|   15:07:40
  קובי קמין  
סופר, עורך ופובליציסט מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

טרפו החוקי של השודד

יש המוכנים, בשם ה"נאורות", "אהבת האדם" ו"קדושת החיים", להעניק לשודדים ורוצחים את פרי עמלם של דורות, את רכושם של אנשים אחרים – את רכושו של העם היהודי
20/02/2015  |   קובי קמין   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

אהבת ארץ ישראל, כמות שהיא, כמושכלת יסוד, כאקסיומה ראשונית, היא אחד הביטויים והעקרונות הראשונים של היותך בן לעם ישראל. רוצה לומר, ותר על אהבתך לארצך ולאדמתה, וויתרת על חייך, על תרבותך, על המוסר, על זהותך היסודית – וכך תביא להתפוררות, לשכחה, ובסופו של דבר – להיעלמות כאבק פורח

אחת הטענות הרווחות בשמאל היא כי לימין חשובה יותר "ארץ ישראל" מאשר חיי אדם, ואי לכך, אהבת האדמה והארץ והרצון לשלוט בה שקולים ל"פאשיזם".

ובכן ראשית, פאשיזם הוא שיטת חשיבה ושיטת שלטון, ואין לו ולאהבת המולדת דבר וחצי דבר. יש אנשים שאינם אוהבים את מקום מגוריהם, יש שאינם אוהבים את אדמתם, ויש שאינם אוהבים ואפילו אינם מרגישים חיבור לעמם. יש. אינני מגנה אותם. זוהי זכותם.

מצד שני, האם האיכרים אינם חשים אהבה לאדמתם, שבה השקיעו את זיעתם והפכו אותה משדה בור לאדמה פורחת ומניבה? האם מי שסידר באהבה את חצרו, נטע בה עצים וגפן מטפסת והתקין בה ערסל או כל דבר אחר המרחיב את תודעתו וגורם לו אושר, ואוהב אותה - פגום מיסודו? האם בית שבו חלפו עלי ימי ילדותי, נערותי ובגרותי, בית שאני מכיר את קירותיו, את צבעו, את צורתו, וכל זכרונותי נצברו בין כתליו, ובהתאם לכך לבי יוצא מאהבתי אליו, כבר הופך אותי מאדם אוהב לפשיסט? ובהרחבה, האם אהבתי לבני עמי, ולא ל"אנושות כולה", הופכת אותי לפחות נאור או מתקדם בדעותי? לפחות מוסרי? האם אהבתי לילדותי והעדפתי את בני משפחתי על פני אחרים שאיני מכיר, ואף כאלה השואפים יום יום להשמידני ולהשמיד את ילדי, משפחתי ועמי - הופכים אותי לחסר מוסר? ל"פאשיסט"?

התשובה לכך היא פשוטה: מי שאינו ניחן באותה יכולת לאהוב את אדמתו וברצון לטפח אותה, לשלוט בה, ולעתים אף לשלם על כך מחיר יקר, אינו מבין לא את משמעות המושג "פאשיזם", ולא את המושגים "אהבת אדם", "יושר אינטלקטואלי", "צדק" ו"מוסר", וברי לי כי ודאי אף אינו מבין את הרעיון המוסרי העומד מאחורי אהבת הארץ.

כי אהבת האדם למולדתו היא ערך בעל משמעות בלתי ניתנת לכימות או לאומדן מתמטי. יתרה מכך, ההיסטוריה כבר הוכיחה באינספור דוגמאות כי מי שאיבד את אהבתו וקשריו לאדמתו ולמקורותיו ולא מצא להם תחליף הולם, אומתו התפוררה ונעלמה למחשכי ההיסטוריה. יתר על כן, גם בני אדם שהיגרו למולדת חדשה, ממשיכים לשמור על חיבור רגשי למולדת שעזבו. כך לדוגמה מאות האלפים שהיגרו לאמריקה לפני מאות שנים, למרות אהבתם למולדתם החדשה אמריקה, עדיין מתגאים באהבתם, חיבתם ואף בגעגועיהם לארצות מוצאם ההיסטוריות. כך מתקיימות באמריקה הגדולה קהילות של אירים המתקבצות יחד לשירת געגועים וכיסופים לאגמיה והריה הנישאים של אירלנד. כך, בכל עיר גדולה במדינות המערב קיים "הרובע הסיני" שבו סינים בני הדור החמישי והשישי, שמעולם לא ראו את סין, מעריצים את תרבות אבותיהם. כך, אזורים ושכונות של איטלקים לשעבר מתגאים בשפה האיטלקית, מתגעגעים לאיטליה ושואפים לבקר ב"מולדת הישנה". כך, אף ילידי היבשת החדשה מזה מאות שנים, צאצאי העבדים, קוראים לעצמם בגאווה אפרו-אמריקנים.



