|   15:07:40
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ה"מט" של נתניהו

נתניהו איננו כל כך שקוף כפי שפרשנים ועיתונאים רבים חושבים, ומסתמא שלפני ואחרי הבחירות האחרונות הוא גם גייס את ערמומיותו הפוליטית כדי להגיע למטרה אליה ייחל, אבל דאג שכולם יחשבו שאחרים גרמו לו להגיע לאן שהגיע, במו"מ ובהצגת הקואליציה החדשה
11/05/2015  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   ממשלה 34   |   תגובות
בנימין נתניהו, אריה דרעי. נענה לכל הבקשות הדתיות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

הרמיזה לליברמן
פתיחתו של המו"מ הקואליציוני דווקא עם "יהדות התורה", וההיענות המהירה לכל בקשותיה הדתיות - כולל הבנה עקרונית עם ש"ס בנושאים דתיים, הייתה במטרה להבהיר לליברמן כי הפעם הולכים להקים הקואליציה עם מתווה רעיוני הפוך בנושאי דת ומדינה מאשר בקדנציה הקודמת, ובכך לרמוז לליברמן כי כל הישגיו בנושא, מהקדנציה הקודמת, ימחקו. בכך קיווה נתניהו כי ליברמן יעדיף להיוותר בחוץ מאשר לאבד את בוחריו

לפני מספר שנים בלבד ולאחר שנתניהו הציע לאבו-מאזן ולפלשתינים מתווה פוליטי שאמנם החל להיות הצעת פשרה של פתרון מדיני בנוסח "שתי מדינות", הרי שהתקשורת עטה על השינוי הרעיוני הזה של נתניהו כמוצאי שלל רב, אך במקום לפנות אליו הרי שכמה מאמצעי התקשורת הישראלים פנו דווקא לאביו, פרופ' בן-ציון נתניהו - כשהיה עוד בחיים, ושאלוהו מה קרה לבנו שויתר על עיקרון "ארץ ישראל השלימה"? נתניהו האב לא התבלבל וענה תשובה שקצת הביכה אח"כ את בנו, אבל אח"כ הכול נשכח. האב טען כי בנו לא השתנה רעיונית ולא ישתנה רעיונית אלא שבנו העביר הצעה כזו לפלשתינים, מתוך ידיעה מראש שהם לא יוכלו להסכים איתה וידחוה, ואילו הוא יוצג כ"פשרן" בעיני העולם. דהיינו, נתניהו איננו כל כך שקוף כמו שפרשנים ועיתונאים רבים חושבים, ומסתמא שלפני ואחרי הבחירות האחרונות הוא גם גייס את ערמומיותו הפוליטית כדי להגיע למטרה אותה ייחל, אבל דאג שכולם יחשבו שאחרים גרמו לו להגיע לאן שהגיע, במו"מ ובהצגת הקואליציה החדשה.

מתוך דבריו של האב המנוח ברור היה לכל כי נתניהו לא ויתר מעולם על חלום המדינה האחת שבין הירדן לים וכל השאר הוא בבחינת אחיזת עיניים. ומי יותר טוב מהאב שיכול היה להכיר את הבן?! מכאן שלא במקרה שעד היום לא נחתם שום הסכם ל"שתי מדינות" עם הפלשתינים, וככל שזה תלוי בנתניהו גם לא ייחתם הסכם כזה. מסתבר גם שכל מסעותיו הפוליטיים של נתניהו בנויים סביב שימור הקיים המדיני וביסוס המדינה האחת שבין הירדן לים. אבל להבדיל למשל מפטרונו הפוליטי המנוח - יצחק שמיר, הרי שנתניהו למד לסובב את הצהרותיו בכיוון של להשמיע מה שרוצה העולם המערבי לשמוע, ואילו בחדרי החדרים הוא מכין את אלה שמוציאים לו את הערמונים מהאש בהתנדבות, ומתוך שמחה ועניין רעיוני. וכך זה היה גם הפעם, לפני ואחרי בחירות 2015.

