|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

עבודת משמרות ויעפת

בעת המשמרת הימנעו או לפחות צמצמו את צריכת המזון ככל הניתן מומלץ לא לאכול בין השעות 22:00 ועד השעה 6:00 מומלץ לאכול בתחילת המשמרת ובסיומה
17/11/2014  |     |   כתבות   |   תגובות
חיים סביב השעון [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  לשחק באוכל - כך תבלו את ארוחת החג שלכם
  שינה כמרכיב חשוב בדיאטה

בתור נוסעת מתמידה לחו"ל (נו, כבר מתחילה בבלוף, דיאטנית, חו"ל... אפשרי?)... תמיד חשבתי שהיעפת בשובי לארץ מארצות הברית חמורה בהרבה מזו שאני לוקה בה בהגיעי לארצות הברית בשל האפקט הפסיכולוגי. קרי, הגעה לחופשה בהיי והנפילה בחזור לשגרה... ובכן, מסתבר שלא הכל פסיכולוגי, בהנחה שבכלל ניתן לעשות הפרדה, יש גם סיבה פיסיולוגית טהורה.

אבל לא בשביל הבליינים נועדה כתבה זו, אלא לאותו פלח אוכלוסייה ששיעורו הולך וגדל עם השנים, החל למין תקופת המהפכה התעשייתית והתעופה המקצרת מרחקים של חודשים לשעות, זה המוצא את פרנסתו לאורך כל חלקי היממה ובחלקים שונים של כדור הארץ.

אנרגיה והתייעלות

אנחנו כבר יודעים אינטואיטיבית שהאדם הינו יצור יומי, ובהיותו כזה, שגרת החיים הגוררת פעילות בשעות לא שגרתיות עלולה לשבש הרבה מעבר ליחסים עם בן הזוג שלו. אבל מדוע זה קורה, מה רע במעט ספונטניות? ובכן, כמו כל דבר בחיים, הכל מתחיל ונגמר במשאבים ובניצולם היעיל. אנרגיה והתייעלות.

הסביבה בה אנו חיים אינה קבועה, היא משתנה, אבל השינויים שלה הם מחזוריים וניתנים לצפייה מראש. השינויים הם שנתיים, עונתיים ויומיים. הגוף שלנו תלוי בסביבה לשם קיומו ולשם כך כדאי לו לסנכרן את עצמו כדי להתאים את פעילותו בצורה האופטימלית לסביבה המשתנה בעיקר זו המשתנה בתדירות הרבה ביותר, היממה - הצירקדיאנית. עצם היות שינויי הסביבה ניתנים לחיזוי מאפשרים תכנות מראש של מקצב פעילות כזה המאפשר ליצור החי לצפות שינויים מחזוריים בסביבה ובאופן שכזה להתאים את הפיזיולוגיה שלו ביעילות אליהם.

השעון הביולוגי

אכן מסתבר שיש לנו שעון מרכזי במוח שאחראי למקצב היומי. שעון זה מושפע ממחזוריות אור ולילה ומשפיע על הפעילות הגופנית, ברמת המקרו-ההתנהגות וברמת המיקרו-הפיזיולוגית.

אם זה השפעה ישירה ואם דרך השפעה על שעונים אחרים בגופינו, שעונים היקפיים הנמצאים בכבד, מעי, לב, רקמת שומן, וכדומה. שעון זה מושפע גם משגרת האכילה ומהרכב המזון שאנו אוכלים. וכך המקצב היומי הם אותם תהליכים מחזוריים בתוך הגוף המתרחשים במועדים קבועים לאורך יממה בצורה קבועה בהתאם לצורך.

תהליכים כמו חילוף החומרים, טמפרטורת הגוף, רמות ההורמונים, מחזוריות שינה ועוד. שהרי מה הטעם לפתח רעב עז בשתיים לפנות בוקר אם אתה אמור לישון בשעה זו? זה כמו להשאיר את הבוילר דולק כשאתה נוסע לחו"ל. בזבוז!! בקרה שכזו מאפשרת גם לתאים לעשות הפרדה בין תהליכים תוך תאיים הפוכים. למשל תהליכים של בנייה יתבצעו בשעות אחרות מתהליכי פירוק.

את חשיבות המקצב היומי הזה אנו רואים בעיקר כשמשהו משתבש ופוגע בשעון הפנימי ובקשר שלו לתנאי הסביבה. מצב של דה-סינכרוניזציה כמו למשל בעבודת משמרות, או נסיעות תדירות לחו"ל הכרוכות במעבר בין אזורי זמן שונים. ואכן, מחקרים מראים שאנשים שסדר יומם מופרע בתדירות גבוהה, כלומר נפגם הסנכרון בין הסביבה החיצונית לבין הסביבה הפנימית על בסיס כרוני, נוטים להיות בעודף משקל, ולפתח יתר לחץ דם, שומנים בדם, מחלות קרדיווסקולריות, סוכרת, הפרעות במערכת העיכול, מצבי סטרס וחרדה, ועוד רבים ולא כל-כך טובים.

