"בתוך שנתיים בוטלו היתרי נסיעה לכ-60 קווי אוטובוס" - זעקה הכותרת של דה-מרקר. האמנם
מירי רגב וסגנה
אורי מקלב, שרק השבוע חשפנו ב-News1 [ראו משמאל] ש
משרד התחבורה בראשותם אישר תוספת של נסיעות בשבת בשרון, אכן מבטלים קווים?
התשובה לכך שלילית. עיון בפרטים המופיעים בכתבה מגלה את ההפך הגמור. להלן העובדות:
1. העיתון ערך השוואה בין רשימת הקווים שקיבלו היתר לפעול בשבת, המעודכנת לשנת 2022 לזו של אוגוסט 2024. הוא מתייחס למספר הקווים תוך התעלמות מופגנת ממספר הנסיעות, שרשמו מגמה הפוכה של גידול, כולל בתקופת הממשלה הנוכחית.
2. רוב ההיתרים בוטלו כבר לפני שנים, חלקם בתקופתה של שרת התחבורה הקודמת
מרב מיכאלי. הסיבה לכך לא הייתה דתית אלא תחבורתית - הקווים פשוט נסעו ריקים ולאף מדינה אין עניין להוציא מיליוני שקלים כדי להסיע אוטובוסי רפאים.
3. רוב הקווים המבוטלים הם במגזר הערבי. משרד התחבורה קיבל תקציב ייעודי ושפך אותו על תחבורה ציבורית ביישובים הערבים ללא תכנון וניסה ליצור ביקוש מלאכותי. גם כאן כשל במשימתו, ובהעדר נוסעים נאלץ לבטל את הקווים גם בימי חול. אגב, חלק מהקווים המצויינים בכתבה הם קווי תלמידים, ותלויים בפעילות בתי הספר ובחלופות שמציגות הרשויות המקומיות.
4. קווים נוספים שבוטלו שייכים לרשימת שישי. כלומר, קווים שגלשו מעט אחרי כניסת השבת בשעון חורף. ממילא, קווים אלה אינם אמורים לפעול בשבתות הקיץ שבהם השבת נכנסת בסביבות 7 בערב.
5. קווים אחרים שקיבלו היתרים הם קווים עונתיים או חלופות של קווים אחרים, שהתבררו כלא יעילות. כמו-כן, היו קווים שההיתרים עבורם ניתנו בטעות (או בטעות מכוונת), אך מעולם לא פעלו בשבת. לחלופין, יש קווים שבוטלו, אך במקומם החלו לפעול קווים אחרים במסלול דומה אך תחת מספר קו אחר.
6. קווי קו העימות ועוטף עזה - כתוצאה מהמלחמה לא פועלים חלק מקווי התחבורה הציבורית בשורה של ישובים באזורים אלה, לא רק בשבת אלא בכל ימות השבוע. הכללה שלהם ברשימה, למרות שההיתר להפעלתם בתוקף, היא לא יותר מאשר בלוף.
איני שש לבקר את עמיתי לתחום סיקור התחבורה, אך הכתבה גם כוללת נתונים שגויים שניתן היה להפריך בבדיקה פשוטה בלוחות הזמנים. אין לי אלא להצטער על כך שהכתבה האמורה משקפת יותר את עמותת "נוע תנוע" הפועלת לקידום
תחבורה ציבורית בשבת, ופחות את המציאות בשטח.