|   15:07:40
  נסים עוג'ר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

נכשל בניהול תקציב ולא בראשונה

עובדי הציבור הם, כידוע, נאמניו ומשרתיו של הציבור וביקורת היא מניע מרכזי לשיפור השירות לציבור, לאיתור ליקויים ותיקונם, להגברת הנשיאה באחריות של המנהל הציבורי ולשקיפות פעולות הרשות המקומית הביקורת בין היתר נועדה למנוע איפה ואיפה בין אזרח לאזרח אבל בהר אדר פועלים במסגרת אחרת ואולי לא
12/01/2016  |   נסים עוג'ר   |   מאמרים   |   תגובות
הר אדר [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]


חובת הכנת התקציב ואישורו

פקודת העיריות סעיף 206 (א) קובעת כי הגזבר יכין הצעת תקציב לעירייה (ובכלל זה מועצה מקומית, הערה שלי). על-פי הנחיות ראש העירייה, ראש העירייה יגישנה לאישור המועצה, לא יאוחר מחודשיים לפני תחילתה של שנת הכספים שאליה מתייחסת ההצעה..."

מועצת הר אדר הייתה צריכה על-פי חוק לאשר עד סוף חודש אוקטובר כמצוין לעיל, תקציב שנתי לשנת 2016, בפרט לאחר דרישות האופוזיציה - "סיעת תושב במרכז" ביישוב הר אדר, שיש לעשות כן כמתחייב בחוק אולם עד היום מועצת הר אדר לא אישרה תקציב לשנת 2016 למרות דרישות החוק כמתואר לעיל, לעשות כן, עוד לפני תום שנת 2015.

מי מנהל את הרשות המקומית?

כשבעל עסק עצמאי נכשל בעסקיו, רק טבעי שהוא ישלם את המחיר על ניהול כושל של עסקיו, וניתן לומר שזה למעשה עניינו הפרטי. אממה, כאשר ראש רשות מקומית משאיר עשרות ואולי מאות אלפי שקלים חוב ברשם החברות, כתוצאה מניהול כושל של עסקיו, והולך להיות בעל תפקיד ציבורי, זה מחייב ומצריך בדיקה של האחראים, בפרט של הגורמים המוסמכים כמו למשל, משרד מבקר המדינה ועוד.

האם זו דרך ושיטה של נבחרי ציבור לנצל את משאבי הציבור ולחיות על חשבון הציבור, תשפטו אתם הקוראים.

ראש הרשות המקומית בהר אדר, חן פיליפוביץ השתמש בעסקיו הפרטים בהקמת חברות כדי לא לשלם את חובותיו לרשם החברות, ובכלל, דפוס התנהגות זו של ראש הרשות עובר כחוט השני בפעולותיו ומעיד יותר מכל על כשל בהתנהלות לעתיד בתפקידו הציבורי (התנהלות זו נעשתה לעתים אם כבעל מניות ואם כמנהל בחברות אותם הוא הקים וסגר).

למה הדברים מובאים כאן?

מבחינת הציבור, יש כאן לקיחת סיכון, בפרט לאור התנהלותו בעבר. האם יש כאן השלכות לעתיד ועל תפקודו כראש מועצה מכהן? התשובה ברורה וגלויה לעין, אבל הציבור לא היה יכול לדעת מכיוון שהנתון מעברו הוסתר מלכתחילה מעיני הציבור, ולכן הציבור לא היה יכול היה לדעת ולא לשפוט, האם ראש המועצה צבר כישלונות בעבר בעסקיו או לא.

האם הציבור ייאלץ לשלם על כך?

ככל הנראה שכן, למעלה מזה, הציבור ישלם על זה פעמיים. פעם אחת בגלל הניהול הכושל של ראש המועצה באי מתן סדר עדיפויות נכון לשירות התושבים, ופעם נוספת כתוצאה מהגדלת חיובי ארנונה לכיסוי הגירעונות.

