|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

זכויות חוקתיות / חלק ראשון

שוויון ואיזון

מבט על חוק דרכי התעמולה ויישומו בבחירות במאה ה-21 - בעיניו של מי שעמד בראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20
14/04/2015  |     |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
זכות היסוד [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  מצוינות ומוטיבציה
  המשפט - מכנה משותף בין יהודים וערבים

הזכויות החוקתיות דרות בבסיס שיטת משפטנו ומהוות את המקור למרבית הזכויות המוכרות לנו כיום. זכויות אלה הן למשל הזכות לכבוד, לחיים, לחרות ולשוויון. עתה, אנו נמצאים ממש לאחר הביטוי המובהק ביותר לשיטת ממשל דמוקרטית - הבחירות לכנסת. בחירות אלה מממשות את זכות היסוד החוקתית לבחור ולהיבחר, ומעגנות בתוכן עקרונות חשובים של ייצוג הולם ושוויון. ארחיב כעת על זכויות חוקתיות אלו תוך מתן דגש על האירועים מהתקופה האחרונה. ותחילה, בבחירות לכנסת, אשר בהן שימשתי כיושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20.

אנכי ואופקי
[צילום: פלאש 90]

יש לערוך לחוק כולו בחינה מקיפה ולהתאים את ההגבלות והאיסורים שבו למציאות הקיימת, ובעיקר לעידן שבו מרבית התעמולה נעשית ברשת האינטרנט. עם זאת, חשוב להדגיש, סבורני כי האיזון העקרוני שבליבו של החוק, כאמור לעיל, ראוי – ויש לשמרו

מסע הבחירות לכנסת ה-20, בדומה לכל מערכות הבחירות בעשורים האחרונים, התנהל בהתאם להוראות חוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט-1959, הקובע הגבלות ואיסורים שונים על תעמולת הבחירות לכנסת (ולרשויות המקומיות). באופן כללי, החוק קובע נקודות איזון ערכיות בין חופש הביטוי לבין הערכים הנוספים אותם הוא מבקש לקדם: בראשם, שמירה על השוויון בין רשימות המועמדים; ובנוסף: מניעת השפעה בלתי הוגנת על ציבור הבוחרים, שמירה על המרחב הציבורי, ועוד. לטעמי, יש לערוך לחוק כולו בחינה מקיפה ולהתאים את ההגבלות והאיסורים שבו למציאות הקיימת, ובעיקר לעידן שבו מרבית התעמולה נעשית ברשת האינטרנט.

עם זאת, חשוב להדגיש, סבורני כי האיזון העקרוני שבליבו של החוק, כאמור לעיל, ראוי – ויש לשמרו. האיזון בא לידי ביטוי, הלכה למעשה, במבחן הדומיננטיות. מבחן הדומיננטיות נקבע על-ידי הנשיא ברק ב-בג"ץ זוילי (689/02), ועל פיו תעמולת בחירות היא "רק אותו ביטוי שהאפקט הדומינאנטי שלו הוא בהשפעתו על הבוחר ושאין לו אפקט דומינאנטי אחר, כגון אפקט אמנותי". חלק הארי של המגבלות שבחוק נבחנות בהתאם למבחן זה. כך למשל, אסור לשדר תעמולה בטלוויזיה וברדיו. בנוסף, אסור לעשות שימוש במשאבי ציבור בקשר עם תעמולה; אסור לשתף ילדים בתעמולת בחירות; אסור ללוות תעמולה בהופעות אמנים; אסור לקשור בין תעמולה למתנות; ועוד. הקביעה אם איסורים אלה הופרו אם לאו, תיבחן בהתאם למבחן הדומיננטיות.

