|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ממשלה חדשה: ההימנעות מן הצפוי

רה"מ נתניהו יידרש להעמיד את יציבותה של ממשלתו העתידית אל מול הסיכונים הכרוכים בעמידה בהבטחות מתקופת מערכת הבחירות, שניתנו הן ע"י מפלגתו והן ע"י שותפים קואליציוניים אחרים
25/03/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
ראש הממשלה נתניהו במטה המפלגה בתל אביב לאחר הבחירות, 17 במרס 2015 [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  השלכות הסכם שיכיר באירן כ'מדינת סף גרעינית'
  אתגר למשקי הנפט במפרץ
  ישראל, חמאס וחיזבאללה במסלול התנגשות
  גשר מעל הים התיכון
  סיפורי מעשיות אירניים על הגרעין

הממשלה החדשה בישראל לא הוקמה עדיין, אולם כלי התקשורת בישראל ובעולם כבר חוזים התנגשות בינה לבין הקהילה הבינלאומית, לרבות ארצות הברית. לנוכח האידיאולוגיה המשותפת לחברי הקואליציה העתידים וגישתם לסכסוך הישראלי-פלשתיני, תחזית זו אינה בלתי סבירה.

שלושת הנושאים המרכזיים הבאים ישלטו בסדר היום הבינלאומי של ישראל בשנים הקרובות, ובוודאות עד לעזיבתו של הנשיא אובמה את הבית הלבן בחודש ינואר 2017: הסכסוך הישראלי-פלשתיני, תוכנית הגרעין של אירן, ואי-יציבות נמשכת במזרח התיכון, על השלכותיה לביטחונה של מדינת ישראל.

הסכסוך הישראלי-פלשתיני

על אף שראש הממשלה נתניהו נסוג מן ההצהרה, שבה נראה היה כי הוא חוזר בו מהתחייבותו לפתרון שתי המדינות, אין זה סביר כלל, כי הממשלה הבאה תפגין נכונות לנהל משא-ומתן על פתרון כולל לסכסוך. אחרי שנודעו תוצאות הבחירות בישראל נתן הנשיא אובמה ביטוי להעדפתו הברורה לפתרון שתי המדינות כשהזכיר את הסוגיה בשיחת הטלפון שלו עם נתניהו, שבה הוא בירך אותו על בחירתו מחדש.

הנשיא אובמה הוסיף, כי "עלינו להעריך אלו חלופות אחרות עומדות על הפרק, כדי להבטיח, כי לא נראה את האזור נגרר למצב של כאוס". הצהרה זו העלתה השערות, שלפיהן ארצות הברית שוקלת להציע את אימוצה של החלטה חדשה במועצת הביטחון, שתעסוק בכל סוגיות המפתח בסכסוך הישראלי-פלשתיני, או, לחלופין, פרסום גרסה חדשה של תוכנית קלינטון משנת 2000, שתתבסס על מאמציו של מזכיר המדינה קרי בשנים 2014-2013 להגיע לפתרון. אלה הם רעיונות שכבר נדונו בממשל האמריקני לנוכח התמוטטות המשא-ומתן בהנהגתו של קרי והם שבים ועולים כעת.

בין אם אחד הרעיונות האלה יאומץ ובין אם לאו, הוא לא ישיג את התוצאה המקווה שכן הן ישראל והן הפלשתינים אינם מוכנים בעת הזו לשוב לשולחן המשא-ומתן, להסכים על המסגרת ההולמת בעבור שיחות אלה, ובוודאי ששני הצדדים אינם מוכנים, ואף אינם מסוגלים, להגיע להסכמה מרחיקת לכת בכל נושאי הליבה של הסכסוך.

