|   15:07:40
  עופר אלקלעי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

כיצד נחשוף גניבת נכסים

08/04/2002  |   עופר אלקלעי   |   מאמרים   |   תגובות

אחת העבירות הנפוצות ביותר שמבוצעת נגד ארגונים היא גניבת נכסים, כגון מלאי, שקים, מזומנים, כסף מחשבון הבנק ואף מידע. אמנם ארגונים מקדישים מאמצים רבים כדי למנוע עבירות אלה, למשל באמצעות התקנת מצלמות נסתרות או עריכת בדיקות פתע. עם זאת המגע שיש לעובדים עם כסף או מלאי בהיקפים גדולים, מביא לעתים למצבים שבהם אין הם עומדים בפיתוי. ניתן לחלק גניבת נכסים ומלאי לשתי קטגוריות עיקריות:

- גניבה לפני הרישום בספרים (skimming) - הונאה המבוצעת "מחוץ לספרים".

- גניבה אחרי הרישום בספרים (larceny) - הונאה המבוצעת "בתוך הספרים".

בפרק זה יוצגו כמה שיטות נפוצות לגניבת נכסים מהארגון, וכן דרכים באמצעותן ניתן לאתר פעולות אלה ולמנוע אותן.

דרכים לאיתור ומניעת גניבת נכסים

להלן כמה דרכים לאיתור ומניעת גניבת נכסים:

- התקנת מצלמות נסתרות באזור הקופה, המלאי ואיזורים רגישים אחרים.

- ביצוע ספירות פתע בקופות ובמחסנים.

- שימוש בלקוח סמוי לצורך בדיקת נאותות הרישום בקופות והחשבוניות המתקבלות.

- הקפדה על אבטחה פיזית של נכסי הארגון.

- הוצאת שקים עם רישום ל"מוטב בלבד" או "לא סחיר", ללא המלה "לפקודת" ועם "קרוס".

- בדיקת פרטי הגורם שפדה את השקים באמצעות סקירת צילומי השק וגב השק, אותם ניתן לקבל מהבנק.

- ביצוע בדיקות סבירות לאיתור ירידה לא מוסברת בתקבולים בהשוואה לתקופות קודמות ולארגונים שפעילותם דומה.

- ביצוע בדיקות פוליגרף תקופתיות לעובדים המועסקים בתחומים רגישים.

- הטמנת פיתיונות, כגון שקים ללא רישום שם המוטב, או עודפים לא מוסברים בכסף מזומן.

- ביצוע התאמות תקופתיות בין היתרות והתנועות הרשומות בספרי הארגון, לבין הרישומים המופיעים בספריהם של הגופים עמם עובד הארגון.

- בדיקת קיום ארגונים הנמצאים בבעלות עובדי הארגון.

- ביצוע הפקדות יומיות של מזומנים, לאחר בדיקה ואישור של גורם נוסף.

- קיום נוהלי בקרה בסיסיים, כגון רוטציה, הפרדת תפקידים, מניעת גישה לנכסים וחתימות כפולות.

____________________________
  • רו"ח עופר אלקלעי, מתמחה בחקירות חשבונאיות

דרכים נפוצות לגניבת נכסים


א. גניבת כספים מחשבונות הארגון

באירגונים רבים חלק מהנכסים הוא בצורה של פיקדונות בבנקים. לא אחת נגנבו נכסים ארגוניים בידי עובדים שהיתה להם גישה לאמצעי תשלום, כגון שקים, העברות בנקאיות או מס"ב (מערכת סליקה בנקאית), וכן אפשרות להסתיר את פעולת הלקיחה.

הדרך הפשוטה ביותר לגנוב מהאירגון כספים היא באמצעות זיוף חתימות של מורשי חתימה על גבי שקים לפקודת המועל או גורם אחר הקשור אליו. רישום השק יכול להיעשות גם ללא הרשאה וללא ידיעת הארגון, כאשר מוציא השק הוא בעל זכות חתימה. דרך נוספת להוצאת שקים במרמה היא באמצעות החתמת מורשי חתימה על שקים, תוך מצג שווא כי מדובר בתשלום לגיטימי לספק או לגורם אחר הקשור לחברה.

