|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
צליל אסולין: אני עדה לכך שהמודעות בציבור ליכולות הטיפול האלטרנטיבי - הולכת וגדלה
כתיבת המומחים
חשיבות התמיכה הרגשית במרפאות שיניים
[צילום: יוטיוב]

"אסון הבונים" 1985

בתאריך 11 ביוני 1985 לפני 37 שנה התרחשה ליד מושב הבונים תאונת הרכבת החמורה ביותר שידעה מדינת ישראל מאז הקמתה אוטובוס תלמידי כיתה ז' מבית הספר "ברנר" בפ"ת התנגש במפגש מסילת צומת הבונים ברכבת שחצתה את המסילה בתאונה המחרידה קיפחו חייהם 19 תלמידים, מחנכת הכיתה, נהגת האוטובוס ואם מלווה
12/06/2022  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

התאונה התרחשה בשעה 8:45 בבוקר. האוטובוס, בו נהגה רות דוידוב והיו בו 38 נוסעים, עצר לפני מפגש מסילת הברזל שבין דרך העפר שעליה נסע לבין מסילת הרכבת בקו תל אביב-חיפה סמוך למושב הבונים. הדרך הייתה דרך חקלאית, ולא הוצב בה רמזור או מחסום. הנהגת עצרה לפני המסילה והחלה לחצות את המסילה כשהיא כנראה לא שמה לב להתקרבותה המהירה של רכבת נוסעים שהייתה בדרכה מתל אביב לחיפה, שהתנגשה בעצמה בחלקו האחורי של האוטובוס במהירות של כ-75 קמ"ש והעיפה אותו למרחק של 40 מטרים.

האוטובוס נשאר לשכב על צידו. מעוצמת הפגיעה נהרגו 21 מנוסעי האוטובוס. תלמידה נוספת, שרונה כברה, מתה מפצעיה בבית חולים רמבם כעבור שלושה ימים וכך עלה מניין ההרוגים בתאונה המחרידה ל-22, 19 מהם תלמידים, נהגת האוטובוס - רות דוידוב, מחנכת הכיתה - אסתר גץ ואם מלווה, שלי מנדלוביץ. 16 תלמידים נוספים נפצעו. כמה מהם באורח קשה והועברו לבתי החולים רמב"ם והכרמל בחיפה והלל יפה בחדרה. למעשה כל נוסעי האוטובוס נפגעו. מגן דוד אדום הקים במקום בית חולים שדה מאולתר וצוות של רופאים וחובשים הגישו לנפגעים טיפול ראשוני, אם כי האמבולנסים הראשונים הגיעו למקום כעבור זמן רב יחסית. כוחות משטרה וחברי מושב הבונים הסמוך סייעו בעבודות החילוץ וההצלה.

הילדים ההרוגים השתייכו לכיתה ז' 12 בבית ספר "ברנר" בפתח תקוה. האוטובוס השתייך לחברת אגד שנסע בשיירה של אוטובוסי "אגד" שהובילו את תלמידי בית ספר ברנר בטיולם והיה השני שחצה את המסילה. הראשון חצה את המסילה בשלום. הרכבת עצמה ירדה מהפסים, אולם מלבד פצוע קל לא היו בה נפגעים. קטר הרכבת, מסוג G-12 מספר 120, נפגע בתאונה, אך שופץ וחזר לשירות. נהג הקטר הפוגע, שלמה סומך, נתקף בהלם.

ההרוגים נקברו בחלקה מיוחדת בבית הקברות סגולה בפתח תקוה. ההלוויה הייתה ממלכתית בהשתתפות ראשי המדינה, נשיא המדינה וראש הממשלה. אלפי איש השתתפו בה. דברי הספד נשא יצחק נבון. .האסון גרם הלם במדינה, הן בשל ממדיו והן בשל גילם הצעיר של התלמידים

"ועדת בודקת" מטעם משרד התחבורה

שר התחבורה חיים קורפו מינה זמן לאחר התאונה "ועדה בודקת" לחקירת נסיבות התאונה בראשות פרופ' משה ליבנה לשעבר יו"ר המכון לבטיחות דרכים בטכניון. ועדה זו פרסמה מסקנותיה תוך ימים ספורים כשהיא קובעת כי "הגורם העיקרי לתאונה היה התנהגותה המוטעית של נהגת האוטובוס, שכנראה לא הבחינה בהתקרבות הרכבת, כאשר החלה בחציית המסילה, וגם לא בהמשך החצייה, למרות שמבחינה פיסית יכלה לכאורה לראות את הרכבת המתקרבת". הוועדה קובעת כי האוטובוס היה במצב טכני תקין וכי נהג הרכבת לא היה יכול למנוע את התאונה.