על בסיס הנחה זו, של התנגשות צפויה בין ישראל לבין הקהילה הבינלאומית תוך כישלון להביא לשינוי במצב הקיים, היה על ארצות הברית לבחון יחד עם הממשלה החדשה בישראל תוכנית פעולה, שתכלול שלוש קטגוריות שונות של צעדים בילטרליים, ישראלים ופלשתינים כלהלן:

1. צעדים מיידיים, הכוללים את חידוש העברת כספי המיסים הפלשתינים, הנגבים על-ידי ישראל, המשך שיתוף הפעולה הביטחוני, הסכמה לשיקומה של רצועת עזה, הימנעות ישראלית מבנייה בהתנחלויות וכמובן מחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים, לצד השהית הפעילות הפלשתינית החד-צדדית, הננקטת נגד ישראל במוסדות בינלאומיים;

2. קיום שיחות בילטרליות ישראליות-פלשתיניות על צעדים שיינקטו בטווחים הקצר והבינוני, כגון האצת הפעילות הכלכלית הפלשתינית בשטח;

3. ניהול דיונים במסלול נפרד על ניסוח נייר עמדה בין ארצות הברית - בשם הקוורטט, ישראל, והפלשתינים. תוכנית פעולה זו, אם תזכה להסכמתם של ישראל והפלשתינים, תוכל להיות מגובה על-ידי החלטה של מועצת הביטחון, שתקרא להקמת מדינה פלשתינית בהסכמה כחלק מפתרון שתי המדינות.

תוכנית הגרעין של אירן

ההתנגשות בין ישראל לבין ארצות הברית בנושא אירן פרצה עוד בטרם נודעו התוצאות הסופיות של הבחירות בישראל, וקיימת סבירות לכך, כי זו תפגום באופן משמעותי ביחסי שתי המדינות, שנבנו במהלך יותר מחמישים שנה. ראש הממשלה נתניהו הרגיז ביודעין, גם אם לא במתכוון, את הנשיא אובמה כאשר ביקר בגלוי במליאת הקונגרס את ההסכם שבגינו מנהלת ארצות הברית משא-ומתן עם אירן, והוא מתכוון ככל הנראה להמשיך לבטא את ביקורתו באשר להסכם המתגבש בין הצדדים.

על שתי הממשלות לנהל דיונים חשאיים, אם הן עדיין לא החלו בהם, כדי לדון בהתפתחויות אלה ואחרות, כדוגמת הפרות אירניות עתידיות. דיונים אלה לא יסתמו את הגולל על הביקורת הישראלית על הסכם עם אירן, אם יושג, אך הם יסייעו לשמר את שיתוף הפעולה וההבנות בין השתיים. היבטים מסוימים של ההבנות בין הממשל האמריקני לבין ממשלת ישראל עשויים לחייב חקיקה של הקונגרס, תהליך שיסייע להשיב על-כנו את הדפוס הנכון יותר, שלפיו ביטחונה של ישראל לטווח הארוך נתון לדאגתן של שתי המפלגות בבית המחוקקים האמריקני, כמו גם של הבית הלבן יחד עם הקונגרס.

אי-יציבות נמשכת במזה"ת

התפרקותו של המבנה המסורתי של המזרח התיכון מציבה אתגרים חשובים ליציבותה של ישראל בטווח הארוך ככל שהיא פוגעת ביציבותן של המדינות השכנות לה, ומאפשרת לשטחים נרחבים באזור להפוך למולדתן של תנועות איסלאמיות פונדמנטליסטיות, שמטרתן המוצהרת, היא להחליף את רעיון המדינה ברעיון החליפות, שחלף מן העולם. תנועה איסלאמית זו מהווה איום גם בעבור בני ברית אחרים של ארצות הברית באזור זה, וסכנה להרס הסדר הכלכלי העולמי, משום שהיא מסכנת את זרימת האנרגיה מאזור זה של העולם ואף עלולה לגרום לקריסתן של מדינות בעלות עתודות פיננסיות ענקיות.

