News1 גאים להציג
מבקרים ייחודיים (Unique Visitors):
אתר - 542,573  סלולר - 840,493
   |   15:07:40
דלג
בלוגרים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
נזקי הקורונה ילוו אותנו שנים רבות ולכן צריך להתחיל לתכנן את ההבראה    החיסון למגיפה יהיה מבצע לוגיסטי ורפואי מורכב ביותר, המחייב היערכות מדוקדקת    תחזית קודרת ליום שאחרי הבחירות באר...
עו"ד צבי שוב, עו"ד ספיר זילבר
עו"ד צבי שוב, עו"ד ספיר זילבר
ביהמ"ש המחוזי בתל אביב: לא זו בלבד שרשאית הוועדה המקומית לגבש מסמך מדיניות ובו התוויות לעניין הוצאת היתרים בהתאם לתמ"א 38 - אלא שבהינתן שהתוכנית אינה קונקרטית ולוועדה המקומית שיקול...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
טוויטר / יואב יצחק YoavNews1
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
רועי בלכר [צילום: תמר מצפי, גלובס]
עורך דין
רועי בלכר, (נולד: 1970) עורך דין ישראלי. שותף מייסד במשרד עורכי הדין KRB.
גורי אלפי [צילום: רונן אקרמן]
קומיקאי, שחקן
גורי אלפי (נולד: 18 בספטמבר 1976), ישראל. קומיקאי, שחקן, זמר, במאי ויוצר טלוויזיה ישראלי.
מגי אזרזר [צילום: איציק בירן, יח"צ]
שחקנית
מגי אזרזר (נולדה: 10 בספטמבר 1986), שחקנית ישראלית. שמה המלא: מרגלית אזרזר סבג.
לכל הערכים במועדון+
תורה ומשפט
מזון יהודי לילד גוי
האב חייב במזונות [צילום: פלאש 90]

תשובה ייחודית של הרב בן-ציון מאיר עוזיאל משמשת בסיס לחיובו של יהודי לפרנס את בנו שנולד מאישה גויה, לא רק מכוח המשפט האזרחי אלא גם מכוח ההלכה

▪  ▪  ▪
עיקר הדין במשפט העברי מחייב את האב לבדו לשאת במזונות ילדיו הקטינים. הדעה המקובלת, אשר השתרשה אף בפסיקת בתי המשפט, היא שההלכה מחייבת את האב היהודי לשאת דווקא במזונות בנו שנולד מאם יהודייה אך פוטרת אותו ממזונות ילדו שנולד לו מן הנוכרית. להלן נבקש לערער על גישה זו, תוך שאנו נסמכים על תשובה מעניינת שניתנה בסוגיה ע"י הרב בן-ציון מאיר עוזיאל, אשר שימש כרב הספרדי הראשי הראשון של מדינת ישראל

כך שנינו במסכת יבמות: "בנך הבא מישראלית קרוי 'בנך' ואין בנך הבא מן הנוכרית קרוי 'בנך'". וכך אף נפסק להלכה ע"י הרמב"ם: "והבן מן הכותית - איננו בנו".

לכאורה, משמעותה של הלכה זו היא, שלא זו בלבד שהבן אינו יהודי, אלא שאביו אף פטור מכלל החובות שמחויב אב כלפי בנו, כגון הדאגה למזונותיו, שהרי ילד זה אינו נחשב ל"בנו". ואכן בתי המשפט אשר נדרשו לסוגיה פסקו, כי מצד הדין העברי אין חיוב על האב לשלם מזונות לבנו. החיוב במזונות יקום אך ורק מכוח הדין האזרחי כמפורט בסע' 4 (ב) לחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות): "אדם שאינו חייב במזונות הילדים הקטינים שלו והילדים הקטינים של בן זוגו לפי הוראות הדין האישי החל עליו, או שלא חל עליו דין אישי, חייב במזונותיהם. הוראות חוק זה יחולו על מזונות אלו".

כך, כדוגמה, פסק בית המשפט המחוזי בפרשת שפושניקוב: "האב הוא יהודי, האם מחוסרת דת (ממוצא נוצרי) ולפיכך הילד של בני הזוג אינו נחשב יהודי אלא נוכרי. משכך, לא קיימת חבות על-פי הדין האישי של האב (דיני ישראל) במזונות הילד וחל סעיף 4 א' בחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), משמע יש לפסוק מזונות בהתאם להכנסות שני ההורים. זוהי ההלכה שמופיעה בספרות המשפטית כבר שנים רבות".


