|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
הדס קדמי [צילום: אתר יזכור]

תעלומת רצח החיילת הדס קדמי

למרות החקירה המקיפה בה נטלו חלק עשרות חוקרים חקירת מאות חשודים לא פוענחה פרשת הרצח ונותרה בעינה התעלומה מי רצח את הדס קדמי ומה המניע לרצח
30/11/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

אחת מתעלומות הרצח שהסעירו את מדינת ישראל, היא רצח החיילת הדס קדמי בשלהי שנת 1984. גם כיום, כ-4 עשורים לאחר הרצח מקרה הרצח נותר בלתי מפוענח והרוצח או הרוצחים לא נתפסו.

הדס קדמי, חיילת חיל מודיעין בת 20 מקיבוץ כפר מסריק שליד עכו יצאה מבסיסה במרכז הארץ ביום חמישי 29 בנובמבר 1984 אחר-הצהריים לחופשת שישי שבת. הדס עלתה בטרמפיאדה ב"צומת גלילות" בסביבות השעה חמש בערב יחד עם חברתה נילי ששירתה עימה למכונית מדגם אולדסמוביל שנסעה צפונה לכיוון חיפה ובה היו שלושה גברים: המהנדס החיפאי מרדכי זריצקי בעל חברה הנדסית' קבלן ונהג.

נילי ירדה במחלף טירת הכרמל ואילו הדס קדמי המשיכה בנסיעתה צפונה וירדה כעבור מספר קילומטרים בצומת דרך הים בחיפה בכניסה הדרומית לחיפה. הדס עמדה לבדה בשולי הכביש המוביל לחיפה שלא היה מואר ובמקום שררה חשכה מוחלטת.

מבצע חיפושים חסר תקדים

לפני צאתה מהבסיס התקשרה הדס לבית הוריה בקיבוץ והודיעה כי תגיע הביתה בשעות הערב. האב יצחק סיפר כי העריך שתגיע לקיבוץ לקראת השעה 8 בערב ואף המתין לה סמוך ליד שער הקיבוץ, אולם היא לא הגיעה. משנקפו השעות והדס, שהייתה מסודרת ואחראית, לא הגיעה לביתה, גברו החרדה והדאגה בקרב הוריה וחברים בקיבוץ. לקראת חצות הודיעו הוריה על היעדרותה למשטרת עכו. כבר באותו לילה הוחל בחיפושים אחריה. למחרת בבוקר (יום שישי 30.11.84) הוקם בבניין מזכירות קיבוץ כפר מסריק חפ"ק משטרתי בראשות מפקד משטרת מרחב חיפה תת-ניצב משולם עמית.

שוטרי משמר הגבול וכן אנשי קיבוץ כפר מסריק ועשרות רבות של חברי קיבוצים מכל האזור יצאו למבצע חיפושים אחר החיילת הנעדרת. החיפושים התמקדו בתחילה באזור הקיבוץ ובוואדיות הגליל המערבי בואכה הכרמל. תמונותיה של הדס שוכפלו והופצו בכל ניידות הסיור במרחב חיפה. באותו יום שישי, בשעות הצהריים דיווחו כלי התקשורת על היעדרותה של הדס.

במהדורת החדשות ברדיו ביום ששי בשעה 2 אחה"צ הודיעה המשטרה כי היא מחפשת אחר נהג אולדסמוביל שלקח "טרמפ" את הדס וחברתה נילי מטרמפיאדת גלילות לכיוון חיפה, מתוך תקווה שיוכל לסייע בקידום החקירה. הנהג בעל רכב האולדסמוביל טילפן למשטרה וחוקרי המשטרה הגיעו לביתו. מחקירה התברר כי אין לו וגם לא לשני הגברים האחרים שנסעו עמו ברכב חלק בהיעלמותה של הדס.

צוות חקירה מיוחד לחקירת היעלמות החיילת

המשטרה הקימה צוות חקירה מיוחד(צח"ם) לחקירת היעלמותה של החיילת בראשותו של סנ"צ יעקב לוין ממשטרת חיפה. במקביל קיבוץ כפר מסריק הקים מטה חירום בראשות מזכיר הקיבוץ יאיר בר-דוד ורכז הקיבוץ גיורא מסד ובשבת, יומיים לאחר שנעלמה, הכריז הקיבוץ בתקשורת על פרס בסך מיליון שקלים למי שיביא לאיתורה של הדס קדמי. גם התנועה הקיבוצית נרתמה למאמץ החיפושים.

למחרת ביום שבת ה-1 בדצמבר 84 התרחב מבצע הסריקות והחיפושים לכל אזור הגליל המערבי והכרמל ולאזורים אחרים בארץ. היה זה מבצע חיפושים חסר תקדים בגודלו ובהיקפו. נטלו בו חלק אלפי אנשים בהם תלמידי מוסדות חינוך של התנועה הקיבוצית ומתנדבים מכל רחבי הארץ וכן מאות רבות של אנשי משקים, אנשי צבא ומשטרה. בחיפושים השתתף מסוק של חיל-האוויר. המחפשים נעזרו בגששים ובכלבי גישוש. בשלב מסוים כשהדס לא נמצאה חברי קיבוצים פנו לאורי גלר ואף לפסיכולוגים. אולי מכאן תבוא הישועה.

