|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
בשורה לנוסעים. תחנה בגבול ב"ב-ר"ג
פורסם מכרז הפיקוח על התחבורה הציבורית

הבקרה חוזרת לאוטובוסים

משרד התחבורה מחלק את הארץ לשני אזורי בקרה על התחבורה הציבורית ובמכרז חדש מחפש חברת בקרה שתפקח ביתר הקפדה על השירות לנוסע הבשורה: הפיקוח על הדיוק בזמנים צפוי להיות אלקטרוני
01/06/2014  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
עידן יוסף
המכרז התפור בוטל; האוטובוסים ללא פיקוח

מכרז אחד, 250 שאלות
עידן יוסף
למעלה מרבע מיליון שקלים שילם משרד התחבורה לחברת בקרה חיצונית על התחבורה הציבורית בישראל. הנתונים מתפרסמים באופן חסר ומאוחר. המכרז מתעכב בניגוד לכללי מינהל תקין
לרשימה המלאה

עידן יוסף
מחטף? תנאי המכרז נותנים יתרון ל"ריבה"

מה חסר במכרז?
המכרז החדש נראה על פניו, טוב, אולם עדיין טעון שורה של תיקונים שיבטיחו כי לנוסעי התחבורה הציבורית יינתן שירות טוב:
  • אין דרישה לבקרה על שלטי המידע הדיגיטליים ואמינות המידע הנמסר בהם. במשרד התחבורה אומרים כי הדרישה קיימת בנספח כ"ב סעיף 5.2.1, אולם עיון בסעיף מעלה כי הוא מתייחס לעניינים חיצוניים הקשורים לנראות השלט ולתקינותו, אך מתעלם מאמינות המידע המופיע בו שבמקרים רבים מתברר כמוטעה, חסר, לא מדויק ומנותק מהמציאות.

  • המכרז מתייחס לעצירה שלא בסמוך לשפת המדרכה, אך אינו מתייחס גם לעצירה שלא בקדמת מפרץ התנועה - תופעה המונעת מקווים אחרים לעצור בבטחה במפרץ הנסיעה;

  • הקפדה על החובה לדומם מנוע לפני הנסיעה ועל האיסור לעשן באוטובוס לפניה;

  • אין בקרה ראויה על צפיפות - בעיית הבעיות בתחבורה הציבורית;

  • בדיקת הליקויים באוטובוסים לא יכולה לכלול רק דליפות של גשם, סדקים בחלונות המאפשרים כניסת רוח, מיזוג לא תקין ורעש, אלא גם תקינות של עוצמת מערכות הכריזה באופן שלא יהיה חלש מדי או רועש מדי. הבקרה דורשת הלימה בין שם התחנה בכריזה, בצג המידע באוטובוס ובשילוט הסטטי בתחנה, אבל אינה דורשת היגוי ואיות נכונים של שמות התחנות;

  • אין דרישות כלשהן לגבי בקרה על הפעלת רדיו באוטובוס;

  • אין דרישה לשילוב נאות של בקריות, ואין ציון מפורש של בקרות הפרדה מיוחדות בקווים המשמשים בעיקר חרדים;

  • תנאי הסף לבקרים חרדיים שונים מאלה שאינם חרדים.

מזה כשמונה חודשים שהתחבורה הציבורית מתנהלת ללא בקרה. באוקטובר 2013 פקע תוקף החוזה עליו חתמה המדינה מול חברת ריבה, העורכת בקרה על מפעילות התחבורה הציבורית בישראל, וחברות התחבורה הציבורית ללא בקרה מתאימה על הפעילות והשירות לנוסע. מי שמנסה בכוחות דלים למלא את החלל הוא משרד התחבורה המשתמש במעט עובדים שלא בהכרח מתאימים למשימה.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, גוף חדש שקם לאחרונה, פועלת לתיקון המצב. ראש הרשות, מאיר חן, היה זה שביטל את המכרז הקודם בעקבות הפרסום ב-News1 על כך שהמכרז נתפר בהתאם למידותיה של חברת יחזקאל ריבה ושות', ירושה מימיו של שלמה כץ, מנהל הבקרה על התחבורה הציבורית לשעבר, שהורשע והודח בשל ניגודי עניינים ודיווח כוזב באשר לקשרים שלו בחברה, שבזכותם זכתה לזכות בכל המכרזים ולשלשל לקופתה כרבע מיליארד שקלים.