זה המקום שבו שיתוף פעולה אסטרטגי בין ארצות הברית, בעיקר, כמו גם אירופה ושחקנים גלובליים אחרים, מחד-גיסא, לבין מדינת ישראל, מאידך-גיסא, הוא חשוב במיוחד. ברור הוא, כי בנסיבות השוררות בעת הזאת ישראל אינה יכולה, ואל לה, להיות חלק מן הקואליציה, המנסה לגרש את דאעש. עם זאת, במצב שבו היציבות באזורנו תהיה מאוימת, יהיה על ישראל להפגין מעורבות במאמץ זה. מצב העניינים המתואר כאן תומך בקיום דו-שיח אסטרטגי שוטף, עצמאי ואולי אף מנותק לחלוטין מהסוגיה הישראלית-פלשתינית ומזו האירנית.

על ראש הממשלה נתניהו יהיה להעמיד את יציבותה של ממשלתו העתידית אל מול הסיכונים הכרוכים בעמידה בהבטחות מתקופת מערכת הבחירות, שניתנו הן על-ידי מפלגתו והן על-ידי שותפים קואליציוניים אחרים. מומלץ, כי כאשר הקואליציה תנסח את סדר יומה הבינלאומי העתידי של הממשלה, תיכלל בו תוכנית שבה ראש הממשלה יבקש לפגוש את המנהיגות המדינית של שחקני המפתח בזירה הבינלאומית במטרה לקיים דיון כן על הציפיות, המגבלות והאפשרויות, כאשר תחנתו הראשונה תהיה הפעם העיר וושינגטון, אך לא בהכרח בית הקונגרס.

