|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

ההסלמה בגבול רצועת עזה ובמזרח ירושלים

לרש"פ ותנועת חמאס יש אינטרס משותף להמשיך בהסלמת המצב הביטחוני במזרח ירושלים,שתיהן מציגות את עצמן כמגינות על ירושלים ומסגד אל-אקצה לקראת ההודעה הצפויה על דחיית הבחירות הפלשתיניות. ההערכה של גורמי הביטחון היא כי חודש רמאדאן הינו חודש נפיץ מאוד וכי המתיחות הביטחונית במזרח ירושלים ובגבול הרצועה תימשך ואף תסלים אם מחמוד עבאס ידחה את הבחירות
25/04/2021  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
דיון הערכת מצב [צילום: דו"צ]

על-פי נתוני צה"ל, 38 רקטות נורו בסוף השבוע מרצועת עזה לעבר ישראל, 7 מהן יורטו על-ידי מערכת "כיפת ברזל", ההסלמה במצב הביטחוני באה על-רקע האירועים האלימים בסוף השבוע שעבר במזרח ירושלים ועל-רקע ההודעה הצפויה השבוע של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לדחות את הבחירות לפרלמנט על-רקע סירובה של ישראל לאשר לתושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות לפרלמנט.

הרש"פ ותנועת חמאס מנצלות את חודש הרמאדאן כדי לנסות ולהבעיר את ירושלים,כל אחת מסיבותיה היא, האירועים האלימים קיבלו כבר את הכינוי בערבית "הבת אל-קודס" (ההתעוררות של ירושלים) או "הבת רמאדאן" ויש גם כאלה ברחוב הפלשתיני שקוראים לה "אינתיפאדת אל-קודס".

גורמים בכירים בתנועת פתח אומרים כי חלק מהאירועים האלימים היו ספונטנים, בין היתר בגלל ההפגנה של ארגון להב"ה הישראלי, והמתיחות הנמשכת בין יהודים וערבים בשכונות שיח' ג'ראח וסילוואן, אך הם טוענים כי היוזמה להסלמה הגיעה מרמאללה וכי התנזים של תנועת פתח במזרח ירושלים הוא שהחל להתסיס את הרוחות בהוראת יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. ערוץ אל-מיאדין הלבנוני דיווח כי ישראל פנתה לרש"פ בדרישה להרגיע את המצב אך לא נענתה.

גורמים בפתח אומרים כי אנו רק בתחילת גל המחאה וכי הוא צפוי להסלים במהלך חודש רמאדאן ואחרי ההודעה הצפויה של מחמוד עבאס על דחיית הבחירות, השיא אמור להיות ביום "ליילת אלקדר". "ליילת אלקדר" הוא שמו של אחד הלילות האחרונים בחודש הרמאדאן שעל-פי המסורת המוסלמית הוא הלילה שבו ניתנה הגירסא הראשונה של הקוראן על-ידי המלאך ג'בריל לנביא מוחמד.

השיח' עכרמה צברי, הדרשן של מסגד אל-אקצה אמר בסוף השבוע: "הצעירים הפלשתינים במזרח ירושלים גילו אומץ וגבורה ולימדו לקח את הכיבוש הישראלי כי ירושלים מורדת ולא תסכים שיהפכו אותה ליהודית, וכי אוהבי מסגד אל-אקצה יכולים להגן עליו למרות שחצנות הכובש."

האינטרסים של מחמוד עבאס

יש לראות את ההסלמה במזרח ירושלים כחלק מהקמפיין שבו פתח יו"ר הרש"פ בשבועיים האחרונים נגד האיסור של ישראל על תושבי מזרח ירושלים להשתתף בבחירות לפרלמנט הפלשתיני.

מחמוד עבאס פתח בקמפיין בינלאומי כדי לשכנע את הקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל לאפשר את הצבעת תושבי מזרח ירושלים בבחירות, במקביל הוא הורה לפעילי פתח בירושלים להתחיל לחמם את האווירה בהר-הבית ובמזרח ירושלים, המגמה שלו היא ליצור רעש בינלאומי סביב סוגיית ירושלים משתי סיבות:

  • להראות כי מבחינת הרש"פ ירושלים היא "קו אדום" ולכן הוא דוחה את הבחירות מכיוון שקיומן ללא השתתפות תושבי מזרח ירושלים הינו כמו ויתור על ירושלים.
  • התססת השטח תסייע לו לחפות על הכישלון שלו ביוזמה לעריכת הבחירות בעיתוי הנוכחי שהביאה לפיצול גדול בתנועת פתח ולחשש הסביר כי תנועת חמאס תנצח בבחירות.

על-פי גורמים בפתח, מחמוד עבאס צפוי להודיע השבוע על דחיית הבחירות לפרלמנט ולהאשים את ישראל כי היא החלטתה למנוע את השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות היא הסיבה להחלטתו,ההודעה הזו אמורה להיות מלווה בפעולות מחאה בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים.