עליבות נפשית המכלה כל חלקה טובה

האם משהו מכל זה הופך אותם לפאשיסטים?

ובכן, עבורנו היהודים, אחד העמים העתיקים ביותר ובעל היסטוריה ארוכה ומפוארת - ארץ ישראל היא האדמה האחת והיחידה. היא ארצם של אבות אבותינו, של בני עמנו, היא היא מושא הכיסופים של העם היהודי לאורך כל שנות גלותנו הארוכה. באדמות אלו, ברגבי העפר של ארץ ישראל, התגבשה זהותו של העם היהודי והוקמה הציוויליזציה המוסרית התרבותית הראשונה על פני העולם הזה כולו. העם שאליו אני משתייך, והציוויליזציה שאני וחברי, ושאר אזרחי ישראל היהודיים, אנו יחד הם יורשיה הישירים, קבעו כאן את משכנם בין הגבעות וההרים, בין מישורי השפלה, עמק יזרעאל והכינרת. וכמו שאמריקני אוהב את אמריקה עד לשד עצמותיו, הצרפתי את צרפת וההולנדי את הולנד, כך אני ובני עמי אוהבים את מולדתנו.

כך, בזכות ולא בחסד, באהבה ולא בשנאה, בעבודה קשה לאורך דורות רבים, נקבע כי ארץ ישראל היא רכושו של העם היהודי, וכדין כל מי שאינו מוכן להעניק את רכושו לאחר ללא הצדקה, או לחלוק אותו עם אויב מר השואף להשמידו, רצונם של היהודים בני עמי, וזכותם המלאה מדורי דורות, היא לשלוט בה, לחיות בה, להיות בה, לגדל את ילדינו עליה - לנצח.

הייתכן כי יש אנשים המוכנים, בשם ה"נאורות" או "אהבת האדם" או "קדושת החיים", להעניק לשודדים ורוצחים את פרי עמלם של דורות? את רכושם ואת רכוש משפחתם של אנשים אחרים? את רכושו של העם היהודי?

המציאות מוכיחה כי יש אנשים מסוג זה. אך אלה החושבים כך משולים למי שמוכן למכור את ילדיו לעבדות, להיכנע לכל סחטנות, ויתרה מכך, לספק אלף אלפי הצדקות לאותם הרוצים ומתכוונים להרוג אותם. אלה הם טרפו החוקי של השודד. לטעמי, ולפי מיטב שיפוטי, מי שמסוגל לכך, אך אינו מוכן להגן על רכושו החוקי, ותהיה זו ארצו, אדמתו, ביתו, חייו או משפחתו - אינו ראוי להם, וסופו במי האפסיים של ההיסטוריה.

האם משמעות הדבר היא שהמחזיק בהשקפה כהשקפתי אוהב פחות את חיי האדם? יש המעלים טענה כזו, וזו מגיעה מהצד השמאלי של השקפת העולם הכללית, הצד שמנסה כבר עשרות שנים לנתק את הקשר בין אדם למדינתו, בין אדם לאדמתו, בין אדם לזכויותיו המוסריות על רכושו ועל חייו. וכל זאת בשם טענה שכל יסודותיה הם סתירה לוגית מובהקת המעידה בעיקר על המחזיק בה שאינו מבין את משמעותה. טענה זו משולה לאמירה: "לאדם יש שתי רגלים, וכך גם לתרנגול - לפיכך האדם הוא תרנגול". או במילים אחרות, אין זו מסקנה לוגית, אלא חיבור אקראי של גיבובי מילים. אלא מה, נוח להשמיע אותה והיא עושה רושם שיש לה הקשר והיגיון פנימי, שכאמור אין לה כלל וכלל.

