|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

רוץ לנדאו רוץ

הנה הוא שוב חוזר לכבוש את לבו של הימין הישראלי, לאחר שהכשיר בעשר אצבעותיו את מהלך העקירה מעזה ומצפון השומרון, בנו של ההסטוריון חושב שנשכח כל כך מהר את ההסטוריה בה היה שותף; מולו מתייצב במלוא יושרו והדרו הבית"רי עוזי לנדאו שניהל מאבק אצילי בכוחות דלים נגד שרון, וניצח אותו במשאל; הבחירה בין השניים צריכה להיות ברורה - רק בחירה בלנדאו תוכיח כי קיים עוד ניצוץ תקווה בתוך הריסות הציונות החילונית
27/08/2005  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  לבוא חשבון עם "שרי הפודל" של שרון
  לא נעבור את זה ביחד
  הכל תלוי בשרים כץ ולבנת
  אל תדברו איתי על דמוקרטיה
  למה בעצם לא לרדת מהארץ?

בחודשים הקרובים יתקיימו הפריימריז בליכוד לראשות המפלגה וכפי שמפת המתמודדים נראית כרגע יטלו חלק במערכה, שלושה מתמודדים - אריאל שרון, בנימין נתניהו ועוזי לנדאו.

על-פי כל הסקרים שפורסמו בעת האחרונה הולכת ומתבררת העובדה כי שרון ישלם מחיר יקר עבור הונאת בוחריו בכלל ומתפקדי מפלגתו בפרט ויישלח לחוותו לעקוב ממנה מקרוב אחר התפתחות הפרשיות הפליליות כנגדו וכנגד בניו. אך מי ראוי לרשת את שרון, מי ראוי להיות מועמדה הבא של תנועת הליכוד לראשות הממשלה.

ראשון מתייצב למערכה בגאון שר האוצר לשעבר בנימין נתניהו התוקף בימים האחרונים את מדיניותו של שרון תחת כל עץ רענן ובאוזני כל מי שמוכן לשמוע את דבריו.

נתניהו, ויש לומר זאת בגלוי, שיחק משחק מלוכלך מאוד בכל מהלך ההינתקות, ולפי דעתי הוא גם תכנן זאת כך. מחד-גיסא הוא לא רצה לקלקל לשרון את תוכניות העקירה של רבבת היהודים מגוש קטיף וצפון השומרון, ומצד שני הוא לא רצה להיחשב כמי שהיה שותף מלא לעקירה. מה עשה נתניהו? התפטר שבוע לפני כשהכל היה גמור ולא נטל אפילו חלק סמלי במאבק למנוע את העקירה. למעשה כדי להתאוורר החליט נתניהו מייד עם התפטרותו לנסוע לאיזה שבוע "מתוכנן" בארה"ב - מה כבר יכול להיות מתוכנן למנהיג ציבור ישראלי בשבוע הכי קריטי בחייה של האומה היהודית בעשרים השנים האחרונות שאיננו סובל דיחוי? - לא ברור.

מה שכן ברור הוא שלכל אורך הדרך הקפיד נתניהו שלא לעשות את המעשה הנכון מבחינת רבבת הנעקרים שנשאה אליו את עיניה בתחינה שיציל אותה, ומבחינת מאות אלפי מתנגדי העקירה שפיללו כי האיש יעשה ולו משהו כדי למנוע את הדורסנות האימתנית של ראש תנועתו שגנב את קולות בוחריו והפנה להם עורף.

כדי להבין מהו משקלו הסגולי של נתניהו בעקירה הזו צריך להבין כי היו המון דברים שניתן היה לעשות כדי להציל את אותם מתיישבים מסכנים במהלך 18 החודשים האחרונים. המון דברים שראש ממשלה לשעבר, אדם עם כאריזמה טבעית, אמן יחסי ציבור ואשף בגיוס כספים יכול היה לעשות - ולא עשה.

כך למשל יכול היה נתניהו להגיד בדיוק את אותם המלים שאמר השבוע על משמעותה הביטחונית של העקירה, על הפרס שהוענק לטרור וכדומה כבר לפני זמן רב, אך בחר שלא לעשות זאת. אם זה היה כל כך חשוב לך למה שתקת כל החודשים האלה מר נתניהו?

נתניהו יכול היה לכנס מסיבת עיתונאים דרמטית ולתקוף בה את שרון על שעשה את ההיפך מהחלטת המתפקדים שהביסו את עמדתו, אך לא עשה זאת.

נתניהו יכול היה להתנגד בנחישות לצירופה של מפלגת העבודה במרכז המפלגה, צירוף שהוא זה שהכשיר את המשך המהלך - אך לא עשה זאת.

נתניהו יכול היה לחבור לקבוצת "המורדים" המרשימה ולחזק אותה בדמות בסדר גודל שלו - אך לא עשה זאת. הייתי יכול להביא פה עוד עשרות דוגמאות למעשים שניתן היה לצפות כי מנהיג המתנגד לעקירה יעשה, אבל נראה לי שהטענה ברורה.