חן הורה לפרסם בהקדם מכרז חדש, שיהיה חדשני, טכנולוגי ומקצועי באופן שיהיה שונה באופן מהותי מהמכרז שהיה קיים בעבר וייתן מענה לאתגרי התחבורה הציבורית הקיימת והעתידית. ואכן בימים האחרונים פורסם מכרז בן 100 עמודים, הנושא עימו שתי בשורות:
  • דגש על השירות הניתן לנוסעי התחבורה הציבורית;
  • אופציה לביטול הבקרה על זמני יציאת האוטובוסים מתחנות המוצא.

הבשורה השנייה תחסוך כסף רב לקופה הציבורית, משום שכל הבקרה תיעשה מרחוק באמצעים טכנולוגיים. כיום לא מתאפשרת כזו בקרה משום שהחברה האחראית היום למידע בזמן אמת, שנבחרה בפטור ממכרז, משתמשת במערכת מיושנת שאחוז הסטייה שלה גבוה והיא אינה מדייקת בהשוואה למקבילותיה הטכנולוגיות בשוק.

במכרז הבקרה החדש מחולקת הארץ לשני אזורי בקרה - צפון מרכז (אזור בקרה א') וירושלים, השפלה והדרום (אזור בקרה ב'). מציע לא יוכל להגיש הצעה רק עבור אזור בקרה אחד. צוות בכיר במשרד התחבורה מצא לאחר בחינה מקצועית יסודית כי שני אזורי בקרה הם המצב האופטימלי הנדרש לבקרה טובה.

בניגוד לבקרה הקודמת, דורש משרד התחבורה לבצע בקרות גם בשבתות. מדוע? לדברי דובר משרד התחבורה, "המכרז נותן מענה לבחינת קווי השירות בהתאם לרישיון הקו שהוענק ע"י המפקח על התעבורה". אם כך, מדוע ניתן פטור מבקרה בחגים ובמועדים? "ביצוע בקרה בחגים ובמועדים בשעות בהן פועלת תחבורה ציבורית הוא בסמכות המפקח על התעבורה". במילים אחרות: פשוט כי כך החליט מאיר חן.

מהמתמודדים נדרשת בקרה על מגוון רחב של נושאים, בהם:

  • בקרת תחנה - שילוט סטטי תקין ושילוט נגיש לבעלי מוגבלויות. לא תהיה בקרה על הניקיון ותקינות התחנות משום שאלה באחריות הרשות המקומית ולא באחריות מפעילי התחבורה הציבורית;
  • תדירות נסיעות - ציון נסיעות שבוצעו גם מעבר לרשיון הקו;
  • התאמת הכלי המבצע לקו השירות (שלא תתבצע נסיעה עירונית באוטובוס בין-עירוני ולהפך);
  • שילוט ומודעות באוטובוס;
  • ניקיון האוטובוס - לרבות ניקיון חיצוני;
  • אדיבות נהגים, שתכלול סיוע לבעלי מוגבלויות;
  • אכיפת האיסור לעשן באוטובוסים - בתנאי המכרז הנוכחי לא קיימת הוראה לבדוק האם נהגים מעשנים באוטובוס לפני היציאה לנסיעה, תופעה הקיימת בעיקר בימים קרים במיוחד או חמים במיוחד בהם נהגים מעדיפים להישאר באוטובוס הממוזג;
  • אירועים חריגים בנהיגה וליקויים באוטובוס - לשאלת News1 מדוע לא קיימת דרישה לבקרות רעש מנוע ולבדיקת טמפרטורת המיזוג בימי חמסין או כפור, השיבו במשרד התחבורה כי "אם המזגן לא עובד באוטובוס הדבר מדווח במסגרת ליקויים באוטובוס". הטמפרטורה בתחבורה הציבורית, בפרט בימי הקיץ, אינה תואמת תמיד את הנורמות הנדרשות. באוטובוסים, בעיקר ממרכז האוטובוס ובחלקו האחורי המיזוג אינו פועל כרגיל והנוסעים "מתבשלים" מרוב חום. התופעה קיימת בעיקר באוטובוסים ישנים שאינם מצוידים במערכות מתאימות. עניין מטריד נוסף הוא הרעש באוטובוסים. יש אוטובוסים רועשים מאוד (רעש מהמנוע ומהמיזוג וכד'). מדובר במפגע בריאותי לכל דבר שאין עליו פיקוח. הנוסעים מוטרדים מכך, ויש נוסעים חולניים, זקנים וילדים, שהדבר פוגע משמעותית בבריאותם.
מכרז 8/14 למתן שירותי בקרה בענף האוטובוסים / מכרז
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים – הרשות הארצית לתחבורה ציבורית (להלן: "המשרד") מזמין בזה מציעים להגיש הצעתם למתן שירותי בקרה בענף האוטובוסים, בהתאם למפורט במסמכי מכרז זה. היקף פעילות נשוא מכרז זה תחולק בין שני זוכים לשני אזורי בקרה: אזור בקרה א', צפון - מרכז, ואזור בקרה ב', ירושלים, השפלה והדרום. עם זאת, על המציע להגיש הצעתו במכרז לשני האזורים.

