|   15:07:40
דלג
  יגאל יששכרוב  
עיתונאי-צלם, סופר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

כפר הנוער "עתיד" כבית חינוך ייחודי ומעצים <br>

בכפר הנוער פועלת פנימיה עבור תלמידים הבוחרים לגור בכפר, כך שתלמידים מגיעים אליו גם ממקומות רחוקים
04/12/2019  |   יגאל יששכרוב   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מלווה רוזנברג-לוי[צילום: יגאל יששכרוב]

המנהל הכללי של הכפר [צילום: יגאל יששכרוב]

מלווה רוזנברג-לוי [צילום: יגאל יששכרוב]


כפר נוער בליבה של עיר

לא הכל יודעים כי בכפר הנוער דוד רזיאל, המשתרע על שטח של 27 דונם, הנמצא בלב ליבה של הרצליה, פועל בית ספר שש-שנתי על-יסודי, בו לומדים 620 תלמידים מאזור השרון והמרכז, היוצרים קשרי קהילה עם תושבי הסביבה.

מצאתי כאן מבנים משופצים עם כל האבזור המתאים והחדשני ביותר, ראיתי את התנאים המצוינים של מתקני הכפר ובמהלך שיחותיי עם מורים ותלמידים התברר לי כי האווירה בכפר זה וסדר היום הלימודי - שונים ממוסדות חינוך אחרים.

בכפר הנוער פועלת פנימיה עבור תלמידים הבוחרים לגור בכפר, כך שתלמידים מגיעים אליו גם ממקומות רחוקים. אחד מהם הוא סטיבן ויליאמס בן 17 הלומד בכתה י"א במגמת מחשבים. סטיבן מתגורר באשדוד וחוזר לביתו לסופ"ש ארוך, אחת לשבועיים. הוא מספר: "הגעתי לכפר בכתה ח' בהמלצת אחותי הגדולה אנה בת ה-26 שלמדה כאן בעבר. כשלמדתי בכתה ז', סבלתי מבריונות מצד חבריי לכתה והפכתי ל"ילד סגור" עם אגרסיות פנימיות שלא מוכן להקדיש מעצמו ללמידה וללימודים.

והנה, כשהגעתי לרזיאל, התקבלתי בידיים פתוחות ובתוך שנה התחלתי ללמוד והעליתי את ציוניי לממוצע של 90, וזאת בעקבות הכלים שהפנימייה וביה"ס הקנו לי. הרגשתי צורך לתרום מעצמי לזולת ולחבריי וכיום אני לוקח חלק בפעילות המדצ"ים (מדריכים צעירים) בפנימיה. אני מאוד אוהב את האווירה הנפלאה שיש בבית הספר וחש את הרצון והמאמצים מצד המורים, בהקשר ללמידה, לסייע לכל אחד מאיתנו באופן אישי. בפן החברתי, כפר הנוער הוא מקום מדהים עם אווירה מקבלת, אכפתית ועם המון ערבות הדדית וחברות טובה".

שני מסלולי לימוד ומגמות מגוונות
סטיבן וויליאמס [צילום: יגאל יששכרוב]

מבין 620 תלמידים הלומדים בביה"ס הספר, 245 מתגוררים בפנימייה
▪ ▪ ▪

כפר הנוער מציע שני מסלולים לימוד: למידה בבית הספר כתלמיד חוץ ולמידה בבית הספר במסגרת אינטרנית (בתנאי פנימייה).

מבין 620 תלמידים הלומדים בביה"ס הספר, 245 מתגוררים בפנימייה, בכללם 83 תלמידים שעלו לישראל בתוכנית נעל"ה (נוער עולה לפני הורים). בכפר פועלים בין היתר, משק חקלאי, מטבח, וחדר אוכל חדיש ומשופץ, אודיטוריום, ספרייה גדולה, חדרי מעבדות, קונסרבטוריון פעיל ללימודי מוזיקה, בריכת שחייה ומגרשי ספורט.

בית הספר שם דגש על שילוב בין המגמות הטכנולוגיות והמדעיות לבין מגמות מתחומי האמנות. נלמדים כאן בין היתר מוזיקה ותיאטרון, הנדסת תוכנה, אלקטרוניקה, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה וחקלאות עירונית.

חקלאות עם צביון חדשני
חקלאות מדייקת [צילום: אופיר דויד]

לאורך כל ימות השנה מתקיימת בפנימייה פעילות מגוונת בתחומי ההעשרה הלימודית, הפנאי, התרבות והחוגים למיניהם
▪ ▪ ▪

"למעשה", אומר לי אבי לוגסי, המנהל הכללי של הכפר מזה שש שנים, "בנוסף לדגש הניתן על מדעים ואומנויות זהו כפר נוער חקלאי, כאשר החקלאות מקבלת כאן צביון חדשני ויצירתי המתאים למאה ה-21, בעודה משלבת בין שיטות חקלאות כמו גידול בתנאי שטח עירוני, לבין חדשנות טכנולוגית.

