|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

פרשת השבוע וישלח

קַדֵּם פְּנֵי רָעָה

יציאת יעקב התרחשה בחשכת הלילה בבורחו מלבן עם נשותיו וילדיו ועבדיו ורכושו שצבר בפדן ארם במשך 20 שנות עבודה ולאחר שסילק יעקב בחוכמתו את לבן מדרכו, התפנה לחשוב על אחיו עשו שמתכון לפגוע בו
26/11/2015  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
הבסיס להתהוותו של עם ישראל [צילום: פלאש 90]

הָרָעָה נוֹתֶנֶת אוֹתוֹת בְּבוֹאָהּ
קָדֵּם פְּנֵה רָעָה לֹא בֵּתְרוּעָה
לֹא כְּבָלָק שֶׁמֵהֵר לְזַמֵּן אוֹרֵר
מִצָא דֶּרֶךְ אֵיך הַצּוֹרֶר לְפוֹרֵר

קַדֵּם תְּרוּפָה לַמַּכָּה בְּחָכְמָה
הַכֵּה בְּטֶרֶם תֻּכֵּה לֹא כִּנְקָמָה

עשה זֹאת לְהָשִׁיב מִלְחָמָה
לַמְּקַדְשֵׁי רֶצַח כְּדַת שֶׁל אֻמָּה

לָדַעַת לְהָבִין וְלִהְיוֹת עַם סְגֻלָּה
לֹא כְּדֵי לְהִתְנַשֵּׂא כְּעָם תְּהִלָּה
עָם הַמְּסֻגַּל לְקַיֵּם חֹק וּמִצְווֹת
וְלָהֶבֶל וְלָרִיק אֵין לְהִשְׁתַּחֲווֹת
לַעֲשׂוֹת צֶדֶק וְלֹא לַחֲשׁוֹש
וְלֹא לְאַבֵּד צֶלֶם אֱנוֹשׁ

אנשי מודיעין לוו את יעקב

נִצַּל יעקב בחכמה מלבן הארמי, גם הודות לשיתוף הפעולה של רחל ולאה עם יעקב ולאו דוקא עם אביהן. רחל העלימה את הַתְּרָפִים (אלוהי לבן) של אביה והערימה על אביה לחלץ את יעקב מרעתו של אביה לבן. והינה לא הספיק להיחלץ מצרת לבן נפלה עליו צרת עשו אחיו, ששטם אותו ואף נטר לו בליבו איבה ליעקב בהרהרו בלבו:

יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי (תולדות כז/מא) והינה יעקב שנאמר עליו: אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אָֹלִים (תולדות כה/כז), מתגלה תחילה אצל לבן כאיש חכם ואסטרטג בְּגָבְרוֹ על תחבולות לבן שניסה לרמות את יעקב תחילה בתתו לו את לאה במקום רחל ולאחר-מכן ברעותו את צאן. יציאת יעקב התרחשה בחשכת הלילה בבורחו מלבן עם נשותיו וילדיו ועבדיו ורכושו שצבר בפדן ארם במשך 20 שנות עבודה ולאחר שסילק יעקב בחוכמתו את לבן מדרכו, התפנה לחשוב על אחיו עשו שמתכון לפגוע בו.

יעקב כאסטרטג, נהג לפי הפתגם הערבי הידוע: טַעְמִי אִל עֵין בְּתִשְׁבַע אִל נַפְסְ שתרגומו: "האכל את העין תשבע הנפש" שָׁלַח לעשו אחיו מנחה גדולה שכללה עזים ותישים ורחלים ואילים ופרות ואֲתֹנֹת וַעֲיָרִם.

לפני ששלח את המנחה, שלח אנשי מודיעין אל עשו אחיו שנאמר: וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו שעיר שדה אדום, (יב/ד) (לפי רש"י, אלה המלאכים שלוו אותו בצאתו מארץ כנען לפדן ארם ומלווים אותו בשובו לארץ כנען לבית אביו ואמו).