צמרת המשטרה: המפכ"ל רב ניצן אריה איבצן, ראש אגף החקירות ניצב יחזקאל קרתי וקציני משטרה בכירים נוספים הגיעו לקיבוץ ולחפ"ק לעקוב מקרוב אחר החיפושים. המשטרה וצה"ל פרסמו בכלי התקשורת את תיאורה של הדס: "בת 20, בעלת שער שחור ועיניים חומות. גובהה 163. בעת היעלמה לבשה מדי צה"ל. בידה היה תיק שחור וכן נשאה תרמיל גב אדום. דבר היעלמה והחיפושים אחריה סוקרו בהרחבה בכלי התקשורת ואף בכותרות ראשיות.

שבוע אחרי היעלמותה של הדס קדמי החיפושים הרשמיים הופסקו. המשטרה הודיעה כי החיפושים יעברו למישור המודיעיני.

במהלך החיפושים התגלה ליד המקום בו ירדה הדס ממכונית אולדסמוביל צרור מפתחות שהוכח כי הם שייכים לחיילת. המשטרה העריכה כי במקום זה נחטפה נאבקה בחוטפיה ונגררה לרכב שעצר לה שהמתין בסמוך. האווירה במדינה באותם ימים הייתה מתוחה. יצוין כי שלושה שבועות לפני היעלמותה של הדס נעלם ב-7.11.84 חייל חיל-האוויר דוד מנוס לאחר שנסע מתחנה מרכזית מחיפה לביתו במרכז הארץ (לימים התברר כי נחטף על-ידי חוליית מחבלים והומת בחניקה, א.א).

העובדה שהחיילת נעלמה בכ"ט בנובמבר - יום החלטת עצרת האו"ם על חלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות והכרה למעשה בקיומה של המדינה היהודית כמדינה ריבונית העלתה חשד בקרב חוקרי המשטרה וגורמי הביטחון שהיעלמותה של הדס קשורה לרקע לאומני חבלני וכי נחטפה או נרצחה על-ידי חוליית מחבלים.

מציאת גופתה

גופתה של הדס התגלתה כשבועיים לאחר שנעלמה ב-11 בדצמבר 1984 בשעות הצהרים ביערות הכרמל, ליד קיבוץ בית-אורן. הגופה התגלתה באקראי על-ידי חיילים שהתאמנו באזור באימוני ניווט כשהיא מוסתרת מתחת לסבך שיח בערוץ ואדי. למקום הוזעקו אנשי צוות החקירה והמעבדה לזיהוי פלילי.

בבדיקה נתגלה כי הדס קדמי נרצחה בחניקה ונאנסה וכי ככל הנראה היא נרצחה על-ידי יותר מאדם אחד. גופתה נגררה למרחק של כמה מאות מטרים אל סבך שיח. הגופה נמצאה קשורה כפותה בחבל בשתי רגליה. המקום בו נמצאה הגופה מרוחק כ-10עד 15 דקות נסיעה ברכב מצומת הים בו ירדה מהטרמפ מרכב אולדסמוביל ביום בו נעלמה.

לחוקרים לא היה ברור בוודאות מוחלטת אם הרצח הוא על-רקע פעילות עוינת או על-רקע מיני-פלילי אולם מקורות ביטחוניים העריכו בסבירות גבוהה כי הרצח בוצע על-ידי חולית מחבלים שפעלה ברחבי הארץ וכי כידוע שיטת "טרמפ למוות" הוא כרטיס כניסה לאירגוני מחבלים. יצוין כי לא רחוק ממקום מציאת גופתה של הדס באזור בית אורן נמצאה שנתיים וחצי לפני כן ביוני 82 גופתה של הצעירה דפנה כרמון.

מפקד המרחב מודיע להורים על מציאת גופת בתם

מפקד משטרת מרחב חיפה תת-ניצב עמית משולם הגיע ביום מציאת הגופה אחרי הצהריים לקיבוץ כפר מסריק עם קציני מטהו ומסר באופן אישי את ההודעה על מציאת הגופה להוריה של הדס, עזה ואיציק קדמי.

הדס נולדה בכפר מסריק. נכדה לוותיקי הקיבוץ. למדה בבית-הספר היסודי ובבית-הספר התיכון בכפר מסריק. היא הייתה חברה בתנועת "השומר הצעיר". באתר "יזכור" של משרד הביטחון מספרים כי הדס אהבה ספורט, ושיחקה כדור-עף בקבוצת "הפועל נעמן". ביולי 1983, לאחר שלמדה ערבית במרכז "גבעת חביבה" התגייסה הדס ושירתה בחיל המודיעין. היא עברה כמה קורסים, המשיכה להשתלם בערבית וסיימה קורס מש"קיות. במרס 1984 עלתה הדס לדרגת רב"ט ובנובמבר אותה שנה עלתה לדרגת סמל. מכריה מספרים על בחורה איכותית וערכית, ישרה, רגישה לצדק חברתי, חברותית, מוכשרת ואינטליגנטית אהובה על כל מי שהכיר אותה.

