|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מחדל הגדר בדרום ומשמעויותיו

החמאס "מתרגל" את ישראל מזה זמן לא מבוטל בנוכחות לאורך הגדר, בהפרה חוזרת ונשנית של הבנות הפסקת-האש של צוק איתן ובתמרונים שונים, שבחלקם מהווים "הליכה על הסף"
14/10/2015  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
זו חזרה על המציאות ששררה לאורך תעלת סואץ [צילום: עבד רחים חטיב/פלאש 90]

אחרי כמות עצומה של דיבורים, עמדנו שוב למבחן "הנחות העבודה" הצה"ליות בדרום. וכצפוי, שוב נכשלנו. אמנם, תגובה יחסית מהירה והחלטית גרמה לכך שהכישלון המוגבל לא התפתח לכישלון היסטורי. יהיו ודאי מי שינכסו זאת למנהיגות הביטחונית של מדינת ישראל, אולם זו העמדת פנים וטיפשות שלובות זו בזו.

החמאס "מתרגל" את ישראל מזה זמן לא מבוטל בנוכחות לאורך הגדר, בפעילות לאורך הגדר, בהפרה חוזרת ונשנית של הבנות הפסקת-האש של צוק איתן ובתמרונים שונים, שבחלקם מהווים "הליכה על הסף". הכל מכוון למטרה אחת: יצירת שגרה פסיכולוגית לאור קו העימות, שממנה יהיה קל יותר להפתיע בעיתוי נוח להם.

זו חזרה על המציאות ששררה לאורך תעלת סואץ, ערב מלחמת יום הכיפורים, אבל בקנה מידה אחר. קנה המידה הנוכחי מצומצם בהרבה מהמצב ערב אותה מלחמה ולכן הוא מפתה לשאננות. מאידך-גיסא, הקרבה לגבול ולישובים האזרחיים שלאורכו, בשילוב עם שאננות ושגרה, מגדילה את העוצמה הסמויה של האיום. עוצמה זו נגזרת, בין היתר, מהיכולות המגוונות שמפתח החמאס ומן הקרבה של ישובי הרצועה לגבול וקלות ההגעה אליהם. היכולות המגוונות של חמאס נגזרות מכושרן המבצעי של יחידותיו, שפועלות ברציפות נגד ישראל, נגד דאעש ונגד פלגים איסלמיים קיצוניים ומאתגרים, וצוברות ניסיון וכושר מבצעי. האיום נשען גם על היכולות המגוונות של ירי תלול-מסלול, שעומדות לרשותו.

מבחינה אסטרטגית, צריכה ישראל לקחת בחשבון שהאירועים האחרונים בגבול הרצועה אינם תולדה בלעדית של יוזמה פלשתינית מקומית. אפשר שעתה, משנפטרו ארה"ב ואירופה מעונשו של המו"מ עם אירן, הן מתפנות להפעיל "פרוקסיס", ליצירת תנאים שיאפשרו להם התערבות מקומית, שתנסה לכפות פתרון גם בסכסוך הישראלי-ערבי. במשחק כזה עתידים הפלשתינים להיות שחקן-העזר שיבנה ויחולל את התרחיש שיספק תירוץ להתערבות. תקדימים לתהליכים כאלה יש ביחב"ל למכביר. אחד מהם מתרחש לנגד עינינו בסוריה על-ידי ההתערבות הרוסית החדשה.

תרחיש דומה אירע במצרים בימי מבצע סיני. אז עמדו האמריקנים והאירופים (בריטניה וצרפת) משני עברי המתרס. בשאלה הישראלית-פלשתינית הם עומדים, גם אם לא בסימטריה מלאה, באותו צד, לפחות כל עוד אובמה הוא הנשיא בארה"ב. העקרון המנחה יהיה יצירת מהומה פנימית בתוך ישראל שתלך ותחריף, ערוב קבוצות אזרחיות גדולות באירועים ויצירת פרובוקציות רבות - נפגעים, דוגמת זו שהתפתחה ליד גדר הרצועה.