האינטרסים של חמאס

הסיבה האמיתית להתנגדות ישראל לעריכת הבחירות כעת היא השתתפות תנועת חמאס בבחירות והחשש הסביר כי תנצח בהן, נוכח הטעויות של מחמוד עבאס, ותחזק את מעמדה בשטחי הגדה ולאו דוקא ההשתתפות הסמלית של תושבי מזרח ירושלים בבחירות, ראש השב"כ נדב ארגמן הסביר את הדברים בפגישה אישית עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

בעקבות סירובו של מחמוד עבאס לדחות את הבחירות החל השב"כ הישראלי בגל מעצרים ענק במזרח ירושלים ובשטחי הגדה של פעילי חמאס ומועמדיה לבחירות כדי לשבש את הפעילות שלה ואת ניצחונה הצפוי. המשלחת הביטחונית המצרית שביקרה ברצועה לפני שבועיים העבירה מסר אזהרה מחמאס למערכת הביטחון הישראלית כי דחיית הבחירות תביא להתחממות הגבול של רצועת עזה עם ישראל.

ירי הרקטות של חמאס לעבר ישראל נועד להראות כי גם מבחינת חמאס הנושא של ירושלים ומסגד אל-אקצה הינו בבחינת "קו אדום" שהיא איננה מוכנה שהוא יחצה.
תנועת חמאס מנסה לרכוב על גל האירועים האלימים במזרח ירושלים כדי לעורר אינתיפאדה חדשה במזרח ירושלים כשהיא נותנת למתפרעים הערבים במזרח העיר רוח גבית באמצעות ירי הרקטות לעבר ישראל.

חמאס מנסה לצייר את עצמה כמובילת המאבק הפלשתיני למען ירושלים ומסגד אל-אקצה, דחיית הבחירות לפרלמנט הפלשתיני היא מכה לחמאס שכן היו לה סיכויים טובים לנצח ולזכות ב"דריסת רגל" בשלטון הפלשתיני בגדה. חמאס מאותתת באמצעות הירי לעבר ישראל כי לא תשלים עם המשך המעצרים של פעיליה בגדה ע"י השב"כ הישראלי וכי גם דחיית הבחירות אין פירושה סוף פסוק לגבי שאיפותיה להשתלט גם על שטחי הגדה.

ההערכה כרגע של גורמי הביטחון בישראל וגם בקרב פעילי פתח בגדה היא כי חודש רמאדאן הוא חודש נפיץ מאוד וכי צפויה הסלמה במצב הביטחוני על-רקע ההגבלות הביטחוניות של ישראל בהר-הבית ובעיר העתיקה בירושלים ובמיוחד לאחר ההודעה הצפויה של מחמוד עבאס על דחיית הבחירות. חמאס מתנגדת לדחיית הבחירות ואם מחמוד עבאס ינקוט צעד חד-צדדי ויודיע על דחייתן ללא תיאום עם חמאס, עלול הדבר להביא להסלמה נוספת מצד חמאס.

תאריך:  25/04/2021   |   עודכן:  25/04/2021
יוני בן-מנחם
+יוסרו המחסומים ממדרגות שער שכם
22:45 25/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אחרי כמה ימי מהומות קשים במזרח ירושלים הורה המפכ"ל להסיר את המחסומים שהוצבו במדרגות שער שכם  ▪  ח"כ אחמד טיבי: הממשלה נכנעה לעמידה האיתנה של הצעירים הירושלמים בני המקום  ▪  ח"כ סמוטריץ': יותר מדי פעמים מדינת ישראל משדרת חולשה, נכנעת לטרור ולאלימות
המחסומים הוסרו ממדרגות שער שכם [צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90]
ח"כ טיבי בהר הבית, הערב [צילום: הרשימה המשותפת]
+ח"כ כסיף: ההתנכלות לפלשתינים בשער שכם - פרובוקציה
22:23 25/04/21  |  איציק וולף
ח"כ עופר כסיף טוען שהנחיית המפכ"ל להסיר את הגדרות בשער שכם, מעידה על כך שמדובר היה מלכתחילה בפרובוקציה משטרתית.

"כמו בסאגת המגנומטרים, ההתנכלות המשטרתית לפלשתינים בשער שכם נועדה לייצר פרובוקציה ואלימות. טוב שיוסרו הגדרות, אך חשוב מכך כי ראש הממשלה והשר לביטחון פנים שהובילו בכוונה לשפיכות דמים יעמדו לדין על פשעיהם", אמר.
+המפכ"ל הורה להסיר אתה המחסומים שהוצבו סמוך לשער שכם
21:51 25/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+שר הביטחון הורה להמשיך במוכנות הכוחות והעורף לאפשרות של הסלמה
18:21 25/04/21  |  איציק וולף
שר הביטחון, בני גנץ, סיים כעת הערכת מצב בקריה בתל אביב, בהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש אמ"ץ אלוף אהרון חליוה, ראש אמ"ן אלוף תמיר הימן, ראש אגא"ס אלוף טל קלמן ובכירים נוספים בצה"ל ובמערכת הביטחון.