כדי לדעת מה כוחו של עשו שעתיד לְפָגְשׁוֹ בדרך ויעקב חושש ממנו. כדי להכיר היטב את יעקב, נשוב לשהותו אצל לבן דודו אשר עשק אותו. ברם יעקב בחוכמתו נתן לכינוי "איש תם יושב אהלים" את המשמעות הנכונה לַתֹּם, משמעות של שלמות ולא תֹם כִּתְּמִימוּת לא מְתֻחְכָּם. בשני המצבים אליהם נקלע, הצליח בחכמתו להינצל מצרות ולצאת בשלום.

הבסיס להתהוותו של עם ישראל

נפגשו האחים יעקב ועשו וכל אחד ואנשיו איתו. 400 אנשי עשו לעומת נשותיו וילדיו ומשרתיו ואנשיו וצֹאנוֹ וּבְקָרוֹ, כל אלה יצרו בעיני עשו תדמית ליעקב כאיש אמיד, המצויד ומוגן היטב.

בעיני עשו מחנהו של יעקב נראה רב, מרתיע ומאיים, שגרם לו לשאול את יעקב הַתָּם: מי לך כל המחנה הזה אשר פגשתי (לג/ה). יעקב ענה לעשו וחשש כבד בליבו מפני האח הזה שהביא עימו 400 איש, אם לא למלחמה מדוע הביא אותם. יעקב העמיד פנים וענה לאחיו עשו: חַנָּנִי אֱלֹהִים וְכִי יֶשׁ לִי כֹּל (לג/יא) כפי שכבר נאמר הרי יעקב יצא מאצל לבן ברכוש גדול כולל עבדים, שפחות ומשרתים ובראש כל אלה הלכו 11 בנים ובת ושתי נשותיו ושתי שפחותיהן זלפה ובלהה.

רש"י אמר, כי יעקב נקט בשלושה דברים: לדורון (לתת לעשו מתנה שנאמרִ: "ותעבר המנחה חך פניו") תְפִלָּה (לקב"ה להצילו מיד אחיו מיד עשו שנאמר: "אלוהי אבי אברהם") ולמלחמה (שנאמר: "והיה המחנה הנשאר לפלטה") והוא החל בשליחת מנחה לעשו. ברם יעקב שפחד מעשו, נקט בצעדי התגוננות נוספים וכך נאמר: ויקם בלילה ויקח שתי נשיו ושתי שפחותיו ואחד בניו והעבירם את מעבר יַבֹּק (יבק הוא נחל מים שנשפך לים המלח) והוא נשאר לבדו מול עשו אלא שהוא סומך על תפילתו לאלוהים ועזרתו לו וסומך גם על המנחה ששלח לעשו. אלא שהזמן הזה הוא הזמן שיעקב הוכתר כאבי עם בני ישראל, הטקס היה היאבקותו עם מלאך אלוהים כל הלילה אשר לא יכול היה ליעקב, ועל כן הכתירו להיות אבי עם ישראל בְּנָתְנוֹ לו את שמו "ישראל" ובניו יקראו בני ישראל אשר נהיו לעם ישראל. באירוע זה בין המלאך ליעקב ניתן נקבעו היסודות להתהוותו של עם ישראל.

מפגש האחים והתרגשות מעושה

משהופתע עשו בראותו את עצמתו של אחיו, נשמע עשו, לכן היה מוכן להעמיד פנים ביחוד כאשר יעקב ענה לעשו בְּתִתּוֹ צידוק למנחה ששלח לו באמרו לו: למצוא חן בעיני אדוני (בעיני עשו). (לג/ה) בכך גם מבהיר יעקב לעשו כי פניו לשלום ולא למלחמה.

במנחה ובהצגת כבודתו ובעזרת אלוהים, חל מפנה בין האחים. ממלחמה שהייתה צפויה לשלום שלא היה צפוי. נכון כי השינוי אצל עשו היה למעין שלום מְעוּשֶׂה כי עשו שינה את התנהגותו: וירץ עשו לקראתו ויחבקהו ויפל על צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ ויבכו (לג/ד) פגישה מרגשת, אלא שרש"י אומר: כי הנקודות שיש על המילה וַיִּשָּׁקֵהוּ, באות לבחון את מדת הגעגועים אם אמת הם או שזו העמדת פנים.

