|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

תאילנד הקלאסית

ראש קבוצת הקונטרבסים הלטבי סיפר לי בחיוך שפרופ' סוגרי אמר לו: "במדינה של 63 מיליון תושבים עליך למצוא שמונה נגני בס טובים. איך תעשה זאת? זוהי בעיה שלך!" איך מדינה שלא הייתה בה שום מסורת של מוזיקה מערבית, הצליחה להקים תזמורת מצוינת
09/04/2015  |   דניאל פרדקין   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
תזמורת מצוינת - גם בתאילנד [צילום: פלאש 90]

השם תאילנד מעורר בנו בראש ובראשונה מחשבות על איים מקסימים עם נופים יפים, אוכל טעים ובכלל - תענוגות ונופש. האם תעלה בדעתו של מישהו מחשבה על מוזיקה קלאסית בהקשר למדינה זו? קרוב לוודאי שלא. ובכל זאת, כשביקרתי לאחרונה בתאילנד, שמתי לב למודעה בעיתון: קונצרט של התזמורת הפילהרמונית של תאילנד בניצוחו של מנצח משווייץ קלוד וייארה בהשתתפות זמר וזמרת מפולין. התוכנית כללה אחת היצירות האהובות עלי ביותר, שניגנתי לא פעם בחיי והיא - "השיר על הארץ" מאת גוסטב מאהלר. הדבר עורר בי סקרנות רבה, ולמרות שחשבתי כי אין מה לצפות מתזמורת תאילנדית, הרי שהמנצח והסולנים מאירופה בכל זאת נותנים תקווה לרמת ביצוע סבירה. וגם מה שעניין אותי היה מי היא התזמורת הפילהרמונית של תאילנד - מדינה שלמרות גודלה ויופייה, היא בכל זאת חור נידח מבחינת תרבות אירופית. אז נסעתי למעלה משעה וחצי ממרכז בנגקוק לשמוע את הקונצרט.

שם ציפתה לי הפתעה אמיתית.

התזמורת הפילהרמונית של תאילנד, שהיא תזמורת סימפונית מלאה בת 90 נגנים - כלומר בעלת גוף מלא של כלי מיתר, הרכב המאפשר לה לבצע את כל הרפרטואר הסימפוני באיזון הנכון והנדרש בין כלי המיתר לכלי הנשיפה וההקשה - מרשה לעצמה לבצע את התוכניות המורכבות והקשות ביותר. בתוכניות העונה הזאת אפשר למצוא יצירות הדורשות הרכב גדול במיוחד, כגון "פולחן האביב" של סטרווינסקי, סימפונית "לנינגרד" של שוסטוקוביץ', הסימפוניה הפנטסטית של ברליוז וגם היצירה אולי החשובה ביותר של גוסטב מאהלר: "השיר על הארץ", שממנה התחלתי את היכרותי עם הפילהרמונית של תאילנד.

לפני התקופה האיסלאמיסטית בטורקיה נכחתי באנקרה בקונצרט של תזמורת "בילקנט" השייכת לאוניברסיטה בעלת אותו שם. התזמורת הייתה טובה מאוד, אך כמעט כל נגניה היו זרים, בעיקר יוצאי הרפובליקות דוברות השפות הטורקיות שהיו בעבר חלק מברית-המועצות. להבדיל מבילקנט, למעלה ממחצית נגניה בפילהרמונית של תאילנד הם תאים צעירים. אומנם ראשי 4 מ-5 קבוצות כלי-המיתר הם נגנים זרים מלטביה ומקנדה, אבל הכנר הראשי הוא תאי בשם Sittichai Pengcharoen, כנר שהתגלה לא רק כמוביל בטוח ומנוסה, אלא גם כבעל צליל יפה במיוחד שאף תזמורת אירופית לא הייתה מתביישת בו. הוא למד בתאילנד אצל מורה גרמני, אחר כך השתלם באירופה, חזר לתאילנד, ועכשיו יש בכיתתו 15 תלמידים שאין לי ספק שיקבלו חינוך מצוין.