לא פעם בוחרים אירגונים לבצע העברות כספיות באמצעות מס"ב או להיעזר בהעברות בנקאיות במקום בשקים. שיטות אלה להעברת כספים, למרות יתרונותיהן, מהוות פתח לביצוע מעילות. בתשלומי מס"ב מבוצעת המעילה באמצעות החלפת פרטי חשבון הבנק של ספק או גורם אחר, בפרטי חשבון הבנק של המועל או גורם המקורב אליו. בהעברה בנקאית מבוצעת המעילה באמצעות זיוף הוראת תשלום בנקאית המתבצעת בפקס, או מתן הוראה טלפונית ללא הרשאה.

מאחר שייתכן כי שיטות אלה להוצאת כספים יתגלו בהתאמות שייערכו עם הבנק, נדרש המועל להסתיר את הגניבה או להציגה בצורה כוזבת כעסקה לגיטימית. אחת הדרכים הנפוצות ביותר להסתרת המעילה היא באמצעות הצגת חשבוניות או אסמכתאות כוזבות. בין השאר הכוונה לשימוש חוזר בחשבונית ספק, שימוש בחשבוניות שאינן קשורות לאירגון, וכן לביצוע שינויים בחשבוניות הספקים. דרך נוספת להסתרת הגניבה היא באמצעות רישום פקודות יומן פיקטיביות. למשל רישום זיכוים בכרטיסי ספקים ולקוחות אמיתיים, רישום זכאים פיקטיביים, כגון עובדים או ספקים, רישום פקודות בכרטיסי ספק חדשים וסגירתם מול חשבונות מעבר, וכן גילגול יתרות מכרטיס לכרטיס (lapping) וסגירתם בסופו של דבר בכרטיסי הוצאות מימון או כרטיסים דומים.

דוגמאות

‏מנהלת חשבונות האחראית על העברת התשלומים לספקים של החברה, שינתה את פרטי חשבון הבנק של הספק לפרטי חשבונה האישי. פעולה זו איפשרה לה לקבל לחשבונה האישי כמה מהתשלומים שבוצעו באמצעות מס"ב והיו מיועדים לספק. לאחר ביצוע ההעברות שינתה העובדת פעם נוספת את פרטי חשבון הבנק של הספק. באמצעות העברות כוזבות אלה העבירה לחשבונה האישי יותר מחצי מיליון שקל. לשם הסתרת המעילה ביצעה העובדת רישומים כוזבים לזכות הספק בכרטיסו. סכומי ההעברות לחשבונה התאימו בצורה מדויקת לפקודות היומן הפיקטיביות, כך שלא נוצרה חוסר התאמה בין היתרות הרשומות בספרי החברה ליתרות הרשומות בספריו של הספק.

‏מנהל מחלקת מיחשוב באירגון אמריקני גדול הקים ללא ידיעת האירגון חברת קש, ואף דאג לפתוח לחברה כרטיס ספק מאושר. באמצעות חברת הקש רכש המנהל ציוד מיחשוב מספקים שונים, שעבדו עם האירגון, ומכר אותם לאירגון שבו עבד. מחירי הציוד נופחו באחוזים בודדים כדי לא לעורר חשד. ההונאה, שהניבה למנהל עשרות אלפי דולרים, התגלתה לאחר שאחד הספקים התלונן בפני ההנהלה כי היקף מכירותיו לאירגון יורד בהתמדה למרות שביעות הרצון ממוצריו.

‏מנהל בבית אבות נחשד בגניבה של יותר מ-3 מיליון שקל. חקירה העלתה כי המנהל הזמין לביתו הפרטי מוצרים שונים מספקים עמם עבד בית האבות, ורשם אותם כהוצאות תחזוקה של המוסד. המנהל דרש מהספקים לרשום על החשבוניות ציוד או שירותים שונים מאלה שסיפקו בפועל. כדי להסוות את פעולות הגניבה נהג המנהל לזייף חשבוניות וחתימות של עובדים בבית האבות.