השנתיים וחצי שבין בחירות 2013 ל-2015 לימדו את נתניהו שעדיף להתפשר בענייני דת ומדינה, ואפילו בכלכלה ובחברה והעיקר לקבל את התוצאה המדינית, של "אף שעל". ציפי לבני - ואף יאיר לפיד, עבורו היו מטלה גדולה מדי שבעטייה הוא הבין שלבסוף הוא ייאלץ להתפשר מדינית, גם לאחר מלחמת עזה המי יודע כמה. בעיה אחרת שהשניים - לבני ולפיד, הביאו עימם הייתה רצונם העז לשבת על כיסא הרה"מ. לשניים הללו - אחד ינוקא פוליטית והשנייה כישלון פוליטי עם קבלות, הייתה גם עזות פנים וחוצפה לא קטנה כשניצלו את מעמדם הממלכתי בארץ, ואף בחו"ל, כדי לנשוף בעורפו של נתניהו. לפיד - שר אוצר שאינו מבין בכלכלה, ולבני- נציגה של כמה מנדטים זעומים לאחר איבוד מפלגת שלטון כקדימה, דאגו שבכל פורום שיגיעו ידעו שהם יורשי נתניהו. לשיאו הגיע לפיד בארה"ב, בראיון ל"ניו-יורק טיימס", ולבני הגיעה לשיאה בהצהרתה לנשים פוליטית מחו"ל כי לאחר נתניהו תכהן שוב אישה בישראל כרה"מ, (לאחר שמפרישת גולדה מאיר לא כיהנה אישה). כמובן שלבני לא התכוונה לשלי יחימוביץ'...

אבל לא רק לבני ולפיד הטרידו את נתניהו אישית ורעיונית, היה שם גם מישהו נוסף שנשף פוליטית ואישית בעורפו של נתניהו, מישהו מתוך הבית ממש: איווט ליברמן. נתניהו נוכח שתפקיד שר החוץ ניפח את ליברמן לכיוון שינוי עמדות, ובמיוחד תיק החוץ שלו מנוצל על ידיו כדי להכין לעצמו את ירושת רה"מ, ועוד מתוך רשימת הבחירות של הליכוד, וכל זאת לאחר שנתניהו עצמו החזירו הביתה לליכוד, ועם מספר מוגזם של ח"כים משוריינים. נתניהו ציפה מליברמן - האיש שחרת בעבר על דגלו את הניציות וחוסר הפשרה, כי כאשר מחו"ל ילחצו על הממשלה בישראל לוותר מדינית, הרי שליברמן יהיה הראשון לסוכך עליו ועוד בתור שר החוץ אבל זה לא בדיוק מה שקרה בשטח. נהפוך הוא, נתניהו שמע לפתע - מכיוונו של ליברמן, רק הצהרות חדשות בכיווין "מרכז" שמנשבים פוליטית אצל מי שהיה בן בריתם של "גנדי" המנוח ובני אילון יבדל"א. נתניהו גם ידע שבתוך הח"כים של ליברמן ישנם שלושה שאינם בדיוק ימין אלא ששניים מהם היו כבר ח"כים של מפלגת העבודה ואחת ניהלה מו"מ עם מר"צ לפני שנכנסה לרשימתו של ליברמן.