בקיצור האיש הזה שדיבר כל כך יפה בשבוע האחרון על הקמתה של מדינת אל-קאעידה מתחת לאף שלנו, על רקטות לאשקלון, ועל חמאסטן בצפון השומרון לא עשה כלום כדי מנוע זאת, נהפוכו בהמשך נוכחותו בממשלה העניק נתניהו את הרוח הגבית שהייתה דרושה לשרון לביצוע העקירה, ואת התנאים האופטימליים לביצועה.
למותר להזכיר כי משרד, משרד האוצר, היה שותף בכיר בתכנון הכלכלי של עלויות המבצע המורכב, ושל חוק פינוי-פיצוי.

אין זה סוד כי לו היה נתניהו מתפטר כבר לפני מספר חודשים וחובר באופן אקטיבי לקבוצת 13 המורדים ולרובם של מתפקדי הליכוד שאמרו את דברם בגלוי, היה הוא גורר אחריו גם שרים בכירים נוספים, אשר עסקו כל העת בלשמור את נתניהו לא הרחק מהם ובטווח נגיעה - במצב עניינים זה לא מן הנמנע כי תוכניתו של שרון הייתה נופלת.

ועתה הוא חוזר - על הסוס הלבן, נתניהו - חוזר בגדול לסחוף את המתפקדים כדי להביס את שרון. נישא על גלי השנאה לשרון מחד-גיסא ועל גבי שנאתה של התקשורת אליו מאידך-גיסא (שנאה שוודאי תעניק לו נקודות רבות בזירה הפנימית - כי מן הסתם מי שאמנון אברמוביץ' נגדו חייבים להיות בעדו).

אני מסתכל על נתניהו ואני נדהם. בלי בושה, בלי רגשי חרטה, העדיף נתניהו להציל את מצפונו הדואב ואת רצונו שלא להירשם בהסטוריה כשותף להכחדתו של חבל ארץ שלם, ולהתפטר מהממשלה כשכבר הכל היה גמור. בלי בושה ובלי רגשי חרטה, בחר נתניהו "להקריב" רבבת יהודים על מזבח רצונו לתפוס בחזרה את השלטון מידי שרון - על-ידי יצירת היתרון האיכותי בדקה ה-90 על פני כל מתחריו הפוליטיים האחרים, תחת ניהול מאבק עיקש כפי שניהל עוזי לנדאו, שבשלב מסויים היווה האופוזיציה היחידה בכנסת למהלכי שרון, לרבות טיבי ובשארה שאפילו הם התגייסו להציל את שרון בועדות השונות.

על מה אתה ראוי לאמוננו מר נתניהו? על מה? - מה עשית כדי למנוע את המהלך הכי הרסני לציונות מאז ומעולם שהולך ומסתיים זה עתה? מדוע לא התפטרת כשעוד היה ניתן להציל משהו? מדוע לא נאבקת? אתה מדינאי שרוצה להיות ראש ממשלה או לא? איפה היית בשנה וחצי האחרונה כשאנשים נתנו פה את כל מה שהיה להם (ולך היה הרבה יותר לתת) כדי שהערבים לא יחגגו על חורבותיהן של קהילותינו? - כמה ציניות יש לך כשאתה בא כעת ומספר לנו סיפורים על זה שהתנגדת? זה התנגדות מה שעשית בשנה האחרונה? - זו בדיחה.

הנה כי כן צפה ועולה שוב הדילמה מה לעשות עם האיש החידתי הזה נתניהו - שכרגע מסתמן כמועמד בעל הסיכויים הטובים ביותר להדיח את שרון מראשות המפלגה. מה עושים עם הציניות הזו? עם האופורטוניזם הבלתי אפשרי הזה? עם הזחיחות והיהירות של האיש שגם כיום בטוח במאה אחוזים שלא הייתה כל דרך בה יכול היה לתרום למניעת העקירה. מחד-גיסא אין דבר שמתפקדי הליכוד רוצים מאשר להדיח לאלתר את שרון, בן בריתם של טיבי, ביילין ובשארה - מאידך-גיסא מה מבטיח להם כי נתניהו יהיה שונה ממנו, מה מבטיח להם כי ההתרסקות של נתניהו בכל מה שקשור לטיפולו בתוכנית ההינתקות לא תחזור על עצמה בעתיד, לא תחזור על עצמה שוב ושוב.

בדילמה הקשה הזו אני מציע לחברי, המתפקדים בליכוד, לא ליפול בפח של נתניהו שוב. אני מציע להם לבחור באדם שפיו וליבו שווים, באדם שהוכיח בשנה האחרונה כי בעזרת עיקביות, עיקשות ויושר ניתן לגבש קבוצה וללכת איתה, ניתן להשפיע בליכוד וניתן גם להדיר שינה מעיניו של ראש הממשלה ולגרום לו, לא מעט כאבי ראש - נכון התוצאה הייתה אותה תוצאה אבל הוא לפחות נאבק - אני מתכוון לח"כ עוזי לנדאו.