יוזמה כזו ראינו לא מכבר לאורך גבול סוריה-ישראל, אולם הנסיבות היו שונות והתגובה הישראלית על-רקע מצבו של אסד, הספיקה לנטרול המהלך הסורי.

אירוע רב-נפגעים עשוי להתחולל בכל מקום בישראל ולא מן הנמנע שאנו צפויים להסלמה שתוביל לכך. אירוע כזה עשוי להיות גדול ומשמעותי לאורך קו הרצועה, בירושלים או לאורך גדר ההפרדה ובישובים הערביים עתירי התומכים באיסלאם הקיצוני ובראש וראשונה בפלג הצפוני. אירוע רב-נפגעים עתיד לחולל תגובת שרשרת גם אצל חלק מאלה שאינם נוטלים כרגע חלק בהשתוללות הערבית ברחובות. חייבים להתכונן לאפשרות כזו ולהכין לקראתה תגובות הולמות. הגדר לאורך רצועת עזה היא נקודה רגישה במיוחד, משום שהחמאס חותר לאי-שקט ומאורגן היטב כדי לחוללו.

בעבר הצעתי להקים רצועת ביטחון מפורזת ברוחב של שניים-שלושה ק"מ לאורך גדר הרצועה 1, מן העבר העזתי שלה. רצועה זו צריך למקש למכשל מבחינת מנהרות 2 ולוודא שלא יכנסו אליה, בעת ובעונה אחת באזורים שונים, קבוצות חמושות או קבוצות גדולות של בלתי-חמושים. יצירת אזור חיץ כזה צריכה הייתה להיות תוצאה מוחשית אחת של מבצע צוק איתן.

העובדה שלא נוצרה בו, היא אחד מהכשלים הגדולים של התבוננות נקודתית ורגעית ברצף האירועים. עדיין לא מאוחר לחוללו בשלבים ולנצל לכך כל אירוע ביטחוני שמתרחש לאורך גבול הרצועה. ביצוע מהלך כזה מחייב שלושה מרכיבים: גיבוש התפיסה, הצגת עמדה ישראלית רשמית הקובעת קידום יעד זה כתוצאה וודאית של כל אירוע ביטחוני לאורך גבול עזה והנחיית ביצוע לצה"ל.

אסור שבסבב הבא, שעשוי להתרחש כחלק מהאירועים השוטפים או זמן מה מאוחר יותר, נתפס לא מוכנים. העובדה שהצלחנו הפעם להיות מופתעים, אבל גם לבלום את האירוע באיבו, היא יותר עניין של מזל משכל.

עדיין מוקדם לקבוע לאן הולכות הפרות הסדר ה"לא מאורגנות" האחרונות בתוך ישראל. האם זו חזרה לקראת אירוע גדול ומשמעותי הרבה יותר או שמא מדובר באירוע מבודד של פריקת מתחים ברחוב הפלשתיני משני עברי "הקו הירוק" ז"ל.

להערכתי, רמת ההזדהות ושיתוף הפעולה בין ערבים ישראלים לבין גורמים קיצוניים באיו"ש ובעזה הולכת ומתהדקת, הן בכמות המעורבים והן בעוצמת ההזדהות וההשתתפות. אינני נוטה לקבל כפשוטה את התיזה המבקשת להפריד בין שתי הקבוצות הפלשתיניות - זו שבתחום הריבוני המוכר של ישראל וזו שמחוצה לו באיו"ש ובעזה. אם יסיקו ערביי ישראל שרעיון "מדינת כל אזרחיה" יורד מן הפרק, משום שרוב הציבור הישראלי מבין שהוא שקול לזכות השיבה, תתפתח עמדתם בכיוון של הגברת הזהות הפאן-פלשתינית והעצמת האנטגוניזם כלפי מדינת-ישראל.

הדבר לא יקרה בבת אחת. מדובר בתהליך מודרג, שהנוער הערבי אמון עליו יותר מבני הדורות המבוגרים יותר. זאת מפני שמבחינה אישית רבים מבני הדור הערבי הצעיר אינם שונים מהותית בכושרם האינטלקטואלי ובהשכלתם מהאוכלוסייה היהודית. הואיל והם חיים לידה ובקרבה של האוכלוסייה היהודית, הם גם מצפים להיות "אזרחים שווים", תוך שהם מתעלמים ולא במקרה מהחלק השני של המשוואה - ההבדלים: חינוכיים, תרבותיים, היסטוריים ולאומיים.