לאורך כל ימות השנה מתקיימת בפנימייה פעילות מגוונת בתחומי ההעשרה הלימודית, הפנאי, התרבות והחוגים למיניהם. בנוסף נערכים כאן ימי שיא בלתי פורמליים, הרצאות, סדנאות ועוד תוכניות ייחודיות כאשר התכלית של כל אלו היא בניית סדר יום מעניין, חינוכי, ערכי ומגוון.

מערך היסעים, ארוחות בוקר וצהריים ובריכת שחייה
בריכת השחיה [צילום: אופיר דויד]

במסגרת יום הלימודים, התלמידים נהנים מארוחות בוקר וצהריים, מבריכת השחייה הפועלת בעונת הרחצה עד סוכות, משעורי בחירה וחוגים וממגוון פעילויות מחוץ לכיתות
▪ ▪ ▪

לוגסי מציין עוד, כי בית הספר מציע מערך היסעים לתלמידים המתגוררים באזור המרכז והשרון והמעוניינים ללמוד בו. לפנימייה מתקבלים תלמידים בהתאם להליך הקליטה המוגדר על-ידי משרד החינוך.

"אחוז הזכאות לבגרות בבית ספר זה עומד על 90%". אומר לוגסי ומוסיף: "במסגרת יום הלימודים, התלמידים נהנים מארוחות בוקר וצהריים, מבריכת השחייה הפועלת בעונת הרחצה עד סוכות, משעורי בחירה וחוגים וממגוון פעילויות מחוץ לכיתות. הלמידה מתקיימת חמישה ימים בשבוע, אך הפעילות בכפר נמשכת במשך 24 שעות שבעה ימים בשבוע.

בית הספר חרת על דגלו לקדם את תהליכי ההוראה והלמידה המותאמים למאה ה-21 ולצורך כך - שופצו ועוצבו מחדש כל כיתות חטיבת הביניים ועודכנו שיטות ההוראה והלמידה.

מעצם האווירה הכפרית והפסטורלית, מהמרחבים הירוקים ומהמתקנים הייחודיים הכוללים גם, כאמור, הזנה בחדר האוכל, נהנים התלמידים מאקלים חיובי ונקי מאלימות מילולית או פיזית ומתחושת מוגנות גבוהה מאד".

רשמים של תלמידה בכתה יא'
רחל קוזמינסקי [צילום: יגאל יששכרוב]

בהפסקות יושבים על הספסלים, מדברים ומתדיינים על מה שהיה בשיעור, מישהו מביא גיטרה ומקשיבים לו
▪ ▪ ▪

רחל קוזמינסקי בת 17 המתגוררת בנתניה לומדת בכתה י"א במגמות הכימיה והתיאטרון. היא החלה את לימודיה בכפר הנוער בכתה ז'. על בית הספר "עתיד רזיאל" שמעה מאחיה קובי שלמד בו לפני שש שנים. "יחסית למה ששמעתי מבתי ספר אחרים, אומרת רחל, כאן אין אלימות.

אולי בגלל איך שמתייחסים אלינו ומדברים אלינו בגובה העיניים. בהפסקות יושבים על הספסלים, מדברים ומתדיינים על מה שהיה בשיעור, מישהו מביא גיטרה ומקשיבים לו. בחדר האוכל לא משעמם. תמיד יש צחוקים. האוכל עשיר וטעים. יש תמיד מה לאכול...

פעם היה קשה לי לקום בבוקר להסעות ולעשות ויתורים בשעות הפנאי שלי, לעומת ילדים אחרים שלומדים בבתי ספר הקרובים לביתם, אבל אין ספק שזה שווה את המאמץ. יש כאן משהו באווירה הנינוחה, והיחס האישי מצד המורים וההנהלה נותנים לי הרגשה רגועה, בקיצור, 'מגניב' כאן".

דוגלים בהקניית אחריות ושיתוף במהות
תלמיד שנותנים לו אחריות ומטילים עליו את קבלת ההחלטות , להוביל ולהתנסות וגם לטעות ולתקן - תלמיד כזה הוא תלמיד מועצם
▪ ▪ ▪

לדברי מנהל הכפר, אבי לוגסי, הכפר ובתוכו בית הספר דוגלים במעורבות משמעותית של התלמידים בחיי בית הספר והכפר, ובשיתופם בתהליכים ובהחלטות הנוגעים לעיצוב החיים במקום. "תלמיד שנותנים לו אחריות ומטילים עליו את קבלת ההחלטות, להוביל ולהתנסות וגם לטעות ולתקן - תלמיד כזה הוא תלמיד מועצם", מדגיש לוגסי.

