בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
לשון הרע - אנשים מתים מזה
|
אריאל רוניס מת בגלל מקבלי לשון הרע. אולי בפעם הבאה נזכור שלשון הרע הוא נשק קטלני?
|
אריאל רוניס ז"ל [צילום: מתוך דף הפייסבוק]
|
|
|
|
|
|
|
|
הרוצחת לא הייתה אותה אישה, יהיו אשר יהיו מניעיה, שהחליטה לספר לעולם מה היא חושבת על אריאל רוניס. הרוצחים היו רבים: ששת אלפים אנשים, שטופי תחושת עליונות מוסרית על פני אותו בירוקרט עליו קראו, שהתעלמו מכל כלל של צדק, אתיקה ואנושות פשוטה ודנו את רוניס לכף חובה חד-משמעית | |
|
|
|
|
|
אריאל רוניס מת בגלל קבלת לשון הרע. על עוון לשון הרע אמרו חכמינו: "גדול עונש המקבלו יותר מהאומרו". במבט ראשון זה נראה תמוה: למה מפיץ הדיבה עושה מעשה חמור פחות מאנשים שבסך-הכל היטו את אוזניהם לשמוע? מחשבה מעמיקה מעט יותר תגלה את התשובה. כוחו של לשון הרע - ככוח מספר המאמינים לו. אדם יכול לצעוק בכיכר העיר את דעתו על פלוני, אבל אם הכל יתעלמו ממנו, לפלוני לא ייגרם שום נזק. לעומת זאת, אם קבוצה גדולה תיאסף מסביבו של המשמיץ, תאזין לדברים ותהנהן בראשה בהסכמה - אבוי לפלוני. הלינצ'טרנט שעבר רוניס הוא בסך-הכל הגרסה המודרנית של אותה התאספות בעלי לשון הרע הלהוטים להאמין להשמצות על אנשים שלא עשו להם כל רע. לא סתם אמר אביו השכול, השבור, של רוניס, את המילים הבאות בראיון לחדשות ערוץ 2: "6,000 איש שלא יודעים כלום, לא היו עדים, לא שום דבר, מסתמכים על השמצה חד-צדדית, כותבים תגובות פוגעניות - עליהם אני כועס. לא על האישה שכתבה את הפוסט. אותה יכולתי לתבוע לדין... אבל 6,000 איש?" הרוצחת לא הייתה אותה אישה, יהיו אשר יהיו מניעיה, שהחליטה לספר לעולם מה היא חושבת על אריאל רוניס. הרוצחים היו רבים: ששת אלפים אנשים, שטופי תחושת עליונות מוסרית על פני אותו בירוקרט עליו קראו, שהתעלמו מכל כלל של צדק, אתיקה ואנושות פשוטה ודנו את רוניס לכף חובה חד-משמעית. אנשים ששפטו את רוניס בבית משפט שדה של הלב: בית משפט שאין בו סנגור, ואין בו עדים, ואין לו אלוהים. תזכרו את זה בפעם הבאה שמישהו יספר לכם סיפור עוולה מצמרר או יפרסם פוסט קורע לב ומאשים. תזכרו את זה בפעם הבאה שבה תנוח עליכם רוח האביר המושיע ותנסה לפתות אתכם להפיץ הלאה פיסה עסיסית של לשון הרע - בשם הצדק, כמובן! התורה אוסרת לשון הרע גם כאשר הוא מדווח אמת לאמיתה - אם אין בכך תועלת. 'שיימינג' איננו תועלת. וכשמדובר במקרה שלא נחקר, שאין לו עדים, כשכל הנושא הוא דיווח סובייקטיבי של צד אחד - הוא עובר מדרגת סתם לשון הרע אל דרגת עבירה חמורה עוד יותר: הוצאת שם רע. כשהיה בית המקדש קיים, היו דוברי לשון הרע לוקים במחלת הצרעת, מחלה ששלחה אותם אל בידוד חברתי מחוץ למחנה ישראל ואל תהליך טהרה ממושך. בימינו, כשאיננו זוכים להתערבות אלוקית ישירה כזו בהרגלי השיחה שלנו, חשוב לשנן את הרציונל מאחורי העונש שקצבה התורה למדברי לשון הרע: לשון הרע הוא לא דיבור 'לא נחמד' - לשון הרע הוא, בפוטנציה, רצח.
|
תאריך:
|
29/05/2015
|
|
|
עודכן:
|
29/05/2015
|
|
מעיין כפיר
|
לשון הרע - אנשים מתים מזה
|
|
כבר כתבתי בעבר על חברת החשמל שלנו וכבר למחרת הפרסום ננזפתי על-ידי דוברת החברה על כך שאני, שאינני בעל השכלה פורמלית בתחום החשמל, מבקר את החברה. אכן, חשוב להיות מהנדס חשמל, או לפחות טכנאי חשמל, על-מנת לראות מה קורה למחשב כל פעם שיש מזג אוויר סוער. אז התאפקתי מלבקר את מעללי החברה תקופה ארוכה עד עתה.
|
|
|
בשקט, בשקט, וללא פרסום תקשורתי, נפתחה ופועלת בחודשים האחרונים, למרגלות הר הזבל הדרומי של חירייה (כיום שם המתחם הכולל פארק אריאל שרון) מזבלה חדשה פתוחה (לא מקורה) לחומרי פסולת בניין גרוטאות. המזבלה, הוקמה על-פני שטח ירוק פתוח סמוך לגדה הצפונית של נחל שפירים, נראית מרחוק ומזכירה במראה שלה סוג של מחנה פליטים.
|
|
|
בחנוכה השתא הושק פרויקט תנ"ך 929, בראשות ידידנו הרב בני לאו מירושלים. משרד החינוך וארגונים נוספים, חברו למיזם המציע קריאת פרק יומי בתנ"ך, וסיומו ב-929 יום, כמנין פרקיו. הפלטפורמה היא גלישה באתר אינטרנט מושקע (או באפליקציה), כאשר לב העניין איננו הפרק היומי (בדומה לדף היומי בתלמוד), אלא קטעי פרשנות, הגות, עיון ודיון הנלווים לפרק.
|
|
|
תוכנית הריאליטי, "האח הגדול", יורדת ממש מדחי אל דחי. למרות שדרוגה לדרגת "וי.AP - היא אינה מצליחה להמריא לגבהים. זו תוכנית לעוסה ורבת-שעמום. אם לא שדי בכך, הרי שגם בגיוסם של כוכבים מקרב ה"סלבריטיס" - אין כדי להושיע אותה.
|
|
|
דעת ובדיחות הדעת באנקדוטה התלמודית האם יכול אדם "עָצֵ֑ל", מילה נרדפת ל"סכל" - שאינו עושה את הטוב מפני שהוא טוב אלא מפני שהוא אנוס על-פי הדיבור או החוק או המלך, לראות בלהקה העושה את הטוב לה מעין ברירה או בחירה - מופת?
|
|
|
|