שר התחבורה אפרים סנה נפגש (יום א', 2.6.02) פעם נוספת עם שר האוצר סילבן שלום, בנוגע לתיקצוב אבטחת התחבורה הציבורית. למרות הצהרות משרד התחבורה כי נערכים לקראת תיגבור האבטחה בתחבורה הציבורית, גם הפעם לא הוסכם על אופן התיקצוב ומועדו.
אפרים סנה הוא אדם אמיץ. לא צריך להרחיק לאיזכור חלקו במיבצע אנטבה, עת היה מפקד הכוח הרפואי המוטס. על סיפון הבואינג מדגם 707 תיפקד סנה בקור רוח מרשים. והשבוע, בסיור שערך לאורך קו התפר, התאמצו המאבטחים להרחיקו מתוואי כביש מספר 6, עקב מה שהוגדר כ"התראה חמה לפיגוע." זה לא הלך להם בקלות, והשר נכנע רק כאשר הוזכרה לו התוכנית לפגישת קהל ביתי אוהד.
מקו התפר המתוח הוסע סנה לבניין מועצה ישן בשרון, מקום מוקף עצי פרי וריח אדמת חמרה של סוף החורף. חמש דקות נסיעה, ואתה בעולם אחר. האדמה הזהה מצמיחה בני אדם שונים, לא רק משני עברי הגבול: מגרשו הביתי של סנה היה השבוע כפר מלל, נוף מולדתו של אריאל שרון.
קודמו של שרון בתפקיד טבע את האימרה "הם מפחדים", וזה בדיוק מה שמאפיין את שני גיבורי ישראל: שר התחבורה, ד"ר אפרים סנה, ומפכ"ל המשטרה, רנ"צ שלמה אהרונישקי. וממי הם מפחדים? משר האוצר סילבן שלום, שידיו מסוקסות רק מפריטה על מיתרי הגיטרה החביבה עליו.
"סנה ואהרונישקי החליטו (30.5.02) להאיץ את הקמת מערך האבטחה בתחבורה הציבורית ולהדק את שיתוף הפעולה בין המשטרה, משרד התחבורה והקואופרטיבים לתחבורה ציבורית, בעקבות התגברות הפיגועים וניסיונות הפיגוע שאירעו לאחרונה." כך אומרת הודעת משרד התחבורה. ומה רע בכך (מלבד הניסוח המעיק מעט)? מצב האבטחה בתחבורה הציבורית הוא שבכי רע, וישיבת צמד הגיבורים ללא נציגי משרד האוצר, דומה למו"מ שננהל אתה ואני על מכירת ככר דיזנגוף.
רק אתמול יצאו ראשי הקואופרטיבים הגדולים לתחבורה וקראו נרגשות לאוצר לחבור לתחבורה ולתקצב את אבטחת האוטובוסים. ראשי הקואופרטיבים מסרו כי אינם יכולים להרשות לעצמם את תשלום 27 עד 30 השקלים שדורשים מאבטחים שנמצאו כשירים לשרת ביחידות האבטחה החדשות. משרד התחבורה מאיים על המחבלים מזה כחודש, ומזרז אותם לפעול בטרם יכנסו המאבטחים האימתניים לפעולה. אפילו תצוגת תכלית נערכה באתר המיטווחים שבקסריה, ומטרות הדמות נשרו כולן שדודות ארצה.
מאבטחי האוטובוסים אינם מאבטחי קניונים שהינם למעשה שומרים. דרישות הסף שהציב משרד התחבורה קבעו רובאי 5 ומעלה. אחד מתוך שני מועמדים נפל עוד בגיבושון. אלפי אוטובוסים נעים ברחבי ישראל, ועיקר הנטל נופל על קוים במרכזי הערים הגדולות. המפגעים מרגישים ביטחון בג'ונגל העירוני, ובהתאם עולה שכר המאבטחים במרכז הארץ. בשנת ה-60 של קואופרטיב דן, ערב שינוי אישיותו המשפטית מקואופרטיב לחברה בע"מ, זה הנושא המטריד את מנכ"ל דן הנכנס, דוד חרמש. כמנכ"ל אל-על לשעבר, נושא האבטחה אינו זר לו.
