|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

הפוליטיקה הפתטית של מופז

מופז חוזר אלינו שוב בלקט הצהרות כתוב, דומה לרבים אחרים ששמענו מפיו בימי הכנסת ה-19, בניסיון פתטי להשפיע על מדיניות ממשלת ישראל באותן מנטרות ידועות שנטחנו בתקשורת הישראלית ובחוגים פוליטיים ומקצועיים עשרות רבות של פעמים אם לא מאות
07/04/2015  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות
שאול מופז. חוזר על דברים ידועים [צילום: פלאש 90]

נראה שמופז טרם התרגל לתהפוכות הפוליטיקה של העשור האחרון, בהן עבר מדמות מפתח במפלגה טוענת לשלטון לדמות פתטית במפלגה דועכת, שנעלמה לחלוטין בבחירות האחרונות. זה איננו ניסיון לפוסט-מורטם של הקריירה הפוליטית של מופז, ראשית, משום שהוא יכול עדיין להפתיע ושנית, מפני שהפרספקטיבה אינה מספקת עדיין. דבר אחד ניתן לקבוע בוודאות על בסיס מבחן התוצאה והוא שבכל מהלכיו בהם הצטרף לשרון - כשל בהערכת המצב האסטרטגית -פוליטית שלו, וסיים, בינתיים לפחות, כפי שסיים.

ניתן היה לצפות שיקח עתה פסק זמן סביר מעשייה פוליטית פומבית, וינסה לחשב מחדש את דרכו. אבל גם זה אינו קורה. נכון, מופז הוא רמטכ"ל ושר ביטחון לשעבר ולכאורה בר-סמכא בנושאי צבא וביטחון לאומי. אלא, שהשגו העיקרי ברמת העל של הניהול האסטרטגי במדינה, הוא ניהול המערכה במבצע "חומת מגן". מערכה זו ניהל תחת מנהיגותו של שרון כראש ממשלה, ושרון כידוע היה ראש ממשלה מוצהר, אבל שר ביטחון ורמטכ"ל - על בעת ובעונה אחת. נסיונו הצבאי, הכריזמה המנהיגותית שלו, תדמיתו כמר ביטחון והיותו ביצועיסט מעולה גם כאשר החליט החלטות שגויות כבעניין ההינתקות מעזה, היה דומיננטי בקבלת ההחלטות והנחיית הביצוע בכל המהלכים החשובים בימים שהיה ראש ממשלה.

ניסיון פתטי להשפיע

עתה חוזר אלינו מופז שוב1 בלקט הצהרות כתוב, דומה לרבים אחרים ששמענו מפיו בימי הכנסת ה-19, בניסיון פתטי להשפיע על מדיניות ממשלת ישראל באותן מנטרות ידועות שנטחנו בתקשורת הישראלית ובחוגים פוליטיים ומקצועיים עשרות רבות של פעמים אם לא מאות. ובדברים החדשי-ישנים שלו הוא חוזר אם לא מילה במילה על מה שכבר נאמר על ידו ועל-ידי אחרים, משל יש בכך חידוש של ממש או "פריצת-דרך מחשבתית" מלבבת. עיון בדברים המצוטטים בהערה 1, מראה עירבוב בין שאלות הטכנולוגיה הגרעינית שבה עוסק ההסכם עד כה, לבין שאלות יכולת השיגור הטילי ופעילות הטרור האירני הכולל, שבהן ההסכם אינו עוסק ואירן כבר הודיעה שאינה מוכנה להרחיבו לתחומים אלה. גם בנושא הטכנולוגיה הגרעינית והמו"פ, אין נכונות אירנית להתפשר, אז מה מועילים חכמים בדבריהם?! האם מופז מציע לבקש את "רחמי אובמה"?... כדי שיפוצץ במו ידיו את ההסכם המהווה גולת הכותרת של מהלכיו הבינלאומיים עד כה?

