|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

פרשת השבוע בלק

אין כאן חדש

נאמר בפרקי אבות: שלושה דברים אלה מבין עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות - פי הארץ, פי הבאר ופי האתון
02/07/2015  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
תפקיד חשוב [ ציור: גוסטב ז'אגר]

שִׁכְרוֹן הַנִּצָּחוֹן
שִׁכְרוֹן הַנִּצָּחוֹן וְשִׁכְרוֹן הָחוּשִׁים
מַצְמִיחִים הֶמָּה פֶּרוֹת בְּאוּשִׁים
זֶה קָרָה בְּאֶרֶץ מוֹאָב שָׁם לָעָם
מִיָּד קָּם בָּלָק וְהִזְעִיק אֶת בִּלְעָם

זֶה נִשְׁמַע מֻכַּר וְאֵין כָּאן חָדָשׁ
כְּשֶׁאוֹבֵד כֹּל חוּשׁ וְגַז כֹּל חָשָׁש
כָּאֲשֶׁר הִתְנַכֵּר לה' וּבְאֵל זָר בַָּחַר
וְקִוָּה לַשַׁוְא שֶׁעַל אוֹיְבָיו ִיִגְבַּר

בְּבוֹא יוֹם מִבְחָן נִמְצָא לֹא מוּכָן
חוֹזֵר לְסוּרֹו כְּפִי שֶׁזֶה כֹּל הַזְמָן
יַעַן כִּי תּוֹרָתֹו-נִשְקו זָנַח וְשָכֵח
וְלֹא זָכַר שֶׁרַק בְּאֱמוּנָתוֹ לוֹ רָוַח
עשה שימוש בנשק ישראל ונצח אותו.

בלק שראה את אשר עשה ישראל לאמורי לסיחון ולעוד מלך הבשן שבלק מלך מואב סמך עליהם בהיותם עמים חזקים גבר עליהם ישראל ולא עמדו בפניו, אמר בלק לעצמו איך אעמוד אני בפני ישראל: וַיָגֹר מואב מפני העם מאוד כי רב הוא וַיָּקָץ מואב מפני בני ישראל. (כב/ג) שחנו בערבות מואב מעבר לירדן ירחו. כידוע בלק שנא מאוד את מדין, אלא שיראתו מבני ישראל, הביאתהו לבקש עצה מזקני מדין. זה מתרחש בימינו כמו בכל הדורות שיריבים מתאחדים שהסכנה אורבת לשניהם. השונה של העבר נעשה ידיד של היום, על נאמר: "לא מאהבת מרדכי אלא משנאת המן" .בתקופתנו במוחב המדיני מדינות עוינות זו לזו, פועלות יחד כי סכנת האויב המשותף גדולה ומאימת. גם בתחום הפוליטי מצאנו שפלגים שונים במהותם זה מזה מתאחדים במטרה לגבור סכנה אורבת לשניהם. בלק קבל עצה מזקני מדין, בּאָמְרַם לו: משה לקח חכמה ממדין (מיתרו כהן מדין) ואין כוחו אלא בפיו, לך והלחם בנשקו של ישראל בפה. אמרו: נביא על ישראל אדם שכוחו בפיו את בלעם נביא הגויים שיקלל את ישראל. יודעים אנו כי משימה זאת נכשלה עוד בטרם החלה, כי הקב"ה התרה בבלעם בן בעור: לא תלך עמהם לא תָּאֹר את העם כי ברוך הוא (כב/יב) ברם זקני מדין צדקו בכך שכוחו של ישראל בפיו בתורתו ובאמונתו וכי ברגע שבני ישראל נוטשים שני אלה, ניטל כוחם מהם. בדברים אלה מסתימת הפרשה בה נאמר כי בני ישראל נטשו אמונתן וזנו אחר בנות מואב ועבדו את הבעל. במצב זה מואב עמד לנצח את בני ישראל, כי בנות מואב הסיטו את ישראל מדרכו מתורתו ומיעודו.

