News1 גאים להציג
מבקרים ייחודיים (Unique Visitors):
אתר - 394,190  סלולר - 312,740
   |   15:07:40
בלוגרים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
עדותם קריטית בתיק 1000 כדי לאמת או לשלול גירסתם של נתניהו ומילצ'ן בפרשת הויזה שעוכבה בגלל פעילותו הביטחונית בעבר של מילצ'ן עבור מדינת ישראל    נתניהו: שוחחתי עם מזכיר המדינה ג'ון קר...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
יחסים טובים, יחסית, בין יהודים לערבים בטבריה; ניסיונות להגיע להסדר בפרוץ המלחמה; קשיי פיקוד וכפיפות למפקדים מחוץ לעיר; התארגנות לקראת מלחמה בתוך העיר
אחרי הפצצה בתימן [צילום: האני מוחמד, AP]
ד"ר עוזי רובין
כלי הנשק ושיטות הלחימה שאנו רואים כיום במלחמת האזרחים הממושכת תימן, עלולים לשמש בעתיד נגד ישראל. לכן חשוב להפיק לקחים מהמתרחש הרחק מגבולותינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
גרסטל. בוררת [צילום: פלאש 90]
בוררת ומגשרת
הילה גרסטל. ילידת 13.6.1955, ישראל. נשואה לראובן ולהם שני ילדים.

ב-1973 סיימה את לימודיה התיכוניים בתיכון עירוני בהרצליה. בשנים 1975-1973 שירתה בצה
איתן ששינסקי [צילום: פלאש 90]
כלכלן
איתן ששינסקי (נולד: 29 ביוני 1937), כלכלן ואיש אקדמיה ישראלי.
תום שגב [צילום: AP]
סופר, עיתונאי
תום שגב (נולד: 1 במרץ 1945), עיתונאי, פובליציסט והיסטוריון ישראלי.
לכל הערכים במועדון+
אדלינה קליין משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
עד שאלמד לעוף
נילי דגן


בשירה מי אומר היא כותבת: "אני מנסה להתייצב כי אי-אפשר להחליק/ללא ידוע". הלא ידוע, הגובל בחוסר ודאות, מעורר סקרנות או חרדה, המביאות לעוררות של הגוף והנפש ולאי-שקט

▪  ▪  ▪
שירתה של נילי דגן בספרה החדש "עד שאלמד לעוף", שראה אור בהוצאת פרדס בסדרת "כתוב" בעריכת אמיר אור, זורמת באפיקי האמיתות, וכתיבתה אינה מתיימרת לומר דברים בעלמא. המשוררת משתפת בשירתה את הקורא בשבבי מחשבות הפוקדות אותה ביומיום ומתעדת אותן בשפת השירה שבה יש סיבה ותוצאה על דרך החיוב.

בשירה מי אומר (ע' 11) היא כותבת: "אֲנִי מְנַסָּה לְהִתְיַצֵּב כִּי אֶפְשָׁר לְהַחְלִיק / לַלֹּא יָדוּעַ". הלא ידוע, הגובל בחוסר ודאות, מעורר סקרנות או חרדה, המביאות לעוררות של הגוף והנפש ולאי-שקט, אשר בתורם גורמים הן למודע והן ולתת-המודע לתפוס עמדה בטוחה ויציבה כדי שהקרקע לא תישמט מתחת לרגליים.

ראו גם בשיר כמו עצמך (ע' 12): "מִי שֶׁטּוֹבֵעַ בַּיָּם יֵאָחֵז אֲפִלּוּ בְּנָחָש". לאמיתו של דבר, השפיות תמיד מצילה כשקריסה אפשרית מסתמנת, וטוב מעת לעת לקחת פסק זמן כדי להתעשת ולהפנים, כפי שנכתב בהמשכו של השיר: "וּבְכָל זֹאת לֹא הָיִיתָ רוֹצֶה לִחְיוֹת לְלֹא גְּבוּלוֹת", ולסיום השיר, במקרה של חרטה אפשרית, בוחרת המשוררת להתלוצץ: "הַשֵּׂג לְעַצְמְךָ כָּפִיל וּבְרַח".

כפי שנרמז לעיל, חיי הרגש בזוגיות הם עיקרו של הקובץ הנוכחי. מוטיב מרכזי זה מוביל את המשוררת לעקוב ולבחון מקרוב, בזווית עין צלולה ומפוכחת, אחר כל השלכה אפשרית, בלי להתחמק מעימותים. בשיר נדידה (ע' 14) נכתב: "עַל כָּל כָּךְ הַרְבֵּה יֵשׁ לְהִתְגַּבֵּר / כְּדֵי לַעֲבֹר בְּשָׁלוֹם אֶת נְדִידַת הַסְּתָו". בשירה זו מתבטאת הבנתה המעמיקה של הכותבת, שמניסיון החיים הפיקה איפוק ותעצומות נפש.