כך לדוגמא: נטען, כי ראש הרשות מעדיף להוציא את הכספים לבניית משרדים מפוארים ומרווחים במקום לתת שירותי רווחה וחינוך לתושבים, ובכך למעשה הוא יוצר גירעון בתקציבי הרשות, שבסופו של יום יכוסה על-ידי הגדלת חיובי ארנונה על גב הציבור לצורך כיסוי תשלומי הלוואות מהבנקים שראש המועצה מתעתד לקחת מהם.

אם אתם שואלים מה יקרה לראש המועצה, אני יכול להרגיע אתכם. זה הפך להרגל ולשיטה ברשויות המקומיות ומשרד הפנים נותן לזה יד, אם במישרין ואם בעקיפין. הוא נמנע לפקח על הרשויות או להוציא להם חוזרים מנחים מה לעשות וכיצד לנהוג, ואם זה לא מספיק ראש הרשות ימשיך לקבל משכורת חודשית על חשבון הציבור על "הישגיו" המדומים והגירעונות בתקציב הרשות ימשיכו לצמוח ולגדול והחובות ברשם החברות ימשיכו להצטבר ואיש לא ישאל הכיצד, גם לא מבקר המדינה.

הרי ידוע שגם אם נמתחות ביקורת, דוחות מבקר המדינה תמיד מונחות על המדף בחוסר מעש וללא אכיפה על-ידי מאן דהוא. וישאל השואל על מה הבדיקה?

חוקיות פעולת הגוף המבוקר

מטרת בדיקת חוקיותה של פעולה שעשה גוף מבוקר או בעל תפקיד בגוף שהפעיל סמכות או הוציא כספי ציבור, נועדה לברר אם היה מסמכותו החוקית לבצע את הפעולה; ובדיקת סדירותן של פעולות שננקטו או הוצאות שהוצאו נועדה לברר באיזו מידה והקפיד על קיום חוקים, נהלים ונורמות ראויות בעת ביצוע פעולות אלה.

למה ראש מועצת הר אדר קיבל ציון נכשל בניהול תקציב

בזמן שראש מועצת הר אדר מתלונן על כך שהגרעון בתקציב 2015 נובע מהקיצוץ במענקי משרד הפנים? מתברר שאין לאמירותיו או לטענותיו כל אחיזה במציאות. מטיוטת תקציב מועצת הר אדר לשנת 2016 לעומת תקציב ביצוע בשנה הקודמת, כפי שעולה מהנתונים המובאים בתקציב, מופיעים נתונים שונים לחלוטין. כך למשל מתברר, שמענקי משרד הפנים בשנת 2015 לא רק שלא קטנו, אלה אף גדלו מהתחזית שהופיעה בתקציב שאושר, ולמרות זאת ראש הרשות ומועצת הר אדר מציגים לראשונה בתולדות היישוב גרעון תקציבי עצום.

חבר מועצת הר אדר חיים מנדל שקד (ראש סיעת התושבים במרכז) אומר: "בימים אלו החלו דיוני התקציב ביישוב הר אדר, יישוב זה שהיה בעבר מושא לקנאה על ניהול תקציב מדויק, על-ידי ראשי המועצה הקודמים, אשר הציגו שנה אחר שנה תקציב מאוזן. בראשותו של ראש המועצה המכהן חן פליפוביץ השתנה ולראשונה הגיע היישוב לראשונה בתולדותיו, לגירעון של כמעט 2 מיליון שקל כולל את הירידה בהכנסות".

תקציב מוגדל ממשרד הפנים והגירעון רק הולך וגדל

תקציב מועצת הר אדר הינו כ-30 מיליון שקל, מתוך תקציב זה מענקי משרד הפנים בשנת 2015 היו 735 אלף שקל, כך שבעצם היה גידול של 42 אלף שקל אל מול תחזיות תקציב 2015. למרות זאת, ראש מועצת הר אדר משתשמש בתירוץ לקיומו של הגירעון בכך שהגרעון של כ-1.5 מיליון שקל נובע מקיצוץ מענקי משרד הפנים" והאמת לגמרי אחרת.