פי הארץ פי הבאר פי האתון ופי בלעם

נאמר בפרקי אבות: שלושה דברים אלה מבין עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות פי הארץ, פי הבאר ופי האתון לפי סדר זה נבראו: פי הארץ הראשון, בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ. פי הבאר ביום השני לבריאה בהקוות המים. פי האתון ביום החמישי כשברא את החיה והבהמה . ובסדר זה הם מופיעים בשלוש הפרשות, פי הארץ בפרשת קורח: ותפתח הארץ את פיה ותבלע אותם. פי הבאר בפרשת חֻקַּת כשבמות מרים נעלמת הבאר הקרויה על שמה. ושלותה את בני ישראל שלושים ושמונה שנים במדבר, בפרשת בלק פי האתון נאמר: ויפתח ה' את פי האתון ותאמר לבלעם למה הכיתני זה שלש רגלים (שלוש פעמים

(כב/כח) בביטוי רגלים רָמַז (הקב"ה) לבלעם שאמר לו: אתה הולך לעקור אֻמָּה החוגגת שלוש רגלים. (מסכת אבות פרק כ/משנה ן) שנים מהפיות הם מן הדומם והשלישי מן החי שאיננו מדבר. מוסר השכל מזה הוא, שכל הסובל ושותק כי אינו להלין על סבלו, יש בו כֹּחַ שעשוי להכות במזלזל בו, כמו קרח ועם ישראל והאתון ובלעם.

תופעה כזאת כולל הנס או האירוע החריג ידוע על קיומו מקדמת דנא עוד מראשית הבריאה כפי שניתן להבין מדברי הרמב"ם על הנסים והתופעות אשר מוח האדם אינו מכילם. והנה מפיע פה רביעי הוא פי בלעם אשר במקום לקלל החל מברך את ישראל, לא מרצונו אלא במצות אלוהים. בדרך אחרת עשה כדי לפגוע בישראל באמרו לבלק שלח את בנות כנען להסיט את ישראל מדרך הישר אל בעל פעור זה יספיק לפורר אותם. אולם פי בלעם יצר מטבעות לשון מרוממות רוח על ישראל ולמדנו איך אנו נראים בעיני הגויים באמרו לבלק: "הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא לא ישכב עד יאכל טרף ודם חללים ישתה".ובמטב אחר על ישראל אומר בלעם לבלק: מה טובו אהליך יעקב משכנותיך ישראל כנחילים נטו כגגות עלי נהר כַּאֲהָלים מטע ה' כַּאֲרָזים עלי מים. בלק בקש מבלעם להסתלק כי לקלל לא מקלל, מה לו כי מברך את ישראל ובלעם הוסיף ואמר: וקם שבט מישראל ומחץ פאתי מואב וקרקר כל בני שת. דברים אלה הושמו בפי בלעם למרת רצונו. הרי שאין לחשוד בבלעם שהוא אוהב ישראל, כי הוא יעץ לבלק איך ינצח את ישראל.

