בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
תּוֹרָה אַחַת לָאֶזְרָח וְלַגֵּר
|
למי שהחליט לשלוח את מכתבי הגירוש לפליטים אני מבקש שיאמץ ללבו את מה שקראנו ומה שכאבנו בהגדה של פסח "וַיהִי רַעַב בָּאָרֶץ וַיֵרֵד אַבְרָהָם מִצְרָיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָּבד הָרָעָב בָּאָרֶץ"
|
רעב בארץ [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
ליל הסדר מאחורינו, ואנחנו בדרך העולה לקראת החג הבא - חג מתן תורה. מן הראוי שנאמץ תזכורות חיים מחוקת הפסח. בחוקת הפסח שנוסחה בספר שמות מצויה הוראה שאנחנו, למרבה הצער והכאב, זונחים אותה, ולכן חשוב שנזכיר אותה לעצמנו. כאשר הסבנו לשולחן בליל הסדר מן הדין היה שנעלה על שולחננו עיקר חשוב מחוקת הפסח: "תּוֹרָה אַחַת יִהְיֶה לָאֶזְרָח וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָכֶם" (שמות י"ב 49). כאשר אנו מסתכלים על מערכות החיים בישראל, איננו יכולים לציין, שעל רבבות מהגרי העבודה החיים בתוכנו אנו משתיתים את המצווה - תורה אחת יהיה לאזרח ולגר. רבים מהם גנבו גבולות, וגם את גבול ישראל גנבו, אבל הם בני אנוש שנבראו בצלם. האם פתרונות הכלא והגירוש מתיישבים עם הוראת תורה אחת תהיה לכם לגֵר הגָר בתוככם. אנחנו - צאצאי פליטי הרעב כאברהם אבינו ובני יעקב אבינו, שמצאו מקלט ביבשת אפריקה במצרים - חייבים להתייחס בחמלה לששים אלף בני אפריקה, שגנבו גבולות והם חיים בתוכנו. המציאות העולה מספר בראשית פרק י"ב 10 "כִּי כָּבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ" הניע את אבי העם היהודי לשים פניו לאפריקה. מציאות חיים באפריקה מניעה אנשים לנדוד בנתיבי הלחם והקיום כדי למצוא קיום וגם לגנוב את גבולנו, נתייחס אליהם באותה חמלה שביקשנו בהגדה של פסח לאבותינו. 20% מאזרחי המדינה כאשר אנו בוחנים את המציאות בישובי המיעוטים הערביים, המהווים כעשרים אחוז מאזרחי המדינה, איננו יכולים לציין שאנחנו מיישמים את המצווה - תּוֹרָה אַחַת תְּהְיֶה לָאֶזְרָח וְלַגֵּר. כאשר אנו מסיירים ברחובות ירושלים "שאוחדה לה יחדיו", לצערי, לא נוכל לציין, שהאזרח הפלשתיני הגר בעיר הזו, יש לו אותן זכויות שיש לי, הישראלי. לא נוכל לציין, שילדי כל העיר ירושלים מקבלים אותם שירותי חינוך. מן הראוי שגם אם ליל הסדר חלף, נשלח לעצמנו את התזכורת - "כִּי גֵּר לא תּוֹנֶה וְלא תִּלְחָצֵנוּ כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם... כִּי אִם צָעוֹק יִצְעַק אֵלַי שָמוֹעַ אֶשְמַע צַעֲקָתוֹ" (שמות כ"ב 20). נזכיר לעצמנו את מה שקראנו בבבא מציעא נט, ע"ב - החובה שלנו למעמדו של הגר. "בשלושים וששה מקומות הזהירה התורה על הגר. אין מצווה אחרת בתורה, לא המצווה של אהבת אלוקים ולא מצוות השבת, לא המילה ולא מאכלות אסורות, לא איסור שקר ולא עבודה זרה, שמופיעה וחוזרת במספר כה רב של פעמים, כמו המצווה ביחס אל הגר". ספר הספרים