רוב ערביי ישראל מוכנים עדיין, כנראה, להשלים עם פרוש ציוני של מגילת העצמאות, דהיינו: זכויות לאומיות קיבוציות וזכויות עליה לארץ שהן שונות ליהודים וללא יהודים, לרבות ערבים-פלשתינים. הם מבינים שהפוסט-מודרניזם והפוסט-ציונות עדיין לא טימטמו את כל הישראלים. רובם מבינים שגרסה כלשהי של "מדינת כל אזרחיה" בישראל הוא חיסול החזון הציוני. שהרי לא תיתכן מדינה יהודית שבה כל המיעוטים בעלי זכויות פוליטיות-קיבוציות שוות.

זכויות פוליטיות קיבוציות שוות לכל שקול לזכויות לאומיות שוות לכל ומציאות כזו אינה מייצגת מדינה יהודית, אלא עוד מדינה רב-לאומית טיפוסית. ייתכן שאצל חלקם הבנה זו היא תאורטית בלבד וכאשר יעמדו בפני מימושה בשטח דה-פקטו, יסתלקו מהשלמה זו. ישראל חייבת להיות מוכנה לכך, מפני שנקודת האיזון בין הפעילים האנטי-ישראלים לבין מי שמעוניינים לחיות בשלום במדינה יהודית וציונית הולכת ומשתנה במהירות.

מן האירועים האחרונים עולות לדעתי שתי תובנות חשובות ביותר:

א. אפשר שישראל ניצבת בפני מאמץ בינלאומי משולב לכפות עליה פתרון בנוסח תוכנית-חלוקה חדשה וכך להציבה בפני משבר כפול: איום ביטחוני בלתי-נסבל ומשבר חברתי-לאומי חמור, שעשוי להתדרדר למלחמת אזרחים.

ב. ערביי ישראל מתקרבים להכרעה בשאלה עם איזה דגם של מציאות הם מוכנים לחיות בשלום עם הרוב היהודי בישראל; האם התנאי לכך הוא "מדינת כל אזרחיה" או שגם מדינה יהודית, הנשענת על הגדרה לאומית חדה וברורה, תסכון לכך. אם "מדינת כל אזרחיה" היא תנאי הכרחי לחיים בצוותא, אין בסיס לקיומו מיעוט ערבי משמעותי בישראל, בוודאי לא כאזרחי המדינה. בכדי ששאלה זו תעמוד למבחן ריאלי, שיוכרע בדרך של מו"מ או בדרך כוחנית, אחת ולתמיד, חייבים להגדיר היטב את בסיס היחסים מבחינה אידיאולוגית, חוקתית ומשפטית. הגדרה כזו תותיר, מטבע הדברים, בתוך הגדר, את מי שמקבל את עקרונותיה ומחוץ לגדר את מי שדוחה אותם. חייבים להפסיק את כפל הלשון שהובילה אותנו לאוסלו ולכל המקומות ההזויים שבאו אחריו. ההכרעה הבאה צריכה להיות גורפת וכוללת ולקבוע אילו נושאים לא יעמדו יותר לדיון שעינינו ערעור - בלשון כזו או אחרת - על זכותם של יהודים למדינת לאום משלהם בארץ-ישראל ועל הפרמטרים המרכזיים שיאפיינו את מדינתו.

מתוך ראיה שיתכן שאנו עומדים על סיפו של שינוי בלתי-נמנע כזה, צריך לחשוב על המבחן שבדרך, להתכונן אליו נפשית ולהערך לסיבוב שני ומסכם של מלחמת השחרור, שתוצאותיו, להערכתי, תהיינה דומות בהיקפן ובמשמעויותיהן ההיסטוריות לאלה של הסיבוב הראשון משנת 1948.