גם בין הסולנים של כלי הנשיפה יש זרים ויש מקומיים, וגם כאן יש לציין כי רמת הנגינה של התזמורת הפתיעה אותי מאוד לטובה. הרי כל העולם מכיר היום נגנים מצוינים מיפן, קוריאה וסין, אבל מי שמע אי-פעם על נגנים תאילנדים?

איך מדינה שלא הייתה בה שום מסורת של מוזיקה מערבית, הצליחה לא סתם להקים תזמורת מצוינת, אלא גם לספק לה כמות כה גדולה של נגנים מקומיים, טובים למדי? כששמעתי בפעם השנייה את התזמורת, היה זה תחת שרביטו של המנצח האיטלקי הצעיר אלפונסו סקארנו(Alfonso Scarano), התוכנית הייתה "הפנטסטית" של ברליוז והקונצ'רטו מספר 4 של בטהובן עם הפסנתרנית היפנית, שגם היא מלמדת בתאילנד, והתוצאה הייתה טובה עוד יותר. הסימפוניה של ברליוז, אחת המורכבות ברפרטואר הסימפוני העולמי, דורשת מהתזמורת רמה גבוהה של טכניקה, משמעת ברזל ורמה גבוהה מאוד של סולנים, והתזמורת עמדה במשימה בכבוד.



נס ושמו פרופ' סוגרי

נשאלת השאלה איך הגיעה התזמורת, שנולדה לפני עשור בלבד, לרמה כזאת?

איני יכול להגדיר זאת במילה אחרת מאשר נס. לנס הזה יש אבא, ד"ר סוגרי (Sugree Charoensook). הוא היה נגן סקסופון שהחל את הקריירה שלו כנגן רחוב. אחר כך למד בתאילנד, וכשהיה זמן מה בארצות-הברית, ניהל במדינת וויאומינג תזמורת כלי נשיפה של אינדיאנים. זה האיש שהאימרה המפורסמת של הרצל "אם תרצו אין זו אגדה" הולמת אותו במלואה. עוד בהיותו באמריקה שם לו למטרה להקים בתאילנד מקצוענות אמיתית במוזיקה ולהפוך את המקצוע הזה למכובד שם.

בשיחה איתי סיפר ד"ר סוגרי שהיסוד להצלחה היה רעיון נכון לחלוטין, שהאמנות הגדולה במוזיקה נעשית בידי מספר מועט יחסית של אנשים. לכן, החיבור שלו לאוניברסיטת מהידול היה כל כך מוצלח. אוניברסיטה זו שהקים הנסיך מהידול, אביו של המלך הנוכחי, היא בעיקר אוניברסיטה לרפואה שאליה קשורים חמישה בתי חולים גדולים המשרתים מיליוני תושבים. פרופ' סוגרי שיכנע את ראשי האוניברסיטה להקים במסגרת האוניברסיטה מוסד להשכלה גבוהה מוסיקלית, והם הטילו עליו את המשימה. כך, לפני 20 שנה הוקם הקולג' שעד היום עומד פרופ' סוגרי בראשו. היום לומדים שם למעלה מאלף סטודנטים נגינה, הלחנה וניצוח, ממש כמו בכל מוסד אירופי או אמריקני המכבד את עצמו, ומעניקים בו את כל התארים כולל תואר ד"ר. אולם סוגרי לא הסתפק בכך, והציב לעצמו מטרה עוד יותר גבוהה, ולפני כעשור הוקמה במסגרת האוניברסיטה התזמורת הפילהרמונית. מרבית נגניה, שחלק ניכר מהם בוגרי הקולג', גם מנגנים וגם מלמדים.

ראש קבוצת הקונטרבסים, מאריס ארנטס (Maris Arents), הוא לטבי שהגיע לפני 11 שנה לבנגקוק לשנה בלבד ונשאר בה עד היום. הוא סיפר לי בחיוך שפרופ' סוגרי אמר לו בזמנו: "במדינה של 63 מיליון תושבים עליך למצוא שמונה נגני בס טובים. איך תעשה זאת? זוהי בעיה שלך!". וארנטס אכן הצליח במשימתו. היום 5 מתוך 8 נגני הקבוצה הטובה מאוד הזאת הם תלמידיו.