מה לגבי תופעת הסרדינים?
[צילום: פלאש 90]

  • צפיפות - באופן מפתיע, הבקרה אינה כוללת דרישה לבדיקת רמת הצפיפות באוטובוסים, תופעה קשה ממנה סובלים רבים ממשתמשי התחבורה הציבורית הנאלצים להידחק כסרדינים. משרד התחבורה מסתפק בדרישה מחברות הבקרה רק לוודא שבתחנת המוצא לא יועלו נוסעים מעל המותר.
  • ציוד - כרטוס, מערכות כיבוי, פחי אשפה, ערכת מילוט ומפתח לרמפה.
  • התמודדות מול בעיות בכרטיסי רב-קו;
  • בדיקת מתקני תחבורה ציבורית ומוקדי השירות ללקוחות, לרבות מצבת האוטובוסים וגילם.
  • איוש מרכזי המידע והשירות של החברות;
  • לפחות 30 שיחות בקרה למוקדים בכל תקופת בקרה.
  • בדיקת אופן הטיפול בתלונות הציבור, לרבות טיפול במשוב חוזר מצד המתלוננים. הבדיקה תכלול דרישה ליזום 5 תלונות בכל אשכול;
  • פיקוח על אתרי החברות המפעילות, לפי כללים שייקבעו;
  • אובדן יזום של חפצים באוטובוסים ועמידה בנוהל טיפול באבידות ומציאות;
  • ריכוז נתוני האכיפה של פקחי המפעיל.

במסגרת הבקרה הגלויה, נדרש מהמתמודדים במכרז ניתוח של 3% מנתוני תחנות מוצא בכל אשכול הפעלה.

במסגרת הבקרה הסמויה, בה עולים בקרים לאוטובוסים כאחד האדם, עליהם לגבות את ממצאיהם בצילומים, ככל שהדבר ניתן. בכל תקופת בקרה (חצי שנה) תבוצע בקרה סמויה בלפחות 10% מהנסיעות השבועיות בקו (פלוס 3% נסיעות שיבחנו את שביעות הרצון באמצעות שאלונים שיחולקו לנוסעים ומשאל ממוחשב). כלומר, אם לקו מסוים יש 100 נסיעות שבועיות, תחול חובה לבצע בו לפחות 10 בקרות לאורך שישה חודשים, כאשר בכל חודש תבוצע לפחות 1% מהבקרה.

חברות הבקרה נדרשות גם לקיים 10% בקרות מיוחדות שידרוש מהן משרד התחבורה. על-פי המכרז, מדובר בבקרות כגון: תיאום עם זמני הגעת הרכבות וסיוע בכניסת מפעיל חדש לאשכול הפעלה.

הדרת הנשים תימשך?
[צילום: פלאש 90]

ומה באשר לבקרות למניעת הדרת נשים בקווים המשרתים בעיקר אוכלוסייה חרדית? בתשובת משרד התחבורה נאמר כי "במסגרת הבקרות המיוחדות ניתן לתת מענה לכל דרישה או צורך שיעלו".

מדובר בתשובה בעייתית, משתי סיבות - ראשית, המילה "ניתן" אינה מעידה כי משרד התחבורה הפנים את חובתו לבצע בקרה שכזו. הדרישה לבצע את הבדיקה הגיעה הן מוועדת השרים לקידום מעמד האישה, הן מהצוות שהקים היועץ המשפטי לממשלה למניעת הדרת נשים, והן מוועדת הכלכלה של הכנסת, שדרשה לשלב בקריות (ממין נקבה) לביצוע בקרות אלה ולהתיישב בקדמת האוטובוסים.

שנית, בדרישות המכרז קיימת אומנם עדיפות לשילוב נשים בדרגים הבכירים של חברת הבקרה, אך אין שום דרישה לשלב נשים בתפקידים זוטרים של בקרה (לעומת דרישה שכן קיימת - לשלב בקרים ממגזרים שונים). בהיעדר בקריות לא ניתן יהיה להיערך כנדרש כדי לבצע כראוי את הבקרה בקווים על-מנת לוודא שאין הפרדה בין המינים. תגובת משרד התחבורה: "אין כל הבדל מבחינתנו בין בקר שהוא גבר או אישה".