הערות

1. אני סבור שאזורי חיץ רחבים הרבה יותר, דרושים גם בגבולות סוריה ולבנון ויפה שעה אחת קודם. שכן, פעילות המונית לאורך כל הגבולות תהווה איום אסטרטגי חמור, ותחת הנהגה אירנית זו אינה אפשרות הזויה כלל ועיקר.

2. דיון טכני בנושא אינו מתאים כאן.

תאריך:  14/10/2015   |   עודכן:  15/10/2015
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחדל הגדר בדרום ומשמעויותיו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
14/10/15 11:29
 
ע_הראל
15/10/15 08:32
 
רפי לאופרט
16/10/15 11:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
תאמינו לי (עכשיו אין אף אחד שמאמין לי...) כי כל הזבל בו אנו חיים, הדם ותמרות העשן – כולם באים ממוחם הקודח של כל מנהיגי העמים (בישראל וסביבותיה) הטובחים והנטבחים זה בזה באזור העקוב מדם – המזרח התיכון.
14/10/2015  |  נסים גבאי  |   מאמרים
בטירונות הסבירו לנו שמה שלא נכנס דרך הראש נכנס דרך הרגליים. נכון שחיי נישואין מאושרים זה הכי טוב בעולם, אבל כשמבינים שחיי נישואין מאושרים כבר לא יהיו פה אז כנראה שהכי נכון זה להתגרש, ואם הערבים בירושלים היו רק בשכונות שלהם ולא בשכונות שלנו ועם גדר חזקה ושמורה וממוקשת בין השכונות שלהם לשכונות שלנו אז החיים בירושלים האמיתית היו נראים לגמרי לגמרי אחרת, ואני מבין שעדיין יש מי שאומרים שכשלא טוב עם האישה אז רק צריך להרביץ לה מספיק חזק עד שהיא תחזור להיות "נאמנה" אבל אני חושב שכשלא טוב אז אף פעם לא יהיה טוב והכי נכון זה פשוט להתגרש ומה שאני מבין בסוף כולם יבינו, כי ממש צדק המ"מ שלי בטירונות, סרן אעקל, דרוזי, שאמר שגם מה שלא נכנס דרך הראש בסוף נכנס, אומנם אחרי הרבה כאבים, אבל בסוף נכנס. אם לא דרך הראש אז דרך הרגליים.
14/10/2015  |  אריה גל  |   מכתבים/הערות
משרד החוץ בוושינגטון אומר כי הגיעו לידיו דיווחים על פעילות שעשויה להצביע על האפשרות שישראל משתמשת בכוח מופרז כלפי ערבים. דובר משרד החוץ אמר כי הממשל רואה בדקירתם של ארבעה ערבים בדימונה בידי נער יהודי בשבוע שעבר - מעשה טרור. שניים מהם נפצעו בינוני עד קשה, ושניים אחרים נפצעו קל.
14/10/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
1. צרות אחרונות משכחות צרות ראשונות. רבים נוטים להניח בטעות, שמתקפת הטרור הנוכחית החלה ברציחתו של אלכסנדר לבלוביץ' הי"ד, בליל ראש השנה, כשרכבו הותקף באבנים אשר הובילו למותו סמוך לשכונת ארנונה בירושלים. בחודש שחלף מאז הרצח ב-14 בספטמבר, התרחשו כ-2,800 מתקפות טרור, בהן נהרגו עוד שבעה ישראלים, ונפצעו כ-150 ישראלים חפים מפשע. הפלשתינים דיווחו על כשלושים הרוגים וכ-700 פצועים. האירועים עצמם הפכו את כל הארץ לחזית, מול הסכינאות האיסלאמיסטית הרצחנית.
14/10/2015  |  מנחם רהט  |   מאמרים
תנועת חמאס מנסה לזקוף לזכותה את גל הטרור ששטף את ירושלים ורעננה. מנהיג החמאס בגדה, השייח' חסן יוסף, אמר ב-13 באוקטובר לאתר התנועה "אלרסאלה", כי "הלהבה של האינתיפאדה העממית בשטחים יצאה לדרך ומכה בפנים של הכיבוש הישראלי והמתנחלים הקיצונים".
14/10/2015  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il