מעיון מעמיק במסקנות ועדת לבנה בה היו חברים גם נציגים ממשרד התחבורה ומרכבת ישראל התרשמתי כי הן נמהרות מידי, שטחיות משהו ואף לעיתים סותרות זו את זו. ויתכן כי "הוועדה הבודקת" עשתה עוול לנהגת האוטובוס דוידוב בהטילה על הנהגת את עיקר האחריות לתאונה מבלי להטיל אשם ואחריות לתאונה גם על משרד התחבורה, רכבת ישראל ובעלי תפקידים ציבוריים הקשורים לנושא. התברר כי עוד ב-1972 קבע משרד התחבורה כי צומת הרכבת במפגש הבונים חייב להיות מרומזר, אולם שום דבר מעשי לא נעשה בעניין ורק ב-1990 חמש שנים לאחר התאונה המחרידה בצומת זה הותקן במקום מחסום אוטומטי מרומזר.

נהגת האוטובוס, כך מתברר, עצרה לפני הפסים כחוק. על-פי עדויות נשמעה צפירת רכבת ומספר תלמידים הסבו תשומת ליבה להתקרבותה של הרכבת. מועלת סברה כי ייתכן שנהגת האוטובוס לא שמעה את הרכבת בשל האזנה לרדיו שהושמע בעוצמה גבוהה. וכשהבחינה ברגע האחרון ברכבת נכנסה ללחץ.

מסקנות ועדת קמא

זמן מה לאחר התאונה המחרידה בה איבדו את יקירהם פנתה קבוצת הורים לראש הממשלה שמעון פרס להקים ועדת חקירה ממלכתית בעלת סמכויות משפטיות. במקום להורות על הקמת ועדה חקירה ממלכתית מסוג זה הוקמה ועדת צוות בדיקה בראשות השופט עזרא קמא שהתבקשה לבדוק ולהמליץ אם יש בכלל צורך לכונן ועדת חקירה ממלכתית. ועדת קמא המליצה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית בטענה שרק ועדה מסוג זה תוכל לשנות את הליקויים הרבים שבתחום בטיחות מפגשי מסילות הרכבת.

ועדת קמא קובעת במסקנותיה כי אסור להסתפק בדוח ועדת לבנה בשל סתירות רבות בו בין ממצאי בדיקת "ועדת לבנה" לממצאי חקירת המשטרה וצריך להעמיד לדין אנשים נוספים שהיו מעורבים בתאונה. הוועדה קובעת כי נתגלו ליקויים בפעולת הרשויות ונושאי תפקידים ציבוריים שלדעת הוועדה אלו גרמו למפגע החמור בצומת הבונים ולפיכך גרמו לתאונה.

במהלך דיוניה של ועדת קמא הועלה חשד ש"הקופסה השחורה" של הרכבת שנשלחה לבדיקה בגרמניה אינה הקופסה המקורית שהייתה בקטר בזמן התאונה וכי נעשו שינויים בסרט הטכוגרף. אולם למיטב ידיעתי לא התגלו הוכחות לכך. על-פי הרישום של בדיקת הטכוגרף ברכבת שפגעה באוטובוס תלמידי "ברנר", בלמי החירום הופעלו כשמהירות הרכבת כ-100 קמ"ש וכ-160 מטרים מ"מפגש הבונים". ברכבת ישראל מסרו כי מבדיקתם עולה כי הנהג הפעיל בלם חירום 240 מטרים לפני מקום המפגש. ועדת קמא מציינת במסקנותיה כי במקום התאונה לא היה שום ציוד רפואי. למקום הגיע אמבולנס לאחר 15 עד 20 דקות ואמבולנס נוסף כעבור כ-5 דקות.

נהג הקטר שלמה סומך העיד כי הבחין באוטובוס ממרחק של כ-400 מטרים, אולם העריך שהאוטובוס יספיק לחצות את המסילה לפני שהרכבת תגיע לצומת. ב-1987 הוחלט להגיש כתב אישום נגד נהג הרכבת שלמה סומך באשמה כי לא בלם מוקדם יותר בעת שהבחין באוטובוס ולו היה עושה כן ייתכן שהתאונה המחרידה הייתה נמנעת, אולם ב-1989 זיכה אותו בית המשפט. אחרי זיכויו העיד על עצמו ועל מהלך חייו אחרי האסון: "אני אדם מת. אדם נושם שלא חי".