ויש הסבורים, כי הנקודות מעל לאותיות וַיִּשָּׁקֵהוּ, נראות כדמעות של עשו (אלו הן דמעות תנין שיורדות ללא סיבה). חששו של יעקב מעשו לא פג בחיבוק, יעקב רמז עוד לעשו כי הלא הברכה שלקחתי מאבי והייתה מיועדת לך, לא הועילה לי ולא נתקימה בי הברכה הוה גביר לאחיך כי בסך-הכל גרתי אצל לבן ולא הייתה לי שררה. ורומז לו אני לא כמוך, גרתי שם וקיימתי את תרי"ג המצוות. לבן לא הצליח לשנות אמונתי באלוהים.

בשינוי סדר אותיות גרתי נקבל תרי"ג המצוות כאשר עשו אמר ליעקב: נִסְּעָה וְאֶלְכָה לנגדך.(לג/יב) סרב יעקב בלשון דיפלומאטית: אדוני יודע כי הילדים רבים והצאן והבקר... יַעֲבֹר-נָא אדני לפני עבדו ואני אתנהלה לאיטי... עד אשר אבא אל אדוני שעירה.(לג/יד) והרי יעקב לא התכוון להגיע לשעיר, אלא רק לסכות.

עשו הבין את הרמז נרתע ווִתֵּר בשלב זה על העימות עם יעקב וכבודתו נאמר: וישב ביום ההוא עשו לדרכו שעירה.(לג/טז) שינוי הטקטיקה של עשו הייתה בלשון ימינו "תהדיאה" שפירושה "הֵאָטָה" במלחמה או "הַשְׁקָטָה" ודחיתה למועד אחר. ואינו כי באו עלילות דם וגירוש ורדיפות של היהודים עד להשמדה מצאצאי עשו. (הנצרות)

הנקמה ותוצאותיה

הפגיעה בדינה אשר שמה לא נזכר ברשימת ילדי כי נאמר שם: ויקם בלילה הוא ויקח... את אחד עשר ילדיו. (לב' כג') לא בניו אלא ילדיו והלא היו לו 12 ילדים רש"י אומר כי דינה לא נזכרה במפגש עם עשו כי יעקב החביא אותה בארגז ונעל אותה כי לא רצה שעשו יראה אותה פן יחשוק בה.

רש"י אומר דא עקא, לו לקחה (עשו) היה סיכוי שהיא תצליח להחזיר אותו בתשובה. לכן נענש יעקב בדינה שנפלה בידי שכם בן חמור וישכב אתה וַיְעַנֶּהָ (לד/ב) שמעון ולוי גרמו לכך שכל אנשי עירו של שכם ובנו חמור ישלמו בנפשם על הפגיעה בדינה אחותם.

מעשה נקם זה, איננו מן האמצעים שהתורה רואה אותם בחיוב. כי כבר נאמר כי נקמה בחינת עשית דיו בלא משפט. תן לדיין לפסוק דינו של הנאשם, לכן יעקב חשש שמא יתפרש הדבר לכיבוש הארץ בהריגת תושביה, קרא יעקב לבניו: עכרתם אֹתִי להבאישני בְּיֹשֵׁב הארץ... והכוני ונשמדתי אני וביתי. (לד/ל) אם לא די בכך סופר ליעקב עוד: וילך ראובן וישכב את בלהה פילגש אביו וישמע ישראל. (לה/כב) יעקב שמע וחרק שן, מבלי שהוכיח את ראובן על מעשהו הנורא הזה. שמר תוכחתו למועד אחר.