ומה כוללים דברים אלה? - ראשית, צריך לדבר עם אובמה. ובכן, מדברים עם אובמה כל הזמן, חלק מהדברים בגלוי, חלק חסוי, וחלק אחר באמצעות מתווכים. מה חדש כאן? מן השאלה האמיתית מתחמק מופז: ומה אם אובמה באמת אינו מעוניין להקשיב? ומה אם אובמה מוכן להקשיב בתנאי שישראל תתגמש למשל בשאלת ההסדר עם הפלשתינים, כלומר: תקבל את התכתיב הערבי-פלשתיני, שכבר הודיעה בעבר שהוא אינו מקובל עליה בין היתר משום שהוא מסוכן? צריך לזכור שהממשלה שאמרה זאת קיבלה לאחרונה מנדט מחודש מן העם לנהל את המדינה, ורק מי שאינו מבין עד כמה הוא פתטי כאשר הוא מבקש מראש הממשלה הישן-חדש נתניהו ל"דפוק את הראש בקיר", יכול לחזור על הדברים הבנאליים שנאמרו ונדחו, כאילו לא קרה דבר. מבלי שיהיה ברור שאובמה מוכן לשמוע, או שיש לישראל להשמיע משהו שטרם נאמר ויכול לשכנע, יש טעם בדברי מופז. אם לא כן, הוא רק מגחך עצמו וחבל.

לצערי הדברים מזכירים לי את הצעות מופז במבצע צוק איתן: "...לפרז את הרצועה"...; מישהו עדיין זוכר זאת? מתיחס לכך? פועל לכך? דומני שהחמאס צוחק על כך עד היום. "פול גז בניוטרל" איננה מדיניות אלא ביטוי של תסכול, והיא משותפת ללא מעט מומחי ביטחון וגנרלים בישראל, שבאופן זה הולכים בלי ומרגישים עם.

שנית, צריך להתייעץ עם המדינות הערביות ה"מתונות". נכון. רצוי בהחלט לעשות זאת. אבל מהדים שונים שעולים בתקשורת, ובהיות מופז שר ח"כ בוועדת חוץ וביטחון ורמטכ"ל לשעבר הוא יודע בוודאי יותר ממה שמתפרסם ומכאן גם יודע שישראל עושה זאת כבר זמן לא מבוטל.

אז מה חדש כאן? אילו ניתן היה להופיע אצל אובמה במשלחת מזרח-תיכונית משותפת לישראל, מצרים, סעודיה, ירדן ונסיכויות המפרץ המתונות, אולי גם בהשתתפות מרוקו, יכולה הייתה התפתחות כזו ליצור תפנית כלשהי בתודעה של אובמה לגבי משימתו הבסיסית לקראת המו"מ הסופי על ההסכם עם אירן. אבל רעיון זה נראה כפנטזיה, הרבה יותר משהוא נראה כראליה מדינית. לנסות - בוודאי מותר (אם טרם נוסה), להטיל עליו את יהבנו - לא הייתי מציע. בין מה שעושה ישראל - ניהול מערכה על דעת הקהל האמריקנית ועל דעת הקונגרס, במטרה לגבש מנגנון עצירה אפקטיבי להסכם רע או גרוע - לבין הרעיון של מופז, הדרך הישראלית נראית כבעלת סיכוי טוב יותר. נכון הוא ששני הדברים אינם מוציאים זה את זה, וניתן לנסות ולפעול במקביל בשניהם.