אפשר לומר שסוגרי השיג את מטרותיו להקים מוסד להשכלה מוסיקלית ברמה גבוהה ותזמורת לאומית, אבל עדיין נותרה בפניו משימה גדולה עוד יותר וחשובה לא פחות והיא להעלות את יוקרתה של המוזיקה הקלאסית במדינה, להעלות את המוסיקאים למעמד מכובד בחברה התאית, וכמובן לפתח את המוזיקה התאית המקצועית. לכן כל התוכניות של התזמורת, ללא יוצא מן הכלל מתחילות מיצירה של מוזיקה תאית מסורתית בעיבוד לתזמורת סימפונית. יותר מזה, יש ברפרטואר של התזמורת מספר יצירות תאיות בצורות מערביות קלאסיות כמו קונצ'רטו וכדומה. ואף על-פי שכמחצית מהנוכחים באולם היו אירופים, אמריקים ויפנים, מתברר שהם מקבלים את המוזיקה התאית בהתלהבות. התזמורת כבר סיירה בהצלחה ביפן ובקוריאה הדרומית, ורמת נגינתה ותגובת הקהל מבטיחות את הצלחתה גם באירופה ובארה"ב.

מי מממן את זה? שאלתי את פרופ' סוגרי, שהסביר כי גודל המפעל המוסיקלי במסגרת האוניברסיטה קטן מאוד, והכסף הנדרש לקיומו הוא טיפה בים לעומת ההוצאות להשכלה רפואית בחמשת בתי החולים. רוב התקציב של הקולג' והתזמורת מגיע מהממשלה. "והיתר?", שאלתי אותו, "אני", הוא ענה. "מה זאת אומרת אתה? ", "כל הזמן אני הולך ממיליונר אחד לשני וזה משלים את התקציב הדרוש - המאפשר לשלם משכורות מכובדות מאוד בקנה מידה תאילנדי לנגנים, למנצחים ולסולנים שחלק ניכר מהם מחו"ל.

אבל זה לא הכל. לא מזמן הוקם בית חדש לתזמורת בקמפוס אוניברסיטת מהידול. אולם הקונצרטים יפה מאוד ומשוכלל, ויש בו מקום ללמעלה מ-2000 מאזינים. נזכרתי בסיור לסין בו השתתפתי לפני כ-3 חודשים עם תזמורת הקיבוצים מנתניה עם המנצח המצוין שלו עד-אל. בכל מקום ניגנו באולמות קונצרטים שעוררו בי קנאה עזה, ואלה אינם אולמות רב-תכליתיים. לא! הם נועדו אך ורק למוזיקה קלאסית. הקהל בסין מילא את האולמות הללו עד אפס מקום והתלהב מאוד. ההרגשה הייתה של גאווה ושל כבוד שרוחש הקהל המקומי לתרבות ישראלית גבוהה. ההרגשה הזאת הייתה מהולה בעצב על מצבן העגום של כמעט כל התזמורות בישראל. גם התזמורת הקיבוצית המצוינת עוברת עכשיו תהליך "הבראה", שבז'רגון הישראלי משמעותה היא צמצום מספר הנגנים והורדת משכורותיהם לרמה של כמעט המינימום המותר בארץ, וגם זה נראה כמחווה לקהל מיותר ולא חשוב בכלל.

וזה כל כך חבל, כי מה יכול להיות טוב יותר להסברה ישראלית בחו"ל מהאומנות הייצוגית, כשהקהל המקומי קם על רגליו לצלילי ההימנון הלאומי ודגלי ישראל מתנוססים לראווה באולמות הקונצרטים שבהם מנגנים גם יצירות של מלחינים ישראלים?

