בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
הצגה נדירה ומופלאה [צילום: מיקי נועם אלון]
|
|
|
חיות, אדם או: האדם-כחיה
|
אין קץ להפתעות. שוב מתגלית פנינה תיאטרונית דווקא בביצוע סטודנטים למשחק שיסיימו את לימודיהם בקיץ זה בסמינר הקיבוצים. הצגת "חיות, אדם" המאוד בלתי רגילה, מלאת העזה אך במינון מעודן. נוקבת בלב ונוגעת בנפש כל אחד, עם המון מוסר השכל וחומר למחשבה
|
בלי ריח בית המטבחים או מראות הזוועה האמיתיים, אנחנו מבלים בדיר/ הרפת והלול של ישוב בצפון, בו מתגלה גופת ילד מת. מי, למה וכיצד מת הילד לצד החיות אותן כל כך אהב, ושהשהיה במחיצתן הייתה תרפויטית עבור הילד מאור האוטיסט? את נושא התהיה והחקירה נוטל על עצמו הכלב "טייקר" (בן פריד המצוין) שיכול להישען אך ורק על עדות החיות שהיו עדות לאירוע באותו לילה. חקירה מגלה את הפחד האיום שיש לחיות מהאחראי עליהן, ולכן הן מכזבות תחילה. עוד בטרם החל הכל, בסצינת הפתיחה המפתיעה, מעמיד הבימאי דליק ווליניץ, שכאן מתגלה כשרונו הגדול, בימה עשירה בתנועה (שעיצבה מיכל הירש), של החיות, המצויות בכלובים, כמו אסירים במחנות עבודה, כשכל תכלית קיומן הוא לתת חלב לחקלאים, להמליט וולדים כדי ששיפעת החלב תימשך; התרנגולות חייבות בהטלת ביצים, שאת האפרוחים הזכרים (הידעתם?) ממיתים מיד עם בקיעתם מהביצה; והכל - בתת תנאים מאוד אכזריים ולא אנושיים. תמונה מאוד אכספרסיבית ורבת גוונים. אחרי תצוגת החיות והתבטאותן הן בקולות והן בדיבור בשפה אנושית, ואחרי שיר בו בולט מכולם קולה הנהדר של רוית דור, שממלאה נפלא את תפקיד הילד האוטיסט מאור, שכל מילותיו לקוחות (תוך קריצת ביקורת) מהטקסטים של הפירסומות וההגדרות המפוצצות של תוכניות הריאליטי, שוודאי גם נטבעות במוחם של ילדים נורמלים...ואחרי שמתגלה גופת הילד - מתחיל השיחזור לאחור. מלאכת מחשבת של אריגת הסיפור הקטן הנוגע ללב, הודות למשחקם המשובח של כל השחקנים כאחד, כשהצד התנועתי הוא הבולט והמעניק לכל חיה את האיפיון האישי שלה, לתפאורה הכה חכמה של דנה צרפתי המנוסה, עם התלבושות הססגוניות וה"חייתיות" שעיצבה מאי ברנע, והכי הכי - המוזיקה הנהדרת שכתב ומנגן ב הבמה עמרי דגן. פריטתו על הקלידים הופכת ממש לעוד אחד מקולות ההצגה ומרכיביה. כך גם התאורה של מאיר אלון הוותיק משחקת תפקיד בהעברת מרכז הכובד של הסצינות ממקום למקום, והדגשת תשומת הלב למתרחש במיקומים מסוימים אלה או אחרים. אך לא רק בימויו של ווליניץ "אשם" בהצלחה - כי השחקנים עצמם בילו שלושה חודשים באתרים אמיתיים, וחוו את החוויות של החיות עד כדי כך - שרובם הפכו לצימחונים. למען האמת: גם אני עברתי זעזוע דומה כשאבי ז"ל לקח אותי עמו בילדותי למקום מחוץ לעיר (הייתי קטנה מדי מכדי לדעת איפה זה היה). שם ראיתי איך אבא בוחר אווז ועוף, וצפיתי בשחיטה המתבצעת במלואה. הטראומה מאז לא נשכחה. מיני אז - יש בי תעוב לעופות, בשר ודגים (האחרונים - בגלל הריח אם הוא ישנו) אך יש לך גם סיבות נוספות. לטרגדיה של התרנגולות אנו מתוודעים מבעד לסיפורן של התרנגולות לילי ואסתי (אסף מרון ודותן תבין). האחת - שבטעות נקטעה גם לשונה במבצע קיטום המקור הנעשה דרך קבע לכל אחת מהן, ולכן דיבורה אינו ברור, אך שפת הגוף שלה מרשימה מאד. וכן במיוחד התרנגולת קלייר (כרמל נצר) שכשל כוח הסבל שלה, והיא בוחרת שימיתו אותה, כביכול בגלל שהיא איבדה את כושר ההטלה. בכך שאת כל הביצים שלה היא מעבירה לחברותיה, היא למעשה מתאבדת, כשהיא נלקחת להשמדה. על סיבלן של הכבשים אנו לומדים מסיפורן של הכבשה טארש (הגר שחר) שגולחה מהצמר שלה ונשארה עירומה, ובתה הקטנה (כרמל נצר). קטע הגז של טארש מלא אירוטיות ונראה יותר כמו אונס ברוטלי בידי הפועל המנהל את המשק (שגיא טל)..החקלאי האנושי, בעצם מגלם את כל מיכלול הצד החייתי שבבני האנוש. לעומת האנושיות והרחמים שיש בחיות, מהן עלינו ללמוד. על הטרגיות של חיי הפרות אנו לומדים מסיפורה של הפרה בולה, מס' 200, היא טל זולטי הנוגעת ללב, שבנה-אהובה העגל גולדי, נלקח ממנה גם הוא. מיכאל שומרון מבריק בתור העגל גולדי, ובתפקיד הכפול גם כחבר של אמו של הילד שמת, אוהד. רבגוניות משחקו באה יפה לידי ביטוי בהצגה ססגונית ועשירה זו. סתו גרופר כפרה נוייה היגם אמו של הילד מאור, כך שגם לה ניתנת ההזדמנות להיות חיה-אנושית גם ובת אנוש על כל מה שמשתמע מכך. עשרת השחקנים עם כל היוצרים המעולים, מעלים הצגה נדירה ומופלאה, רבת דימיון ורגש, שנוסכת בצופים תחושות עמוקות. חבל רק שההצגה תעלה רק עד ה 3.1.15 בסמינר הקיבוצים. בגלל היופי החזותי שבה עם הערך המוסף הנעלה שלה, המטיף ליחס יותר אנושי כלפי החיות, שמזינות את העולם - לקצת פחות אכזריות - אולי זה ידביק את האנושות גם בהבנה וטולרנטיות יותר כלפי האחר ושאר יצורי הבריאה - היה מאוד רצוי שהיא תוצג באופן רחב הן לקהל ובמיוחד לתלמידי תיכון, שאין ספק שההצגה תשאיר את חותמה עליהם.