כביכול, האיזון המתבקש בין חופש הביטוי הפוליטי לערכים הנוספים שהחוק מבקש לקדם צריך להיות, באופן אינטואיטיבי, איזון אנכי בין זכות לאינטרס. איזון מעין זה, כידוע, מעניק בכורה לזכות לחופש ביטוי, ומאפשר לפגוע בה רק בהתאם למבחן הוודאות הקרובה. אולם, המבחן השולט על החוק – מבחן הדומיננטיות כאמור, קובע איזון אחר. אין המדובר באיזון אנכי רגיל בין זכות (חופש הביטוי) לאינטרס, אלא – באיזון בין חופש הביטוי הפוליטי שמוקנה למבצע דבר התעמולה, לבין הזכות לשוויון המוקנית ליתר המועמדים ויתר התכליות שביסוד החוק.

בנוסף, פגיעה בעיקרון השוויון בין הרשימות, מובילה כשלעצמה לפגיעה בזכות החוקתית לבחור ולהיבחר של יתר רשימות המועמדים ובוחריהם הפוטנציאליים. המחוקק הגדיר בחוק הבחירות את גבולות המשחק, המותר והאסור, במהלך תקופת בחירות. כל חריגה מאלה, מפרה את האיזון העדין שבחוק.

בהתאם, הקביעה אם היגד או פרסום או פעולה הם בגדר תעמולה אסורה נבחנת באמצעות איזון אופקי בין חופש הביטוי לעיקרון השוויון והזכות לבחור ולהיבחר. כידוע, באיזון מעין זה, "דרך המלך היא בנקיטה בגישה מפשרת במטרה לאפשר לשתי הזכויות לדור בכפיפה אחת, וזאת באמצעות פגיעה מידתית באחת על חשבון השנייה". מבחן הדומיננטיות, למעשה, עוצב בהתאם למתווה זה. ואותו, לשיטתי, יש לשמר. ואחרי זה, כמה מילים על האיסורים שבחוק שדרושים בחינה מחדש לגישתי.

תעמולה בטלוויזיה וברדיו
[צילום: AP]

סבורני כי הצעד הנכון הוא לבטל את האיסור (מלבד האיסור הספציפי נגד תעמולה החל מהערב לפני יום הבחירות ועד לסגירת הקלפיות, שהוא ראוי וחשוב בעיני), ולדאוג לחזק את רשימות המועמדים הקטנות באמצעים אחרים

סעיף 5(א) לחוק דרכי תעמולה אוסר על תעמולה בטלוויזיה וברדיו ב-60 הימים לפני יום הבחירות. הסעיף מסייג את תחולתו ומאפשר אך ורק תעמולה ב-14 הימים שלפני יום הבחירות, בזמנים מוגדרים – אלו הם תשדירי התעמולה המוכרים לכולנו. האיסור על תעמולה ב-60 הימים הוא בגדר גזירה, שבמתכונתה הנוכחית, הציבור אינו יכול לעמוד בה. על-אף שהודעתי בתחילת כהונתי כי כל עוד האיסור קיים – בכוונתי לאכוף אותו, ואף בקפידה; במבחן המציאות – כמעט ולא הוגשו עתירות בנוגע לאיסור זה. זאת, על-אף שתעמולה נעשתה בטלוויזיה וברדיו – יומם ולילה, וללא הפסקה.

אין אשם במצב מעין זה – הציבור מצד אחד התרגל כבר למצב, והתקשורת – המגישים והעורכים – עשו ככל שביכולתם על-מנת לקיים את החוק ולמנוע מהמועמדים להשתמש בערוצי הטלוויזיה ובגלי הרדיו כפלטפורמת תעמולה פר-אקסלנס. כולנו חזינו במהלך תקופה זו במגישים מבקשים מהמועמדים שדבריהם לא יגלשו לכדי תעמולה, אולם הפרץ גבר, והאיסור כמעט שלא נאכף.

דומני כי רשימות המועמדים "הסכימו בשתיקה" כי לא יעתרו אחת נגד השנייה ביחס לתעמולה בטלוויזיה וברדיו, וכל עוד כולם יפעלו כך – השוויון ביניהן כביכול יישמר. עם זאת, לשיטתי, אין כך הדבר – פרקטיקה זו פוגעת באופן קשה ברשימות המועמדים הקטנות והחדשות, שמטבען מעסיקות פחות את כלי התקשורת. כך, נוצר מצב שערוצי התקשורת מלאים ועמוסים בדברי תעמולה, אך רק מטעם רשימות המועמדים החזקות. להבנתי, האיסור שבחוק ביקש למנוע מצב מעין זה – אולם האיסור והרציונל שבליבו כושלים במבחן המציאות, מסע בחירות אחר מסע בחירות.