נכון עוזי לנדאו, איננו מנהיג במובן הקלאסי של המלה ואינו פופליסט - אך האם יצחק שמיר היה מנהיג כזה?. האם לא גיבש לנדאו קבוצה מרשימה של 13 חברי כנסת שהלכו אחריו וזאת למרות שלא הציע להם כל כיבודים, זולת את דרכו ההסטורית של הליכוד. האם לא הנהיג את מתנגדי ההינתקות לניצחון אדיר במשאל המתפקדים כנגד כל בכירי הליכוד שהתקרנפו - אז נכון לנדאו לא קורא כל יום בבוקר סקר עם הקפה שלו ודעותיו אינן זזות כמו שבשבת על-פי מצב הרוח הציבורי - אבל הוא בהחלט מנהיג והוא הוכיח זאת בזמן אמת.

נכון, נוהגים להטיח בלנדאו כי הוא ישר מדי - אך האם זו מגרעה? - שבראש הליכוד יעמוד סוף סוף אדם נורמלי, צנוע, שיודע שכוחו ניתן לו על-ידי בוחריו אשר גם יטלו אותו ממנו אם יסטה מדרכם, שלא חושב שהוא איזה משיח מודרני שבא להציל את פשוטי העם הנבערים.

יהיה מי שיאמר כי לעוזי לנדאו אין סיכוי לנצח את שרון בליכוד. אם כן רבותיי אתם טועים - ראשית על-פי כל הסקרים גם לנדאו כמו נתניהו מביס את שרון (האמת שגם דחליל או כסא ריק יביסו אותו כיום), ושנית אני מזכיר לכולם כי לנדאו כבר הביס את שרון במשאל המתפקדים בליכוד - יש לו קבלות בשטח.

תאמרו ודאי, עזוב על מה אתה מדבר עם לנדאו הליכוד יקבל 20 מנדטים והעבודה תזכה בשלטון. אז ראשית, מעקב אחר מפלגת העבודה מגלה שהסיכוי שלה להגיע לראשות הממשלה איננו גדול וגם לפיד לא בדרך להיות ראש ממשלה כאן.

ושנית, אז מה. ואם הליכוד יפסיד אז מה? מי שבינתיים פינה פה ישובים זה הליכוד, מי שרמס את הציונות, את המתיישבים, היו אנשי מצודת זאב ולא ברק, ביילין ושריד. להיפך כשהשמאל בשלטון הרבה יותר קשה לו לעשות ולו פסיק מהאג'נדה שלו - אפילו מאחזים הם בקושי הצליחו לפנות עד היום - הדברים ידועים רבותי - "בימינו רק הליכוד יכול, להגשים את החלומות הרטובים של השמאל".

שלישית בבחירתו של לנדאו לראשות הליכוד יהיה גם משום מסר לציבור, שבפוליטיקה לא הכל מותר, לא גניבת הקולות המרושעת, לא ציניות שאין לה סוף, לא אופורטוניזם חסר תקנה ולא כיסאולוגיה.

לך על זה, עוזי, לך עד הסוף - אולי תצליח להוכיח את מה שרבים בציבור כבר לא מאמינים בו - שנותר עדיין משהו פועם בהריסותיה של מה שהייתה פעם ציונות החילונית.

תאריך:  27/08/2005   |   עודכן:  27/08/2005
מיכאל דבורין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מי שעדיין לא מעודכן במה שמתרחש במדינה בתחום יחסי ההון והשלטון, ישכיל אולי לעשות זאת באמצעות שלל עובדות מאלפות חדשות שהתפרסמו ונחשפו בשבוע האחרון.
27/08/2005  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
הייתי אז כבן חמש, הבריטים שלטו בארץ, ואנשי המחתרות פעלו נגדם.
27/08/2005  |  נחמיה תנא  |   מאמרים
"אני מסכימה, תחתוך", הגיבה האימא הלא אמיתית להצעתו של השופט שלמה המלך. "לא, לא, לא"! נבעתה האימא האמיתית, "תן לה אותו, ובלבד שלא תחתוך". אהבתה לתינוקה, היא הסיבה היחידה לכניעתה. הסוף ידוע: שלמה המלך, זיהה בכניעתה את ההוכחה שהיא היא, האימא הביולוגית - ומסר לה אותו.
26/08/2005  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
הסטטיסטיקה היא כלי רב עצמה לחקר האמת, ובאותה מידה להכשרת השקר. הסטטיסטיקה מאצילה הילה של מדעיות על איסוף נתונים ובאמצעותה אפשר להציג כל אמת כשקר, וכל שקר כאמת.
26/08/2005  |  יובל ברנדשטטר MD  |   מאמרים
הקדמה מתחייבת:
26/08/2005  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il