|   15:07:40
  מנשה שאול  
פרשן לענייני המזרח התיכון מגזין מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

הפירמידה הרביעית - סוף עידן

חסנין הייכל - סמל העוינות לישראל היה אחד מעמודי התווך של העיתונות המצרית המודרנית
27/02/2016  |   מנשה שאול   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
נאצר.נכשל

השקרים והדמגוגיה של הייכל שלטו במאמריו. אין ספק כי היה מוכשר וניחן ביכולת מדהימה בניתוחיו ובכתיבתו. אך כשרונו פעל בכיוון שלילי ולא צמחה ממנו ברכה לעם המצרי ולעמי ערב.

מוחמד חסנין הייכל שהלך לעולמו בגיל 94, היה אחד מעמודי התווך של העיתונות המצרית המודרנית, עורכו הראשי של העיתון "אלאהראם" - "הפירמידות" בערבית, יועצו של גמאל עבדול נאצר ושופרו אל העולם הערבי. הייכל כונה הפירמידה הרביעית... בנוסף לשלוש הפירמידות אלג'יזה.

באמצע שנות ה-50' של המאה הקודמת, כתב הייכל לנאצר ספרון בשם "הפילוסופיה של המהפכה" המבוסס על שאיפתו של נאצר לשלוט בעולם הערבי, האיסלאמי והאפריקני. פילוסופיה זו נכשלה כישלון חרוץ, וכל נסיונותיו של נאצר ושל שופרו הייכל לאחד את העולם הערבי לא צלחו. נסיונות האיחוד עם סוריה, עירק, סודן, לוב ותימן נכשלו, היות שנאצר שאף למגר את שליטי ערב ולהפוך לקופאי על אוצרות הנפט.

בעקבות מלחמת ששת הימים, הקים הייכל את המכון למחקרים אסטרטגיים של "אלאהראם", כדי לחקור את התבוסה במלחמה ההיא. כמו-כן יסד את המגזין "המדיניות הבינלאומית", ומינה את ד"ר בוטרוס ראלי לעורכו הראשי.

במרוצת שני עשורים פרסם הייכל כל יום שישי בעיתון "אלאהראם" מאמר שבועי בשם "בכנות" ששודר באותו יום פעמיים - ברדיו קהיר ובקול ערב מקהיר. המאמר פורסם אותו יום בעיתונות הלבנונית הפרו-נאצרית.

בימי חמישי לקראת ערב הועבר המאמר בטלפרינטר מקהיר לביירות. בישראל נקלט המאמר בדרכו לביירות, ובימי שישי בבוקר ציטטו אותו העיתונים בישראל.

הייכל שנא את ישראל ואת הישראלים. הוא התנגד נמרצות לנורמליזציה והחרים ישראלים. בסוף 1981 כששימשתי כתב של "קול ישראל" בקהיר, התקשרתי למזכירו האישי וביקשתי ראיון עם הייכל. נקבע לי מועד לראיון באחד מבתי המלון המפוארים. כשהגעתי, תיחקר אותי המזכיר והודיע לי שהייכל אינו פוגש ישראלים. ביקשתי ממנו לשאול אותו בכל זאת, והוא חזר עם תשובה של סירוב מוחלט.

הדרך ממצרים לפלשתין עוברת בתימן

השקרים והדמגוגיה של הייכל שלטו במאמריו. אין ספק כי היה מוכשר וניחן ביכולת מדהימה בניתוחיו ובכתיבתו. אך כשרונו פעל בכיוון שלילי ולא צמחה ממנו ברכה לעם המצרי ולעמי ערב. במרוצת שני עשורים ערכתי ב"קול ישראל" בערבית שלוש פעמים בשבוע את התוכנית "השקר והאמת". מאמריו בימי שישי פרנסו את התוכנית, ובנקל אפשר היה להזים את טיעוניו ושקריו על-ידי מחקר השוואתי בהשמעת הקלטות אותנטיות ולהעמיד את האמת מול השקר.

להלן דוגמאות מיני רבות לשקריו:

  • הייכל האשים את ישראל בהכשלת האיחוד בין מצרים לסוריה קע"מ 1958 - 1961. הוא טען כי ישראל נעוצה בלב האומה הערבית ומהווה חיץ בין החלק האפריקני לחלקה האסיאתי של העולם הערבי. ואכן, אחת המטרות של המצרים במלחמת ששת הימים הייתה לחבור לירדן על-ידי מעבר של כוחות שיריון מצריים מסיני לנגב מצפון לאילת לכיוון ירדן, והשריון המצרי שרוכז בלב סיני התכונן לבצע משימה זו.

  • ב-1962, כשהחליט נאצר להתערב במלחמת תימן ולהציל את משטרו של עבדאללה אלסלאל ולמגר את הכוחות המלוכנים התימניים, טען הייכל במאמרו השבועי כי הצבא המצרי יילחם בתימן למען פלשתין, וכי הדרך לפלשתין עוברת בתימן.