תחנה חשובה, הנזנחת לעיתים קרובות מדי, תצטרך להיות בריסל, עיר הבירה של האיחוד האירופי ושל ברית נאטו. לא זו בלבד שהאיחוד האירופי מהווה שותף הסחר הבכיר של ישראל, אלא שהוא מייצג חזית של מדינות, הגדולה מן הסיכום של חבריה. רוחות רעות בנושאים כמו חרמות, סנקציות ואנטישמיות טהורה, מנשבות מכיוונו של מה שאמור להיות העורף התרבותי והכלכלי של ישראל. אירופה מצויה בעת הזאת בחיפוש אחר פתרונות לכמה סוגיות ליבה של זהות, מהות ושל דפוס חדש ביחסיה עם שכניה, ועל ישראל להיות חלק מתהליך זה. תחנה חשובה נוספת נמצאת כמובן בשתי ערי הבירה השכנות - רבת-עמון וקהיר.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 677 (24.3.15)
ד"ר עודד ערן הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, כיהן כראש המכון מיולי 2008 ועד נובמבר 2011.
תאריך:  25/03/2015   |   עודכן:  25/03/2015
עודד ערן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אהוד יערי / Ehud Yaari   אהוד (אודי) דקל / Udi Dekel   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   איסמעיל הנייה   אלי כהן / Eli Cohen   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בנדטה ברטי / Benedetta Berti   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי סיבוני / Gabi Siboni   גדעון לוי / Gideon Levi   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד שר / Gilead Sher   דוד אזולאי / David Azulai    דוד אמסלם / David Amsalem   דוד סימן טוב / David Siman-Tov   דמיטרי מדבדב   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   האיחוד האירופי / Europian Union   חאלד משעל   חאלד משעל / Khaled  Mashal   חיים כץ / Haim Katz   חסן רוחאני   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל גוז'נסקי / Yoel Guzansky   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יורם שוייצר / Yoram Schweitzer   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפתח שפיר / Yiftah Shapir   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   מוחמד דף   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   מחמוד אחמדינג'אד   מיקי לוי / Mickey  Levy   ממשלת ישראל / Israel Government   משה כחלון / Moshe Kahlon   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עודד גרנות   עלי חמנאי   צבי יחזקאלי   צבי מגן / Zvi Magen   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   קובי מיכאל / Kobi Michael   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah   שלמה ברום / Shlomo Brom   שמעון שטיין / Shimon Stein   שרה פיינברג / Sarah Fainberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ממשלה חדשה: ההימנעות מן הצפוי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירושלמי גאה
28/03/15 08:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
בעוד בנימין נתניהו שוקד על הקמת והרכבת ממשלת ישראל ה-34 במניין ממשלות ישראל ועל כהונתו הרביעית הצפויה כראש ממשלת ישראל, דומה שנשיא ארה"ב ברק חוסיין אובמה, אינו מתכוון לתת לו מאת ימי החסד שנוהגים ליתן לממשל חדש - על אחת כמה וכמה שיש עוד כמה וכמה תמימים בינינו הרואים בארה"ב והאוחזים בהגה השלטון שלה, מעצה וגורמים "ידידותיים" לישראל, תוך שהם מתעלמים מסימני האזהרה הבולטים הסותרים "ידידות" זו.
25/03/2015  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
מאז המשבר ביחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ברק אובמה בפרשת המו"מ על הגרעין האירני, יש מי שדואג ברשויות הממשל בארה"ב, להשחיר את פניה של ישראל בעיני הציבור האמריקני ולחסום את נתיבי שיתוף הפעולה המודיעיני שלה בין שתי המדינות. במסגרת התפתחות זו פורסמה טענה חדשה ב"וול סטריט ג'ורנל" ולפיה ישראל ריגלה בהאזנה חשאית אחר שיחות הגרעין של ארה"ב והמעצמות עם אירן, והמידע שהושג שימש את ישראל כדי לבסס את טיעוניה נגד תנאי העסקה. מה שהפריע במיוחד לבית הלבן הייתה העובדה שישראל העבירה את המידע החסוי הזה לחברי קונגרס אמריקנים מכל המפלגות, במטרה לייצר התנגדות פוליטית לעמדת הממשל.
24/03/2015  |  עמי דור-און  |   כתבות
שוב התקוטטות אמריקנית-ישראלית מעל דפי העיתונות ובנושא מודיעיני רגיש. העיתון "וול סטריט ז'ורנל" מדווח (יום ג', 27.3.15) מפי גורמי ממשל, כי ישראל ריגלה במשך יותר משנה אחר שיחות הגרעין בין אירן לשש המעצמות, שיחות המתנהלות בדלתיים סגורות. לדברי העיתון, ישראל ניסתה לקבל מידע שיסייע לה לגבש טיעונים נגד עסקת הגרעין המתגבשת.
24/03/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
להנהגה באירן ראייה אסטרטגית מפוקחת. היא שוקלת את ההשלכות רחוקות הטווח של הסכם בינה לבין המעצמות, שיהווה הכרה בינלאומית "בזכותה" להיות "מדינת סף גרעינית" ויעניק לה חופש החלטה ויכולת לפרוץ לפצצה גרעינית. לכן, היא חותרת להשגת הסכם שלפיו (גם אם תוקפו יוגבל ל-15-10 שנים), בנוסף להשארת גישה לטכנולוגיה גרעינית בידיה, ההסכם גם יתגמל אותה בהסרת הסנקציות שהוטלו עליה ובהכרה בינלאומית במעמדה המיוחד במזרח התיכון. סטטוס של "מדינת סף" ישאיר בידי אירן את האפשרות להתחמש בנשק גרעיני בתוך זמן קצר, כאשר זו תחליט, כי התנאים מאפשרים - או בראייתה, מחייבים אותה - לפרוץ קדימה ליכולת גרעין צבאית.
שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי אמר כי הושגה התקדמות אמיתית בשיחות הגרעין עם אירן וכי זו השעה לקבל החלטות קשות כדי להגיע להסכם מסגרת.
21/03/2015  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
אתגר למשקי הנפט במפרץ  /  יואל גוז'נסקי, ניצן פלדמן
ישראל, חמאס וחיזבאללה במסלול התנגשות  /  אורית פרלוב
גשר מעל הים התיכון  /  יפתח שפיר, יואל גוז'נסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il