היה מי שטען, כי אחד הדברים המקוממים בהתנהלותו של ראש המועצה פילופיץ הוא הניסיון להקטין את הגרעון במקומות הכי קלים וזאת דווקא על-ידי קיצוץ בשירותי המועצה לתושביה כמתואר לעיל: באמצעות קיצוצים בחינוך, בתרבות, בנוער ובביטחון, וזאת באחת התקופות המתוחות ביותר בשנים האחרונות ללא תוכנית מסודרת ותוך שיתוף חברי המועצה כנהוג בכל גוף מסודר.

לדברי חבר מועצת הר אדר מנדל שקד "מצב זה מעיד על כישלון ניהולי חמור וחוסר יכולת תכנון וביצוע של הקואליציה הנוכחית". שקד מוסיף, "המועצה מתנהלת בחוסר שקיפות במשך תקופה ארוכה ומעבירה תקציבים בין סעיפי התקציב מאחד לשני ללא אישור מליאת המועצה ובניגוד לחוק ומנהלת את כספי הציבור ברשלנות. למעלה מזה, מסתירים מחברי המועצה ומהתושבים את הגרעון ולאחר שהדבר מתגלה, מספרים להם שהגרעון נובע מביטולי מענקי משרד הפנים - דבר שבפועל הוא שיקרי".

עוד מציין מנדל שקד, "בניגוד לשנים קודמות רק השבוע קיבלנו את הצעת תקציב המפורט לשנת 2016 שהיינו אמורים לקבל לפי החוק, לפני למעלה מחודשיים וכבר רצים לאשר אותו בשבוע הבא. אולי ראש המועצה קיווה שלא נספיק לראות את הנתונים האמיתיים ואת עומק הגרעון ולאן הולך ונעלם הכסף. מה חשב ראש הרשות שאפשר להעביר התקציב בכזו, פשטות וללא תיקונים או שינויים, כפי שבוצעו בשנתיים האחרונות"?

מועצת הר אדר צפויה לדון בימים הקרובים בתקציב המועצה לשנת 2016 כאמור באיחור רב. האופוזיציה בהר אדר מקווה כי ראש המועצה והשותפים הקואליציוניים שלו, לא יתנו יד לתקציב מסוג זה ולא יאשרו את התקציב כפי שהוגש כאמור בשל סדרי העדיפויות המעוותים שבו ויצמצמו את הפגיעה המתוכננת על-ידי ראש המועצה בתושבים שנובעת בעיקר בשל כישלונו הניהולי של ראש המועצה. ולכן יש להיאבק לשינוי סדרי העדיפויות המעוותים, בתקציב.

אי-אפשר שלא להזכיר את הזהרותיו של מבקר המדינה בעניין לקיחת הלוואות ואומר: נטילת מלוות באופן לא מבוקר ופירעונם ללא התחשבות ביכולתן הכספית עלולים להביא להידרדרותן הכספית של רשויות מקומיות ומועצות ואף לפגוע בעתיד במתן שירותים לתושבים.
לפיכך, בכל נקודת זמן קיימת משמעות ליתרת המלוות שעל כל רשות מקומית להחזיר בשנים הבאות.

עוד מוסיף המבקר בנושא זה: לקיחת הלוואות לאיזון תקציבי הנציחו את תלותן של רשויות במלוות ויצרו מציאות שבה, לא זו בלבד שמצבן הכספי של רשויות מקומיות לא השתפר, אלא שנטל ההתחייבות העתידי שלהן גדל, ולמעשה הן "משכנו" את עתידן למען ההווה. לפיכך, על משרדי הפנים והאוצר והרשויות המקומיות לנקוט סדרת פעולות לצמצום השימוש בכלי המלוות, ובעיקר במלוות לאיזון תקציבי, במטרה לתקן את המצב שנוצר.

ביקשתי את תגובת סגנית ראש המועצה ענת כנפו, והיא הציעה לחכות לדיון במועצה על התקציב לשנת 2016.