נתניהו הבין היטב שליברמן בנוי על קולות של סלאבים שצעיריהם פנו מהימין לכיוון המרכז, ויותר מכל לא מצאה חן בעיניו של נתניהו ההתרועעות הפוליטית של ליברמן עם פוטין ועם רוסיה, כשהללו ממשיכים את הקו הפרו ערבי ופרו העולם השלישי של בריה"מ לשעבר. אבל יותר מכל חרה לנתניהו כי תפקיד שר החוץ של ליברמן מנוצל לפרסום אישי - כדי להפוך בעתיד לרה"מ, ועוד מקולות הימין של הליכוד. הצהרותיו של ליברמן בארץ ובחו"ל על "ראש ממשלה דובר רוסית" שהוא בהישג הבחירה בישראל גרמו לנתניהו להבין שאם צריך מלבני ומלפיד להתנתק הרי שאת ליברמן ואת "ישראל בתינו" צריך לפרק. פתיחתו של המו"מ הקואליציוני דווקא עם "יהדות התורה", וההיענות המהירה לכל בקשותיה הדתיות - כולל הבנה עקרונית עם ש"ס בנושאים דתיים, הייתה במטרה להבהיר לליברמן כי הפעם הולכים להקים הקואליציה עם מתווה רעיוני הפוך בנושאי דת ומדינה מאשר בקדנציה הקודמת, ובכך לרמוז לליברמן כי כל הישגיו בנושא, מהקדנציה הקודמת, ימחקו. בכך קיווה נתניהו כי ליברמן יעדיף להיוותר בחוץ מאשר לאבד את בוחריו - וזאת גם במחיר ויתורו על תיק החוץ. וזה בדיוק מה שאירע לשמחת ליבו של נתניהו. וכך נסגר שוב המעגל המשולש ממשרד רה"מ בעבר: נתניהו - בנט - שקד, כברירת המחדל לעתיד רעיוני, ובמיוחד אישי, טוב יותר לנתניהו.

נתניהו - במחשבה תחילה, פילל באמת לקואליציה שהקים בשבוע שעבר. נתניהו הבין שבנט ושקד הם המובילים כיום את ה"בית היהודי", ואת הקו הרעיוני שלו עצמו: לא להתפשר מדינית עם הערבים. כשלבני, לפיד ואף ליברמן יהיו מחוץ לממשלתו הרי שלנתניהו לא תהיה "אופוזיציית שלום" שתביך אותו בעולם, אלא שבממשלה שהוא ובנט יובילו הוא יהיה על תקן ה"יונה הצחורה" ותמיד יטען כי בגלל ה"נץ הפוליטי" ששמו בנט הרי שהעם לא יסכים לפשרה טריטוריאלית. את התסריט הזה בדיוק צריך נתניהו - ועוד לימים שבארה"ב כבר לא ישלוט נשיא שחור - שאפשר לחבוט בגלל צבע עורו ודתו לשעבר, אלא נשיא/ה לבנ/ה, שלחבוט ולהתחצף אליהם זה כבר סיפור הרבה יותר מסובך. מכאן שאני מעריך כי כל העיכוב במו"מ עם בנט, ואח"כ ההפתעה הגדולה ב"זכייה" המיניסטריאלית של בנט ואנשיו, הייתה רק הצגה תיאטרלית (כולל ה"קיצוצים" במשרד המשפטים של שקד שלבסוף לא היו ולא נבראו...) כדי להסיח את הדעת ולנקות את נתניהו מכך שמלכתחילה חפץ בהרכבת ממשלה צרה וימנית - קיצונית. ולראיה, שני חברים - כבנט ושקד, ב"קבינט המדיני" עם עוד כמה ניצים מהליכוד הם בדיוק מה שנתניהו צריך כדי להיות הטוב והנאנס מול "הרצון הדמוקרטי הניצי של העם". שרת משפטים שתוריד מנתניהו ומהימין את השופטים והמשפטנים של המרכז והשמאל הוא בעצם המצרך שאותו חיפש נתניהו, ושוב כדי שלא הוא יהיה זה שיינזק באש הערמונים. וגב' שקד ידעה היטב להשלים את המהלך בויתור על יו"ר וועדת בחירת הדיינים, כדי שגם השותפים החרדים יהיו מרוצים ממינויה, שהרי גם הם אינם אוהדי ה"שיפוט האקטיביסטי", בלשון המעטה. החיוך על פניהם של נתניהו ובנט מול המצלמות - בסיכום ההסכם ביניהם, אמר הכול.