ב. אי רישום תקבולים בקופה

בארגונים רבים הקופאים הם האחראיים לרישום המזומנים המתקבלים. אי רישום המזומנים מאפשר לקופאים לשלשל את הכסף לכיסם. מקרים שבהם הלקוחות משלמים את סכום הקנייה במדויק ואינם דורשים אסמכתא לתשלום שבוצע, למשל זקנים או ילדים, או מקרים שבהם נוצר לחץ בקופות, הם בבחינת הזדמנות לאי רישום תקבולים. כאשר אי רישום התקבול בקופה עלול לעורר חשד מצד הלקוח, נעזרים הקופאים בדרכי הסוואה שונות. דרכי ההסוואה הנפוצות ביותר הן רישום סכום הנמוך מסכום העסקה בפועל, ושלשול ההפרש לכיסו של הקופאי, או לחלופין רישום מכירת כמות קטנה יותר של סחורה מזו שנמכרה בפועל. דרכים מתוחכמות יותר לגניבת מזומנים כוללות מתן קבלות משומשות שניתנו ללקוחות קודמים, שימוש בקבלות שאינן שייכות לארגון או בקבלות מזויפות, וכן מניפולציות שונות בקופות הרושמות.

דוגמאות

‏ מנהל בחברה להשכרת דירות הזמין למשרדו דיירים שהמתינו בתור כדי לשלם את שכר הדירה. הדיירים שילמו למנהל את שכר הדירה, ובתמורה קיבלו אישור בכתב ידו המאשר את התשלום. לאחר לכתם רשם המנהל במסמכי החברה כי הדירה בגינה קיבל תשלום ריקה, ושלשל את כספי השכירות לכיסו.

קופאי וסדרן באולם הרקדות, ששיתפו ביניהם פעולה, גנבו במשך שנים עשרות אלפי שקלים. הסדרן שהופקד על תלישת ספחי הביקורת בכניסה לאולם, העביר לקופאי קבלות מהן לא תלש את ספח הביקורת, ואלה נמכרו שוב ללקוחות. ההונאה בוצעה בעיקר במצבי לחץ, שבהם האורחים מיהרו להיכנס לאולם ולא דרשו את הקבלה. נתונים על ירידה בהיקף ההכנסות הביאו להתקנת מצלמה נסתרת ולגילוי ההונאה.

קופאים גנבו במשך שנים מאות אלפי שקלים באמצעות מניפולציות שונות שעשו בקופה. הקופאים הקלידו בקופה את כל ההכנסות שהתקבלו, אך העלימו סרטי קופה שלמים ושלשלו את הכסף לכיסם. הגניבה התגלתה כאשר המנהל הגיע לביקור באחת השבתות ומצא חוסר התאמה בין מספר הכרטיסים שנמכרו, לבין מספר המבקרים שהעריך כי ביקרו באתר באותו היום. מצלמות סמויות שהותקנו בקופת המכירה ובכניסה לאתר, וכן איסוף קבלות מהמבקרים, סייעו בהוכחת מעשה הגניבה.

- קופאי בחניון הדפיס ללא ידיעת הממונים עליו קבלות הזהות לאלה של העסק. במועדים שבהם הממונים עליו לא היו באזור החניון, נהג הקופאי למסור לכמה מהלקוחות קבלות מזויפות ולשלשל לכיסו את הכסף.

ג. גניבת שקים שהתקבלו בדואר

ארגונים רבים מקבלים שקים באמצעות הדואר. שיטת עבודה זו חושפת את הארגון לגניבות מצד עובדים האחראים לפתיחת הדואר. גניבת שקים תתגלה במוקדם או במאוחר, לאחר שיתברר כי קיים פער בספרי הצדדים. הסתרת המעילה מבוצעת לרוב באמצעות שיתוף פעולה בין הגורם המקבל את השקים, לבין הגורם האחראי על רישומם במערכת הארגונית. מתן הנחות ללקוחות, ביטולי יתרות, רישום חובות כחובות אבודים, וכן גלגולי יתרות מחשבון לחשבון (lapping) מהווים דרך להסתרת הגניבה.

שקים המגיעים בדואר עם חותמת "למוטב בלבד" או "לא סחיר", אינם מאפשרים הסבה. ואולם המועל יכול לגנוב שקים מסוג זה ולהפקידם בבנק אחר, שבו פתח חשבון על שם הארגון ללא ידיעת המנהלים. לחלופין יכול המועל לשנות את שם המוטב ולהפקיד את השקים בחשבון בנק של ארגון פיקטיבי ששמו דומה. לדוגמה: שק לפקודת "אור אלקטרוניקה" ישונה ל"מאור אלקטרוניקה".