למחרת (12.12.84)הובאה הדס קדמי לקבורה בטקס צבאי בבית העלמין בקיבוצה כפר מסריק. בהלוויה השתתפה קצינת חן ראשית אל"ם אמירה דותן . זיו, חברה של הדס, בן קיבוץ גבעת חיים ספד לה: ובין השאר אמר: "הפכנו לנפש אחת וגוף אחד, וכאבי נורא שאת נלקחת ממני... בלעדייך עולמי יהיה שומם. לא אבין שבמקום חתונה יש הלוויה. אוהב אותך ולעולם לא אוכל לשכוח".

מאות נחקרו בפרשת הרצח

המשטרה פתחה בחקירה מקיפה בניסיון לפענח את הרצח והטילה איפול על פרטי החקירה. במסגרת החקירה הפעילה המשטרה מערך מודיעני נרחב, חקרה מאות בני אדם יהודים ובני מיעוטים ועצרה עשרות רבות של חשודים במעורבות ברצח אולם חלקם הגדול שוחרר והיו מעצרי שווא רבים. נערכו חיפושים בבתי חשודים. בין העצורים, ד"ר לפיזיקה ב"טכניון" שפנה למשטרה והציע רעיונות לפיענוח הרצח. הוא נעצר ונכלא במשך כשבועיים לאחר שלטענת המשטרה "החשוד יודע פרטים על הרצח שידועים רק לרוצח ולחוקרים". לבסוף שוחרר.

למרות החקירה המקיפה בה נטלו חלק עשרות חוקרים חקירת מאות חשודים לא פוענחה פרשת הרצח ונותרה בעינה התעלומה מי רצח את הדס קדמי ומה המניע לרצח.

בעקבות רצח הדס קדמי הוציא צה"ל פקודות חדשות האוסרות על חיילות לנסוע בטרמפים בשעות החשיכה. המשטרה הצבאית פתחה במבצע לעצור את נסיעת החיילות בטרמפים בלילה. שוטרים ושוטרות של המשטרה הצבאית עברו בטרמפיאדות ומסרו לחיילות על הפקודות החדשות.

תאריך:  30/11/2023   |   עודכן:  30/11/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תעלומת רצח החיילת הדס קדמי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שומר הרג את ראש-המטה של צבא הדרום במלחמת האזרחים האמריקנית, ששב מסיור לילי בקווי האויב זקיף הרג את אלוף דוד "מיקי" מרקוס בלילה במפקדתו ליד אבו גוש בצאלים היו שני אירועים של ירי דו-צדדי
בחרדת קודש, אחוז שרעפּי עליון, נכנס הרב מבית הכנסת הביתה, כשהוא מברך בחיוך רחב את בני ביתו והאורחים בברכה המסורתית "שבת שלום"
30/11/2023  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
לפנינו שני ספרי שירה, שיש בהן טלטלה של רגשות - ספר אחד חושף שמש שנרדמת וספר שני מגלה לנו מעוף לילית קסום. שני הספרים חושפים מסעות פנימיים וסערה לא נגמרת. נתחיל בשירתה בספרה הראשון 'כשהשמש נרדמת לפני השקיעה'. הכל מתחיל ביופי של שקט, בריחוף, בחלום:
30/11/2023  |  הרצל חקק  |   יומני בלוגרים
מלחמת עזה חשפה לא רק את העדר ההגנה על העוטף והנגב המערבי בכלל, אלא גם על רבות משכונות דרום תל אביב, יפו ודרום גוש-דן בכלל. העובדה שביותר ממקרה אחד מצאו את עצמם תושבי שכונת התקווה, כפר שלם וכו' חשופים מול התקפות טילים ללא ממ"ד או מקלט כלשהו, ידועה היטב למקבלי ההחלטות.
30/11/2023  |  עמית דובקין  |   יומני בלוגרים
בשבת קודש נציין את חג הגאולה י"ט בכסלו המכונה 'ראש השנה לחסידות'. ביום זה אנו חוגגים את שחרורו של אדמו"ר הזקן רבי שניאור זלמן מליאדי בעל ה"תניא" והשו"ע ומייסד חסידות חב"ד, ממאסרו ברוסיה הצארית עקב הפצת תורת החסידות. מיום זה ואילך החלה תורת החסידות לחדור לתוככי העם היהודי במידה נרחבת וכיום היא מגיעה לכל פינה בעולם באמצעות בתי חב"ד הפזורים ברחבי העולם ובאמצעות השלוחים של הרבי מליובאוויטש הפועלים להביא את תורת החסידות לכל יהודי, שכל אחד ואחת יוכלו להבין בשכלם (חכמה, בינה ודעת) את פנימיות התורה, כפי שזו מתבטאת בתורת חסידות חב"ד.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il