רבותינו לא שיערו שאלו יהיו פני מדינת ישראל בחג הפסח בעשור השביעי לקיומה. ואלו יהיו פניה בדרך העולה לציון חג השבועות, חג מתן תורה. המצווה, שנוסחה בשמות כ"ג 9 ומורה עלינו לדעת את נפש הגר, חייבת לאתגר את החברה הישראלית. אסור לנו להשאירה רק כמלל בספר הספרים. עלינו לתת לה ביטוי יישומי, ואם צריך להיאבק על מימושה, חובה עלינו להיאבק. כואבת הידיעה, שערב חג החרות החלה בישראל חלוקת מכתבי גירוש למבקשי מקלט, שהרצון לחיות הכתיב להם לגנוב גבולות, והם מייחלים לחרות. ממש ערב חג החרות רשות האוכלוסין וההגירה החלה להודיע למבקשי מקלט המוחזקים במתקן ההסגר חולות כי יגורשו מישראל למדינה באפריקה. פקידי הרשות סרבו להשיב לשאלת מבקשי המקלט לאיזו מדינה יגורשו, והודיעו להם, כי עליהם לעזוב את ישראל תוך שלושים יום, אחרת יועברו ממתקן חולות לכלא סהרונים. למי שהחליט לשלוח את מכתבי הגירוש לפליטים אני מבקש שיאמץ ללבו את מה שקראנו ומה שכאבנו בהגדה של פסח "וַיהִי רַעַב בָּאָרֶץ וַיֵרֵד אַבְרָהָם מִצְרָיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָּבד הָרָעָב בָּאָרֶץ". אימה ומלחמה למי שהחליט מבחינה משפטית, כי יש לשלוח את מכתבי הגירוש, אולי יפנה ברגע האחרון את לבו לשורות הבאות: "עַד יַעֲבֹר זַעַם הָרָעָב נִרְאֶה בִּבְנֵי הַיַּבֶּשֶׁת הַשְּׁחוֹרָה כְּאַבְרָהָם שֶׁיָּרַד מִצְרָיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָּבֵד הָרָעָב בְּאֶרֶץ כְּנַעַן כִּבְנֵי יַעֲקֹב הַבָּאִים לִשְׁבּוֹר שֶׁבֶר בְּתוֹך הַבָּאִים מִצְרָיְמָה כְּאִישׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה שֶׁיָרַד לָגוּר בִּשְׁדֵי מוֹאָב. עַד יַעֲבֹר זַעַם הָרָעָב, הָאֵימָה וְהַמִּלְחָמָה.
|
תאריך:
|
05/04/2015
|
|
|
עודכן:
|
05/04/2015
|
|
איתן קלינסקי
|
תּוֹרָה אַחַת לָאֶזְרָח וְלַגֵּר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מגיב ותיק
|
5/04/15 14:25
|
|
|
|
מ.מ
|
7/04/15 12:36
|
|
|
|
ה.א
|
8/04/15 10:48
|
|
2
|
|
י.ש
|
5/04/15 22:05
|
|
3
|
|
צפורה בנאי
|
5/04/15 23:09
|
|
|
|
י.ש
|
6/04/15 00:27
|
|
4
|
|
גדעון ארליך
|
6/04/15 04:29
|
|
|
|
מ.מ
|
7/04/15 11:07
|
|
|
|
גדעון ארליך
|
7/04/15 12:13
|
|
|
|
המצב בדרום ת״א
|
7/04/15 14:24
|
|
|
|
גדעון ארליך
|
7/04/15 15:30
|
|
|
|
הבנת הנקרא
|
7/04/15 17:24
|
|
|
|
גדעון ארליך
|
8/04/15 06:42
|
|
|
|
דרום תל אביב
|
8/04/15 08:52
|
|
|
|
לא ברור לי
|
8/04/15 10:50
|
|
|
|
גדעון ארליך
|
8/04/15 17:56
|
|
|
|
גדעון ידידי
|
8/04/15 20:05
|
|
5
|
|
נחשון.
|
6/04/15 09:16
|
|
|
|
גדעון ארליך
|
6/04/15 10:56
|
|
|
|
נער ן בן 14
|
6/04/15 23:12
|
|
|
|
גדעון ארליך
|
7/04/15 12:49
|
|
6
|
|
יעקב עמר
|
6/04/15 09:54
|
|
|
|
אתה מאמין לעצמך?
|
6/04/15 11:03
|
|
|
|
יעקב עמר
|
6/04/15 20:23
|
|
|
|
אידיוט, מה הקשר?
