בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
[צילום: ג'ורדן שטראוס/AP]
|
|
|
הג'וקר מזמר בחקירה
|
"ג'וקר - טירוף בשניים" - כאשר מעניקים לבמאי חרות אמנותית, אפילו גו'קר מתחיל לשיר ● האולמות מיותמים מקהל, ובכללו אותו קהל המתלונן לא מכבר על הוליווד ממוחזרת וחסרת אומץ
|
טעות עשויה להיות, לעיתים, הדבר הכי ראוי ומשובח. כך לפחות עולה מהצפייה בסרט "ג'וקר: טירוף בשניים", בו מופתעים הצופים לגלות כי טעו בכתובת. אך לא כך רואה זאת הקהל בארה"ב והסרט מדשדש ברווחיו. הצופים, כך נראה, מוטרדים מהשאלה "איך הגיעו הרעיונות הללו (בעיקר השירים) לסרט קומיקס?"
ראשית כל אציין כי כמו קודמו, "ג'וקר" מ-2019, הסרט החדש אינו סרט קומיקס. זוהי יצירה המתבססת על דמויות קומיקס השייכות לחוברות "באטמן", שכמו מוצרי "די.סי קומיקס" נוספים, שייכות לאולפני "האחים וורנר". אוסיף כי תרבות הקומיקס אינה נחלתם הבלעדית של גיבורי העל, כלומר הקהל שוגה פעמיים.
אצל הפירמה שמתחרה ב"די.סי", "מארוול" בהנהגת אולפני "דיסני", מתארחות בפרויקט "יקום מארוול" דמויות מסדרות קולנוע קיימות, שנוצרו בנפרד ובעלילתן סותרות זו את זו וגם את פרויקט "יקומארוול". אבל אין איש שואל "איך הגיעה הדמות הזו לסרט", שהרי כאן הפתרון פשוט מאוד: יקום מקביל. עקרונית, איני שולל רעיון כיקומים מקבילים. אולם כאן, אצל "דיסני", כלל לא תוכנן בשלבי הפרויקט המוקדמים, לנצל את הרעיון הספציפי הדורש קפדנות ולוגיקה. לכן ברור כי מעורבות היקומים המקבילים אינה אלא סגירת פינה לכדי מצב בו "אין דבר כזה באגים בתסריט". המהלך השגוי מפחית את דאגת הקהל לגורל הגיבור, היות שכבר ידוע כי תמיד תגיע, בקלות כה רבה, הצלה כלשהי.
תקציר דברי הימים למי שהחמיץ: בתעשיית קומיקס גיבורי העל האמריקנית ישנם שני מו"לים עיקריים, "מארוול" ו"די.סי", המתחרים על השליטה בשוק הקומיקס. כידוע, גם בקולנוע המסחרי האמריקני (הוליווד, בגדול), מתחרים מספר אולפנים על הבכורה: "דיסני", "האחים וורנר", "פאראמאונט" "יוניברסל" ו"סוני".
|
|
|
עיבודים קולנועיים [צילום: סוזן מונטונה בריאן/AP]
|
|
כבר ב-2009 קנו "דיסני" את חברת הסרטים "מארוול", העוסקת בעיבודים קולנועיים לחומרי הקומיקס המודפסים של "מארוול". כך נטלו "דיסני" לידיהם את הפרויקט הנקרא "יקום מארוול", רצף סרטים המתארים דמויות שונות מסיפורי הקומיקס השונים של "מארוול". הרצף עשוי כרוטציה בין סדרות קולנוע, כל אחת אודות גיבור או קבוצת גיבורים, כשבכל פרק מסדרה כלשהי מתקדמות כרקע עלילות הסדרות האחרות.
החשוב מכל הוא שאין סתירות עלילה לאורך הרצף, כלומר הפרויקט, ולכן כל הסדרות הן בעצם סדרה מסועפת אחת. לו היו כל סרטי הפרויקט מוגבלים בעלילתם לעולמנו, היה מקום לומר שהן ממוקמות בעולם משותף ולא יותר. אך הכל חורג מגבולות כדור-הארץ, לכן ישנו כאן לא רק עולם משותף, כי אם יקום משותף, והוא "יקומארוול" הקולנועי.
היה זה אך טבעי שעם בניית "יקומארוול" בידי "דיסני", ינסו "האחים וורנר" כמהלך תחרותי, לירות לאותו כיוון. כך הוקם בידי "וורנר" יקום קולנועי המתבסס על "די.סי קומיקס", שעם חומריהם "וורנר" בכל מקרה כבר עבדו לאורך השנים, כלומר אין חידוש ממשי בשיתוף הפעולה. העניין הוא שמבחינתי, גם ב"יקומארוול" של "דיסני" וגם ב"יקום די.סי" של "וורנר", מדובר סך הכל בסדרות קולנוע, שתיהן בנויות כמולטי-סטורי. המושג "יקום קולנועי" נשמע לי מוגזם ומעט מגלומאני.
