|
טקס זיכרון בסנט פטרסבורג לחללי המטוס [צילום: דמיטרי לובצקי/AP]
|
|
|
|
שלוחת דאעש בסיני, שידועה גם בשמה הקודם "אנצאר בית אל-מקדס", החלה את פעילותה בשנת 2011. הארגון מרכז את פעילותו בחצי-האי, פועל בעיקר נגד הצבא המצרי אך גם ביצע בעבר פעולות נגד מטרות ישראליות. בנובמבר 2014 נשבע הארגון אמונים לדאעש והפך לשלוחת הארגון בסיני. לפני מספר חודשים הארגון ביצע ירי רקטי לעבר ספינה של חיל הים המצרי, פעולה שזכתה לתהודה רבה בעולם.
|
|
|
|
התרסקותו של המטוס הרוסי במצרים בשבת האחרונה (31.10.15) העלתה מספר ספקולציות ודאגות לאור השאלה כיצד אירע הדבר. דאגות אלו הוחמרו, לאחר ששלוחת דאעש בסיני נטלה אחריות על הפלת המטוס, בלי לציין כיצד עשתה זאת.
גורמים אמריקנים ובריטים אומרים (יום ה', 5.11.15), כי פצצה היא שגרמה להתרסקות המטוס. נכון לעכשיו גורמים מצריים ורוסיים מכחישים טענה זו, דבר שדי מובן מאליו. אישור מצרי להפלת מטוס על-ידי דאעש יפגע קשות בענף התיירות במדינה, שכבר ספג מכה קשה לאחר ההפיכה. אישור רוסי יביא להשפלת המדינה, שנאבקת בעוצמה נגד דאעש בסוריה ובעירק.
אם המטוס אכן הופל בידי פצצה, מדובר בפעילות הטרור האווירי המשמעותית ביותר מאז 11 בספטמבר. לאחר שבפיגועים אלו המטוסים הפכו לפצצות מעופפות, הגברת האבטחה מקשה על השתלטות על מטוס, ולכן הדבר השני הכי טוב (מבחינת המחבלים, כמובן) הוא לפוצץ את המטוס באוויר.
אם זה מה שאירע, עולה מאליה השאלה כיצד הצליחו המחבלים להעלות פצצה למטוס. למעשה, התשובה הרבה יותר פשוטה ממה שנדמה. קודם כל, הדבר תלוי בשדה התעופה. בעוד שמצרים טוענת שרמת האבטחה בשדה התעופה בשארם א-שייח גבוהה, גורמים אמריקנים טוענים ששדה תעופה זה ידוע ברמת האבטחה הנמוכה שלו. מעבר לכך נטען לאחרונה, שבשדה התעופה היו כשלים במכונות השיקוף ונוסעים הצליחו לעלות למטוס כאשר ברשותם חפצים ממתכת.
הדבר השני נוגע לאנשים. סביר מאוד שדאעש קיבל סיוע מבפנים, או הצליח לחדור בעצמו למעגל העובדים בשדה התעופה. אם פצצה הוטמנה במטוס, יכול להיות שסבל או איש קייטרינג היו מעורבים בהטמנתה, במיוחד לאור הגישה החופשית שלהם למטוסים והעובדה שהם מעבירים במו ידיהם ציוד רב מתוקף תפקידם - וזאת לאחר הבדיקות הביטחוניות. אדם כזה יכול לטמון פצצה בתא המטען או בין קופסאות המזון, ולמעשה יהיה בלתי אפשרי למצוא אותה.
כדי להפיל מטוס באמצעות פצצה, כל מה שדאעש צריך זה כמה אנשים בעלי גישה למטוסים המאמינים באידיאולוגיה שלו. לאור פריסת דאעש בעולם, הדבר יכול לקרות למעשה בכל מקום שקיימת בו שלוחה של הארגון או שיש אנשים התומכים בפעילותו. בצורה כזו נמצאות על הכוונת בגדד, קהיר, טריפולי וצנעא ואפילו לונדון, פריז וברלין. הדבר יחייב חשיבה מחודשת לגבי אמצעי האבטחה על הקרקע, במיוחד במעגל הקרוב ביותר למטוס.