בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הפעם היחידה בה נזכר משה בהגדה של פסח היא בדרך אגב, בפסוק העוסק בקריעת ים סוף - משום שחובתנו לדעת, שמעשיו הגדולים של משה לא היו משלו אלא בשליחות ה'
|
קריעת ים סוף [ציור: הגדת דרמשטט]
|
|
|
|
|
בקריעת ים סוף, התורה מעידה שעם ישראל הגיעו למדרגה של: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" (שמות י"ד, ל"א). פסוק זה הוא המקום היחיד בו מוזכר משה רבינו בהדגשה כבדרך אגב. הדבר קשה, משום שמשה רבינו מסר נפשו על הצלת עם ישראל. בכל הפסוקים הנוגעים ליציאה ממצרים אנו מוצאים: "ויוציאנו ה' ממצרים (דברים כ"ו, ח') - לא על-ידי מלאך ולא על-ידי שרף ולא על-ידי שליח, אלא הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו" (הגדה של פסח). רק ברמז מצאו חז"ל במילים "מלאך - שרף - השליח" את ראשי התיבות "משה". כיצד הדבר ייתכן? מסביר הגאון מווילנא, שריבונו של עולם הוא שעשה את יציאת מצרים, ואין לקחת אדם, גדול ככל שיהיה, ולעשות אותו למרכז הגאולה. "לא על-ידי שליח ולא על-ידי מלאך ולא על-ידי שרף. כן צריך להיות שהינו שליח, זה משה. והיינו נגד שלושה עולמות, שליח בעשייה ומלאך ביצירה ושרף בבריאה, ועיקר הגאולה לא היה על-ידי אחד מאלו השלושה, וכלומר שלא שלח אחד מהם להוציא אותם ואפילו משה רבינו עליו השלום, לא שלחו ולא צווה לו לעשות מאומה בעת הגאולה, רק כל ישראל ביחד עשו מצוות ה' בפסח ומצה ומרור" (הגדת הגר"א, ד"ה "ויוציאנו"). אולם קשה: איך אומר הגאון שה' לא שלח ולא ציווה את משה רבינו? הרי פסוקים מפורשים מורים ששלח אותו! אלא הכוונה היא שאין כאן מלאכה עצמאית של משה רבינו, אלא הכל הוא פעולה אלוקית, כאשר משה אינו אלא כלי, כמו העט הנתונה ביד הכותבת. ולכן בפעם היחידה בה מוזכר שמו בהגדה, נכתב "ויאמינו בה' ומשה עבדו" - הרי שאין כאן שתי אמונות, אמונה בה' ואמונה באדם. אלא משה רבינו הוא עבד ה' ואין לו משלו כלום. הרבה פעמים הבריות סוברות בטעות שיש להן כוח עצמי, ומסבירות הכל באופן חומרני (הגר"א שם, על 'בכבודו ובעצמו"; הלכות יסודי התורה פ"א, ה"א; ועיין נפש החיים, שער ג; וספר התניא, שער הייחוד והאמונה). גם ביציאת מצרים המלאכה הגדולה נעשתה על-ידי משה רבינו, אך רק בגלל שמשה היה עניו בתכלית הענווה והעמיד את עצמו לגמרי בטל אל מול ריבונו של עולם, הוא זה שיכול היה להיות השליח. "והגלוי שנתגלה, שזהו כבודו שנתגלה לכל, היה על-ידי משה רבינו עליו השלום שלא נטל מזה כבוד ח"ו לעצמו, רק אדרבה היה משפיל את עצמו בכל דבר, ומגלה לכל שהן על-פי ה' לבדו ולמען ישראל, וגם הוא אחד מעבדיו, וזהו בכבודו בעצמו. ולכן בכל סיפור יציאת מצרים, אין לנו זכרון לזכור ח"ו את משה, כי אסור לנו לשתף שום דבר לכבודו ולעצמו, ואין השבח תלוי במשה, רק בה' לבדו ו'כל המשתף שם שמים ודבר אחר נעקר מן העולם' (סוכה מ"ה, ע"ב). "לכן כתוב: 'ויאמינו בה' ובמשה עבדו'. כלומר: לא לגדולת משה נאמר זה, אדרבה, להאמנת ישראל וענות משה שהאמינו שה' עשה כל זאת, ומשה אינו רק עבדו ככל הברואים שבעולם שמחויבין לעשות רצונו. וזה לשון המדרש: שלושה מיני מוכי שחין נבראו בעולם; לח, יבש, בעל פוליפוס, והייתה נפשו של משה נמוכה מכולם".
