|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

פרשת השבוע בלק

דּוּר הַמִּדְבַּר

אין ספק שכוחו של עם ישראל בתורתו ובאמונתו ובמוסריותו, טול את אלה מממנו תסכן את קיומו כעם ויאבד ויטמע בין הגויים שאינם חפצים בו. בלעם בטא זאת היטב כוחו בהיותו: עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב
14/07/2016  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
משה התפלל בעד ישראל ודחה את הגזרה

קַם דּוֹר הַמִּדְבַר וְשַׂם פְּעֲמָיו לָחֵרוּת
בְּדַרְכּוֹ לִכְנַעַן קִבֵּל עָלָיו חוֹק חָרוּת
צָעַד בַּמִּדְבַּר בְּבִטְחָה אֶל אֶרֶץ כְּנַעַן
וְהָעָם לֹא כָּשַׁל כִּי עַל אֱמוּנָתוֹ נִשְׁעַן
כַּךְ הִפִּיל חֲתִתּוֹ עַל עַמֵּי הַמִּדְבַּר
וְהֶמָּה כַּשְׁלוּ וְאֶת גְּאוֹנָם שָׁבַר

וְהָעַם לָמַד לְהַכִּיר אֶת כֹּחַ הַהַרְתָּעָה
שֶׁבִּזְכוּתָהּ עָתִיד לְנַצֵּח כֹּל הַשִּׁבְעָה
וְאָכֵן בְּבָשָׁן יַצְאוּ אֶשׁ וְגָפְרִית וְעָשָׁן
הִכָּה הָאֱמוֹרִי מַכָּה נִצַּחַת לְאֹרֶךְ זְמָן
כַּךְ הִפִּיל חֲתִתּוֹ עַל עַמֵּי הַמִּדְבַּר
וְהֶמָּה כַּשְלוּ וְאֶת גְּאוֹנָם שָׁבַר

וּמִשֶּׁהִגִּיעַ לְיַעֲדוֹ בִּכְנַעַן נָטַשׁ הָאֱמוּנָה
וְשָׁכַח מְקוֹר כּוֹחוֹ וְאָבְדָה לוֹ הַתְּבוּנָה
מִדֵּי פַּעַם מִתְרַסֵּק הָעָם וּמִשְּבָרָיו קַם
וּמִדֵּי דּוֹר דּוֹר זֶה קוֹרֶה וְיִקְרֶה לְעוֹלָם
כָּךְ תַּשׁ כּוֹחוֹ כְּמוֹ אַנְשֵׁי הַמִּדְבַּר
הוּא שֶׁכָּשַׁל וְאֶת גְּאוֹנוֹ שָׁבַר

מעמד ישראל אצל אלוהים

לכל אורך התורה רואים אנו, שהקב"ה לא חסך שבטו מישראל, כל אימת וישראל חטאו והפרו חֻקָּיו ומשפטיו של הקב"ה. הנה בחטא העגל אמר הקב"ה למשה: רָאִיתִי אֶת-הָעָם הַזֶּה, וְהִנֵּה עַם-קְשֵׁה-עֹרֶף הוּא. וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי, וְיִחַר-אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם. (שמות לב/ט) רק בהתערבות משה חזר בו הקב"ה מְכַוָּנָתוֹ לכלות את ישראל. ובחטא המרגלים אמר הקב"ה למשה: חי אני נאום ה' אם לא כאשר דברתם באזני אעשה לכם: במדבר הזה יפלו פגרכם וכל פקדיכם .... תשאו עונתיכם ארבעים שנה במדבר.(שלח לך יד/ כח,כט) ובכל פעם כשחזר ישראל וחטא, חזר הקב"ה והעניש את ישראל הן בהמתת רבים מבני העם בגלל חטאיהם של ההלכים במדבר. אולם באף מקרה לא נתבטלה הברית שבין הקב"ה לבין עם ישראל. וכשנשקפה סכנה הכחדה של העם כענישה על-ידי הקב"ה, קם משה והתפלל בעד ישראל ודחה את הגזרה. כי לישראל יש מעמד מיוחד אצל הקב"ה. ישראל נבחר להיות עם האלוהים והעם בחר באלוהים אלוהיו אף על-פי שהקב"ה הִנֹּו אדון עולם ואדון כל חי בחר בישראל לעמו.