אינני יודע אם הצעד הנכון הוא לפעול בהתאם להמלצתו של השופט מצא, יו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה-16, ולבטל את האיסור כליל. או מאידך – להעניק ליו"ר כלים לאכוף אותו ביתר שאת. באיזון בין שני אלה, סבורני כי הצעד הנכון הוא לבטל את האיסור (מלבד האיסור הספציפי נגד תעמולה החל מהערב לפני יום הבחירות ועד לסגירת הקלפיות, שהוא ראוי וחשוב בעיני), ולדאוג לחזק את רשימות המועמדים הקטנות באמצעים אחרים. מה שבטוח בעיני, הוא שאין כל אפשרות להשאיר את האיסור על-כנו במתכונתו הנוכחית, בשים לב לתת האכיפה והפרתו חדשים לבקרים.

תעמולה באינטרנט
[צילום: AP]

שני אלה יוצרים מצב בלתי נסבל, שבו לאמון על אכיפת דיני התעמולה – אין סמכות מפורשת לאכוף את האיסורים הקבועים בחוק על תעמולה באינטרנט. סוגיה זו העסיקה אותי רבות במסגרת העתירות שהוגשו לשולחני. לשיטתי, מן הראוי לקבוע כי מרבית האיסורים שבחוק – יחולו אף באינטרנט, כמובן בשים לב למגבלות ולמאפייניו הייחודיים

חוק דרכי תעמולה אינו מתייחס כלל לתעמולה ברשת האינטרנט. מרכז הכובד בתעמולה, במשך השנים ובעיקר במסע הבחירות לכנסת ה-20, התנהל – רובו ככולו, במרחב הווירטואלי. שני אלה יוצרים מצב בלתי נסבל, שבו לאמון על אכיפת דיני התעמולה – אין סמכות מפורשת לאכוף את האיסורים הקבועים בחוק על תעמולה באינטרנט. סוגיה זו העסיקה אותי רבות במסגרת העתירות שהוגשו לשולחני. לשיטתי, מן הראוי לקבוע כי מרבית האיסורים שבחוק – יחולו אף באינטרנט, כמובן בשים לב למגבלות ולמאפייניו הייחודיים.

כך למשל, החוק קובע חובת זיהוי של מודעות בחירות בעיתונים ובשלטי חוצות. דהיינו, חובה לציין על מודעת תעמולה את זהות רשימת המועמדים או הגוף שהזמין אותה. באחת מהעתירות, נדרשתי לקבוע אם חובת הזיהוי חלה גם על מודעות שמפורסמות באינטרנט. מדובר בסוגיה סבוכה.

מצד אחד, התכלית שביסוד חובת הזיהוי – נכונה לכאורה לכל מודעת בחירות באשר היא. עקרונות השקיפות וההגינות מחייבים כי הטוען דבר נגד חברו, יטען זאת בעצמו, ולא ממחשכים. לכך יש להוסיף כי המסרים שמבקשים המתמודדים בבחירות להעביר לבוחרים באמצעות מודעות, ראוי ונכון שיימסרו מפיהם באופן גלוי. מידע מלא ושקיפות הכרחיים הם על-מנת שהבוחרים יצביעו על-פי צו מצפונם, ולא על סמך אינטואיציות והנחות לא מבוססות.

מצד שני, ההיגיון הבריא מוביל למסקנה כי קיימת בעייתיות וספק הצדקה להחיל חובה זו אף על מודעת בחירות שהכין גולש פשוט ופרסם בדף הפייסבוק שלו. זאת, בניגוד למודעת בחירות מטעם רשימת מועמדים המפורסמת באתר חדשות אינטרנטי מוכר. וכל זאת, כאשר החוק, כאמור, שותק לחלוטין בעניין זה ומחיל את חובת הזיהוי אך ורק על מודעות בעיתונים ובשלטי חוצות. כשלעצמי, קבעתי כי חובת זיהוי מודעות חלה באופן כללי גם באינטרנט; וכי גבולות החובה יתפתחו בפסיקות יושבי הראש בהתאם לעתירות קונקרטיות לעתיד לבוא.