|
|
המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
|
|
|
הכותב הוא רב היישוב בית אל וראש ישיבת עטרת ירושלים.
|
|
תאריך:
|
09/04/2015
|
|
|
עודכן:
|
09/04/2015
|
|
הרב שלמה אבינר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
פועה
|
9/04/15 13:52
|
|
2
|
|
אבי לוי
|
10/04/15 01:04
|
|
|
|
ע. בן-יוסף
|
11/04/15 00:28
|
|
הנה היום התבוננו בדרכים של אבותינו הקדושים: אברהם יצחק ויעקב, שלכל אחד היה דרך שונה בעבודת ה' ולכל אחד היה תיקון שונה. וכך כל אחד מהאבות הקדושים תיקן תפילה אחרת: אברהם שחרית, יצחק מנחה ויעקב ערבית.
|
|
|
משנה לשנה זה הופך קשה, יותר ויותר, בסדום סיטי תל אביב, כשמגיע הפסח וככל שאני מנסה להתארגן מראש על ארוחה כשרה לפסח, בעיר, כמעט תמיד אני נופל על הפנים. מה זה נופל על הפנים, תוקע ממש ת'גבות, עמוק עמוק לתוך החול, למרות כל הניסיונות המוקדמים להימנע מכך. לכן, אני שמח, ממש מאושר אם קובעים לי הופעה בעליון, במהלך חולו של מועד חג הפסח. שם, בירושלים הקדושה, יודע אני שלפחות אחר דיון מתיש בבג"ץ, ימתין לי פיצוי בצורת ארוחה ראויה, כשרה לפסח, כדת וכדין. אם שיחק לי מזלי כמו-גם שיחקה לי השעה ויצאתי בשעה סבירה מאולם הדיונים, בדרכי אל העיר - אולי אצליח לאכול ארוחת גורמה, כשרה לפסח.
|
|
|
הנה עבר עלינו ליל הסדר בקדושה ובטהרה, ובוודאי שמרגישים כולנו את השינוי בחיים מהכח של ליל הסדר.
|
|
|
1. שנתיים שאבי איננו עימי. יותר מזה שאינני מסב עימו לליל הסדר. בשנותיו האחרונות שכח. שכח כמעט הכל. אלצהיימר כינו זאת. מוזר לי לשבת בראש השולחן ולהוביל את הסדר במקומו. כל כך מהר הפכנו לבוגרים, ומה, עכשיו תורנו? כבד משא הזיכרון והאחריות להעביר הלאה לילדינו, ומה נשאר מהפרטים הקטנים שצבעו את ילדותי בלילה ההוא שחיכיתי לו כל השנה. שעות נותרתי ער בלילה, מחכה לאליהו שיבוא לשתות מכוס גדולה שאמי הכינה. בבוקר דימיתי שמשהו חסר מהכוס.
|
|
|
ליל הסדר מאחורינו, ואנחנו בדרך העולה לקראת החג הבא - חג מתן תורה. מן הראוי שנאמץ תזכורות חיים מחוקת הפסח. בחוקת הפסח שנוסחה בספר שמות מצויה הוראה שאנחנו, למרבה הצער והכאב, זונחים אותה, ולכן חשוב שנזכיר אותה לעצמנו.
|
|
|
|