מן הבקרים לא נדרשת השכלה מיוחדת, והדרישה היחידה מהם היא תעודת בגרות. עם זאת, בקר חרדי יוכל להתקבל ביתר קלות לעבודה משום שהוא אינו נדרש לתעודת בגרות. במשרד התחבורה אומרים כי "החברה תוודא כי רמת ההשכלה של הבקר תואמת לביצוע הבקרה הנדרשת". אולם במכרז עצמו לא מופיעה דרישה מהחברות לדרוש מבקריה החרדיים דרישה השכלתית אחרת, המקבילה לתעודת בגרות.

אופציה לפסילת חברת ריבה?
יחזקאל חכם, יחזקאל ריבה ושות'

בתוך כחודשיים ייבחרו זוכים במכרז. הבקרה תהיה למשך שנתיים עם אפשרות להארכה של שלוש שנים נוספות. למרבה ההפתעה, בתנאי המכרז נכתב כי המשרד רשאי לבחור בהצעה שאינה בעלת הניקוד המשוקלל הגבוה ביותר. כמו-כן, ניתן סיפק ביד משרד התחבורה לבטל כליל את המכרז או את חלקו, או לדחותו מסיבות תקציביות, ארגוניות ואחרות, לפי שיקול דעתו הבלעדי.

אולי ברמז לתפקודה של חברת ריבה, שלדעת משרד התחבורה לא הביאה את ה"סחורה" המצופה ממנה במכרזים הקודמים [כך על-פי גורם במשרד התחבורה], נכתב סעיף המאפשר למשרד התחבורה לשלול מראש התקשרות עימה, שבו נאמר: "המשרד שומר על זכותו לפסול, על-פי שיקול דעתו, את הצעתו של מציע אשר למשרד ניסיון עבר שלילי איתו בשל כשל או פגם מהותי בתפקודו".

תאריך:  01/06/2014   |   עודכן:  01/06/2014
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבקרה חוזרת לאוטובוסים
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
השוואה
1/06/14 14:12
2
a987
1/06/14 18:16
3
יריבה
2/06/14 03:21
4
אהרון שחר
3/06/14 14:29
5
ראיס-פוטין-טיל400
3/06/14 23:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
ועד הנהגים של חברת קווים, המאוגדים בכוח לעובדים, ינקוט בעיצומים שיימשכו יומיים (2-1.6.14) וישבש את קווי האוטובוס של החברה במודיעין ובמודיעין עילית עד השעה 10:00 ובאשכול רמלה-לוד מ-10:00 עד סוף היום, כך שחלק מהנסיעות לא תתבצענה.
31/05/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
עד ה-30 בדצמבר 2014 אמור המידע הסטטי בכל תחנות האוטובוס להיות מוצג בפורמט אחיד וברור. ב-15 באפריל תם המועד בו היו מפעילי התחבורה הציבורית להגיש את סקר מצב התחנות שנערך בכ-27,000 תחנות - כˉ50% מהן סככות וכˉ50% עמודים. מלבד אגד וחברת קווים, כולן העבירו למשרד התחבורה את הממצאים המלאים.
29/05/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
451 רכבות ביממה - תוספת של 49 רכבות המהווה גידול של 12.2%. זו הבשורה של לוח הזמנים החדש של רכבת ישראל שיחל לפעול בעוד כשבועיים (14.6.14), עליו דיווחנו לראשונה ב-News1.
28/05/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
שלב ב' של פרויקט שדרוג תחנות האוטובוס בירושלים יצא לדרך. לאחר שהושלמה התקנתן של כ-50 תחנות חדישות ושלטי מידע בזמן אמת לאורך תוואי המת"ץ בעיר (מסלול תחבורה ציבורית), הגיע תור הצבתן של עוד כ-50 תחנות חדשות, שיכללו דיגיטלי. עלות הפרויקט כ-70 מיליון שקלים במימון משרד התחבורה ועיריית ירושלים.
26/05/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
הוועדה לביקורת המדינה דנה (יום ב', 26.5.14) בכדאיות פרויקט הרכבת לאילת. שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי הערכת המיזם כעת היא רק כ-24.5 מיליארד שקלים, כולל כ-20% הוצאות בלתי-צפויות, ולא כ-50 מיליארד כפי שמפיצים מתנגדיו.
26/05/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il