סוף דבר הכול נשמע

טוהר המידות והמאבק בשחיתות הוא קריטי וחיוני לבריאותה של כל חברה וחברה, השחיתות מסכנת ותסכן כל משטר דמוקרטי, השחיתות הפושה בהתנהלות הרשות גורמת לציבור לאבד את אמונו בה ותוצאתה, מפוררת מבפנים את החברה.

בהר אדר מי שמעז לבקר לבקר יבולע לו, תשאלו את תושבי הר אדר, אפילו מי ששם שלט על ביתו ומציין כי הוא תומך בקבוצה אחרת, מוצא את עצמו בחיובי ארנונה ואגרות מופרזים ומוגזמים במקרה. אחר תלונות אישית, התבלבלו היוצרות, מה שהיה פעם התנהלות של עולם עליון הפך לתחתון.

המאמר פורסם לראשונה בבלוג האישי שלי להלן
המאמר פורסם לראשונה בבלוג האישי שלי.
הכותב הוא יועץ משפטי ופוליטי, מסקר את הכנסת, ומרצה בנושאי חוק משפט וממשל.

תאריך:  12/01/2016   |   עודכן:  13/01/2016
נסים עוג'ר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נכשל בניהול תקציב ולא בראשונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נתקלתי לאחרונה בשני דיווחים עיתונאיים שגרמו לי לעצור לרגע ולחשוב: מה קורה כאן ולכל הרוחות. שני הדיווחים עוסקים בשחיתויות והאמת תאמר שהשחיתות נמצאת בכל מקום, אין פינה בעולם שהשחיתות פסחה עליה, אבל לא בכל מקום אתה נתקל ברב מוכר בן-טובים ומושחת, ולא בכל עת אתה קורא על פרקליט ראשי ומכובד של מדינה נאורה שבמקום לשמור על הצדק הוא לטרפד אותו.
12/01/2016  |  אלברט שבות  |   מאמרים
שאפו לאילנה דיין, לעמרי אסנהיים ולצוות תוכנית התחקירים "עובדה". שאפו גדול לקבוצת הצעירים ששתלה עצמה בצמרת ארגון שמאלני קיצוני והביאה לנו אמת לאמיתה מצמרתו, אמת לאמיתה המעידה על ליקוי מאורות ממשי בתפיסת המושג זכויות אדם בקרב השמאל, אמת לאמיתה המראה לנו שהימין הקיצוני והשמאל הקיצוני נפגשים ממש באותה נקודה הזויה ומסוכנת.
12/01/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
מה החלום שלכם? כל אדם מאחל לעצמו שיחייה חיים טובים והוגנים. למצוא את בן או בת-הזוג המתאימים ביותר, את עבודת החלומות, לגור בבית עם גינה וגדר לבנה ולבנות משפחה שמחה ומאושרת. באיזה שלב בחיינו אנו בעצם מבינים שזה לא יקרה? ולבני המזל שבינינו שכן הצליחו להגשים את אותו החלום, כמה הם נאבקו בדרך?
12/01/2016  |  ספיר זיו-און  |   מאמרים
ככל הנראה במהלך השבוע יובא לשולחנה של מליאת הכנסת חוק הסמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור המוכר יותר בכינויו "חוק המישוש" (זאת עקב פשרה שהושגה בין ועדת החוקה של הכנסת, המשרד לביטחון פנים, ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך).
12/01/2016  |  רועי אורן  |   מאמרים
אין כמו תחרות טובה על-מנת לחדד ולהשביח את הקיים. התחרות מוציאה אותנו משאננות ומרפיון וגורמת לבעלי העסקים להתאמץ יותר.
12/01/2016  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 232/55, היועץ המשפטי נגד מלכיאל גרינוולד. השופטים שמעון אגרנט, יצחק אולשן, שניאור זלמן חשין, דוד גויטיין ומשה זילברג. 17 בינואר 1958
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il