נראה שבזמן שאחד מבני הזוג לא עמד על המשמר והשתהה, בן הזוג האחר כבר עבר לשלב הבא, ומיד מבחינים בפער ובסדק שנבקע בחיי הרגש בזוגיות. וכך נכתב בשורה אחרת בשיר זה: "אֲנִי נוֹחֶתֶת אֶל בְּלִיל צִבְעוֹנִי שֶׁל אוֹרוֹת/ בְּמָקוֹם בּוֹ הַזְּמַן מִתְהַפֵּךְ".

שלבי ההתבגרות לא תמיד חופפים ומשתווים אצל בני זוג, וכשלא מגיעים למיצוי באותו זמן מתחילים להתגלות אי-הבנות ותסכול. כך כותבת דגן בשורה המסכמת את השיר: "אֲנִי כָּאן לְהַעֲבִיר אֶת הַזְּמַן/ עַד שֶׁאֶלְמַד לָעוּף". והרי זו גם תחילתו ואחריתו של האדם שלא תמיד מגיע למיצוי עצמי, ושאיפותיו לא תמיד יתממשו.

נראה כי ההתנגשויות בין משאות הגוף למשאות הנפש הן עיקרו של השיח הפנימי (הרוח) והשיח החיצוני (החומר). שיח זה אינו מסתיים לעולם בתיקו שכן לא תמיד נכונה הנפש להכיל בתוכה את כל ההשלכות של הגוף. ועל כן נבחין בהיבטים התנהגותיים שונים הבאים לביטוי בזוגיות המאוחרת: בשיר מלך (ע' 17): "אֲנַחְנוּ מִתְחַקִּים אַחַר נְעוּרֵינוּ / כְּמוֹ אַחֲרֵי בּוֹרוֹת הַמַּיִם שֶׁיָּבְשׁו" או בשיר מעברים (ע' 15): "אֵיךְ בְּכָל הַשָּׁנִים הָאֵלֶּה / כְּשֶׁנִּשְׁבַּר לִבֵּנוּ בְּאַהֲבָה / נִשְׁאַרְנוּ זָרִים", ובשיר כבר לא (ע' 21): "חַיֶּבֶת לְהַרְכִּיב מִשְׁקָפַיִם בִּנְהִיגָה / וְתָדִיר נִכְשֶׁלֶת בִּקְרִיאַת מַחְשָׁבוֹת".

בפואמה על המים (בחלק 3) מופיעה השורה: "מֵעֵבֶר לַכָּרִית אֵין בִּי תְּשׁוּקָה / אַתָּה מִסְתּוֹבֵב עַל צִדְּךָ וְנִרְדָּם [...] הַנֶּפֶשׁ מִתְכַּוֶּצֶת וְנִפְלֶטֶת / בְּמָקוֹם אַחֵר".

ובהמשך אותה הפואמה (בחלק 4) נכתב: "בַּבֹּקֶר לֹא יָכֹלְתִּי לָשֵׂאת אֶת הַצִּנָּה / שֶׁבֵּינֵינוּ, רָצִיתִי שֶׁתְּאַבֵּד שְׁלִיטָה". שירתה הלירית של נילי דגן, הבנויה וכתובה בגוף ראשון יחיד, אינה מפנה מקום לתגובות מהצד שכנגד. כתיבתה מאפשרת חופש ממועקות בצוק העתים.

בשלושים וששה מבטים (חלק 13) מבטאת המשוררת בפשטות מפעימה את מסעותיה בעולם תוך חילופי מקומות וזמנים של הטבע והקיום האנושי: "רָצִיתָ שֶׁנִּסַּע לְמָקוֹם רָחוֹק / יֵצֶר הַהַרְפַּתְקָנוּת שֶׁלִּי קָבוּר / בְּסֵפֶר שִׁירָה", (ובחלק 56) חשיבתה של דגן פונה לכיוון אחר: "הֶעָלִים מַחְלִיפִים אֶת צִבְעָם / לִחְיוֹת וְלָמוּת / זֶה אוּלַי אוֹתוֹ דָּבָר".

מעת לעת מפזרת המשוררת ערפילים מנתיבי עולמה ושואפת לפיוס ולהשלמה. עדות לכך נמצאת ברוחות מיסטרל בשיר פסימי: מרסיי (ע' 33): "חָשַׁבְתִּי שֶׁבְּעָיוֹת פּוֹתְרִים תּוֹךְ כְּדֵי הַפְלָגָה / אֲבָל כְּכָל שֶׁהִתְרַחַקְנוּ דָּאַגְנוּ יוֹתֵר".