|
תאריך:
|
01/01/2015
|
|
|
עודכן:
|
01/01/2015
|
|
עליס בליטנטל
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
דוד נ
|
2/01/15 10:18
|
|
|
|
alice
|
3/01/15 12:26
|
|
2
|
|
אביאל חי
|
2/01/15 18:01
|
|
הספר כחול שמגדיר עצמו "50 סיפורים אירוטיים של גדולי הספרות העולמית" בהוצאת אסטרולוג, היה נחשב לפורנוגרפיה לשמה אילו יצא לאור למשל, בשנת 1925 או קודם לכן.
|
|
|
מכל המלאכים המשוטטים יומם וליל בכל הארץ לשמור על ביטחונם של בני האדם, בחר יעקב, הסב הישיש, במלאך שגאל אותו, לשמור בברכה את נכדיו אפרים ומנשה. "הַמַּלְאָךְ֩ הַגֹּאֵ֨ל אֹתִ֜י מִכָּל-רָ֗ע יְבָרֵךְ֘ אֶת-הַנְּעָרִים֒ וְיִקָּרֵ֤א בָהֶם֙ שְׁמִ֔י וְשֵׁ֥ם אֲבֹתַ֖י אַבְרָהָ֣ם וְיִצְחָ֑ק וְיִדְגּ֥וּ לָרֹ֖ב בְּקֶ֥רֶב הָאָֽרֶץ" (בראשית מ"ח, ט"ז). לכל איש ולכל אישה מלאכים שצוו להם, אך להם לבדם. כל אדם צריך שמירה על-פי כוחו ועל-פי חולשותיו, ועל-פי מעשיו או מחדליו, על-פי הדרך בה הוא הולך ועל-פי החניה בה הוא חונה. הסכנות המקיפות אותו והטמונות לארוב לו אינן זהות לעולם לאלה המקיפות את זולתו והטמונות בשולי השבילים שדורך חברו. ביטחונו תלוי במלאכים משלו. לפיכך אמרו כי כבר במעי אימו בוראים לו לאדם שני מלאכי השרת המלווים אותו מיום הפקידה ועד ליום בו יחזיר נשמתו לקונו, והטעימו להדגיש שמלאכות או שליחות זאת היא אישית משני עבריה, ואינה ניתנת לא להעברה ולא לשיתוף, כשם שהרעות מפניהן ראוי לו לאדם להישמר אינן ניתנות להעברה. הן מאיימות על-פי מה שגוזר עליהן המאוים, והפסוק "כִּ֣י מַ֭לְאָכָיו יְצַוֶּה-לָּ֑ךְ לִ֝שְׁמָרְךָ֗ בְּכָל-דְּרָכֶֽיךָ" (תהלים צ"א,י"א), כמו אומר כי על-פי דרכיך מצווים לך מלאכיך.
|
|
|
היועץ והמחנך, הרב אהרן פרידמן, היה רק בן 19 כשנדרש להתמודד עם הניסיון הקשה בחייו – בעיית לב נדירה שהתגלתה אצל בנו הבכור. מאז, לא רק שהצליח לקום על רגליו, אלא שהרים עוד רבים ביחד איתו. בראיון מיוחד הוא מספר על ההתמודדות עם הניסיון שזימן לו השם, ועל הפגישה המקרית בביתו של האדמו"ר מבעלז, שסללה את דרכו לתחום.
|
|
|
גורמי הסיכון ליושבים שעות למול המחשב ושולחן העבודה, הינם עומסים קבועים בעיקר באזור הצוואר, חגורת הכתפיים, שכמות וזרועות, הנובעים מעבודה המבוססת על יציבה אחת ממושכת לאורך זמן, בתנוחה לקויה, תוך הפעלת כוח ולחץ על מבנה הגוף.
|
|
|
ד"ר ענת כהן-דייג היא נשיאה ומנכ"ל משותף של חברת "קומפיוג'ן" בע"מ, העוסקת במיזוג טכנולוגיות חישוביות מתקדמות עם ביולוגיה ורפואה, במטרה לבנות מודלים מדויקים של תהליכים ביולוגיים ברמה מולקולרית. מודלים אלה מהווים כלים מרכזיים בתהליכי מחקר ופיתוח המכוונים לפיתוח תרופות ומערכות אבחון מתקדמות.
|
|
|
|