כותרת פרשת בלק בלעם והאתון

שני אלה בלעם והאתון ממלאים תפקיד חשוב בפרשה זו. על בלעם אמרו חז"ל: ולא קם נביא עוד בישראל כמשה, אבל באומות העולם קם ובלעם נמנה עליהם. ואילו האתון או החמור היוא בהמה חשובה בקורות ישראל: החל מאברהם אבינו:עליו נאמר: ויחבש את חמרו ויקח את שני נעריו אתו. על המשיח שעתיד לבוא נאמר עני ורוכב על חמור. יששכר מתואר חמור גרם. החמור נראה רע מבחוץ וטוב מבפנים. בפרשה זו אנו רואים כי האתון רואה מה שאדם איננו רואה כי אתון בלעם ראתה את המלאך שחסם לה דרכה ואילו בלעם שהוא נביא, לא ראה מה שהאתון ראתה. על כן בלעם הכה את האתון על שאיננה נשמעת לו כי איננה יכולה ללכת כל עוד מלאך חוסם דרכה כי בלעם לא ראה משאתונו ראתה. אף על-פי שנאמר כי הקב"ה דבר אל בלעם, חז"ל אומרים כי מתגלה אלוהים לנביאי הגויים רק בחלום ולא בהקיץ הדבר נלמד מדברי בלעם אל זקני מואב שביקשם ללון בלילה (כי גם הוא ישן) והוא ישיב לבקשתם, והוסיף כאשר ידבר ה' אלי (בחלומו), כי הלא היה יכול להשיב להם דבר במקום. על-אף חשיבותו של בלעם על כי הקב"ה מדבר אליו אפילו בחלום, הוא מוצג כי פחות חשוב מן האתון שהיא ראתה את המלאך ובלעם לא ראה אותו. ועוד פתח ה' את פי האתון ותאמר לבלעם מה עשיתי לך כי הכיתנו זה שלש רגלים: ברם בלעם התקנה בישראל בּאָמְרוֹ: תמת נפשי מות ישרים ותהי אחריתי כמוהו. י הישרים הם האבות אברהם יצחק ויעקב על כן ספר בראשית נקרא ספר הישר, תקותו לא נתגשמה בהמשך בלעם נהרג על-ידי בני ישראל.

מעז יצא מתוק

במשתה חתונתו פנה שמשון לשלושים אורחיו הפלשתים, וחד להם חידה זאת: "מֵהָאןכֵל יָצָא מַאֲכָל וּמֵעַז יָצָא מָתוֹק" (ספר שופטים, פרק י"ד, פסוק י"ד). זה המשל והנמשל כאן הוא בלעם בן בעור, שמתואר על-ידי חז"ל כנביא הגויים כלומר הוא ה"עָז" שרצה לקלל ויצא מברך. הסיפור אצל שמשון התפתח כשהיה בדרכו אל דלילה, נתקל באריה שהתנפל עליו לְטָרְפּוֹ, ושמשון גבר עליו וְשִׁסֵּעַ אותו לשני חלקים שהשאירם על אם הדרך. בתוך פלכי גופו של האריה בנו הדבורים כּוֶּרֶת שהכילה דבש. בסִפּוֹּרוֹ של שמשון מביא הכתוב גם את תגובתו על פענוח חידתו על-ידי אורחיו ואמר להם שוב בחידה: לולא חרשתם במחרשתי לא מְצָאתֶם חידתי (שופטים יד 18),כלומר אם לא הייתם משכנעים את דלילה לספר לכם, לא הייתם פותרים את החידה. מוסר השכל מן האמור, צריך להיזהר בבחירת ידיד (כדלילה הפלשתית) שיהיה נאמן לא כדלילה. אולם לעתים מְעָז יוֹצֵא מָתוֹק. כך קרה לישראל ערב מלחמת ששת הימים, מן המצור והחנק והאיום על קיומנו, יצא מתוק, גברנו על אויבינו והבסנום. ברם כאשר בימי המדבר ישב עמנו חסר דאגה בארץ מואב, שכחו בני ישראל את האיום שהיו עליהם ונחלצו ממנו בכוח אמונתם: ויחל העם לזנות אל בנות מואב וַתִקְרֶאןָ לעם לזבחי אֱלֹהֵיהֶן וַיֹּאכַל העם וישתחו לאלוהיהן. (כה/א,ב) לאורך כל הליכת העם במדבר, העם היה חוטא נענש בחמרה ושב לדרך האמונה. ושוב העם חוזר וחוטא ושוכח את אלוהיו ומשלם מחיר מעלליו. כאן העונש היה המתת הָחַטָּאִים שחטאו בעבודת הבעל . המתת אנשים אלה נעשתה ע"י שופטי ישראל שפטו ודנו אותם למיתה. ברם כאן אנו מקדימים את המאוחר.