בהגיענו לפרשת "בלק", ע"ש מלך מואב, אנו רואים את בלק ירא מפני ישראל שחנה בארצו שלא ברשותו ונוהג שם כבשלו. בלק ידע כי לא יוכל להלחם בישראל, לנצחו ולסלקו מארצו, כי הרי שמע את אשר קרה לסיחון מלך האמורי ולעוג מלך הבשן, וחפש דרך יעילה לנצח את ישראל והפעם לא בכח פיזי, אלא על-ידי כשפים. לכן שלח בלק משלחת אל פתור שם נמצא נביא הגויים בלעם בן בעור, ובקש ממנו לאור (לקלל) את עם ישראל. אף על-פי שהקב"ה לא חסך שבטו מישראל כשחטא, שלח מלאך בלעם להזהירו. הקב"ה לא אסר על בלעם ללכת לארץ מואב אך אסר עליו לקלל את ישראל. ללמדך שישראל והקב"ה כמו אב ובנו. כאשר הבן סוטה מדרך הישר, האב כועס על בנו ומתרה בו, ומשאינו נשמע לאביו מַכֵּהוּ, אך לא ממית אותו. לכן כאשר צר ואויב בא מנסה לפגןע בישראל ומסכן את קיומו, הקב"ה לא מניח שהדבר יעשה ולא נותן לישראל להימוט או חלילה להעלם כליל, הוא יעמוד לצד ישראל בעת צרה וצוקה וסכנת הכחדה כוח עלזה נאמר: ה' ילחם לכם ואתם תחרישון.(שמות יד/יד)

לעתים יש ולכשלון במלחמה יש יתרון

בימינו אלה עולה בשיח הציבור מלחמת לבנון השנייה, אגב זו השלישית, כי במלחמת השחרור כשפלש צבא לבנון לגליל העליון, גורש משם על-ידי כוחות ההגנה והפלמ"ח וחזר אל גבולותיו. אנו מבכים את החללים שנפלו במלחמה משנת 2006 כי אלה שהנהיגו את העם אז, לדברי המומחים לא פעלו כמתחיב והפלישה ללבנון הייתה טעות של שלושה "טירונים": ראש ממשלה חדש וחסר ניסיון, ושר ביטחון שאין לו מושג הביטחון ורמטכ"ל (מפקד חיל האויר) שלא ידע לחימה על פני הקרקע מה היא. ומעל לכל צה"ל לא היה ערוך מאומן ומוכן לקרב. מלחמה זו גבתה קרבנות וְסִכְנָה אֶת הָעֹרֶף בטילי האויב ששולחו בלי אבחנה על אזרחים. ברם מתברר כי תוצאות המלחמה לטווח ארוך, למרות מחיר הדמים, היו טובות ביותר. כי האויב חש נחת זרוע צה"ל שהביא להרס וחרבן בצדו, וזה מרתיע אותו שלא להתגרות בישראל. עמידת ישראל מול אויבים כה רבים קרובים סביבה ואויבים רחוקים בעולם מעוררת פחד וכבוד.

בּקָרְאֶנוּ את פרשת בלק רואים כי ישראל הפעיל כוח ההרתעה עוד לפני כארבעת אלפים שנה. בלק לא הבין איך עם המונה כשש מאות וחמישים אלף נפש שהיו עבדים נודדי מדבר גוברים על עמים גדולים ועצומים מהם. אגב מספר 650,000 נפש זה היה גם מספר הנפשות שחיו בארץ במלחמת השחרור. שהצליחו להביס עמים גדולים ועצומים מהם, וכאן נאמר: חיל אחז יושבי פלשת אלופי אדום. בלק קלט את המסר הבין כי לישראל יש כוח מָגִּי שונה מעמים אחרים: וַיָּגָר (פחד) מואב מפני העם מאוד כי רב הוא (כב /ג) אין הכונה למספר האנשים באמירה כי רב הוא, אלא ל"כוחו כי רב". פחדו של בלק הביאו להדבר עם מדין שונאי נפשו שנאמר: המכה את מדין בשדה מואב.(בראשית לו/לה). לכן המסקנה ברורה מעז, ממלחמת דמים שלדעת מומחים נוהלה רע מאד, יצא מתוק יצא - כוח ההרתעה.