  • ערב מלחמת ששת הימים טען הייכל כי צבא מצרים ואיתו כל צבאות ערב שמצטרפים למאמץ המלחמתי מסוגלים להביס את ישראל ולשחרר את פלשתין.

לאחר התבוסה המוחצת, לא ידע הייכל לנמק את התבוסה. הוא טען כי ישראל תיכשל בשליטה על השטחים שכבשה, וכי השטחים הכבושים גדולים פי-שלושה משטחה של ישראל, ועל כן ישראל הקטנה לא תהיה מסוגלת להכיל אותם. הוא דימה את ישראל לנחש הבולע חיה גדולה ממנו, בטנו מתנפחת והוא נחנק ומתפגר.

  • הייכל שנא את נשיא מצרים אנואר סאדאת. סאדאת מחק את מאפייני שלטונו של נאצר. הוא נטש את העולם הערבי והאפריקני, שינה את שמה של מצרים מ"הרפובליקה הערבית המאוחדת" ל"רפובליקה המצרית הערבית", כלומר לשמות המביעים מחויבות לעם המצרי ולא לאומה הערבית. הייכל גם זלזל בהישגיה של מצרים במלחמת יום-כיפור והתנגד להסכם השלום עם ישראל.

סאדאת הכניס את הייכל לבית סוהר יחד עם "האחים המוסלמים".

  • הייכל הפגין עויינות למנהיגי ערב ועמי ערב. אחרי פירוקה של קע"מ, תקף קשות את הסורים וכינה אותם צאצאי קופים על העצים, בעוד שאבותיהם של המצרים הפרעונים היו בעלי תרבות עילאית.

  • עד ימיו האחרונים, כיוונו אליו עיתוניהן של סעודיה ומדינות המפרץ את חיצי העויינות, כיוון שהוא היפנה אל מדינות אלה אצבע מאשימה והצביע עליהן כעל הגורמים למחדלים ולאסונות הפוקדים את העולם הערבי.

  • הייכל כינה את מוברק שהיה סגנו של סאדאת "פרה מצחיקה" - פרפראזה על הגבינה הצרפתית הקרוייה "הפרה הצוחקת". כך החלה מסכת היחסים העכורים בין הייכל לסאדאת, שנמשכה גם לאורך תקופת כהונתו של מובארק כנשיא.

  • הייכל טען כי את הפיגוע במגדלי התאומים ב-11 בספטמבר לא ביצע ארגון אל-קאעידה.

  • הייכל תמך במהפכה האיסלאמית באירן ולבנון באמצעות בחיזבאללה, ובכך קומם את מדינות ערב שהיוו מטרה להתפשטות האירנית.

  • לקראת סוף שנות ה-60' של המאה ה-20 ביקר נאצר בסעודיה במטרה להתפייס עם המלך פייסל. נאצר ביקש מן המלך להעניק ראיון להייכל. המלך סירב. נאצר ניסה לשדל את המלך להסכים בנימוק שהראיון יפורסם בעיתון "אלאהראם" בעל המוניטין. על כך השיב המלך הסעודי: קראנו ב"אלאהראם" את מאמריו של הייכל נגדנו.

  • בפרוץ האביב הערבי במצרים טען הייכל כי למשפחתו של מוברק יש פיקדונות בחו"ל בסך של 70 מיליארד דולר. בבדיקה התברר שאין יסוד לטענה זאת.

  • אחרי שהלך המלך חוסיין לעולמו ב-1999, טען הייכל כי המלך העניק לו ראיון מיוחד שבו השאיר המלך צוואה מדינית. אלא שראיון כזה לא היה ולא נברא. זמן קצר לפני מותו, בשובו מארה"ב דרך לונדון, אומנם פגש חוסיין במקרה בהייכל בלובי של מלון דורצ'סטר. השניים החליפו ברכות. שגריר ירדן בלונדון פואד איוב שלווה את חוסיין בהיותו בלונדון הודיע שלא היה ראיון עם הייכל, וכי זה האחרון בדה את קיומו מדמיונו הפורה.

ציוני דרך

  • הייכל היה דוברו, יועצו וכותב נאומיו של נאצר. הוא ליווה אותו מאז הפיכת הקצינים ב-1952 ועד למותו ב-1970. הייכל צעד עם נאצר כל בוקר, ותוך כדי הליכה, עדכן את הנשיא במתרחש במצרים, בעולם הערבי ובעולם בכלל.

  • הייכל היה המתעד והפרשן של תחלואות הערבים. גם מתנגדיו בעולם הערבי הכירו ביכולותיו וכשרונותיו.

  • הייכל האמין כי הכוח האמיתי היכול להכריע ולכתוב את ההיסטוריה הוא הצבא. זוהי מציאות שהוכיחה את עצמה לאורך תולדותיה של מצרים המודרנית מאז 1952 ועד העידן הנוכחי.