ב-2 באוקטובר 2001 הגיע למחסום הרכבת בחוף הבונים יקותיאל כהן מורה נהיגה במקצועו, אביה של יאירה כהן, שנהרגה באסון ושם התאבד, במקום שבו נספתה בתו שש עשרה שנה קודם לכן. מכריו סיפרו כי הכאב על מות בתו היה גדול מנשוא. לזכרם של הרוגי "אסון הבונים" הוקמה במקום בו התרחשה התאונה אנדרטה ועליה שמות ההרוגים.

תאריך:  12/06/2022   |   עודכן:  12/06/2022
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל מתנהלת בימים אלו בשלושה יקומים מקבילים, שלמרות שהם תחת סמכות אחת, מדינת ישראל, הם מתנהלים בנפרד. יש את היקום של הקואליציה והמהומה שמתרחשת בהצבעות במליאת הכנסת. שם, חברי כנסת משתי הקצוות של הקשת הפוליטית, החליטו לטרלל מדינה שלימה והם נאחזים במנדט שלהם, כמו בקרנות המזבח. שיטת הממשל העקומה שלנו לא מאפשרת לפטר אותם, אלא רק על-ידי לחץ ציבורי. היקום השני גם מתנהל בכנסת, אבל בוועדות. שם, מדי יום, במשך שנה, עוסקים בנושאים האמיתיים שמעסיקים את הציבור, כל אחד לפי טעמו. בדיונים האלו משתתפים לפעמים גם חברי אופוזצייה, המפרים את ההחלטה ההזויה לא לשתף פעולה בוועדות, וראו זה פלא, השיח הוא סביר, מכבד. למרבה הצער רוב ההחלטות האלו לא משתקפות בתקשורת, בכל אופן לא באותה עוצמה כפי שמבליטים את הפייק משברים.
אילו יכולתי לחזור במנהרת הזמן אל תפקידי חיי בעיתונות בהיותי "הסופר המדיני" (כך קראו לזה אז) ושליח הארץ בארצות הברית, הייתי מגייס שורה של סימני שאלה לבירור מדיניותה של ישראל מול אירן. לא מנקודת ראות המשלימה עם הרוע של האיאתוללות בטהרן אלא דווקא מזווית ביטחוניסטית מובהקת.
12/06/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ביום שלישי, 14 ביוני, 2022, בשש אחה"צ בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהר הרצל הנשיא יצחק הרצוג זוכר את 654 הנופלים במלחמת לבנון הראשונה. 40 שנה חלפו מאז אותה מלחמה, שהשאירה כמה צלקות בגופנו. ראשית השתלטות חיזבאללה על לבנון והרס מוחלט של המדינה. שנית המלטות הנוצרים והתמעטותם מרוב למיעוט בארצם. שלישית הגליה-עצמית של מפקדי ולוחמי צבא דרום לבנון למדינת ישראל, בה הם חיים עד היום בארץ-לא-להם, כמו הפרסים בטהרנג׳לס.
12/06/2022  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בימים של התנצחויות מבעיתות בבית הנבחרים של מדינת ישראל, בימים שמנהיגי המדינה מימין ומשמאל מחליפים מהלומות מילוליות בוטות ורוויי גסות רוח ביניהם במרוץ לתפקיד ראש ממשלה בישראל, אני מתגעגע למנהיגות בדמותו של משה, שהזדקרה במלוא עוצמתה המדינית והרוחנית בימי ראשית ההתהוות הלאומית של עם ישראל.
מלכתחילה ניבאו לממשלת השינוי מפלה והתפרקות מהירה, וכמובן היה זה ביבי ששילח בה את כל חסידיו וחיציו המורעלים מה לא נעשה כנגד הממשלה הזו ושריה?
12/06/2022  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
בחקירתו הנגדית של יוסי כמיסה, במסגרת הקובלנה הפלילית הפרטית שהגיש נגדו יו"ר ישראל ביתנו ליברמן, מתחדד הרושם: כמיסה, באמצעות אילה חסון (ערוץ 13), פרסם סיפורי בדים, כאילו ליברמן ניסה...
חיים רמון
חיים רמון
בעבר, כשנפתלי בנט עוד היה נוהג להביע את דעתו, עמדותיו היו של ימין קיצוני, וכמו בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר
דן מרגלית
דן מרגלית
גיורא אינו איש של דברת אלא מעש, זה כוחו    אזרחי ישראל מכירים את "אקרשטיין" של המרצפות    אבל הארכיאולוגים בעוד 500 או 1,000 שנים ימצאו את "אקרשטיין" בחפירות המאכלסות את שרידי חומות ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: ד"ר אליהו כהן 1 פתח תקוה 4976012 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il