אל תמהרו להתפטר

האם הפתרון להתפטר? השמועה אומרת שההשלכות של אבטלה על הבריאות הן לא פחות גרועות, אבל מופיעות בוודאות של 100% והרבה יותר מהר, אצל כולם. אפשר לצאת מהנחה שאם מקור הבעיה הוא בשיבוש הסינכרון של השעונים, גם הפתרון עשוי להימצא שם.

ראשית, בהיותנו בני-אדם ובכל זאת לא יצורים טכנולוגיים, מסתבר ששעון פנימי זה נוטה "לזייף" במעט ובהיעדר סימנים חיצוניים, יש לו מקצב פנימי הנע בין 23.5 עד 26 שעות לערך ולא 24 שעות בדיוק. אנשים בעלי מקצב קצר יחסית, מסתגלים בקלות רבה יותר להקדמת השעון, בעוד שמרבית האוכלוסייה בעלת מקצב הארוך מ-24 שעות ולכן עבורה קלה יותר ההסתגלות לדחיית השעון ולא להקדמתו. זה מסביר מדוע כשטסים לארה"ב (מערבה) היעפת קלה יותר עבור מרבית האנשים.

ליתר ביטחון בדקתי זאת אצל קרובי משפחה המתגוררים בחו"ל שעבורם הביקור בארץ הוא הבילוי וזה מוביל אותי לאסטרטגיות ניהול הזמן. תוך התייחסות לגורמים המשפיעים על סנכרון השעון הפנימי: אור / חושך ומרכיבי תזונה.

עבודה במשמרות

בנוגע להמלצות אתמקד בנושא עבודת המשמרות. בניגוד ליעפת שהוא מצב זמני שחולף עם הסתגלות לאזור הזמן החדש, משמרות לא מאפשרות הסתגלות משום שהן משתנות פר הגדרה. אין רק משמרות לילה או רק משמרות יום. וכמו כל דבר בחיים, אנחנו יכולים תמיד לעשות רק את המיטב תחת הנסיבות ולא יותר. ההמלצות שקיבצתי הן אופציות ששווה לבחון אותן. יש לקחת בחשבון את השונות הבינאישית, כאשר ישנם כאלה המסתגלים יותר בקלות לשינויי המשמרות מאחרים, הגיל שלנו, רמת הסיפוק מהעבודה, רמת ההיתכנות היישומית במקום העבודה שלנו ועוד.

באופן כללי, זה האני מאמין שלי בכל נושא טיפולי. אני נוטה להתייחס לכל מידע עם סימן שאלה ולא סימן קריאה. ואם זה מתאים ומועיל, מה טוב. אשמח לקבל תגובות, מכם הקוראים, עד כמה הן עשויות להיות רלוונטיות עבורכם וברות יישום. כי אין חכם מבעל ניסיון.

המלצות ברמת הארגון

תדירות ותזמון המשמרות (עם סיבוב השעון) - בשל המקצב הפנימי הממוצע של כ-25 שעות כאמור, מומלץ, במידת האפשר, לקבוע את רצף המשמרות העוקבות עם כיוון השעון ולא נגדו. לדוגמה - יום-ערב-לילה ולא יום-לילה-ערב. כמו-כן, הגבלת משמרות לילה לבלוקים של שלושה, אורך משמרת מקסימלי של שמונה שעות, ומתן הפסקה של שלושה ימים בין כל משמרת לילה.

המלצות ברמת הפרט

שינה משקמת - אסטרטגיות המאפשרות שינה ביום צריכות לדמות תנאים של לילה - חושך ושקט. אטמי אוזניים, הפעלת מאווררים או כל דבר שיוצר רעש לבן כדי למנוע הפרעות חיצוניות. והחשכת חדר השינה.

שנת קדם משמרת - תנומה לפני משמרת הלילה. כנראה יותר יעילה מהשינה המשקמת.

תזמון האכילה ביום בו עובדים במשמרת הלילה

לפני / אחרי משמרת לילה - כדאי לשמור, ככל הניתן, על מבנה היממה (יום ולילה) מבחינת שגרת האכילה; קרי, ארוחות בוקר, צהריים וערב בשעות סטנדרטיות.

בעת המשמרת - להימנע או לפחות לצמצם את צריכת המזון ככל הניתן. מומלץ לא לאכול בין השעות 22:00 (חצות) ועד השעה 6:00. מומלץ לאכול בתחילת המשמרת ובסיומה.