הלקוח הסופי של שרותי האבטחה הוא הנוסע באוטובוס, ולא ניכר כי הממשלה מצדדת בגישה לפיה הלקוח תמיד צודק. 40 מיליון שקלים עולה התוכנית החדשה לאבטחת האוטובסים, וסכום זה רחוק מלהיות מגוייס. הוא מגוייס כמו אותם מאבטחים שעמדו במבדקים הקפדניים, ועכשיו הם יושבים בבית, מחכים לתקציב. משרד התחבורה גם מיהר בעבר להצהיר כי התקציב יושג מייקור תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, אך משרד האוצר דואג לכיסו של הנוסע יותר משהו דואג לנפשו. ואולי הדאגה מתמקדת בתוצאות הקלפי. כתוצאה מכך, פגישת סנה - שלום בנושא תקציב האבטחה, נדחיית שוב ושוב.
ועכשיו, ללשון ההודעה הרשמית, ובסופה, שאלת תם.
[רמז - נסו למצוא נתונים פיננסיים]
בישיבת שר התחבורה ומפכ"ל המשטרה, השתתפו ראש אגף מבצעים במשטרה וראשי הקואופרטיבים אגד ודן. לדבריהם מחזור ראשון של עשרות מאבטחים החל לפעול בקווי האוטובוסים של אגד באזורי קו התפר ובמקומות המוגדרים כרגישים. מחזור נוסף של 30 מאבטחים יחל לפעול בקווי האוטובוסים, בכל רחבי הארץ, ביום ראשון הקרוב.
שר התחבורה ציין בישיבה כי מידי שבוע יוכשרו כ-20 עד 30 מאבטחים נוספים, שיתפרסו מיד עם תום הכשרתם, באוטובוסים ובתחנות ההסעה. עדיפות ראשונה תינתן לקווי התפר וירושלים. לדבריו, הכוונה היא להשלים את גיוס כל המאבטחים עד לסוף חודש אוקטובר 2002. מדובר במאות מאבטחים יוצאי יחידות קרביות, שחלקם יפעל באוטובוסים ובתחנות ההסעה בצורה סמויה.
מפכ"ל המשטרה הביע הערכה רבה לאופן ולמהירות שבה פעלו משטרת ישראל ומשרד התחבורה - לשידרוג האבטחה בתחבורה הציבורית. אהרונישקי ציין, כי הוא הנחה לפעול לשידרוג רמתם ויכולתם המקצועית, של יחידות המשטרה המיוחדות הפועלות במחוזות השונים, בדומה ליחידת יואב שבמחוז הצפון, יחידה אשר סיכלה בעבר מספר פיגועים ופעולות טרור.
מפכ"ל המשטרה מסר עוד בישיבה, כי הוא הורה למשטרת התנועה הארצית לשים דגש במהלך פעילות האכיפה בכבישים הבינעירוניים גם לקווי האוטובוסים ותחנות ההסעה באזורים הרגישים.
יו"ר קואופרטיב אגד, אריק פלדמן, אמר בישיבה כי בכוונת אגד להשלים בתוך חודש-וחצי את גיוסם של כל המאבטחים לקואופרטיב. פלדמן ציין, כי בנוסף לכך יגוייסו מאות מתנדבים של המשמר האזרחי וגימלאי אגד, לאבטחת התחבורה הציבורית, זאת בנוסף למערך האבטחה הקיים.
שר התחבורה ציין, כי יפעל להכליל את עבודת מאבטחי התחבורה הציבורית, במסגרת עבודה מועדפת, במטרה לעודד מאבטחים, יוצאי יחידות קרביות לעבוד בתחום. במהלך הישיבה התברר כי חברות כוח האדם העוסקות בגיוס המאבטחים מציעות למאבטחים דיור ללא תשלום, באזורים שבהם קיים קושי לגייס מאבטחים, כמו למשל, בירושלים.
ועכשיו לשלב השאלה, שאלה אחת ויחידה:
מי משלם?