הנאשמים כולם, את יכולה לבקש צווי הבאה והוצאות".

הנאשם שהתייצב מציג אישורי מחלה של שניים מחבריו, ואומר שהשלישי לא בא משום שעליו לפתוח את העסק. דחלה-שרקאווי מעיינת באישור הנוגע לנאשם ששבר את רגלו: "עבודה זה משהו אחד, להתייצב בבית משפט זה משהו אחר. לא כתוב שהוא לא יכול ללכת; כתוב שהוא לא יכול לעבוד. הוא לא אושפז, הוא נכנס ויצא מהמיון". בנוגע לנאשם זה מחליטה דחלה-שרקאווי לבסוף שלא להוציא צו הבאה ולא לחייבו בהוצאות, כי סביר להניח שרגלו השבורה אכן מנעה ממנו להתייצב.

לא כך לגבי שני האחרים. לאחד יש אישור על כאבים בגב, אך זהו אישור ש"אינו מתאים להגשה לבית משפט. לצערי אין לראות בו סיבה המצדיקה אי-התייצבות לדיון", ולכן דחלה-שרקאווי מוציאה צו הבאה לאותו נאשם. כנ"ל לגבי זה שלא הגיע משום שנשאר בעסק המשותף, ושניהם יחדיו מחויבים בהוצאות בסך 800 שקל. דחלה-שרקאווי לא סיימה: "עו"ד אביטן ינמק מדוע אין לחייב אותו בהוצאות אישיות לטובת אוצר המדינה", לאחר שלא התייצב לדיון. דחלה-שרקאווי דוחה את הדיון ל-18.3.2014 וממליצה לנאשם: "תנצלו את הזמן הזה כדי לנסות לעשות משהו בתיק".


"אתה תפרק ותהרוס?"


עוברים לעוד תיק של תכנון ובנייה: דייר באחד הבלוקים של עמידר בבית שאן מואשם שבנה מחסן בן תשעה מ"ר בשטח המשותף. "מה יש לך לומר? רק תגביר את הקול, כי כשהיא מקלידה - אוזן שמאל הולכת לכם". האיש מציג טיעון בכתב, דחלה-שרקאווי מקפידה לציין בפרוטוקול שהוא מציג ולא מגיש, ואחרי קריאה שואלת: "ברשותך, אני יכולה לתרגם את הדברים האלה לתוך הפרוטוקול?". הנאשם טוען באותו נייר, כי מדובר בשטח מופקר ומסוכן, ושהוא למעשה היטיב עם הדיירים.

דחלה-שרקאווי לא קונה את זה: "עמידר מבקשים ממך להשיב את המצב לקדמותו. היית צריך להגיש בקשה". האיש מציג תמונות, דחלה-שרקאווי רוכנת קדימה ומביטה בהם; במשך כמה דקות היא נותנת לו את יומו, למרות שהמסקנה ברורה. "שמעתי אותך", היא אומרת לבסוף. "בפועל אתה מודה שעשית זאת, רק טוען שהיו לך סיבות מוצדקות. לצערי זה לא עובד ככה. מי שרוצה לבנות, צריך לקבל היתר.

"שמעתי אותך, עכשיו תקשיב לי" - היא אומרת כאשר הנאשם מנסה להפריע. אתה מודה שבפועל סגרת את זה. בסיבות האלה בית המשפט אולי יתחשב בעונש, לא לעניין ההרשעה. אתה רוצה שאני אדחה את זה, אתה תפרק ותהרוס וזה אולי יקל?", מוצאת דחלה-שרקאווי פתח בדבריו של הנאשם עצמו. הוא מסכים, גם המדינה מסכימה והטיעונים לעונש נדחים ל-18.3.2014.

השורה התחתונה:
ניהול מרשים של ההליכים, אם כי יש לציין שהם מן הפשוטים ביותר שיש. דחלה-שרקאווי אינה מאפשרת לבזבז זמן, דבר הבולט במיוחד בדבריה בנוגע לדחיות הרבות בתיקי תכנון ובנייה, ובמקביל - מפגינה מידה ראויה של סבלנות כלפי הנאשמים שאינם מיוצגים. אם כל השופטים היו נוהגים בצורה דומה, סביר להניח שחלק משמעותי מהסחבת היה נמנע.

יעילות: 9.

מזג שיפוטי: 9.

תאריך:  18/03/2014   |   עודכן:  18/03/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוד קטן
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסיז
18/03/14 08:45
 
מראה קריסטלית
19/03/14 09:44
2
בנדומין
18/03/14 08:58
3
צדק תרדוף
18/03/14 09:19
4
אבנר01
18/03/14 09:44
5
שמעון הצדיק
18/03/14 10:14
6
בשורה מרעננת
18/03/14 10:34
7
צביקה_י
18/03/14 12:16
8
לבלה
18/03/14 13:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
ממשלת ישראל משקיעה עשרות מיליארדים בתכנון, בפיתוח ובהקמת פרויקטים בתחום התשתיות. משרד התחבורה הוא אחד הגורמים הגדולים המזרימים מדי שנה מיליארדים של שקלים להקמת כבישים, מחלפים וגשרים ברחבי הארץ. דא-עקא, הנהלת משרד התחבורה אינה עושה את כל הדרוש כדי לכפות ו/או לוודא ביצוע מדוקדק של הפרויקטים ולהסיק מסקנות, גם כאשר מתחוור כי פרויקטים גדולים בוצעו תוך ליקויים ומחדלים העלולים לסכן חיי אדם.
16/03/2014  |  יואב יצחק  |   כתבות
מידע מוכמן שהובא ל-News1 מגלה: יאיר סהר שכיהן כנשיא בורסת היהלומים השתמש במשך תקופה ארוכה בבנק הבלתי חוקי שפעל במתחם הבורסה לשם המרת כספים וצ'קים לאחר שנבחר לנשיא בורסת היהלומים הפסיק את פעילותו דרך בנק זה גורם המשמש מודיע חשף בפני חוקרי המשטרה מידע העלול עתה לסבך את יאיר סהר בחשד למעורבות בפלילים
15/03/2014  |  יואב יצחק  |   תחקירים
השופטת: יפעת מישורי, בית משפט השלום בעפולה
11/03/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט: גיל דניאל, סגן נשיא בית המשפט באשדוד
04/03/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופטת: הרשמת הבכירה עפרה גיא, בית משפט השלום באשדוד
25/02/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  
בכיר בכור בדימונה הודח מתפקידו  /  עידן יוסף
41% עלייה בתיקים פליליים נגד עובדי מדינה  /  עידן יוסף
גזר הדין ניתן 23 שנים אחרי האירועים  /  איתמר לוין
"בית המשפט תמיד מתחשב"  /  איתמר לוין
ההתפטרות המוזרה של יהודה בר-און  /  עידן יוסף
קופת השרצים של יהודה בר-און  /  עידן יוסף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il