כן נראה בשיר חזית חמה (ע' 40) את ניסיונותיה ליצור יש מאין: "אֲנִי מַעֲמִידָה פָּנִים שֶׁבִּיכָלְתִּי לִבְחֹר / בֵּין מָה שֶׁאֲנִי רוֹצָה לְבֵין מָה שֶׁאֲנִי יְכוֹלָה / מַחְלִיפָה זִכָּרוֹן אֲרֹךְ טְוָח /בְּזִכָּרוֹן קָצָר" גם בעל המים, חלק ראשון (ע' 27), נבחין בבירור בנכונות להמשיך ולא להיכנע: "בּוֹא נֵלֵךְ לִישֹׁן לִפְנֵי שֶׁנֹּאמַר / מָה שֶׁאֵינֶנּוּ מִתְכַּוְּנִים".

החיוביות הנשקפת ממכלול שירי הקובץ מגבה את כל הדרכים שלא הצליחה לכבוש, את כל המחדלים שהסתמנו והצליחה לעבור, וגם את כל מה שלא הושג ואולי יכול היה להיות אחרת. היא הגיעה להישג אדיר בזכות תעוזתה, אף שהיא אומרת באומץ רב בשירה כבר לא (ע' 21): "כְּבָר לֹא נֶאֱחֶזֶת בִּשְׁאֵרִית חֲלוֹמוֹתַי / אֵין לִי טִפַּת אֹמֶץ לְהִשְׁתַּנּוֹת".

הנה בית מסכם מהפואמה על המים (ע' 29): "וְאַחֲרֵי הַכֹּל / אֲנִי חוֹשֶׁבֶת שֶׁאֲנַחְנוּ מְאֻשָּׁרִים. / גּוּשֵׁי עֲנָנִים לְבָנִים רוֹבְצִים / בֵּין גְּבָעוֹת יְרֻקּוֹת / הַמַּחְשָׁבוֹת מִתְפַּזְּרוֹת / הַנּוֹף מִתְחַלֵּף". בני האדם, כמו הטבע, לא יוכלו להישאר באותו מקום לצמיתות. הכל משתנה. הכל מתחלף. נילי הצליחה לבטא בשירתה רעיון זה באופן מושלם.


נילי דגן (שירים), (הוצאת "פרדס" - 2018), (בסדרת "כתוב" בעריכת: אמיר אור) "האופק נח לרגע בידי".
תאריך:  23/05/2018   |   עודכן:  23/05/2018
אדלינה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עד שאלמד לעוף
הודעות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיים ספטי
26/05/18 14:17
2
חיה בנצל
27/05/18 14:24
תגובות בפייסבוק
רשימות קודמות
אודסה שלי. מסע בעקבות הנפש החולמת.
22/05/2018  |  לאה טרן  |   יומני בלוגרים
לפני למעלה מ-10 שנים שופץ בית הדואר הראשי בעיר עפולה הממוקם ברחוב הרב לוין 18 פינת רחוב שרת. עם שיפוצו נבנתה, בהשקעה של אלפי שקלים, לאורך צדו המערבי של בית הדואר, בסמוך לתיבות הדואר, אדנית בטון ארוכה באורך של כ-15 מטרים ובעומק של כמטר (ראו צילום) במטרה לשתול בה פרחים, עציצים וליפות ולירק את הסביבה.
22/05/2018  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
במטבח במשרדנו נשבר בקבוק משקה חריף, והריח הטוב התפשט ברחבי המשרד כולו. צחקתי לתומי ואמרתי "בד"כ רוחצים את הרצפות במים, ואילו אצלנו רק במשקאות משובחים"!
22/05/2018  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
"מטרופולין הנגב העתידי" - זקוק לתיאטרון משלו מבנה ייעודי לא היה בנמצא, אנשי רוח ומחזאים לא חיו בעיר וייצרו בה ורבים שאלו עקב כך, מה תהיה תרומתו המעשית של הקמת תיאטרון מקצועי/מסחרי בבאר-שבע לחיי העיר ולנגב
21/05/2018  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
בס"ד
סיפורים חמים(72 שעות)
יואב יצחק
התעלומה: כיצד מימן ארדן רכישת דירת יוקרה בירושלים
איילת פישביין
מזונות מעובדים מסכנים את הבריאות
היום לפני
[צילום: אלסנדרה טרנטינו/AP]
יום מעוקר [1962]
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
איך בוחרים מנתח פלסטי
עומר כהן
ד"ר ג'קי זבולון: "מדוע אין לנו חינוך אזרחי בישראל"
יום הולדת
בית-אור דרורה 15/10
מודריק עודד 15/10
סלע אורלי 15/10
ירון-אלדר טל 15/10
שלי יוסי 15/10
מישור דב 16/10
הנדל צבי 16/10
חברי מערכת News1 (דוא''ל)
   ארד מירבעיתונאית
   גדות יפעתעיתונאית
   דנון יצחקעיתונאי
   וולף איציקעיתונאי
   יוסף עידןעורך חדשות
   יצחק יואבמו"ל ועורך ראשי
   יצחק-אוגנוב גליתעיתונאית
   לוין איתמרעורך משפטי
   מגנזי שרוןעיתונאית
   פישביין איילתעיתונאית
   רויכמן ינוןעיתונאי
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il