|
6/04/15 21:30
|
|
|
|
ללמוד?
|
7/04/15 08:25
|
|
7
|
|
מגיבה למס׳ 6
|
6/04/15 09:55
|
|
8
|
|
vהצדקנית
|
6/04/15 16:04
|
|
|
|
מבקר המדינה
|
7/04/15 12:25
|
|
9
|
|
קורןנאוה טבריה
|
7/04/15 15:41
|
|
|
|
שטויות.
|
7/04/15 17:36
|
|
|
|
גדעון ארליך
|
7/04/15 20:12
|
|
|
|
אתה צודק.
|
7/04/15 22:20
|
|
|
|
גדעון ארליך
|
8/04/15 06:29
|
|
|
|
קבל תיקון
|
8/04/15 08:42
|
|
|
|
גדעון ארליך
|
8/04/15 09:44
|
|
|
|
גדעון היהודי מדבר
|
8/04/15 10:43
|
|
|
|
גדעון ארליך
|
13/04/15 11:38
|
|
|
|
קורןנאוה טבריה
|
8/04/15 07:29
|
|
|
|
מנאווה
|
8/04/15 10:42
|
|
10
|
|
גדעון ארליך
|
8/04/15 23:16
|
|
|
|
גדעון ראוי לבוז,
|
9/04/15 09:01
|
|
|
|
גדעון ארליך
|
9/04/15 11:21
|
|
פסח ידוע אצלנו כחג החרות אבל בתורה הוא מכונה חג המצות. מצות זה גם לשון מצה ומריבה, אולי כי הלחם הזה מייצג צד אחד במלחמה הפנימית שאמורה להתחולל, ובדרך כלל גם מתחוללת, בנפשו של כל יהודי. הצד השני מיוצג על-ידי לחם החמץ שאנחנו אוכלים בשאר ימות השנה. ידוע שההבדל בין מצה לחמץ הוא בשלב עיבוד הבצק. בעיבוד הבצק של המצה מזדרזים מאד, מקפידים להכניסו לתנור לפני שיספיק לתפוח, ואם חלילה תפח - הריהו חמץ ואסור באיסור חמור לאכלו בפסח. לעומת זאת בשאר ימות השנה, לחם טעים ואיכותי נוצר דווקא מבצק שתפח כראוי ולפיכך הוא חמץ. כאמור, המצה והחמץ מייצגים שני צדדים הנאבקים ביניהם בנפשו של יהודי; המצה מייצגת את היצר הטוב והחמץ מייצג את הצד השני. אז אם ככה, מדוע אוכלים מצות רק בפסח ולא בכל ימות השנה?
|
|
|
ביציאת מצרים נולד עם חדש: עם ישראל. זהו עם מיוחד ושונה במשפחת העמים. זהו עם שסלל דרך של אמונה ותרבות חדשה, שמערכות השלטון העצמאיות שלו תואמות את תרבותו הייחודית.
|
|
|
חשבתם פעם איך חוגגים את חג החרות מאחורי הסורגים? עבור הרב יקותיאל יהודה וויזנר, לא מדובר בשאלה היפותטית. כרב הראשי של שירות בתי הסוהר, הוא מתמודד עם השאלה הזו כל שנה מחדש.
|
|
|
הסיפור המקראי מותיר לנו סימן שאלה: אליהו הנביא לא מת מעולם, אלא עלה בסערה השמימה. זה מקור הפופולריות של אליהו, העתיד לשוב ולהתגלות עם בשורת הגאולה בפיו. כדברי הזמר של מוצאי שבת: "אליהו הנביא, אליהו התשבי, אליהו הגלעדי, במהרה יבוא אלינו, עם משיח בן דוד". ומדוע יופיע אליהו ביום בואו של המשיח? כיוון שנאמר במפורש בספר מלאכי, אחרון הנביאים: "הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה' הגדול והנורא".
|
|
|
אלוף משנה במיל' זאב רז אינו יודע, שהוא יהיה אחד מגיבורי סדר הפסח בביתי. זאב רז בעברו טייס קרב וכיום מצא את מקומו בגוף שהקים ד"ר ספיר הנדלמן minds of peace.
|
|
|
|