|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
נעה ליטמנוביץ מנהלת אגף בכיר כלכלה, המנכ"ל מיכל פרנק, השרה מרב מיכאלי ומ"מ מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית רן שדמי [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

דרך שווה - רפורמה אמיצה

במשך שנים רבות היו עיוותים בתעריפי הנסיעה הבודדת. שרי התחבורה, בעיקר ישראל כ"ץ, חששו לגעת בתפוח האדמה הלוהט, ולא עזרו לכך החלטות חלוטות של בג"ץ, הכנסת, מבקר המדינה וגורמי המקצוע במשרד. מיכאלי וליברמן הרימו את הכפפה רשימה ראשונה בסדרה
04/04/2022  |   עידן יוסף   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
עידן יוסף
דרך פחות שווה: הרפורמה תפגע בעיקר בנוסעי הרכבת

עידן יוסף
רפורמת "דרך שווה": שיטת הטבעות תוחלף בשיטת המרחק

רפורמת "דרך שווה" עליה הכריזו שרי התחבורה והאוצר היא רפורמה אמיצה. היא אינה מושלמת ונדרשים בה לא-מעט תיקונים, אך היא מתעלמת משיקולים פוליטיים ובכך יתרונה.

התקשורת החרדית ופוליטיקאים חרדיים מתייחסים לרפורמה ככזו שנועדה לפגוע בנוסע החרדי. זו טעות. האם נוסעים חרדיים נפגעים ממנה? יש ויש. נכון, הפגיעה גדולה יותר מאשר בציבור הכללי אבל זה נובע משתי סיבות: 1. יש יותר משתמשים חרדים; 2. הציבור החרדי הופלה לטובה בתעריפים מופחתים (במידה מסוימת בצדק הן לנוכח השימוש המוגבר שהוא עושה בשירות והן לנוכח היותו שייך לשכבה חברתית-כלכלית נמוכה).

הטענה כאילו מדובר בהתנכלות מכוונת לחרדים טעונה הוכחה, שהרי גם לא מעט ישובים ערבים וישובים בפריפריה נהנים היום ממחיר מופחת לנסיעה עירונית. איני חוקר כליות ולב לנחש, האם המניע של אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי הוא שנאת חרדים, ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות, ועיני לא רואות פגיעה מוכוונת מטרה כנגד חרדים דווקא. ניתן למצוא לכך לא מעט תימוכין, כגון מחיר מופחת בנסיעות בין אלעד לבני ברק.

כאמור, יש ליקויים ברפורמה, ועל כך ברשימות הבאות. אבל מיכאלי וליברמן העזו לגעת בתפוח האדמה הלוהט שקודמיהם לא העזו להפוך מחשש לביקורת ציבורית. כאשר במסגרת רפורמה שערך משרד התחבורה בוטלו תעריפי חופשי חודשי היסטוריים, קיבל שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ פיק ברכיים והורה להחזירם לאחר ששמע מחאות מצד כמה ראשי רשויות.

בכל הקשור לתעריפי הנסיעה הבודדת, את הרפורמה הזו היו חייבים לבצע, ומזמן. כיום קיים עיוות מחירים פסול עבור נסיעה בודדת בין נקודות מוצא לנקודות יעד זהות. הפערים בתעריפי הנסיעה, לפעמים של כמה שקלים, נוצרו כתוצאה מתהליך של הוצאת אשכולות קווים שונים להליך תחרותי. קווים יצאו להליך תחרותי לפני 15 שנים ויותר, מדובר בדי והותר זמן לתיקון העיוות. יתרה מכך, לא מדובר רק בקווים שיצאו לתחרות - אלא גם בקווים בין יעדים זהים בתוך אותו מפעיל (אגד), שלא יצאו לתחרות.

בדוח הוועדה לבדיקת הסדרי ההסעה בתחבורה ציבורית בקווים המשמשים את המגזר החרדי (שהקים משרד התחבורה) נקבע (26.10.2009) כי "על משרד התחבורה לפעול ללא דיחוי להשוואת התעריפים בקווים המשרתים תחומי מוצא ויעד דומים".

קביעה זו קיבלה תוקף כהחלטה שיפוטית בינואר 2011 (בג"ץ 746/07). גם ועדת הכלכלה של הכנסת דרשה (28.12.11) ממשרד התחבורה לבחון בהקדם את השוואת תעריפי הנסיעה בכל קווי התחבורה הציבורית. מבקר המדינה העיר על כך בדוח שנתי 64א (עמ' 599). גורמי המקצוע ברשות הארצית לתחברה ציבורית התחייבו בשלהי 2014 בפני אגף התלונות והביקורת לתקן את פערי התעריפים בין קווים הנוסעים במסלולים זהים/דומים. גם נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה העירה על כך למשרד התחבורה.

למרות החלטה שיפוטית, למרות הערת מבקר המדינה, למרות דרישת הכנסת, למרות הערת ביקורת הפנים במשרד ולמרות תלונות נוסעים כבר יותר מ-15 שנה(!) - עד היום לא תוקן העניין במשרד התחבורה ובוועדת המחירים, ותיקונו כלל לא נראה באופק, עד אתמול.