מדוע הילד הוא גוי


בניגוד לדעה הנזכרת אבקש להציג, כאמור, את פסיקתו המאלפת של הרב עוזיאל. בתשובתו, אשר פורסמה בספרו שו"ת משפטי עוזיאל, מקדים הרב עוזיאל ומבהיר בלשון זהב, תוך ניתוח פסיכולוגי מעמיק ורגיש, מדוע על-פי ההלכה היהודית בן הנולד לאב יהודי ואם נוכרייה מיוחס אחר אמו ונחשב לגוי:

"מצות התורה זו היא משום שהילד... שמקבל משיחת האם ולטיפותיה הרחמניות שבהם היא גם מייסרת אותו ומיישרת את מידותיו לפי מידת השכלתה וחינוך בית אביה וסביבתה, לכן הילד נגרר אחריה ומכבדה לפי שהיא משדלתו בדברים יותר ממה שהוא מכבד את אביו (קידושין ל"ב). לכן אם היינו דנים לייחס את בן התערובות אחרי אביו, יהיה בן זה היה מתחילת הווייתו... פוסח על שתי הסעיפים וממילא יוצא קרח מכאן ומכאן... לזאת הייתה עצת ה' למסור את הבן לאמו במקרה זה... ולמנוע גם ריב ומדנים תמידי בין האב והאם שמושך אחריו ריב וקנאות של שני העמים. לכן הייתה עצת ה' ליחס בני תערובות לאמותיהם, כדי שיידעו מראש האב והאם את ייחוס בניהם המשותפים שהולכים אחר האם שהיא יולדתם מיניקתם ומגדלתן".

אולם על-אף שהבן מתייחס אחר אמו, טוען הרב עוזיאל, כי אין האב נפטר מהתחייבויותיו המוסריות כלפיו. הרב עוזיאל סובר, כי תקנת אושא, המחייבת את האב היהודי לשאת במזונות ילדיו הקטינים, מושתתת בעיקרה על נימוק מוסרי לפיו אין אב יכול לנער חוצנו מיוצאי חלציו, כיוון שכך חיובו חל אף לגבי ילדים שנולדו מחוץ לנישואין ואף לגבי בן ממזר וכיוצ"ב.


אין היגיון במתן פטור


באותה מידה קיימת חובתו של אב לדאוג למילוי כלל צרכיו ומחסורו של בנו מן הנוכרית. בן זה אומנם מיוחס אחר אמו, אך אין הדבר מנתק את קשר ההורות לאביו ואת חובותיו המוסריות כלפיו, ובלשונו: "לאחרי תקנת אושא שיסודה היא מטעם מוסרי... מסתברא שמטעם זה חייב במזונות הבנים גם לבני זנונים וגם כשמתה אמם... ואחרי תקנת אושא מסתברא לחייב את האב שמודה בבנו מטעם אנושי... וטעמים אלה שייכים אפילו כשהבנים אינם נקראים 'בניו', דבכל אופן ילדיו הם".

הרב עוזיאל מבהיר, כי אין כל היגיון הלכתי במתן פטור לאב מלשאת במזונות בנו מן הנוכרית, תוך הטלת החיוב על הקופה הציבורית, ובלשונו: "ומכל שכן שאין להטיל מזונות בן זה על הציבור כולו בזמן שיש לו אב, ויהיה אביו חוטא נשכר".

לבד מכך טוען הרב עוזיאל, כי כאשר מדובר בזוג מעורב אשר נישא בנישואין אזרחיים, הרי שקיימת אף התחייבות מכללא של הבעל לפרנס את אשתו וילדיו ולדאוג לכל מחסורם: "נוסף על זה יש צד גדול לומר שאדעתא דהכי נשאה ואדעתא דהכי היא נשאת לו [על דעת כך הוא נישא לה והיא נישאה לו], שיפרנס בניה. וזהו בבחינת אנן סהדי [אנו עדים לכך] שהתחייב לה בשעת נישואיו איתה לזון ולפרנס את בניו. הלכך יש לדון בזה מדין מחייב את עצמו בדבר שאינו חייב, לחייבו במזונות ילדיו אעל-פי שאינם בניו לשום ענין אחר".

ומכאן מגיעה מסקנתו של הרב עוזיאל: "מכל זה נראה ברור שלא פטרה התורה ולא פטרו חכמים את האב במזונות בנו מן הנוכרית, לפי שסוף-סוף בן זה היא תולדתו של אב והוא הגורם להוצאתו לאוויר העולם, והוא חייב גם בגידולו וקיומו לכל הפחות כדין בריות שמזונותיהם מוטל על האדם המחזיק אותם ברשותו, ולא עוד אלא שקודמים לו, וזו היא דרכה של תורה שדרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".

נוכח האמור אני סבור, כי ראוי שבתי המשפט ישנו מנוהגם, יאמצו את גישתו של הרב עוזיאל, המשתלבת עם יסודותיה הדמוקרטיים והשוויוניים של מדינת ישראל, ויחייבו את האב היהודי אף במזונות ילדיו מן הנוכרית מכוח דינו האישי, היינו הדין העברי.

ואם ישאל השואל - מה לי הכא מה לי התם, וכי איזו נפקות יש למקור החיוב אם יבוא מן הדין העברי או מן הדין האזרחי? נשיב לו מאוצרותיו של המשנה לנשיא מנחם אלון: "משפטו של עם זקוק לשורשים ולעבר שמהם הוא יונק ובצילם הוא חוסה. המשפט המתגבש במדינה העברית זקוק לשורשים ולעבר משלו, ואלו יימצאו לו רק אם ידע להשתרש ולהשתלב אל נכון במערכת המשפט העברי וההיסטורי... כל קליטה של עיקרון מעקרונות המשפט העברי, מהווה חוליה נוספת בשרשרת הרציפות עם העבר הרחוק והקרוב".