  • הייכל היה עויין למלך מרוקו חסן השני, כשם שהיה עויין לכל המשטרים המלוכניים בעולם הערבי. הוא האשים את מלך מרוקו בכך שמסר לישראל מידע שקשור אליה מדיוני הפסגה הערבית ב-1965.

  • למרות שסאדאת הדיח אותו מעיתון הממסד "אלאהראם", שמר הייכל על כוחו והשפעתו. נשיא צרפת פרנסוא מיטראן ביקר במצרים בתקופת שלטונו של סאדאת. מיטראן סיפר לסאדאת כי הוא עומד להיפגש עם הייכל. סאדאת אמר למיטראן: אני פיטרתי אותו מהעיתון, ועל כך השיב מיטראן: אני יודע. אפגוש אותו.

  • הייכל היה אמן הרטוריקה. הוא נהג לומר כי איש תקשורת הוא תופעה רטורית. הוא המציא את הכינוי "נכסה" לתבוסת הערבים במלחמת ששת הימים. מונח זה נועד להצביע על כך שמדובר במעידה של מה בכך, וזאת כדי להקל על כאב ההמונים. הייכל ניקה את נאצר מן המחדל הצבאי והטיל את האחריות לתבוסה על הרמטכ"ל שלו עבד אלחכים עאמר שהתאבד בתא המעצר.

  • הייכל התנגד למלחמת יום-כיפור ותיעד את המלחמה בספרו "סתיו הכעס" וקומם בכך את סאדאת.

  • הייכל גם התנגד לשלטונו של מובארק וכינה אותו "שלטון שהזדקן".

מותו של העיתונאי הוותיק ללא ספק מסמל סוף של עידן.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא פרשן לענייני המזרח התיכון.
תאריך:  27/02/2016   |   עודכן:  27/02/2016
מנשה שאול
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפירמידה הרביעית - סוף עידן
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שוחר-שלום
27/02/16 13:44
 
aerius
27/02/16 15:50
2
אוונגארד
27/02/16 23:03
3
נובל
28/02/16 06:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
ג'בריל רג'וב, חבר הוועדה המרכזית של תנועת פתח הטיל ב-23 בפברואר "פצצה" פוליטית כאשר הודיע על הפסקת שיחות הפיוס בין פתח לחמאס בדוחא שבקטר ואיים בנקיטת צעדים נגד חמאס.
25/02/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
ירדן עוקבת בדאגה רבה אחר ההתפתחויות במלחמת האזרחים בסוריה ובמיוחד אחר המתקפה של צבאו של בשאר אסד בדרום סוריה בסמוך לגבולה הצפוני.
24/02/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
משלחת של תנועת חמאס ביקרה בשבוע שעבר באירן ונפגשה עם בכירים אירניים ובהם יו"ר הפרלמנט עלי לאריג'אני ועם מזכיר המועצה לביטחון לאומי האדמירל עלי שמח'אני.
21/02/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
סנדרה (שם משפחתה שמור במערכת) נולדה למשפחה מוסלמית ברמאללה, שעברה לירדן ולאחר מכן לעיר ג'דה בסעודיה, שם עברה עליה תקופת ילדותה ובגרותה.
19/02/2016  |  אילנה שניידר  |   כתבות
ישבתי בהרצאה על האיסלאם הסוני והשיעי, על-ידי פרופסור אירני במוצאו המלמד ב-UCLA. שני דברים נהיו ברורים לי: האחד, שהאירנים לא אוהבים את הערבים, והשני, שהאירנים מאוד לא אוהבים את ישראל. המרצה, כאילו במכוון, לא התאפק והוסיף את ישראל ופלשתין פה ושם, כמו מלח ופלפל בלעדיהם סלט נשאר חסר טעם. ניחא היה מזכיר רק את ישראל, אך הוא סירב להפריד בין ישראל ל"פלשתין", בין הגוף הבריא לבין מחלת הסרטן שחדרה לתוכו ועושה ככל יכולתה להשתלט עליו ולהמיתו. הוא אפילו הרחיב ואמר, במיוחד בשבילי וכתשובה לשאלה ששאלתי, שאין לנשל אנשים מזכויותיהם הלאומיות, ורק נשאלת השאלה אם העולם מכיר בכך או פועל נגד ההלצה (מילה זו שלי כמובן). הקהל ישב והתמוגג, כי איך אפשר לעמוד מול הפיתוי של "הגדרה עצמית"?!
17/02/2016  |  ארי בוסל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
"טוענים נגדי שהרסתי סיכוי לשלום"  /  עידן יוסף
עשרות הרוגים ברובע השיעי בביירות  /  עידן יוסף
הוקפא קמפיין פרסומי לתיירות במצרים  /  עופר וולפסון
אסמעיל הניה - המנהיג הבא?  /  יוני בן-מנחם
כיוונים להיחלצות מ'המבוכה האסטרטגית'  /  אודי דקל, עומר עינב
מי הסגיר את מחמד דף?  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il