בתשובות המשרד לפונים הייתה הליכה סחור-סחור ודיבור על נושאים מסביב. דהיינו - במקום להשיב מדוע לא מתוקן העיוות בתעריפי הנסיעה הבודדת, ניסה המשרד להסיט את המיקוד והפנה את תשומת הלב לרפורמה שעשה בערך חוזי (מינוי חופשי יומי/שבועי/חודשי) ובאופן התשלום באמצעות ישומונים. כמו-כן טען המשרד כי קיימת תוכנית במסגרת הרפורמה לכרטיסים הבודדים, שמטרתה לפתור את הבעיה, אך תלה זאת בכך שהדבר יבוצע "כאשר הנושא יתאפשר תקציבית ויאושר על-ידי שר התחבורה".

בתשובה זו היו כמה פגמים:
א. מאחר שמדובר בהחלטה שיפוטית, בהחלטה של הכנסת ושל שאר הגופים שמניתי - למשרד התחבורה אין ולא יכול להיות שיקול דעת האם לקיים החלטות אלה (בהינתן החלטה שיפוטית, אין ביד המשרד לעכב את הביצוע, יהא הטעם אשר יהא. ככל שהוא מוצא חסמים בביצוע - עליו לחזור לבית המשפט ולבקש ביטול החלטת בג"ץ).
ב. מדובר בעלות תקציבית זניחה ושולית ביותר שאינה מהווה חסם.

כעת, ועל כך יש לברך, יוצאת לדרך הרפורמה בתעריפי הנסיעה הבודדת, שהופכת אותם להגיוניים יותר, ועל כך ראויים מחולליה למחמאות.

תאריך:  04/04/2022   |   עודכן:  04/04/2022
עידן יוסף
+מסתמן: רפורמת התחבורה הציבורית תוקדם
22:41 04/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
פרסום ראשון: תעריפי התחבורה הציבורית צפויים להתעדכן כבר בחודש הבא, עוד לפני יום העצמאות  ▪  ועדת הכלכלה צפויה לקיים דיון חרום בפרטי הרפורמה
מיכאלי. לא מחכה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+אופטימיות במנהל התכנון: "המטרו יעבוד ב-2031"
13:18 04/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יעל סלומון, מנהלת אגף המטרו: "בעוד עשור תוספת של עוד מיליון נפש במרכז הארץ"  ▪  האדריכל גיל שנהב: "אירוע של חמש פעמים תקציב המדינה, ואיש לא מנהל אותו. זו לא בעיה של כסף או של שכל זו בעיית ניהול"
דני קושמרו, זיו יעקובי אקרו, גיל שנהב, יעל סלומון, ישראל גל [צילום: ים לביא]
+איטי בעיר
09:27 04/04/22  |  אייל בהרי   |   לרשימה המלאה
מאחורי האידיליה של קידום הנת"צים, מסתתר פספוס גדול ובעל משמעות רבה הן לפתרון בעיית הפקקים והן לרצון של מקבלי ההחלטות לבזר את שוק הדיור אל מחוף למדינת תל אביב
התנועה זורמת באיטיות [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
מנהלת אגף מטרו מינהל התכנון, יעל סלומון, מעריכה כי המטרו בגוש-דן יתחיל לפעול בעוד פחות מעשור, ב-2031. בכינוס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן שהתקיים בתל אביב, אמרה (יום ב', 4.4.22) סלומון: "זה מערכות שלמות של מטרו, רק"לים, תשתיות להליכה, לרכיבה. מערכת כוללת שדבר מזין את דבר. המטרו ייתן את המענה של המאסות הגדולות". היא הוסיפה כי היא "מאמינה שילמדו הרבה מהקו האדום. יש צוותים של חברות זרות שהתחילו בתכנון של השלב הבא".
04/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
אין ספק שאחת הדרכים, המהירות, זולות, היעילות והכלכליות, לקדם את תשתית התחבורה במדינת ישראל, ובדיעבד גם לסייע לשוק הדיור, הינה באמצעות קידום נת"צים, אותם נתיבי תחבורה ציבורית מבודלים מיתר המסלולים בכבישים העירוניים וכן בלא מעט צירי תנועה פרבריים בין-עירוניים.
04/04/2022  |  אייל בהרי  |   יומני בלוגרים
משרד האוצר פרסם (יום א', 3.4.22) להערות הציבור טיוטת צו המסדירה את חלקן של הרשויות המקומיות במיזם המטרו. טיוטת הצו היא מכוח חוק רכבת תחתית (מטרו) - התשפ"ב-2021 שעבר במסגרת חוק ההסדרים האחרון, והוא מסדיר את השתתפותן של הרשויות המקומיות שבשטחן יעבור פרויקט המטרו.
04/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מחדל המידע בתחבורה הציבורית נמשך. ביום ראשון בצהריים (2.4.22) אמורים שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת התחבורה מרב מיכאלי ובכירי משרדה לחשוף את רפורמת התעריפים החדשה בתחבורה הציבורית, שהוסתרה מעיני הציבור.
02/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
גדעון מזרחי יסיים בשבוע הבא את תפקידו כמנכ"ל חברת אלקטרה אפיקים תחבורה 2021 (אגד תעבורה לשעבר). בכך ישלים 45 שנים בתחבורה הציבורית. "העבודה תובענית ובגיל 71 כבר לא קל להתרוצץ", סיפר מזרחי ל-News1 על תחושת המיצוי שלו.
01/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il