הטקטיקה של בלעם נגד ישראל

בלעם הוזמן על-ידי בלק לאור את ישראל למעשה להלחם של ישראל בנשקו "בפיו", אלא שבלעם בא אליו מלאך להזהירו לבל יאור (יקלל) את ישראל, והוא עשה כדבר המלאך וברך את ישראל ותאר כוחו, אלא שבשנאתו לישראל יעץ לבלק לעשות כדי להרחיק את ישראל מאלוהיו. ובכך להטותו מדרך התורה והבאתו לעשית הרע בעיני ה', כן זנה העם אחרי נשות מואב לא רק בהתחברות גופנית, אלא בהתחברות רוחנית, על-ידי נטישת האמונה באלוהי ישראל ולהמירו בבעל פעור באלילי מואב. על זה נאמר: וישב ישראל בשטים ויחל העם לזנות אל בנות מואב. ותקראן לעם לזבחי אלוהיהן ויאכל העם וישתחוו לאלוהיהן. ויצמד ישראל לבעל פעור.(כה/א-ג) אין צורך בכוח פיזי כוח הנשק להלחם בישראל די אם יפורר את העם מבפנים על-ידי המרת התורה ואלוהי ישראל באלילי מואב ובנישואי תערובת. בכך לא ישאר קיום לעם ישראל, דבר שלצערנו הולך ומתממש גם בתקופתנו. כאשר מסיבות של נוחיות ואנוכיות יורדים מן הארץ ושבים להיות נודדים מארץ לארץ, במקום להכות שורשים בארץ אבותיהם אפילו גם אם כאן פחות נוח ממקום אחר ויש פחות רוחה, אבל יש יותר ביטחון כפי שהאנגלי בטא זאת: "ביתי מבצרי".

"הבלק" האירופי והאמריקני מצליחים כמו מואב לפורר את היחודיות של ישראל בעמים ואת חידוש קוממיותו בְּנָטְשָׁם את הארץ. אין ספק שביום מן הימים ימצאו עצמם או צאצאיהם נרדפים ומאוימים (ראה כיום צרפת בלגיה ואנגליה וארצות אחרות). בפרשת בלק הוכח כי הִדַּרְדְּרוּת מוסרית וויתור על הלאומיות יעשו את המלאכה בלא צורך במלחמה. לא בכדי הפרשה מסתיימת בתופעת זמרי בן סלוא משבט שמעון, שהתחבר אל מדינית שגם היא בת נסיכים וְחָטָא עמה בפרהסיה להקניט את משה. משה ידע גודל הסכנה שאורבת לעם במעשי זימה אלה, לכן צוה משה על שופטי ישראל לשפוט את הנצמדים לבעל פעור לדון אותו ולהוציאו להורג. כאשר ברור בתורה כי אין אדם רשאי לעשות דין לעצמו. דברי משה נתפרשו שלא כהלכה כפי שנוכח בפרשת פינחס של השבוע הבא.

אין ספק שכוחו של עם ישראל בתורתו ובאמונתו ובמוסריותו, טול את אלה מממנו תסכן את קיומו כעם ויאבד ויטמע בין הגויים שאינם חפצים בו. בלעם בטא זאת היטב כוחו בהיותו:עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב. ולא נוהג מנהג עמים שמקדשים את הַמָּוֶת ובזים לחיים ונוטלים חיי אדם כמעשה יום יום וכמובן מאליו על סמך: כל דאלים גבר.