שלישית, הרושם הקיים אצלי למקרא רבים מן הדיווחים, ההתבטאויות והפרשנויות הנוגעות למהלכי אובמה במזרח התיכון, ובכלל זה מול אירן, הוא שאובמה אינו מחפש פתרון אפקטיבי אלא פתרון של מראית עין. גישת היסוד של אובמה היא שבהינתן שארה"ב יוצאת מהמזרח התיכון, יכולתה לשמר חלק מהאינטרסים שלה בו ולנהל את ההתרחשויות מאחור - מדיניות אותה מפגין אובמה לאורך שתי הקדנציות שלו עד כה - תלויה במציאת או יצירת "פרוקסיס" שיעשו דה-פקטו את העבודה בשבילה במזרח התיכון הלא יציב במיוחד על-רקע "האביב הערבי". לשם כך הוא זקוק למעצמות אזוריות בעלות עוצמה, יוזמה, ושאיפות מקומיות לפחות שאיתן יעצב קשרי-גומלין של "שמור לי ואשמור לך", ובאמצעותן או בעזרתן ישיג את מטרותיו. ארה"ב חזקה מספיק כדי לשנות גישה זו במידה ובעוצמה שתמצא לנכון, כאש תמצא לנכון, לפחות בטווח הזמן של העשור הקרוב. אולם, מדיניות אינה מעשה חד-פעמי וארה"ב תשאף לשכלל ולעדכן אותה על-פי ההתפתחויות. אם זו אכן ההסתכלות האמריקנית על האזור, ומצרפים לכך את ההערכה מחדש שעשתה ארה"ב בסוף ימי בוש לגבי הביצועים הצבאיים-אסטרטגיים של ישראל במלחמת לבנון השנייה ובמבצעים בעזה מאז ועד עתה, ברור למדי שחרף כוחה הצבאי הנומינלי של ישראל, היא אינה נמנית על המעצמות שרואה ארצות הברית כאבני בניין למדיניותה המזרח תיכונית. ישראל אינה מפריעה במיוחד למדיניות זו, אבל אינה חלק ממנה לה; לשאלת היותה חלק או לאו, שייך גם הויכוח בשאלה הפלשתינית.

רביעית, מאז נאומו האחרון בקונגרס, הולך נתניהו ומבליט את החלק הלא גרעיני במדיניות ההתפשטות של אירן. חלק זה מטריד גם את ישראל וגם את המדינות הסוניות "המתונות". חלק זה להערכתי מעניין פחות את ארה"ב משום שהוא אינו מאיים ממש עליה.

דברים ללא שום הברקה

גרעין הוא נשק אולטימטיבי שניתן לשגרו ולהפעילו באמצעות טילים או טרור בכל מקום בעולם - זהו איום גם על ארה"ב. גרעין הוא איום גם בגלל אפשרות התפתחותו של מרוץ חימוש גרעיני באזורנו וגם במקומות אחרים, וללא שוטר עולמי כארה"ב או מעצמות גרעיניות אחרות שבעליונותן ארה"ב אינה חפצה, זהו מרשם לכאוס מדיני וגידול משמעותי בסיכוני המלחמה בעולם.

לכן, אם ארה"ב רואה סיכוי שהסכם עם אירן יענה על שני האיומים הישירים עליה, היא תדבק בו כמעט בכל מחיר, אלאל אם תווכח שחישוביה היו מוטעים. בדבריו של מופז אין שום "הברקה" המעידה על דרך לשכנע את ממשל אובמה לעשות כל מאמץ, באמת, להדק את ההסכם עם אירן גם במחיר של התמוטטותו כליל. פרוש ההתמוטטות הוא תקיפה צבאית על כל הנובע מכך. זו איננה שאלה של שכנוע לוגי. אין דרך להשיג שכנוע לוגי למעט משחק סימולציה רציני ביותר שיוכיח זאת בכללי משחק שמקובלים על כל הנוגעים בדבר, כלומר: ארה"ב, ישראל, אירופה, והמדינות הסוניות ה"מתונות". וגם כאן הדברים אינם בטוחים. השאלה שאינה ניתנת להוכחה אחרת היא שאלת המפתח של ההסכם: האם יודע המערב באמת מה יש כיום לאירן והיכן? האם ידע המערב על פריצה אירנית לראת נשק גרעיני, וכמה זמן לפני ההגעה ידע? כמה זמן באמת מנחוץ להגעה לנשק גרעיני? כמה אמצעי שיגור יש לאירנים המתאימים לנשיאת נשק כה? כיצד יתמודד, אם יתמודד, מול האיום האירניהיה וההסכם מתמוטט ואירן פותחת במלחמה אזורית, תחילה באמצעות תומכיה באזור, ובהמשך גם באמצעות מעורבות ישירה?