דוגמה

עובדת האחראית על פתיחת הדואר ורישום השקים המגיעים לארגון נהגה לגנוב שקים שהתקבלו מלקוחות. מנהל חשבונות שניהל עם העובדת רומן דאג להסתיר את חסרונם של השקים באמצעות רישום הנחות ללקוחות אלה. ההונאה התגלתה לאחר שלקוח צלצל להנהלת החשבונות וביקש לבטל שק ששלח. בבדיקה שנערכה התברר כי השק כלל לא התקבל בארגון וכי כרטיסו של הלקוח זוכה בגין הנחה. בעקבות החשד נפתחה חקירה ממנה עלה כי נגנבו מהארגון כספים בהיקף של מאות אלפי שקלים. העובדים פוטרו והוגשה נגדם תלונה במשטרה.

ד. שימוש בכספי הארגון

שימוש בכספי הארגון לצורך קבלת ריבית, מימון פעילות פרטית או לצורך הצגת ביטחונות, היא הונאה נוספת הנפוצה בארגונים. בשיטה זו מפקיד המועל את כספי הארגון בחשבון המצוי בשליטתו ונהנה מהריבית שנצברה, או לחלופין מממן פעילות פרטית על חשבון הארגון. לאחר פרק זמן מסוים מחזיר המועל את הכספים לארגון ורושם את התקבול באיחור. מעילה זו יכולה להתבצע כאשר העסקות נעשות בכסף מזומן, או כאשר מתקבלים מהלקוחות שקים והמועל מחליף אותם במזומן או בשקים שלו. חשוב להדגיש כי בתי המשפט בארץ פסקו, כי גם במקרה בו העובד מחזיר את הכסף לארגון מדובר בגניבה.

דוגמאות

‏- מנהל מכירות בחברה קבלנית ביקש מלקוחות אשר קנו דירות לא לרשום את שם המוטב על השק, בנימוק שהחברה נוהגת להטביע את חותמתה עליהם. המנהל, שלקח הלוואות רבות בשוק האפור, פדה את השקים שקיבל מהלקוחות. במטרה להסתיר את הגניבה נהג להחליף שקים אלה בשקים אחרים שהתקבלו מלקוחות חדשים.

- קופאי בסניף של חברת מזון הודה בגניבה של יותר ממיליון שקל מהקופה במשך 6 שנים. הקופאי נהג להחליף מזומנים שהתקבלו מלקוחות בשקים דחויים של קרובי משפחתו, לצורך מימון הוצאותיו השוטפות. הפרשה התגלתה לאחר שנערכה ביקורת בסניף. הקופאי ציין כי נהג כך לאחר שהבנקים ומקום עבודתו סרבו לתת לו הלוואות.

ה. גניבת שקים יוצאים

גורמים שיש להם גישה לשקים היוצאים מהארגון יכולים לגנוב אותם ולהפקידם בחשבונם הפרטי. הסתרת הגניבה תבוצע במקרים אלה באמצעות ביצוע התאמות באישורי היתרות המגיעים מהספק.

דוגמה

‏נוכלים גנבו שקים שהיו מיועדים לשלטונות המס. פרטי המוטב שהופיעו על השקים שונו והופקדו בחשבונות בנקים של ארגונים בעלי שם דומה. למשל, שק שהמוטב הרשום עליו היה "מס הכנסה" שונה ל"החזרי מסי הכנסה לשכיר בע"מ".

ו. גניבת מלאי

בארגונים רבים מהווה המלאי מרכיב עיקרי מנכסיו. בקרות לקויות וגישה חופשית שיש לעובדים מסוימים למלאי, מנוצלות לעתים לגניבות. גניבת מלאי מחייבת ביצוע התאמות בין הכמות הרשומה בספרי הארגון לבין הכמות המצויה בארגון בפועל, לשם כיסוי החוסרים. הסתרת גניבת המלאי תבוצע באמצעות הקטנת כמויות המלאי בספרים, הכנסת שינויים ברישומי המלאי, זיוף ספירות המלאי, רישום השמדות של מלאי, או לחלופין רישום החזרות לספקים שלא בוצעו בפועל. דרך אחרת לכיסוי הגניבה היא רישום מלאי קטן יותר מזה שנכנס בפועל למחסנים, או לחלופין רישום מלאי גדול יותר מזה שיצא ממנו ללקוחות.