גנץ הדגיש בסיום הערכת המצב את החשיבות של מוכנות הכוחות והתוכניות למקרה של הסלמה וכן את שימור הקשר עם המועצות בעוטף עזה והיערכות העורף. גנץ הדגיש כי המסר כלפי הפלסטינים הוא שישראל מכבדת את חופש הפולחן לכל אחד ותעשה את מה שנדרש בכדי להגן על אזרחיה מול כל תוקפנות.
+נרדמנו בשמירה
14:33 25/04/21  |  עליס בליטנטל   |   לרשימה המלאה
לא יעלה על הדעת שיהודים לא ילכו בבטחה בארצם  ▪  לא ייתכן שמראות מוכרים לנו מתקופת הנאצים, של התנכלות ליהודים חרדים, לילדים, לזקנים ולנשים יהיו מנת לחמנו היומית
(שטף בלתי פוסק [צילום: דוברות המשטרה])
+כוכבי ביטל סופית את הנסיעה לארה"ב; סייר בעוטף עזה
13:38 25/04/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
בפגישה עם ראשי רשויות בדרום, הבהיר כי יש קשר בין המהומות בירושלים לשיגורים מעזה  ▪  ראש המוסד יוסי כהן וראש המל"ל מאיר בן שבת, צפויים לצאת בימים הקרובים לארה"ב
(הערכת מצב בעוטף עזה [צילום: דובר צה"ל])
[צילום: דובר צה"ל]
+רומסים את ערכי ספר הספרים
10:51 25/04/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
הכאת רב יהודי בירושלים והכאת ילד יהודי ברכבת ישראל אלו מעשי פשע חמורים, שחייבים למצות איתם את הדין אך ורק במישור המשפטי ולא בהשתוללויות צעירים יהודים בעיר ירושלים תוך כדי הכאת אזרחים ערבים ופגיעה ברכוש ערבי
(התפרעויות בירושלים [צילום: דוברות המשטרה])
+תרחישי התגובה יוצגו לרמטכ"ל
08:55 25/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש אגף המבצעים בצה"ל יגיש לרב אלוף אביב כוכבי שורת תרחישים צבאיים אפשריים ברצועת עזה - כולל אפשרות להידרדרות למערכה צבאית רחבה  ▪  מצרים מנסה לתווך בין ישראל לחמאס בניסיון להרגעת השטח
([צילום: דו"צ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההסלמה בגבול רצועת עזה ובמזרח ירושלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ראש אגף המבצעים של צה"ל, אלוף אהרון חליוה, צפוי להציג (יום א', 25.4.21) לראש המטה הכללי, רב אלוף אביב כוכבי, שורת תרחישים מבצעיים בעקבות ההסלמה בדרום. בין התרחישים שיציג אלוף חליוה גם אפשרות של הידרדרות מבצעית עד כדי מערכה צבאית רחבה ברצועת עזה.
25/04/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
כוחות המשטרה ומג"ב ממשיכים בפעילות נחושה אל מול הפרות הסדר האלימות בשעה זאת במזרח ירושלים במהלכה נפצעו מספר שוטרים, ובמקומות נוספים בעיר ובמבואותיה. במהלך הפעילות אירעה תקיפת שוטרים בשער הפרחים תוך ששוטר מג"ב הותקף במהלומה בפניו. השוטר נזקק לטיפול רפואי והחשוד במעשה נעצר לחקירה. בצומת רוקפלר נורה זיקוק והושלכה אבן לעבר ניידת משטרה וכתוצאה מכך נפגעו שני שוטרים (קל) ומטופלים על-ידי צוות רפואה.
24/04/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים (שבת, 24.4.21) בשעה 15:00 דיון הערכת מצב ביטחונית בקריה עם שר הביטחון, הרמטכ״ל, ראש השב״כ, ראש המל״ל ובכירים נוספים. זאת, בעקבות ירי הרקטות הלילה מרצועת עזה לעבר ישראל.
24/04/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
מדינת ישראל בחרה לקשור את גורל פרנסתם של מאות אלפי פלשתינים עם גורלה. מידי בוקר מגיעים מאות אלפים צעירים ומבוגרים המבקשים לפרנס את בני ביתם בכבוד. רובם המכריע מגיע עם אישורי עבודה כחוק, עובר תהליך ארוך ומייגע עד הגעתו למעסיק האוסף אותו מאחד מנקודות האיסוף.
הפשע משתלם: פרס משולש ומסר לצידו לרוצח שרה חלימי הי"ד - על סם, רצח ואנטישמיות כסיף, שומע? - די לכיבוס
22/04/2021  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il