בסיום המשמרת - כדאי להימנע מארוחות גדולות (פחות מ-20% מסך הקלוריות היומיות) במשך שעה עד שעתיים שעות לפני השינה העיקרית של היממה כדי לא להפריע להירדמות. אך מומלץ לאכול ארוחת בוקר קלה לפני שנת היום, כדי להימנע מיקיצה כתוצאה מרעב.

איכות האכילה בעת המשמרת

כדאי לדאוג למגוון של מזונות איכותיים ולהימנע ממאכלים בעלי ערך תזונתי נמוך:

מומלץ ארוחות צמחוניות - מרק ירקות, סלטים, פירות, יוגורט, כריכים מדגנים מלאים עם גבינה לבנה / קוטג', ביצה קשה, אגוזים, תה ירוק.

כדאי להימנע ממוצרים עתירי סוכר ושומן כמו - משקאות קלים, דברי מאפה, מתוקים, ומוצרים מזון מקמח לבן.

באופן כללי

שמירה על אורח חיים בריא, הקפדה על מועדי ארוחות, היגיינת שינה ופעילות גופנית. מומלץ לחלק את צריכת המזון לאורך יממה (24 שעות) לשלושה אירועי אכילה משביעות, כל אחת תורמת כ-20%-35% מהצריכה היומית.

מקורות

1. Burgess PA, MD, MPH Optimal Shift Duration And Sequence: Recommended Approach For Short-Term Emergency Response Activations For Public Health And Emergency Management American Journal Of Public Health | Supplement 1, 2007, Vol 97, No. S1

2. Foster RG & Wulff K. The Rhythm Of Rest And Excess. Nature Reviews | Neuroscience Volume 6 | May 2005 Page 407-414

3. Roger R. Rosa RR Colligan MJ, Plain Language About Shiftwork U.S. DEPARTMENT OF HEALTH AND HUMAN SERVICES 1997

4. Lowden A, Moreno C, Holmbäck U, Lennernäs M, Tucker P. Eating And Shift Work - Effects On Habits, Metabolism And Performance Scand J Work Environ Health 2010;36(2):150-162

5. Baily SM, Udoh US, Young ME. Circadian Regulation of Metabolism. Journal of Endocrinology (2014) 222, R75-R96

6. Eastman CI1, Molina TA, Dziepak ME, Smith MR. Blacks (African Americans) have shorter free-running circadian periods than whites (Caucasian Americans). Chronobiol Int. 2012; 29(8): 1072-1077

הכותבת היא דיאטנית סטודיו C, מומחית בטיפול, בהוראה ובפיתוח תוכניות להתמודדות עם קשיי תזונה והקשרם לשינה
תאריך:  17/11/2014   |   עודכן:  17/11/2014
ד"ר שרה יצחקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלום לכולם, והפעם נגיד מזל טוב לקשתים שלנו.
17/11/2014  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
כיצד השינויים בעת המודרנית בדת היהודית יכולים לסייע בבנייתה של התרבות הסינית? בשאלה זאת דנו השבוע (13.11.14) חוקרות וחוקרים שהתכנסו במכון לחקר ספרות זרות באקדמיה הסינית למדעי החברה.
לאורך השנים התרגלנו לשמוע את קולו הנעים של השדר הפופולרי אלכס אנסקי בשורה של תוכניות בגלי מצה"ל, שהבולטת ביניהן הייתה סקירת העיתונות בשבע דקות אחרי 7 בבוקר (707).
17/11/2014  |  אריה אבנרי  |   כתבות
מוטי גלעדי, בוגר להקת פיקוד מרכז האגדית, שלמד תיאטרון, קולנוע ואמנות ב-NYU, וב-"QUEEN'S COLLEGE" ובה בעת שימש כחזן בבתי כנסת שם, שיחק בסרטים ישראלים רבים, ייצג את ישראל באירוביזיון 1986 יחד עם שרי צוריאל, והעמיד וביים מופעים מוצלחים - מגיע כאן לשיא בשלותו. בפרט כאשר משווים למה שמגישים לנו בתור הומור בערוצי הטלוויזיה שלנו שהוא כה ירוד ומעליב את האינטליגנציה; בעוד הצגתו של מוטי גלעדי כה מתוחכמת, שנונה ופוגעת ביעדים הראויים: לא ברוע, אלא במבט אוהב מפוקח, שהקהל ממש מתמוגג. גם כאלה שיידיש אינה שפת האם שלהם, כמוני, ומשתמשים בקריאת התרגום על הפס הרץ מעל הבמה.
17/11/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מפגש עם אריה. בעת ביקור בדרום אפריקה, יצא הרב שלמה גורן לסיור בספארי מקומי. אחד האריות, שכנראה לא קיבל את מנת המזון היומית שלו, החל להתקרב לעבר חבורת המטיילים. דיווח עיתונאי שפורסם בישראל ידע לספר, כי הרב גורן אמר את הפסוק "ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו" - והאריה שב על עקבותיו.
17/11/2014  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il