נַקְדִּים עַתָּה אַזְהָרָה בִּנְטִילַת נֶשָׁמָה
אֶלָּא רַק בְּמִשְׁפָּט גָּם לְאוֹיֵב מְסַכֵּן אֻמָּה
וְלֹא לְיַשֵּׂם אֶת מַעֲשֶׂה הָעֲנִישָׁה כִּנְקָמָה
לְיַשֵּׂם הַכְּלָל רַק בַּקְרָב בְּעֵת מִלְחָמָה
כָּכָה הַכְּלָל הַבָּא נִתְפָּרַשׁ
הַבָּא לְהָרְגְּךָ הַשְׁכֵּם וְהָרְגּוֹ כַּךְ הַמִּדְרָשׁ גָּרַס
הֱוֵה זָהִיר לְבַל תֵּהֵא שׁוֹפֵט וְתַלְּיָן כְּפִנְחָס
שִׂים הֲלָכָה זוֹ כְּמפְלָט אַחֲרוֹן בְּעֵת צָרָה
וְאַל תַעֲשֶׂה זֹאת כִּנְקָמָה עַל רֶצַח שֶׁקָּרָה
לֹא לְאַמֵּץ הִלְכַת בְּנֵי יִשְׁמַעֲאֵל גָּם
כִּי בְּיִשְׂרָאֵל זָרָה הִיא נִקְמַת הַדָּם
אַף כִּי הַכְּלָל שֶׁתָּקֵף לַפְּרָט תָּקֵף גָּם לְאֻמָּה
שִׂים דֶּרֶךְ הַכּוֹנְנוּת כְּאֶמְצָעִי הֲגָנָה לְתֻמָּהּ
זֶה גָּם יֵחוּדָה שֶׁל אֻמָּה וְעָם עֲטוּרֵי תְּהִלָּה
לֹא בִּכְדִי בָּחַר אֱלֹהִים בָּהֵם כְּעַם סְגֻלָּה
יַשֵּׂם כְּלָל זֶה כְּשֶׁאֵין מָנוֹס בְּעֵת צָרָה
וְלֹא לְיַשֵׂם מַעֲשֶׂה פִּנְחָס כְּשִׁגְרָה

תאריך:  14/07/2016   |   עודכן:  14/07/2016
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבים מאתנו היורדים לנופש בים המלח או בדרכם דרומה לאילת, שואלים את עצמם מדוע הבדואים בחרו לשבת בערים הבנויות, במאהלים וביישובים הבלתי מוכרים בעיקר בנגב המזרחי הצחיח וחסר קרקעות טובות לעיבוד? התשובה כמובן היא שזו לא הייתה בחירה שלהם אלא צו של מדינת ישראל שריכז אותם "באזור הסייג" (גוש קרקעי במזרח הנגב ושתי שלוחות קטנות האחת בצפון הנגב והשנייה רצועה צרה לאורך גבול ירדן אשר השתרע על פני כמיליון דונם מהם רק 400,00 ראויים לעיבוד) ואיפשר למדינה לפקח עליהם ביתר יעילות ולתת מקרקעותיהם הטובות בנגב הצפוני והמערבי לידי מתיישבים יהודים חדשים.
14/07/2016  |  חנינא פורת  |   מאמרים
זמן קצר לאחר קום המדינה, קומץ קטן של אנשים עסק בשאלה העקרונית - כיצד נביא את רצון העם הזה מהכוח אל הפועל. עם ישראל חזר אל ביתו ורוצה להתקיים ולשגשג; כיצד נגיע אל המטרה ונתקרב אליה באופן המרבי עד לכדי נגיעה. והם הגיעו לתשובה המדויקת: יש להקים משטר דמוקרטי בישראל; כך נגיע לרצון "המקסימלי" של העם ונוציא אותו לפועל. קואליציה הנבנית על-בסיס בחירה דמוקרטית יכולה לתת מענה מקסימלי לרצון העם.
14/07/2016  |  אלברט שבות  |   מאמרים
בארצנו לא קיים כבר שנים רבות חינוך חינם אלא חינוך חצי-חינם. המדינה אומנם מספקת מבנים וכיתות ומשלמת שכר למורים אבל זה הכל. ספרים ועזרי לימוד, ביטוחים, משקה, חוגים וטיולים ומסיבות ומתנות למורים, הכל על חשבון ההורים.
14/07/2016  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
בשולי הכותרות: יהב מציג: פרס לאבות הבית שיכחת פָּעוטות ברכב - שכחת, שילמת כבר חגגתם? - יומולדת צ"ג לשמעון פרס רוח מזרחית חוק זועבי בתי"ח פסיכיאטריים: זיק תקווה לאזוקים? ולקינוח פסוקו
14/07/2016  |  ציפי לידר  |   מאמרים
מרוב שמחה וששון על מינוי תשעה דיינים לבית הדין הרבני הגדול, נשכחו שתי עובדות. האחת: למעלה מעשור פעל בית הדין הזה בהרכב חסר, ובחלק מהזמן - עם שלושה דיינים בלבד. השנייה: כל הליך המינוי הוא פסול מיסודו. ושתי עובדות אלו, כפי שנראה מיד, קשורות זו לזו.
14/07/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
אמיר אביבי
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון    עם זאת, המתקפה גם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il