זוהי רק דוגמה אחת, המדגימה הלכה למעשה את הבעייתיות במצב הנוכחי: שתיקת החוק מחד-גיסא, והפיכתו של המרחב הווירטואלי לזירה הפוליטית המרכזית מאידך. כמובן שהוועדה וכל רפורמה מקיפה עתידית בחוק תחייב התייחסות לאינטרנט, באופן כזה או אחר.

המאמר מבוסס על הרצאה בכנס פרידה מהשופט אבי זמיר שהתקיים במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין, 12.4.15.
הכותב הוא שופט בית המשפט העליון ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20.
תאריך:  14/04/2015   |   עודכן:  14/04/2015
השופט סלים ג'ובראן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוויון ואיזון
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ה.א
14/04/15 09:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
בבחירות לכנסת העשרים נאבקה על מקומה בכנסת מפלגה של נשים חרדיות הנאבקות על שינוי בשם "ובזכותן". לצערי, מפלגה זו קיבלה בכל הארץ 1,802 קולות, שהם 0.04% מקולות הבוחרים. אם הייתה מקובלת האפשרות של מתן קול שני הייתה רשימה זו זוכה לקולות של כל בני משפחתי.
13/04/2015  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בבחירות האחרונות צצו ועלו ליקויים רבים בהיבטים שונים של הבחירות. הליקוי האחרון הוא מינוי ועדה ציבורית על-ידי הנשיא לצורך מתן המלצות לשינוי חוק הבחירות דרכי תעמולה, ומדוע?
13/04/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
נטלתי פסק זמן מן השוטף, וחזרתי לימי הבחירות העליזים ולעיתונים שסיקרו ימים אלה. בחרתי מן האירועים הרבים מספר זוטות שאני מבקש להתעכב עליהן ולומר כמה מילים על כל אחת.
13/04/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
"יש לבצע בחינה מקיפה לחוק דרכי תעמולה ולהתאים אותו בעיקר לעובדה שרוב התעמולה נעשית באינטרנט. למי שאינו יודע, החוק אוסר תעמולה בחירות על-ידי לפידים ברחובות; זה התאים לתקופה הרומית". כך אומר (יום א', 12.4.15) שופט בית המשפט העליון, סלים ג'ובראן, שעמד בראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20, באירוע פרידה מהשופט המחוזי אבי זמיר, שנערך במחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין.
12/04/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
כמעט כל המפלגות והמומחים הופתעו מתוצאות הבחירות. קמיל וקס על כישלון המדגמים: "כשסיפרו לי על התוצאות, חשבתי שאני מת" בכיר באחד הערוצים: "טעינו בגדול. גילינו פער של 5%-6% בתוצאות בין המדגם לבין הקלפי - אנשים נכנסו לקלפי המדגמית ושיקרו". ד"ר מינה צמח: " נתקלנו בסירוב גבוה מאוד יחסית מצד אנשים שלא רצו להצביע לקלפיות המדגם. זה בלט במיוחד עם שיעור של כ-30% במגזר החרדי ובמגזר הרוסי".
12/04/2015  |  אלכס טנצר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   זכויות אדם  /  מי ומי  
נדחתה עתירה למינוי מיידי של מפכ"ל  /  איתמר לוין
דרעי: קודם קווי יסוד - אח"כ תיקים  /  עופר וולפסון
ריבלין: על הממשלה להיות רחבה ככל שניתן  /  איציק וולף
הגבול בין חוק לבין צחוק   /  אביתר בן-צדף
טמטום קבוצתי ושטיפת מוח - השווה והשונה  /  אהוד פרלסמן
מספיק ללקק!   /  אריה גל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il