כך, מאות ואלפי יהודים הקימו את הארץ וחלקם שילמו בחייהם, ביניהם אנשי ימין ואנשי שמאל מובהקים, למען האידיאל של בנייה מחדש של המולדת ההיסטורית של עם ישראל. האם ניתן לחבר לכל הקהל הגדול הזה שהתנאה באהבת הארץ את המושג "פשיסטים"? האם יש בכך איזשהו רצף לוגי, או הקשר מוסרי? כן, בדמיונו של שונא אדם המתנאה בתואר "נאור" ו"אוהב אדם".

ואומנם, אהבת האדם, כך מלמדים אותנו חכמינו, היא אחד מיסודותיו של עם ישראל. גישתו היא מוסרית לעילא, וחיי האדם, מעבר להיותם מקודשים, גם אמורים להיות בעלי משמעות, קרי, לא די לו לאדם להתקיים בחלל הזמן והמקום ללא מטרה, ערכים או מוסר. ולעתים, לרעיון המוסרי יש גם התחייבויות משל עצמו. לומר "אני מוסרי", ללא כל התחייבות, ללא כל ביצוע מעשה מוסרי, ללא מוכנות להגן על העמדות המוסריות, על עקרונות המוסר, מצביע בעיקר על העדר מוסר ולא על קיומו, על עליבות נפשית ואומללות קיומית המכלה כל חלקה טובה.

בעולם שבו אנו חיים כיום, שבו רוצחים ומטורפים מעמידים פנים של אנשי תרבות ומוסר, עולם שבו טרוריסטים ואנטישמים פועלים ללא הרף בהסכמת מדינות בלתי מוסריות, עולם שבו רצח יהודים הופך ל"רצח אקראי", עולם שבו אינטלקטואלים ואנשי שלטון מסרבים אף להוציא מפיהם את המילים "טרור איסלאמי", ובמקביל טוענים כי כאן בארץ ישראל מתקיים משטר "אפרטהייד", עולם שבו אנשי רוח מתנהגים כאילו אנו חיים באיזו אוטופיה מדומיינת המתקיימת רק באולמות ההרצאות ובוויכוחים חסרי תכלית, בעולם זה - האדם המוסרי מתחייב לא פעם להילחם ולשלם מחיר על העקרונות היסודיים של הקיום.

ואהבת ארץ ישראל, כמות שהיא, כמושכלת יסוד, כאקסיומה ראשונית, היא אחד הביטויים והעקרונות הראשונים של היותך בן לעם ישראל. רוצה לומר, ותר על אהבתך לארצך ולאדמתה, וויתרת על חייך, על תרבותך, על המוסר, על זהותך היסודית - וכך תביא להתפוררות, לשכחה, ובסופו של דבר - להיעלמות כאבק פורח.

חובבי הלוגיקה הטהורה יצביעו מיד על המושג "אהבה", ובהרחבה על המושג "אהבת ארץ-ישראל", כרגש הסותר את ההיגיון, ולכן - ככשל מובנה. אך אותה "לוגיקה טהורה" היא חרב פיפיות. כי האדם אינו יצור לוגי טהור, כי אם בעל רגש וחישה. אהבת ארץ-ישראל אצל עם ישראל אינה "אהבה לוגית". שורשיה, כמו כל עיקרון מוסרי, נעוצים ברגש, בחישה האנושית. ובהרחבה, רע ומר יהיה העולם שבו אנו חיים, אם הלוגיקה הטהורה תהיה קנה המידה היחיד. בעולם שכזה, למשל, הפתרון הלוגי לריבוי אוכלוסין יהיה לירות במחציתם. זהו פתרון לוגי פשוט, אך באשר למוסריותו אין צורך להרחיב.