שאלה חשובה לא פחות שאין עליה מענה בגישתו של מופז קשורה במידת המחויבות האמיתית של ארה"ב להגנת ישראל. אני מציע לכולנו לפקפק בכך, חרף הצהרותיו של אובמה. צריך לזכור שבעלי בריתו החשובים ביותר ברמה הגלובלית נמצאים דווקא באירופה, ועמדותיהם והאינטרסים שלהם הרבה פחות ידידותיים לישראל, וימשיכו להיות כאלה או רעים יותר, מאשר אלה של ארה"ב.

אירופה בחלקה מוכנה כבר כיום לנטוש את ישראל, וכאשר תגיע לאוכלוסיית מיעוט איסלאמית של 10% - 15% תוך פחות מעשור, יהיה המצב בה קשה יותר, אבל מצבה הגלובלי במשוואת מאזן הכוחות של ארה"ב לא ישתנה בהרבה. אם מחויבות ארה"ב היא רק על הנייר, האם צריכה ישראל לסמוך כל "ניסים" - היכולת לגלות מספיק מוקדם מראש חריגה אירנית מן ההסכם- או למוך על עובדות - פרוק התשתיות, לייצור ושיגור אורניום מועשר לצרכים צבאיים או הריסתם ע"י תקיפה, תוך שמירת האופציה לחזור על כך בעתיד הרחוק יותר אם יהיה צורך. וריסוק מקביל של היכולות של שלוחי אירן סביב ישראל - חיזבאללה, חמאס, אירגונים איסלאמיים קיצוניים בסיני (בשיתוף והסכמה מצרית) ובסוריה במטרה לנתק את רצועת החנק שטווה אירן סביב ישראל כאיום אסטרטגי קונבנציונאלי.

ההשערה שלי היא שהבעיה הישראלית אינה נמצאת במה שהיא עושה או אינה עושה מול המדינות הערביות-סוניות "המתונות" כל עוד לא הגיעו הן עצמן לתובנה שכדאי להן לשתף פעולה עם ישראל, בגלוי ולא בהסתר מול אירן, אלא במה שקורה בארה"ב. הבעיה היא הנשיא אובמה והשקפת העולם שלו או של יועציו הקרובים, שעליה הוא מבסס את מדיניותו. והואיל וישראל אינה יכולה לשנות את שני הדברים, הכלי האפקטיבי ביותר שעוד נותר לה הוא הקונגרס, ולא - לסמוך על עצמה. The proof is in the pudding, אומר משפט ידוע ולכן מבלי שתוכיח ישראל יכולת, רצון, נחישות והחלטיות, כנראה שבמאזן המעצמתי של ארה"ב של אובמה במזרח התיכון, היא אינה נחשבת ככזו, ואולי זו דווקא הסכנה הגדולה ביותר הנשקפת לה מצד יריבים וידידים כאחד.

1. ראו, למשל:"ביבי, דבר עם אובמה"(לחשב מסלול מחדש), שאול מופז, ידיעות אחרונות-דעות, 7.4.15, עמ' 24.
בקטע האחרון של המאמר אומר מופז"... עליו להגיע לבית הלבן עם 'מספר בקשות והמלצות מקצועיות' מגובות על-ידי ראשי מערכת הביטחון וראשי הסיעות הציוניות בכנסת. עיקרן: הסרת הסנקציות תהיה הדרגתית והפיכה מהקל אל הכבד, ותארך לפחות כשנה עד שיציגו האירנים 'קבלות'. לא יתאפשר מחקר ופיתוח בנושא הגרעין באירן, שכן העשרת האורניום נקבעה ל'רמה אזרחית' – וזו הושגה מזמן. תפורק 'קבוצת הנשק' (האחראית על הרכבת הפצצה בראש הטיל), יצומצם ארסנל הטילים הבליסטיים ועל אירן לחדול מכל עיסוק בטרור. ההסכם יעוגן ל-15 שנים לפחות, ויגובה בפיקוח בינלאומי מקיף ומעמיק."
תאריך:  07/04/2015   |   עודכן:  07/04/2015
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפוליטיקה הפתטית של מופז
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ייי
7/04/15 18:23
 
