|
מכון ויצמן. מקדם את איכות ההוראה [צילום: דורון הורוביץ/פלאש 90]
|
|
|
|
|
הצבת נושא החינוך במתמטיקה ובמדעים וטיפוח מצוינות כיעד לאומי היא דבר בעתו, והעובדה שגורמים רבים פועלים לקידום היעד הזה, מעוררת תקוה. רבים מסכימים שיש להרחיב ולתגבר את מצבת העוסקים בהוראה, אבל הכמות, כלומר מספרם של העוסקים בתחום, אינה חזות פני הכל, ואינה מסמנת את הפתרון שבאופק. איכות כוח ההוראה קשורה בבירור להישגי התלמידים. ברור גם שיש חשיבות רבה לתפקידם של מורים מובילים בהכנסת שינויים ברי-קיימא במערכת החינוך.
מכון ויצמן למדע, בפרויקט רוטשילד-ויצמן, פועל זה שנים אחדות לקידום איכות ההוראה במתמטיקה ובמדעים (כימיה, מדעי החיים ופיזיקה). בפרויקט זה חברו ב-2008 קרן רוטשילד-קיסריה ומכון ויצמן למהלך ארוך טווח הפונה לשכבה נבחרת של מורים מכהנים בחינוך העל-יסודי ברחבי הארץ ומכלל מגזרי החברה בישראל.
בפרויקט שני מסלולים: מסלול לתואר שני בהוראת המדעים במכון ויצמן למדע, ומסלול לקידום יוזמות ייחודיות בחינוך מתמטי ומדעי במערכת החינוך, המיועד לבוגרי המסלול לתואר שני ולמורים מובילים נוספים.
במסגרת לימודי התואר השני נפגשים המורים עם מדענים שהם מובילים עולמיים בתחומם, מעמיקים, מרחיבים ומעדכנים ידע בתחומי הדעת השונים ודרכי הוראתם. הם מתנסים בעבודה במעבדות המחקר המתקדמות של המכון ובפרויקטים בהנחיית מדענים בכירים. במשך כל אותו זמן ממשיכים המורים ללמד בבתי-הספר ומתחילים מידית ביישום הנלמד.
עד כה בגרו את הפרויקט כ-300 מורים המשפיעים על לימודיהם של כ-20,000 תלמידים מדי שנה. לקבוצה זו יתווספו כ-150 מורים בשלוש השנים הבאות. עבודת הערכה מצביעה על כך שכל בוגרי התוכנית ממשיכים בהוראה ורובם ככולם משלבים נושאים חדשים בהוראה ומטמיעים חידושים ושינויים בכיתותיהם. מורים רבים מצביעים על עליה משמעותית בידע המקצועי, ובעקבות כך בביטחון ביכולתם לשלב בהוראה נושאים ודרכי הוראה חדשות, היוצרים הזדמנויות להעמקה נוספת של ידע, ולפיתוח חשיבה יצירתית.
כ-60% מבוגרי התואר השני ממלאים תפקידי מפתח במערכת: רכזי מקצוע, מדריכים, מנחים - ובכך מגדילים את מוטת ההשפעה שלהם. הם פועלים בפיתוח ובהפצה של יוזמות חינוכיות ברחבי הארץ, כגון כנסים לתלמידים לעידוד בחירה במקצועות מדעיים, הפעלת קהילות מורים באזורים שונים בארץ, פיתוח והטמעה של חומרי הוראה ולמידה בנושאים מחזית המדע, ועוד. הם פועלים במסגרות שונות לפיתוח מקצוענות מורים של משרד החינוך ושל גופים מהמגזר השלישי והתעשיה (כגון קרן טראמפ, חברת טבע ועוד) ועוד. זוהי שעת כושר לרתום את המשאב האנושי שהתפתח בפרויקט לטובת הצעדים והמגמות לחינוך וטיפוח מצוינות במתמטיקה ומדעים.
התקווה הגדולה היא שיתגשמו דבריה של רעות קינן, בוגרת התוכנית, שעזבה קריירה בהיי-טק כדי לעסוק בהוראה. היא דיברה בטקס קבלת התארים של מורי תוכנית רוטשילד-ויצמן לפני חודשים אחדים: "בכל שיעור ובכל תרגיל בתוכנית היה מורגש שלמדענים אכפת מהתלמיד שמחכה לנו בבית-הספר, ושאנחנו רק השליחים. ואתם יכולים להיות בטוחים, אנחנו נעביר את זה הלאה".