נתניהו גם הבין שכדי לנהל ממשלה ניצית בשקט הוא צריך - לצד בנט, שותפים כאלה שלא יערערו על הצד הניצי שלו גם מכיוון אי-העסקתם בעניין, אלא בעניינים אחרים. ומי יותר טוב לנתניהו מאשר המפלגות החרדיות?! תן ל"יהדות התורה" את וועדת הכספים, את חלקה במשרד החינוך ואת האחריות על הבריאות ותקבל שקט פוליטי לעידן ועידנים. מלבד ח"כי "דגל התורה" (גפני ומקלב) הרי שארבעת ח"כי אגו"י הם ניצים לכל דבר מבלי להבין בענייני מדיניות וביטחון. כאלה אפשר לרתום לכל תעמולה ניצית בלי שום בעיות. כזה הוא מאיר פרוש המתלהם להתקיף את אירן, כזה הוא אליעזר מוזס השש אלי קרב נגד כל הזכרת שם ערבי, כזה ישראל אייכלר שבשנים האחרונות החל לצדד אפילו ב"נוער הגבעות" וכזאת היא חסידות גור, שליצמן הוא נציגה. כשיעלה נושא של פשרה - ועוד בי"ם, אזי, תמיד יוכל נתניהו להצביע על הדת והחרדים כמכשול מדיני, וגם ח"כי דגה"ת יאלצו לזמר לבסוף את הפזמון של ארבעת חבריהם מ"יהדות התורה".

נתניהו יודע היטב שש"ס היא מפלגה של מצביע ימין חרדים, שדרעי כבר למד בבחירות האחרונות שאם פונים לשמאל - ואפילו אם מדובר בבני עדות המזרח, הרי שאז ארבעה מנדטים חוזרים לליכוד. שליטה מלאה של דרעי בדתות ובתקציבי החינוך וההשתלמויות לחרדים ולערבים - דרך משרד הכלכלה, מבטיחים קדנציה שקטה לנתניהו מש"ס. דרעי עצמו העיד כי ש"ס תיענה לכל פניה - ללכת שמאלה או ימינה, על-פי הצורך הכלכלי כמובן. את ההצגה הזו יודעים אנשי ש"ס להציג יפה ולראיה הרי שח"כ מרגי מציג פנים שיויוניות לערבים ומתקיף את הקיפוח רב השנים נגדם ומציגו כ"גזענות", ב"וועדה להסכמה אזרחית", ומנגד הוא מבקש להטיל עוצר ארוך על כל תושבי מזרח י"ם לאחר שאחד מתושביה נתפס כחשוד בתכנון פגוע ביטחוני. ה"ממתק"- של וועדת החינוך של הפרלמנט הישראלי, למשולם נהרי, הוא בעצם הצעד הסופי לרכוש את ש"ס לארבע שנים מלאות לויאליות ניצית.

משה כחלון הוא אומנם איש ליכוד לשעבר מהחומר שמתפשר מדינית אבל תיק מנופח של שר אוצר עם עוד "כופתאות" שביקש יספיקו לו ולאנשיו להיות רגועים מדינית גם כשנתניהו ובנט יתעקשו פוליטית, ומנגד ישמשו עשרת ח"כי כחלון מודל של "אנשים מתונים" שמוכיחים לעולם שאפילו להם קשה לקבל את העמדה הנוקשה של הפלשתינים.

לא במקרה נותרו ש"ס ובנט אחרונים במו"מ. לש"ס יש חטוטרת פלילית ולבנט יש חטוטרת לאומנית. נתניהו היה חייב להוכיח כי קודם כל הוא סגר עם בני ברית קונבנציונליים כמו "יהדות התורה" השקטה והלויאלית ועם "כולנו" של כחלון, שמייצגת כביכול "מפלגת מרכז". מליצמן, מדרעי ואפילו מכחלון אין לנתניהו (ואף לא לראשי הליכוד...) מה לפחד במישור הירושה במשרד רה"מ. תיק שר החוץ נותר אצל נתניהו לא בשביל פיקדון להרצוג - כי הרי שהרצוג לא יצטרף בלי תיקים לעוד כמה חברים ממפלגתו, ותיקים כאלה אין יותר בנמצא, אלא כדי שאיש לא ישתמש בעתיד בתיק החוץ לשם צוואת ירושה.