רפי לאופרט
7/04/15 21:42
2
אינני פוליטיקאי
7/04/15 19:07
3
מסעודה משדרות
7/04/15 19:31
4
אברהם מבית דגן
7/04/15 21:58
5
חיים גרינברג
8/04/15 00:58
6
משה מיכאל
8/04/15 08:08
7
קיקו
8/04/15 08:47
 
רפי לאופרט
8/04/15 10:17
 
קיקו
8/04/15 17:56
 
רפי לאופרט
9/04/15 09:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, דחה את הדרישה הישראלית לכלול בהסכם הסופי בין המעצמות לאירן סעיף הכרה בזכות קיומה של מדינת ישראל. לדבריו, ההכרה של אירן בזכות קיומה של ישראל לא תהווה בסיס להסכם.
07/04/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
ישראל מציגה שורת נקודות להבהרה אשר אמורות לקבל מענה במסגרת המשא-ומתן בין המעצמות לבין אירן על תוכנית הגרעין. זאת, עד למועד הסופי לחתימה על הסכם שנקבע ב-30 ביוני 2015.
07/04/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בשנת 1967, הקימה ישראל מתקן גרעיני בדימונה. שליטי ברית המועצות אמרו לשליטים הערביים, וביחוד לשליט מצרים גמאל עבד אל נאצר: 'אם לא תחסלו עכשיו את היכולת הגרעינית הישראלית לא תצליחו לעשות זאת לעולם!' נאצר הזרים צבא לסיני במטרה לחסל את הכור הגרעיני בדימונה. כך התגלגלה מלחמת ששת הימים שהיא למעשה התחלת מלחמת העולם השלישית, הגרעינית. כך מגלה איש המוסד לשעבר, ירון זכאי, שהתמחה בלוחמה גרעינית. הוא דיבר בחלקה הרביעי והאחרון של סדנת אלפרדו למלחמה הבאה, שהוקדשה להתקפה גרעינית על ישראל.
06/04/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
הפרמטרים להסכם העתידי והכולל בין אירן לבין מעצמות המערב, כפי שפורסמו על-ידי הממשל האמריקני בשבוע שעבר, מדגישים את הבעייתיות שבהסכמות לכאורה בין המעצמות לאירן. אנו עומדים לפני המשך המשא-ומתן האמור להביא להסכם סופי, שיצמצם משמעותית את הסכנה הגלומה בהפיכה עתידית של תוכנית הגרעין האירנית לתוכנית צבאית ולהצטיידות בנשק גרעיני. להלן תובנות, המבארות את משמעויותיהם המורכבות של הפרמטרים שפורסמו, והמלצות למדיניות באשר להמשך המשא-ומתן עם אירן בנושא הגרעין. בשורה התחתונה יודגש הצורך בדיאלוג כן ואמין בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני, שיסייע לקדם גם את הסגתה לאחור של תוכנית הגרעין האירנית והרחקתה ארוכת הטווח מהסף הגרעיני וכן לקדם את ההסכמות בין ארצות הברית וישראל על המענה למקרה של הפרת ההסכם על-ידי אירן.
06/04/2015  |  עמוס ידלין  |   כתבות
אמריקה תעמוד לצד ישראל אם תותקף בידי כל מדינה שהיא, כולל אירן. כך אמר נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בראיון נרחב של 46 דקות עם ה"ניו-יורק טיימס" שבו הוא תמך בעסקת המסגרת החדשה לבלימת תוכנית הגרעין של טהרן.
06/04/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
יעלון: העולם המערבי מעדיף לעצום עיניים  /  איציק וולף
נתניהו: הסכם הגרעין מסוכן לארה"ב  /  איציק וולף
העסקה עם אירן - איום על קיום ישראל  /  עופר וולפסון
דגירה איטית  /  יבשם עזגד
הרהורים על ההסכם עם אירן  /  גרשון אקשטיין
חוסיין אובמה טוב לאירנים  /  אסתר שניאורסון גרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il