|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

וירא עֹז

אברהם מול סדום ועמורה

יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ, חטאים ולא חוטאים. אין לקב"ה ענין להשמיד את החוטאים אלא למנוע את החטאים. רק שבסדום זה כבר לא היה אפשרי
18/11/2016  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
הפיכת סדום ועמורה [ציור: הרטמן שדל]

בפרשת השבוע ממשיכה התורה לספר אודות הניסיונות שבהם נבחן ועליהם התגבר אברהם אבינו. דומה כי הניסיונות המסופרים בפרשת וַיֵּרָא הם קשים יותר מאלה המסופרים בפרשה הקודמת, עד שאחרי הניסיון האחרון אומר לו הקב"ה (בראשית כב, יב): ...כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-יְרֵא אֱלֹקִים אַתָּה, בין היתר מובא בפרשה הדיון שמנהל אברהם אבינו מול הקב"ה ביחס לגורלם של אנשי סדום, ולענ"ד זה אחד מסיפורי המופת המרשימים ביותר אודותיו. כי זה שהוא היה איש חסד, מכניס אורחים ועוד ועוד מידות טובות, זה יפה ומרשים, אבל לא בהכרח דרש ממנו תעצומות נפש מיוחדות. כי יכול להיות שזה הטבע שלו, הוא איש טוב וממילא הוא נהנה להיטיב לכל מי שרק אפשר.

טבע הטוב להיטיב

בעצם, אם זה הטבע שלו, להתאמץ להיטיב עם הזולת, אז מדוע טורחת התורה לספר לנו שהתאמץ לטובת אנשי סדום? זה הרי בטבע שלו, לכולם הוא רוצה להיטיב. נראה שהתשובה לכך רמוזה בהגדרת התורה את אותם אנשים. בפרשה הקודמת כתוב (פרק יג): [יג] וְאַנְשֵׁי סְדֹם, רָעִים וְחַטָּאִים, לַה', מְאֹד. הניסוח הזה אומר שהייתה להם אידיאולוגיה של רשעות. זה לא שנסחפו אחרי תאוות שאינן לרצון ה', זה לא שרצו להרוויח גם אם הזולת יפסיד מזה, הם חיפשו דוקא את ההפסד של הזולת. במלים אחרות, את טעם החיים הם מצאו בגרימת נזק לזולתם. בדיוק ההפך מאברהם אבינו שהקדיש את חייו להיטיב לזולתו. לכל זולת, גם אם לא הכיר אותו מעולם וגם אם אורח חייו היה אלילי לחלוטין.


אברהם גם חינך והדריך את כל מקורביו להיטיב לזולתם והיו לו הרבה תלמידים. וגם מי שלא נמנו עם תלמידיו כיבדו אותו ואת דרכו כפי שרואים בבירור בתחילת הפרשה הבאה. מלבד אנשי סדום. להם הוא עשה טובה ענקית כאשר השיב את אנשיהם ואת רכושם מידי המלכים שגברו עליהם, כמסופר בפרשה הקודמת (פרק יד) והם בתמורה פיתחו אידיאולוגיה הפוכה כנ"ל. כאשר אלה העובדות, כאשר לתנועת ההטבה שהקים אברהם קמה תנועה נגדית שבהכרח מחבלת במאמציו להרחיב את חוג תלמידיו, לאיזו תגובה היינו מצפים ממנו כאשר שמע מהקב"ה שהוא מתכנן (פרק יח): [כא] אֵרְדָה-נָּא וְאֶרְאֶה, הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ כָּלָה...? שמחה על סילוק המתנגדים? מחאה קלושה לצאת ידי חובה?

עם מי לא מתווכחים

לא אצל אברהם. הוא פותח במיקוח עיקש מול הקב"ה ועושה כל מאמץ להציל לפחות חלק מאותם אנשים אם לא את כולם. את המתנגדים האידיאולוגיים שלו, את המחבלים במאמציו לקרב אנשים ל-דֶּרֶךְ ה', לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט. הוא לא מצליח כידוע, וסדום עם גרורותיה נמחקות כליל. וכאן אפשר לכאורה לשאול, מדוע נמנע אברהם מהשקעת מאמץ להחזיר בתשובה את אנשי סדום? יפה שהוא מבקש שכולם ינצלו בזכות הצדיקים או לפחות שהצדיקים לא ימותו ביחד עם הרשעים, אבל למה לא לעשות מאמץ להחזיר את כולם בתשובה כך שכולם יהיו צדיקים? מסתבר שאברהם ידע, ואנחנו אמורים ללמוד ממנו, שזה לא עובד ככה. הוא ידע שאין תועלת בוויכוח עם אידיאולוגיה הפוכה.


גם לסדום היה ספר חוקים ומה שנכתב בו היה מחייב. היו להם גם שופטים שדנו על-פי אותם חוקים והם ידעו לנמק היטב את פסקי הדין שלהם. הכל בכפוף לחוקי הרשע שהמציאו. עם כאלה אין על מה לדון ואברהם ידע זאת היטב. הוא ידע שאפשר רק להתפלל עליהם שהקב"ה יעורר אותם לתשובה וזה מה שניסה לעשות, אבל הקב"ה העניק לאדם את זכות הבחירה. ומרגע שבחרו במודע בדרך הפוכה מרצון ה', אפילו הקב"ה לא נוטה להתערב. במציאות כזאת, מה שנשאר זה להתאמץ יותר בהגברת החיוב. בתקווה שנאיר מספיק חזק עד שהחושך יעלם. זו הייתה דרכו של אברהם, לא להתעסק עם הרע, רק להגביר את הטוב. ובדרך הזאת הוא הצליח לקרב רבים.