תאריך:  11/05/2015   |   עודכן:  11/05/2015
הרב אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אלי כהן / Eli Cohen   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גולדה מאיר   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   דוד אזולאי / David Azulai    דוד אמסלם / David Amsalem   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   חיים כץ / Haim Katz   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יהדות התורה והשבת   יהודית (ג'ודי) שלום-ניר-מוזס   יואב גלנט / Yoav Galant   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יצחק שמיר   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   כולנו   מאיר פרוש / Meir Porush   מיקי לוי / Mickey  Levy   ממשלת ישראל / Israel Government   משה כחלון / Moshe Kahlon   משולם נהרי / Meshulam Nahari   משולם נהרי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   ש"ס   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ה"מט" של נתניהו
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כוכי
11/05/15 10:49
2
אהרון שחר
11/05/15 11:12
 
ע_הראל
11/05/15 16:16
3
שראלין
11/05/15 14:20
4
דן ה
11/05/15 17:00
5
ירונה
11/05/15 21:38
 
מוטי1
12/05/15 16:00
 
ע_הראל
14/05/15 04:30
6
רפי לאופרט
14/05/15 16:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 34
שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז, דחתה (יום ב', 11.5.15) את בקשתה של מפלגת יש עתיד להוציא צו ביניים נגד התיקון לחוק יסוד הממשלה, אשר יאפשר למנות שרים וסגני שרים ללא מגבלה מספרית. ברק-ארז קיבלה את עמדת המדינה והכנסת וקבעה, כי אין מקום להתערבות בג"ץ בחקיקה שטרם התקבלה. היא הורתה ליש עתיד להגיש הודעת עידכון עד 14.5.15.
11/05/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
אפתח במעין משל שייראה כסטייה מנושא הרשימה - בעוד כחודשיים יתקיימו בחירות ללשכת עורכי הדין. לא אתייחס לבחירות, המציבות כמועמדים לרשות הלשכה שני עסקנים, המזוהים עם הליכוד, אשר רצו פעם יחד והיום הם אוחזים זה בגרונו של זה. כוונתי לעו"ד ברזילי ועו"ד אפי נוה. שני המועמדים (שניהם מאוד לא ראויים, בלשון המעטה) כרתו בעבר בריתות עם מחנה השמאל בלשכה וכיום המועמד המוביל - אפי נוה רץ בקואליציה תמוהה עם סיעת השמאל ונתמך לא רשמית על-ידי שופטי בית המשפט העליון . יו"ר הלשכה המכהן, על-מנת לזכות בתמיכת עורכי הדין העובדים בפרקליטות, מתייצב נחרצות נגד מוסד הביקורת על הפרקליטות ועל העומדת בראשו השופטת גרסטל. ספק אם גם עמדה זו תזכה לאהדה בליכוד.
11/05/2015  |  משה גולדבלט   |   מאמרים
"היום לצערי התבשרנו שכנראה נלך לממשלה בה חברים 61 ח"כים. אני אמרתי בעבר ואני אומר גם היום - ממשלת 61 היא ממשלה לא טובה, בטח מול המשימות שמחכות לנו" - כך אמר שר האוצר המיועד, משה כחלון לאחר פרישתו של ליברמן מהמו"מ הקואליציוני.
11/05/2015  |  דביר מור  |   מאמרים
בנחלים אישר (יום א', 10.5.15) מרכז הבית היהודי את ההסכם הקואליציוני עם הליכוד. יושב-ראש הבית היהודי, השר נפתלי בנט, אמר כי בזכות התמיכה מהשטח יכולה הסיעה לעמוד בחוזקה ולהוביל לתוצאות טובות בהסכם להקמת הממשלה.
10/05/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
מפלגת יש עתיד מבקשת מבג"ץ (יום א', 10.5.15) לבלום את השינוי בחוק יסוד הממשלה, אשר יתיר למנות שרים ללא מגבלה מספרית. המפלגה טוענת, כי הליך שינוי החוק הוא פגום.
10/05/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il