תאריך:  09/04/2015   |   עודכן:  09/04/2015
דניאל פרדקין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תאילנד הקלאסית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
11/04/15 11:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באתרי החדשות יש די מאמרים המפרטים את ההסכמות שהושגו בין "המעצמות" ובין אירן ומפרשנות אותן. אוסיף רק מספר נקודות קצרות להבהרה:
09/04/2015  |  אורי נוי  |   מאמרים
אליבא דוושינגטון פוסט, נשיא ארצות-הברית ברק אובמה חווה את ה-מהפך של מערכת הבחירות בישראל. עתה הוא מודה כי "אין אופק להתנהלות משמעותית שתביא להקמת מדינה פלשתינית", ועל כן "תיתכן התדרדרות של היחסים שתהיה מסוכנת לכולם". לפיכך "חובה עלינו להעריך ביושר כיצד אנו מנהלים את היחסים ישראל-פלשתין לשנים הקרובות" מבלי לדמות כאילו פתרון שתי המדינות מצוי בהישג יד. "איננו יכולים לבסס את הדיפלומטיה הגלוייה שלנו על דבר שכולם יודעים שלא יקרה". אלה שמתחו ביקורת על הממשל עקב דבקותו בפתרון בלתי ישים, מקבלים את המהפך כשינוי מבורך.
09/04/2015  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בשנת 1932 כתב אלברט איינשטיין מכתב לזיגמונד פרויד וביקש ממנו לפתור עבורו את חידת המלחמה. השאלה שהציג איינשטיין לפרויד הייתה עניינית: "האם יש דרך לשחרר את בני האדם מפורענות המלחמה?" ובנוסח מוכר יותר כשאלתו של אבנר בן נר: הלנצח תאכל חרב? לא אלאה את הקוראים בפרטי תשובתו של פרויד אך אביא ציטוט קצר מתשובתו לאיינשטיין: "אין זה בגדר האוטופיה לקוות כי לא ירחק היום והשפעתם של שני גורמים אלה - העמידה התרבותית והחרדה מפני המלחמה - תשים קץ למלחמות".
09/04/2015  |  יעקב עמר  |   מאמרים
כאשר הגיע ברק אובמה לאוניברסיטת קהיר, זמן קצר לאחר שנבחר לנשיאות, כדי להביא אל עולם האיסלאם את הבשורה, המתנשאת במידת-מה, על אודות העולם הדמוקרטי-ליברלי שהוא רואה בחזונו, עולם שבו כל בני האדם שווים, המבוסס על הערכים הנאורים של המערב שראוי שגם המוסלמים יחיו על פיהם, הוא לא הבין כי בעיני מאזיניו החזון הזה שגוי מיסודו ומעביר מסר של חולשה. ובעולם האיסלאמי ידוע, כי למי שחלש אין זכות קיום. הבשורה השגויה הזו שהוטמעה בעולם האיסלאמי על פלגיו השונים הביאה אל התודעה האנושית זוועות נוראיות כמו: שיסוף גרונות, עריפת ראשים, רצח המוני ביריות בגולגולות של לוחמים שנכנעו כמעט ללא קרב, שריפת אנשים חיים ועוד מחזות תופת שרק דמיון חולני מסוגל לייצר.
09/04/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
מדוע נאסרו החיות הטמאות לאכילה? ומי הוא האיש העומד מאחורי המניפסט האנטי חזירי? ומה בין הלכות כשרות למות בני אהרן? על אקולוגיה רוחנית בפרשתנו
09/04/2015  |  ציפי לידר  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
פוסט-מורטם  /  יובל ברנדשטטר
האם יש עתיד לחזון שתי המדינות  /  שאול ברטל
המיליארדים זורמים למצרים  /  מנשה שאול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
קובי ברדה
קובי ברדה  |  
המוסדות (הנהלת קמפוס, משטרה וכו) מבועתים ובוחרים להתמודד בסגירת הקמפוס מוקדם מהרגיל או עיטוף הפסל ו/או שמירה עליו עם כוחות שיטור, אבל השינוי לא יוכל להגיע מפלסטרים שכאלה
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il