דַּע אֶת הָאֱמֶת טוֹב אוֹ רַע וְאַל תֵּרָתַע
דַּע כִּי כּוֹחוֹ שֶׁל יִשְׂרָאֵל בָּרַבִּים נוֹדַע
בִּזְכוּת יִצִירָתוֹ שֶׁיֶּצָרָהּ וּנְתָנָהּ לָעוֹלָם
וְכֹל עוֹד יוֹדֵעַ כִּי הוּּא עָם שׁוֹנֶה מִכֻּלָּם
בִּזְכוּת אֱמוּנָתוֹ וְתוֹרָתוֹ בְּאֶרֶץ זוֹ יָשַׁב
כְּעָם לְבָדַד יִשְׁכוֹן וּבַגּוֹיִים לֹא יִתְחַשַׁב
מְאֶרֶץ שֶׁנֶּחֶרְבָּה בָּנָה אוֹתָהּ וְאֶלֵיהָ שַׁב
עֵדוּת לִזְכוּתוֹ יֵשׁ גָּם אַסְמַכְתָּא בִּכְתָּב
לֹא בּכְדִי לֹא נִשְׁאַר בֶּאֶרֶץ מוֹאָב

תאריך:  02/07/2015   |   עודכן:  02/07/2015
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין כאן חדש
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משה אמת
2/07/15 16:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גל טרור שוטף את מצרים בימים האחרונים, במהלך חודש הרמדאן שהינו חודש קדוש באיסלאם. הגל איננו מקרי, אפשר היה לחזות אותו מראש שכן, החודש מציינים ארגוני הטרור שני תאריכים חשובים, האחד יום השנה הראשון להכרזה על הקמת "הח'ליפות האיסלאמית" של דאעש והשני, יום השנה השני להדחת שלטון "האחים המוסלמים" בראשות הנשיא מחמד מורסי שאירע ב30 ביוני 2013.
02/07/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
"הלוואי שהייתי כזה" - משאלת לב שמקננת בתוך כל אחד ואחת מאתנו. תמיד יש מקום לשיפור, יש לאן לשאוף, תמיד יש מקום אידיאלי שקופץ לתוך כל חולם ומסמל בעבורנו את פסגת שאיפותינו.
02/07/2015  |  הראלה ישי  |   מאמרים
הקואליציה אומנם על כרעי תרנגולת, אבל המזל משחק לפתחה. אין כנגדה אופוזיציה לוחמת, שעשויה יום אחד לרשת אותה. במרביתו של הזמן היא ממש מנמנמת. כוחה הוא אפסי ולא מפעמת בה שום רוח של קרב. היא מפוצלת וגם די מותשת, כשמיגור השלטון על-ידה הוא חזיון-שווא..
02/07/2015  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רשמים מכנס המודיעין והיחידות המיוחדות של המל"מ וישראל דיפנס: האכזבה מהשר כ"ץ, האורחים הזרים, הגיל הצעיר והשינוי הניכר שעובר תחום המודיעין
02/07/2015  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
הם היו תינוקות ופעוטות כשסופת המלחמה עקרה אותם מפולין והטילה אותם לגבולות רוסיה שטיאטאה אותם לסיביר ולמחוזות אחרים שאין מעליהם שמים. רק האלוהים יודע איך הלכו בדרכים, נטושים ויתומים, ונספחו לצבא פולניה החופשית שבראשה עמד הגנרל ולדיסלב אנדרס, ונקלעו עימו משום מה לטהרן, שהבריטים משלו בה אז. שם הקימו שליחי הסוכנות היהודית מחסה לשורדים הפלאיים הקטנים ומאין להם יותר בית בעולם - קראו למחנה "בית הילד".
02/07/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
רוצח אחד, ראש הנחש במינהרה, מתעתע במנהיג העולם החופשי בבית הלבן    לאיזו רמה עלובה ירדו האוניברסיטאות בארה"ב    טרור הוא לא רק פיגועים, רצחנות. טרור הוא לא פחות מזה - הפצת שקרים ותעמ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il