יֶצֶר הַנְּקָמָה נוֹלַד עִם הָאָדָם
הַנְּקָמָה מְבִיאָה שְׁפִיכוּת דָּם
הַנוֹקֵם בְּנִקְמָתוֹ לֹא יְחַיֶּה מֶת
וְגוֹרֵם שֶׁיָּקוּם אָחֶר לְהִתְעַמֵּת
בְּרַם יָדוּעַ
קָשֶׁה כַּמַּוֶת אָבְדָּן נֶפֶשׁ יְקָרָה
וּמָה תּוֹעִיל נְקָמָה בְּעֵת צָרָה
גָּם הַטָּפָה לֹא תּוֹעִיל לַנְּשָׁמָה
כִּי הֲרֵי נְקָמָה גּוֹרֶרֶת נְקָמָה
יֵּשׁ גָּם מָשָׁל
עַל סוֹפֵג מַלְקוֹת וּמְמָרֵר וְעַל מִי שֶׁצוֹפֶה וְהַמַּלְקוֹת סוֹפֵר משל ידוע

(משמעות המשל היא: כי המטיף לרגיעה איננו כמו הנפגע)

"אֵין מְקַבֵּל הַמַּלְקוֹת וֹּמִתְעַנֵֶּה כְּמִִוֹ רוֹאֶה מַלְקוֹת וְאוֹתָן מוֹנֶה", תרגום הפתגם לעבית, כְּלוּמָר הָרוֹאֶה סֶבֶל אֵינֶנּוּ כְּמִי שֶׁסוֹבֵל.

תאריך:  26/11/2015   |   עודכן:  26/11/2015
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשולי הכותרות: לא על הגוש לבדו את מי מייצגים הח"כים הערבים? חתונת המיליון במשפחת ליטמן בנט ואבק הכוכבים תרבות הציטוט בקול ישראל ולקינוח פסוקו
26/11/2015  |  ציפי לידר  |   מאמרים
הערות מקדימות: כותב מאמר זה אינו מתייחס להסכם בעניין הגז ואינו מתכוון להביע דעה בנושא. כמו-כן, הכותב אינו רואה ב"ארגונים החברתיים" גוף שמייצג את הרצון של כלל אזרחי ישראל, אלא רק את דעותיהם של העסקנים הפעילים בארגונים אלה, ואין יודעים לפי שעה מי עומד מאחוריהם פרט לעדר התקשורת, אשר כרגיל מביע דעה אחידה וצפויה מראש.
26/11/2015  |  רון בריימן  |   מאמרים
שיעור טוב, הרצאה או סתם מאמר. בדורנו כמעט כל זוג מחפש מאגר אנרגיה שמדי פעם ידחוף את הזוגיות קדימה ויעזור לזוג לזנק בהצלחה בעלייה או סתם לסחוב במישור השגרה. בדרך כלל אותם אורות גבוהים אכן פותחים בפנינו כיווני חשיבה חדשים, הסתכלות מיוחדת וכו'. אך ישנו דבר אחד שחשוב יותר מהכל, בלעדיו לכל השאר אין ערך.
26/11/2015  |  הראלה ישי  |   מאמרים
נוער בסיכון מוגדר כאוכלוסיית נוער הנמצאת או עלולה להימצא במצבי סיכון פיזיים או נפשיים. יש חוקרים המגדירים את כלל הנוער כיום בסיכון כזה או אחר מסיבות שונות, בין אם זה עוני, סביבה חברתית עבריינית, משפחה לא מתפקדת ואף חשיפה לתכנים לא הולמים המקדמים את הנוער למצבי סיכון.
26/11/2015  |  הדר לוי  |   מאמרים
יחד עם דיוני התקציב הכללי נחשפנו לדיון שקט קצת על תקציב הביטחון. מערכת הביטחון דרשה תקציב רב שנתי, דהינו לחמש שנים על-פי הת.ר.ש (תוכנית רב שנתית) שנקראת גדעון. משרד האוצר וכחלון דרשו לקבל וליישם את התוכנית שהכין מנכל משרד רה"מ לשעבר, שמשמעותו הייתה הרסנית.
26/11/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il