לכבד את זמנו של התלמיד
כיתת לימוד [צילום: אופיר דויד]

זמן פנוי
"יום הלימודים אינו צריך להימשך מעבר לנדרש וזאת כדי שאחה"צ יוכל התלמיד ליהנות מזמן פנוי ואיכותי".

"תלמיד מגיע ליום לימודים שאמור להיות פרודוקטיבי, מעניין, רלוונטי ומשמעותי וכל אחד מן הדברים הללו היא תורה שלמה"
▪ ▪ ▪

מנהלת בית הספר, מלווה רוזנברג -לוי, עובדת בכפר מאז 2009 ומנהלת את ביה"ס במשך 6 שנים, מגדירה את המקום כ"כפר קטן בתוך עיר". אנשים בשכונה בשנת 2009, היא אומרת לי, לא ידעו מה יש להם מתחת לאף ולא הכירו את המקום. היום הדבר שונה. תושבי השכונה מכירים את בית הספר ואת הייחודיות של הכפר, בו נעשית פעילות ענפה בתוך הקהילה.

בתקופת החגים מקיימים הפנינג וסדנאות לילדים קטנים. שמתי לי למטרה לכבד את זמן התלמיד", אומרת מלווה. "תלמיד מגיע ליום לימודים שאמור להיות פרודוקטיבי, מעניין, רלוונטי ומשמעותי וכל אחד מן הדברים הללו היא תורה שלמה. יום הלימודים אינו צריך להימשך מעבר לנדרש וזאת כדי שאחה"צ יוכל התלמיד ליהנות מזמן פנוי ואיכותי".

בין היתר היא מתכננת להתמקד בחטיבת הביניים בפיתוח אסטרטגיות למידה ומיומנויות הקשורות למאה ה-21, לעודד מוטיבציה לימודית בקרב התלמידים, ללמד אותם התנהלות שתובילם למצוינות, וכן לדעת להכיל ולשלב תלמידים עם צרכים מיוחדים.

מלווה משתדלת מאוד להדגים ולהוביל תפיסה ש"חינוך הוא פרופסיה הבאה לידי ביטוי בפרטים קטנים וגדולים כמו למשל, שיחת מסדרון עם התלמיד, ובכלל דיאלוג חינוכי, מענה לימודי מותאם ודיפרנציאלי על-פי צרכים, הוראה מבוססת נתונים והתנהגות נאותה, הנדרשת מהתלמיד ובעיקר מאיתנו המבוגרים".

"שברנו" את ההוראה הפרונטלית שמורה עומד והתלמידים יושבים בטורים, אומרת מלווה ומוסיפה, איפשרנו פלטפורמה של כתה חדשה המעודדת למידה פעילה ואקטיבית של התלמידים במהלך יום הלימודים, ואנו מכשירים את המורים לפתח שיטות הוראה מותאמות לתפיסה זו".

בהתייחסה לנושא האלימות היא אומרת: "בית הספר שלנו אינו בועה. אנחנו מתייחסים באופן מאוד רציני לכל מה שקשור בכל סוגי האלימות ואיננו מקילים ראש. בבית הספר מתקיימות תוכניות מניעה של אלימות ומניעת בריונות ברשת וההנהלה עושה הכל על-מנת לחוש את התלמידים ולהקנות להם את הכישורים להם הם זקוקים.

אנחנו משתדלים להיות נגישים לתלמידים ומעודדים אותם לפנות אלינו לשיח או לבקשת עזרה בעת מצוקה. בסך-הכל היחס הוא אישי וחם והאווירה הכללית היא טובה ומכבדת".

תלמידים פעילים
בספרייה [צילום: אופיר דויד]

השיח בין המורים לתלמידים מתנהל בגובה העיניים ובכך נמנעת תחושת ניכור ונוצרת בקרב התלמידים תחושת שייכות למקום ואכפתיות כלפי חבריהם הסובבים אותם
▪ ▪ ▪

תלמידי הכפר פיתחו ותכננו שני מיזמים משמעותיים: האחד - פרויקט המדצ"ים (מדריכים צעירים) בפנימייה, שבמסגרתו הם מובילים מגוון פרויקטים, פעילויות ואירועים ובין היתר חונכים תלמידים בתהליכי חונכות אישית ואף "מקבלים את המושכות לידיהם" בניהול סדר היום בפנימייה כמה פעמים בשנה.