כבר מאז יצא לדרכו ב-2013, עם "איש הפלדה", סבל "יקום די.סי" משגיאות לא פשוטות, ולהן גם השלכות כלכליות. לכן הוחלט ב"וורנר", בשלב מסוים, ליצור במקביל עיבודי "די.סי" נוספים (כלומר סרטים האמורים, אם יעלו יפה, להתפתח לסדרות קולנוע שלמות), כשבכל עיבוד אין מניעה שיסתור עלילתית את יקום "די.סי". לא אכנס כאן להמשך קורות היקום. עד כאן הסקירה ההיסטורית.
בהתאם להחלטה ליצור עיבודי "די.סי" נוספים, עלה ב-2019 הסרט "ג'וקר", שביים טוד פיליפס (סדרת "בדרך לחתונה") ומתבסס אומנם על חומרי "די.סי", אך נראה כי עיקר השראתו דווקא בשני סרטים קלאסיים בבימוי מרטין סקורסיזי: "נהג מונית" (1976) ו"מלך הקומדיה" (1982). באותם שני סרטים כיכב רוברט דה נירו, המופיע בתפקיד דומיננטי גם ב"ג'וקר". אם השחקן הראשי ממקור השראתך מופיע בסרטך, לא רק שיש בכך סמליות מכובדת, אלא אולי גם הצלה, שהרי כעת ברור שההשפעה לגיטימית, כלומר שסרטך הוא מחווה ולא גניבה.
|
|
|
חואקין פניקס [צילום: ג'ורדן שטראוס/AP]
|
|
"ג'וקר" הגיע להצלחה יצירתית לא מבוטלת, היה להיט וגם גרף שתי זכיות ב"אוסקר": האחת לחואקין פיניקס, על משחקו הליצני והטראגי בתפקיד הראשי, והשני למלחינה האיסלנדית הילדור גודנאדוטיר.
ובהתאם לחיבוק שקיבל הג'וקר של פיליפס ופיניקס, אך טבעי שבא כעת סרט ההמשך. "ג'וקר: טירוף בשניים" עולה לדעתי בהרבה על קודמו. הנה - יש כאן סדרת קולנוע חדשה ואיכותית, בינתיים בת שני פרקים. הסדרה עוסקת בדמויות גות'האם סיטי, עיר בה מתרחשות הסדרות "באטמן" (ארבעה פרקים, 1989-1992-1995-1997) ו"האביר האפל" (שלושה פרקים, 2005-2008-2012). אולם שתי הסדרות ההן הציבו בקדמת הבמה את דמות באטמן, בעוד שבסדרת "ג'וקר" באטמן מורגש פחות. כן, יצירתיות אינה רק בחירה מה לכלול בסרט, אלא גם הבחירה על מה לוותר.
גרסאות "באטמן" הן בדרך כלל אפלות. ב"האביר האפל", גרסתו של הבמאי המעולה כריס נולאן, הנשק העיקרי להאפלה הנו פסבדו-ריאליזם. נעשה מיתון פרטי העלילה, הלקוחים מהמקור הספרותי. על חשבונם בא ריאליזם יחסי, תירוצים מניחי דעת לפרטים הפנטסטיים שבעלילה, שבבסיסה אינה ריאלית כלל. במהלך הצפייה ב"באטמן מתחיל" הפותח את הטרילוגיה של נולאן, הופתענו מהריאליזם היחסי ושאלנו "מה קרה לבאטמן? מה פתאום הכל כה אמיתי?". לאחר מכן, עם בוא "ג'וקר", נחזור על אותן מילים, שכביכול נאמרות בידנו בפעם הראשונה. אך הפעם הריאליזם אינו יחסי והסרט מתרחש בעולמנו שלנו ממש.
ב"טירוף בשניים", כבר הפתיחה הציורית - ואני נמנע מספוילינג - תגרום לכם להרגיש שאתם בסרט שלא חיכיתם לראות. לאחריה, אם עדיין לא הבנתם את גודל טעותכם, בא מחזמר קולנועי שלם, מסוג ה"ג'וקבוקס מיוסיקל" - תת-ז'אנר שעיקרו שימוש בשירים קיימים ולא בחומר שהולחן במיוחד. עם ה"ג'וקבוקס מיוסיקלס" שכבר ראינו בקולנוע, נמנים בין היתר "כולם אומרים אני אוהב אותך" (וודי אלן, 1996), "אל תשטו באהבה" (קנת' בראנה, 2000) וכמובן "מולין רוז'" (באז לורמן, 2001).