המאמר פורסם בעלון השופטים ע"ש השופט ברוך ז"ל, פברואר 2013.
הכותב הוא שופט בית המשפט המחוזי מרכז.
תאריך:  05/06/2015   |   עודכן:  07/06/2015
צבי ויצמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מזון יהודי לילד גוי
הודעות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  תפוס כינוי יחודי      לכל ההודעות         כתוב הודעה 
כותרת ההודעה שם הכותב שעה    תאריך
1
חקלאי
7/06/15 11:07
תגובות בפייסבוק
רשימות קודמות
נציגי 26 מדינות התכנסו השבוע בפריז במסגרת הקואליציה הבינלאומית למלחמה בהתפשטות ארגון "המדינה האיסלאמית" בסוריה ובעירק. אחת ההחלטות שהתקבלה בעניין סוריה הייתה "לתמוך בתהליך מדיני מהיר בסוריה, בפיקוח האו"ם, כדי להגיע להסדר שיחסוך דם וישמור על שלמות האדמה הסורית". ברקע נמצאת גם הצעת פשרה של סעודיה לפתרון מדיני בסוריה התומכת בהקמת ממשלה חדשה בסוריה על בסיס בכירי השלטון הקיים בשיתוף נציגי האופוזיציה הסורית והוצאתו של הנשיא בשאר אסד מכס השלטון.
04/06/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
התקשורת מדווחת: הרב שלמה ריסקין, רבה של אפרת, מזומן למועצת הרבנות הראשית שתדון בהארכת כהונתו בהגיעו לגיל 75, כנדרש בתקנות. הרקע הוא רצונם/הצעתם של כמה מחברי מועצת הרבנות הראשית לסיים את כהונתו (קרי: להדיחו) בשל השקפותיו ועמדותיו בענייני דת, חברה ומדינה, כמו בנושא הגיור, מעמד האישה ומעורבותו בכנסים עם אנשי דת נוצרים ועוד.
04/06/2015  |  הרב ישראל רוזן  |   מאמרים
בהמשך למבזקנו מה-9 בספטמבר 2014, להלן קישור, בו פרסמנו בהרחבה את פרטי נוהל הגילוי מרצון אשר פורסם ב-7 בספטמבר 2014. ברצוננו לציין כדלקמן:
04/06/2015  |  KPMG סומך חייקין  |   מאמרים
לצערי, כרכה שרת המשפטים, איילת שקד, בהופעתה בכנסת את כל מבקרי מדיניותה של ישראל בשטחים כאנטישמים. לצערי, שרת המשפטים אינה מבינה שאת המאבק נגד שליטה של עם אחד על עם אחר לא ניתן לעצור. הפלשתינים בחרו למקד את המערכה לא בשדה קרב של תופת האש, אלא בשדה קרב מדיני.
04/06/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אינני שייכת לימין הישראלי ומעולם לא הצבעתי ליכוד. אינני תומכת בהקמת התנחלויות ואני בעד פתרון של 2 מדינות לשני עמים- דגש על שני עמים.
04/06/2015  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
סיפורים חמים(72 שעות)
איתמר לוין
שופטת שלום סטתה מהנחיית העליון
מירב ארד
"לא אופיע יותר אצל אופירה וברקוביץ'"
היום לפני
שחזור אסון ביילמר [צילום: יוטיוב]
התאונה שלימדה לקח [1992]
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
תכנוני מס והעלמות מס במאה ה-21
כתיבת המומחים
מנעולן בתל אביב
יום הולדת
תדיר יונה 5/10
קסירר אברהם 6/10
ליאור אבי 6/10
פון שוורצה שרה 6/10
מור דן בצלאל 7/10
רזי אריה 7/10
יונס אליעזר 7/10
חברי מערכת News1 (דוא''ל)
   ארד מירבעיתונאית
   גדות יפעתעיתונאית
   דנון יצחקעיתונאי
   וולף איציקעיתונאי
   יוסף עידןעורך חדשות
   יצחק יואבמו"ל ועורך ראשי
   יצחק-אוגנוב גליתעיתונאית
   לוין איתמרעורך משפטי
   מגנזי שרוןעיתונאית
   פישביין איילתעיתונאית
   רויכמן ינוןעיתונאי
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1 |   |  עריסת תינוק ניידת |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר |  NEWS1 |  חדשות |  אקטואליה |  תחקירים |  משפט |  כלכלה |  בריאות |  פנאי |  ספורט |  הייטק |  תיירות |  אנשים |  נדל"ן |  ביטוח |  פרסום |  רכב |  דת  |  מסורת |  תרבות |  צרכנות |  אוכל |  אינטרנט |  מחשבים |  חינוך |  מגזין |  הודעות לעיתונות |  חדשות ברשת |  בלוגרים ברשת |  הודעות ברשת |  מועדון + |  אישים |  פירמות |  מגשרים |  מוסדות |  אתרים |  עורכי דין |  רואי חשבון |  כסף |  יועצים |  אדריכלים |  שמאים |  רופאים |  שופטים |  זירת המומחים | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il