השני - פעילות הנעשית במסגרת הדרכות לקהילה בנושא חקלאות עירונית. תלמידי בית הספר עוסקים בהדרכה של קבוצות תלמידים וקהילה, אודות שיטות הגידול המגוונות בתחומי החקלאות העירונית.

בנוסף, פועלת בבית הספר מועצת תלמידים המובילה תהליכים בתחומי המנהיגות ומקבלת החלטות הנוגעות לחיי התלמידים ולהוויי ביה"ס.

השיח בין המורים לתלמידים מתנהל בגובה העיניים ובכך נמנעת תחושת ניכור ונוצרת בקרב התלמידים תחושת שייכות למקום ואכפתיות כלפי חבריהם הסובבים אותם.

לסיכום, התרשמתי שכפר הנוער "עתיד" ע"ש דוד רזיאל הינו בית חינוך ייחודי ומרשים, המאפשר למידה איכותית לצד חוויה מהנה ועשירה במגוון תחומים, והכל על קרקע של שיח מכבד ואווירה חיובית ותומכת.

תאריך:  04/12/2019   |   עודכן:  04/12/2019
יגאל יששכרוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כפר הנוער "עתיד" כבית חינוך ייחודי ומעצים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המהומות הפוקדות את עירק מזה מספר שבועות גורמות לאי נוחות רבה בקרב קובעי מדיניות בטהרן שכן עירקים רבים (ובכללם שיעים) תולים את האשמה במצבם בהתערבותה המסיבית של הרפובליקה האיסלאמית בענייניה הפנימיים של מדינתם. יתר על כן, יש הגורסים כי אמצעי דיכוי ההפגנות שנקטו המיליציות הכפופות להכוונה אירנית הן הגורם העיקרי למניין הנפגעים הרב בקרב המפגינים.
הויכוח בין ארגון חמאס לבין הרש"פ בנוגע להקמת בית חולים שדה במימון אמריקני בצפון רצועת עזה מתעצם והולך ובכירי הרש"פ מאשימים את חמאס כי הוא משתף פעולה עם ישראל בביצוע מעשי בשטח של "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ובהקמת בסיס מודיעין אמריקני של ה-CIA במסווה של בית חולים שדה.
אם צעירי ישראל ישכילו לקרוא בספרו של פרנק לואי "פורץ הגבולות", ספר שכדברי נגיד בנק ישראל שלעבר סטנלי פישר אינו רק "סיפור סוחף ומרתק אלא אף אפשר ללמוד ממנו לא מעט"; אם הקריאה בספר לא תגרום רק למטר של מחיאות כפיים לאיש שיצר היזמות שלו בנה את אחת האימפריות הכלכליות הגדולות של העולם המודרני, אלא תדליק בהם להבת יצירה, רצון להקים כל אחד בדרכו משהו שישאיר את חותמו מפני שהוא היטב את חיי אחרים, כפי שלואי עשה, הספר ה'מדליק' הזה יהיה לא רק מקור שממנו אפשר ללמוד לקח חשוב, אלא תחילתה של מהפכה יזמית העשויה לשנות את פניה של ישראל.
03/12/2019  |  דניאל דורון  |   יומני בלוגרים
קיימים אתרים רבים ברחבי הארץ לזכר והנצחת סא"ל יוני נתניהו שהיה מפקד סיירת מטכ"ל, ונהרג במהלך מבצע הירואי לשחרורם וחילוצם של חטופי מטוס אייר פראנס, שנחטף ב-1976 לאנטבה שבאוגנדה.
03/12/2019  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
אחד ההבדלים בין שטיפת מוח לאינדוקטרינציה הוא - ששטיפת מוח נערכת תחת כפיה ואינדוקטרינציה לא. אחד האמצעים להשגת התוצאה הרצויה בשתי השיטות הוא עידוד רגשי אשם ונחיתות אצל האדם. כל מי שעקב אחרי כתבי בזמן האחרון, יודע שאני מתנגד נחרצות למסע הרדיפה האובססיבי שמתנהל נגד בנימין נתניהו. במאמרים שהעליתי לא הרבתי לעסוק בשאלת חפותו אלא בתהליך הרדיפה עצמו. "כולם יודעים שהעסקה רקובה" כותב לאונרד כהן בשירו, גם כאן כולם יודעים שמשהו מריח רקבון, כל צד בוויכוח הער טוען שהסירחון מגיע מהצד האחר, ראש ממשלה אל מול שלטון החוק, אבסורד.
03/12/2019  |  קובי אפללו  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il