הקאסט המרשים של "טירוף בשניים" כולל את פיניקס כג'וקר, ליידי גאגא כגיבורה הנשית, ברנדן גליסן ("שומר החוק" המצוין, 2011) כאחד הסוהרים ומעל כולם קת'רין קינר האדירה ("להיות ג'ון מלקוביץ'", 1999 ו"ארץ יצורי הפרא", 2009, שניהם בבימוי ספייק ג'ונז), כעורכת דינו של הליצן.
|
|
|
חזון ותחכום [צילום: צ'ארלס סקייס/AP]
|
|
שנתיים לאחר אירועי הסרט הקודם, שוהה ארתור פלק בין כתלי מתקן פסיכיאטרי, המוצג לעתים בדרך מעט סטריאוטיפית. תוך כדי אשפוזו עומד ארתור למשפט, בו התביעה דורשת עבורו גזר דין מוות. על-מנת למנוע את הוצאתו להורג אמור ארתור להוכיח שאינו אחראי לפועלו כג'וקר. אך דווקא באותם ימים הרי גורל, במשבצת הטיפולית של ריפוי במוזיקה, פוגש ארתור את המטופלת לי קווינזל המעריצה את דמות הג'וקר. כששניהם מתקרבים רגשית, נרקע ארתור בין מחויבותו האישית לניצחון במשפט, לבין החום האנושי הבא אליו מהגברת.
כאמור, זהו מחזמר, אך לב העניין הוא שהשירים מוגבלים לתודעת הדמויות. אם זיהיתי נכון, קיימת כאן השפעה ממקור נוסף, "רוקדת בחשיכה" (2000) של לארס פון טרייר. גם שם נמהל ריאליזם במחזמר וגם שם מתואר משפט רצח, המאיים לנתב לעונש מוות.
הסרט מבריק, מבחינתי, ולא רק בזכות המשחק המעולה והסצנות המוסיקליות הנפלאות. אך אני בדעת מיעוט. ברור לי שבעוכרי הסרט, לפני הכל, השאלה "מה פתאום הם מתחילים לשיר?". זוהי שאלה הרלוונטית כמעט לכל מחזמר אולם כאן התשובה רחוקה שנות אור, או אולי שנות חושך, מהתירוצים הקלאסיים, עליהם רוב מחזות הזמר רוכבים. התשובה היא שהשירים מתקיימים ב"טירוף לשניים" דווקא מפאת היותם לא מתבקשים, תפיסת "הפוך על הפוך". הימצאות השירים מאפשרת לנו לחלוק עם הדמויות את תפיסת עולמן, בה ה"בלתי קשור" מהווה את ציר תפיסתן. המחזמר עתיר הסימבולים הולך, כאמור, בדרכו של "רוקדת בחשיכה".
עדיין, גם אותם פרשנים המזהים נכונה את הדברים, לא היטיבו להבהיר כל זאת. הצופים אינם מרוצים. מה"אוסקר" כבר ממליצים לפיליפס לשכוח. האולמות מיותמים מקהל, ובכללו אותו קהל המתלונן לא מכבר על הוליווד ממוחזרת וחסרת אומץ. קהל שלדבריו צמא לרעיונות חדשים, חזון ותחכום. "ג'וקר: טירוף בשניים" כולו סרט הוליוודי עז ויצירתי. הקהל טעה בכתובת, אך גם שכח אותה מלכתחילה.
|
|
תאריך:
|
11/11/2024
|
|
|
עודכן:
|
11/11/2024
|
|
לי-און פרץ
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מאירה חן
|
11/11/24 12:03
|
|
2
|
|
נרטיב עיקרי
|
11/11/24 20:20
|
|
3
|
|
אור
|
11/11/24 20:50
|
|
4
|
|
נתי
|
16/11/24 13:32
|
|
"את השקפתי הפוליטית עיצבו יותר מכל - עיתון ושבועון. מגיל צעיר קראתי אותם. העיתון היה ביטאון תנועת החרות - עיתון יומי שאותיות גדולות בראש עמודו הראשון: "חירות" הקנו לו את שמו ומתחתן באותיות קטנות אך מודגשות, נכתבו עקרונות היסוד של התנועה: "לשלמות המולדת, למיזוג גלויות, לצדק סוציאלי ולחרות האדם". השבועון שעיצב את השקפתי היה "העולם הזה", שעורכו אורי אבנרי חרת על דפיו את המוטו: "ללא מורא וללא משוא פנים". נדמה לי ששם בשדות הקרב המודפסים של אורי אבנרי ומנחם בגין נזרעו בתודעתי זרעי החוקה, ריסון הממשל, חרות הפרט, והגנה על מיעוטים וחלשים." כך התבטא מיכאל איתן בנושא.
|
|
|
|
|
|
בילדותנו גבורת טרומפלדור בתל חי הפנימה בתודעתנו אמירה מקודשת - "טוֹב לָמוּת בְּעַד אַרצֵנוּ." זו אמירה הסותרת את ערכי קדושת החיים וחבל שבטקסי יום י"א באדר לא שרנו את השיר - "טוֹב לִחְיוֹת בְּעַד אַרְצֵנוּ."
|
|
|
קיבוץ כרם שלום, 1968 - 1978 קיבוץ קטן, שמאלני ופרוע בעקבות ספרו החדש של פרופ' אביהו רונן
|
|
|
אלו ימים של מתח ומבחן. נשיא חדש נבחר, והעולם תוהה על עתידה של ארה"ב, על עתידה של מדיניות ארה"ב, על עתידה של השתתפות ארה"ב בעניינים בינלאומיים. האמריקנים הולכים לקלפיות וחושבים על הכלכלה, ההגירה, ההפלות. שאר העולם חושב על דברים אחרים.
|
|
|
|