דוגמאות

- מחסנאי בחברת מזון גנב סחורות ממחסני הארגון במשך שנים רבות. הוא הסדיר את החוסר במלאי באמצעות רישום דוחות כוזבים של השמדת מלאי שפג תוקפו, וכן באמצעות כניסה למערכת ניהול המלאי ורישום עדכונים תחת הקטגוריה "ספירת מלאי יומית". המעילה התגלתה לאחר שחשבת חדשה של החברה סקרה את כרטיסי המלאי והבחינה בתנועות אשר בוצעו ללא ידיעת ההנהלה. בחקירתו טען האפסנאי כי מדובר במיון בין פרטי מלאי שונים. לאחר שהוצגו בפניו נתונים לפיהם היקף הקטנות המלאי גדול מההגדלות, הודה מחסנאי בגניבה.

‏- מנהל חנות אלקטרוניקה גנב במהלך תקופה של שנה מלאי ציוד אלקטרוניקה בשווי של מעל למיליון ש"ח. את מרבית המלאי תרם המנהל לארגונים דתיים אשר השתמשו בהם בהגרלות לגיוס תרומות. הסתרת החוסרים במלאי בוצעה באמצעות רישום החזרות כוזבות לספקים, הכללת החזרת מוצרים לתיקון מלקוחות כמלאי השייך לחנות, וכן ספירת מלאי בערכים נמוכים כמלאי יקר באמצעות שינוי קוד הפריט על הארגז. המעילה התגלתה בעקבות ביקורת מלאי שנערכה בחנות. המנהל הודה בגניבה וציין כי ביצע את הגניבה לאחר שהובטחו לו ברכות של רבנים ידועים.

תאריך:  08/04/2002   |   עודכן:  08/04/2002
עופר אלקלעי, רו"ח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדוח הכספי המבוקר על-ידי רואה חשבון, אמור להיות ערוך בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים ולשקף באופן נאות, מכל הבחינות המהותיות, את מצבו הכספי של הארגון, תוצאות פעולותיו, תזרימי המזומנים שלו, וכן את השינויים בהונו העצמי. עם זאת קיימים מצבים שבהם מתברר בדיעבד, כי בדוחות הכספיים בוצע ייפוי במטרה להציג את מצב הארגון באור ורוד יותר. במקרים מסוימים קיים פער מהותי בין מצבו האמיתי של הארגון לבין הנתונים המוצגים בדוחותיו הכספיים.
08/04/2002  |  עופר אלקלעי, רו"ח  |   מאמרים

08/04/2002  |  עופר אלקלעי, רו"ח  |   מאמרים
למרות אמירת הרמטכ"ל שמבצע חומת מגן זקוק לעוד מספר שבועות על-מנת להשלים את מטרותיו, הרי שבדבר אחד אין ספק - המבצע עד כה כבר השיג חלק גדול מהמטרה העיקרית: שהיא בלימת גל הטרור הרצחני ופגיעה אנושה בתשתיות הטרור בשטחי A. אסור לפתוח פה לשטן, אבל עכשיו מורגש שינוי מהותי, בכמות ובאיכות הטרור הפלשתיני, שתקף אותנו על גווניו השונים.
מבצע חומת מגן עורר את תשומת הלב העולמית ומשך אליו את מיטב השדרים והעיתונאים של רשתות התקשורת הזרות. עיקר הסיקור התקשורתי מתמקד בפן הצבאי וההומני של הלחימה. הכתבים מדווחים על מצב הפצועים, והעולם כולו מתמקד בעתידו של הצד "החלש", כביכול, ובראשו מצבו הפיסי של יו"ר הרשות, יאסר ערפאת.
07/04/2002  |  מירב לוי  |   מאמרים
יש רבים בשמאל הישראלי הרואים במלחמת אוסלו את "מלחמת השחרור של העם הפלשתיני מהכיבוש הישראלי", ואני טוען, על-פי חוק הפעולה והתגובה, שאף אנו מצויים בעיצומה של מלחמת השחרור השניה של העם היהודי בארצו, ולא רק, "ככובשים" ונגררים במאבק דמים חיצוני עם אויבנו הנחרצים.
07/04/2002  |  יוסי בלום הלוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il