אי לכך, אהבת האדמה, קרי ארץ ישראל, אינה אלא הרחבה מוסרית של אהבת עצמך, אהבת משפחתך, אהבת עמך, והסכמה ורצון להיות חלק מציוויליזציה מפוארת ועתיקה. אהבת האדמה היא השורש הראשוני של תחושת היחיד, של התרבות שממנה צמח. היא היתד שעליו נתבנתה שרידותו של עם ישראל לאורך הדורות, וכאמור - היא מושא געגועיו.

מי שרוצה להיעלם לאי-שם, לזנוח את המוסר ולוותר על קיום משמעותי כחלק מעם ישראל, רשאי כמובן לעשות כן. אך מי שחפץ חיים, והוא בעל מוסר, מבין ורואה את עצמו כחלק מעם ישראל, כאדם בעל משמעות, כמי שחיי האדם מקודשים בעיניו, ראוי לו לאהוב את ארץ ישראל, את אדמתה ואת עמו.

תאריך:  20/02/2015   |   עודכן:  20/02/2015
קובי קמין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טרפו החוקי של השודד
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
20/02/15 17:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדוניס (עלי אחמד אסבר, נולד ב-1930 במחוז לטקיה שבצפון סוריה), הנחשב לגדול הוגי הדעות ולמשורר הבולט בעולם הערבי, ממשיך לבכות את מר גורלם של הערבים, עם הופעת דאעש (ארגון "המדינה האיסלאמית") שהצליח להשתלט באכזריות רבה על חלקים נרחבים של עירק וסוריה. הפעם המשורר עושה זאת תוך כדי ניהול דו-שיח עם ידיד, כאשר הוא שוטח בפניו, בצורה סוריאליסטית, את המציאות העולמית העגומה בעידן המודרני, הנראית בעיניו כלול לגידול תרנגולות, כאשר דאעש שוחט והורג כל מי שנקרה בדרכו. דברי אדוניס מופיעים במסגרת מדורו "מדאראת" (היקפים) בעיתון "אל-חיאת" הלונדוני (8.1.2015).
20/02/2015  |  אדוניס  |   מאמרים
צחוק הגורל המלגלג יהדהד בקרוב במסדרונות הכנסת ובאולם המליאה כאשר הח"כים של הרשימה הערבית המשולבת, שתהיה ככול הנראה הסיעה השלישית בגודלה בכנסת, יתפסו את מושביהם ויכריזו: "אנחנו פה - למרות הניסיון לחסום אותנו באמצעות התרגיל של העלאת אחוז החסימה, פרי הגותו של אביגדור ליברמן".
20/02/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בימים אלה חווה החברה הישראלית אחת הטראומות הגדולות ביותר שלה בימי שלום והיא הסתה פרועה ושיסוע בין קבוצות לקבוצות בין אדם לאדם, בצורה שלא היינו עדים לה גם לא בתקופת הבחירות כאשר היריבות מוצאת ביטוי במערכות תעמולה, אבל בגבול הסביר. הפעם כול אימת שאנו חושבים שהגענו לתחתית, אנו שומעים דפיקות מלמטה. מסיבה זאת העדפתי הפעם לעסוק בחלופה החיובית.
20/02/2015  |  צבי גיל  |   מאמרים
התרחבות השחיתות השלטונית היא מסממניה המובהקים של התנהלות מדינות רבות בעשורים האחרונים. הדעה המקובלת במחצית השנייה של המאה ה-20, לפיה השחיתות היא נחלת מדינות עולם שלישי, דיקטטורות חשוכות ומדינות לאחר מלחמות אזרחים ומאבקי שליטה פנימיים - התבדתה. הדמוקרטיות המערביות, שהתאפינו בהדגשת המוסדות הרציונליים, כוחות השוק ורוח האינדיבידואליות, התבררו גם הן כבלתי חסינות מפגעי שחיתות.
20/02/2015  |  הרב ד"ר חיים שיין  |   מאמרים
הסיפור שלא סופר על הסיבה שהביאה לכך שלא התמנה שופט ערבי לבית המשפט המחוזי בירושלים וגם: שימו לב לרשימה המשותפת ולח"כים הנוכחיים, מדוע אין ערבים בשירות אזרחי ולמה "התקווה" מחייב גם אותם
20/02/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il