להשמיד את הרוע

אבל לא את מי שפיתחו אידיאולוגיה של רוע, אותם אי-אפשר לקרב. על בסיס הרעיון הזה, כיצד נבין את המאמץ של אברהם להציל את אנשי סדום? הרי הם רָעִים וְחַטָּאִים, לַה', מְאֹד. צריכים לומר שאברהם ביקש להשמיד את הרוע ולא את הרעים. על דרך הפירוש בגמרא לפסוק (תהלים קד, לה): יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ, חטאים ולא חוטאים. אין לקב"ה ענין להשמיד את החוטאים אלא למנוע את החטאים. רק שבסדום זה כבר לא היה אפשרי. והרי כל עניינו של אברהם הוא לעשות את רצון ה' ואת זה אנחנו אמורים ללמוד ממנו, לעשות רק טוב עד שהרוע יעלם מן העולם. והטוב מוגדר היטב בפרשה שלנו, מה שמוריש לנו אבינו אברהם: וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה', לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט. כלומר לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט בדרך שמתווה ה'.

תאריך:  18/11/2016   |   עודכן:  18/11/2016
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הטיפול החריג של בג"ץ בקרקעות ביו"ש חשיבה בראש צלול על פרשת ילדי תימן מדוע לא ייתכן שעשו סבון מקורבנות השואה צווי איסור פרסום המניחים מכשול בפני עיוור ההסבר של טראמפ להפגנות נגדו רון חולדאי סותם לחלוטין את תל אביב
18/11/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בחודשים האחרונים לא הצטרפתי למקהלת הנביאים, המעריכים והחוזים. לא ניבאתי ולא התנבאתי, כי לא ידעתי וגם הייתי מסופק. עכשיו אינני יודע מה יילד יום והאם דונלד טראמפ יהיה נשיא טוב לעמו, לנו ולעולם. אני מאמין לכנותו ולרצונו להוביל שינוי, אבל גם המהפכן הגדול ביותר נדרש בסופו של חשבון להזיז את עמו - אנשים ונשים עם השקפת עולם שונה, והשתייכויות אתניות מגוונות, בעלי עסקים ואינטרסים סותרים ובעיקר הממסד הוותיק שהתאבן ומאוהב בקיבעונו. האם כוחותיו יעמדו לו? ימים יגידו.
18/11/2016  |  דרור אידר  |   מאמרים
בניגוד למה שהמתנחלים חושבים או טוענים חלק ניכר מהציבור אינו רואה בעין יפה את היחס לו "זוכים" החיילים והשוטרים הבאים לפנותם על-פי הוראת בג"ץ. גם אלה התומכים במתנחלים אינם חשים בנוח עם מה שמתרחש בפינויים. הכתובת למחאות והפגנות היא ממשלת ישראל - לא החיילים והשוטרים. על תושבי עמונה להקים אוהל מחאה מול ביתם של ראש הממשלה בנימים נתניהו וראש הבית היהודי נפתלי בנט.
17/11/2016  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
עברו מספר ימים, היה תחקיר "עובדה" וחלף וגם תחקיר המקור עבר. כנראה איש לא מתרגש ממעללי הזוג נתניהו אבל חייבים לציין שאת אולמרט רדפו גם בטרם התבררו העובדות, על הרבה פחות. אם אכן ההחלטה לרכוש שלוש צוללות נוספות מגרמניה בסכום עתק היא בניגוד לדעת מערכת הביטחון ובסיוע פרקליטו של נתניהו המייצג גורמים מעוניינים בעסקה, הדבר מחייב חקירה פלילית ממוקדת.
17/11/2016  |  משה גולדבלט  |   מאמרים
זה טראגי-קומי כאשר אותו ציבור פרשנים ומומחים שחגג כבר את ניצחונה של הילרי קלינטון, מתחיל עכשיו במסע נבואות על עתידו של ממשל טראמפ . שתי דוגמיות.
17/11/2016  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
דן מרגלית
דן מרגלית
בקצה הדרך, במוצא הנהר היהודי אל הים האנושי, נמצא צידוק לדרכנו ונראה את אחינו באים אל הארץ המובטחת מי בלהט ההכרה ומי במנוסת אימה
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
מרינה לנדאו
מרינה לנדאו
אתם סובלים מפריחה דווקא עכשיו? אתם לא לבד: אחד מכל שלושה מרגישים על בשרם את פריחות האביב הידועות לשמצה    האם ניתן למנוע אותן? ואיך מטפלים בהן?
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אחרי שבעה חודשי מלחמה, בה נהרגו, למרבה הכאב, מעל 600 חיילי צבא הגנה לישראל ו-133 חטופים נמקים בגיא ההריגה החאמסי, מן הנכון לבחון בחינה מחודשת את המהלכים שהביאו אותנו למציאות הקפקאי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il