|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
איפה כדאי ללמוד בינה מלאכותית?

האם ויקיפדיה מוטה פוליטית

ניסיון להוסיף לערך 'הקרן החדשה לישראל' תרגום מילולי שם של הקרן באנגלית - הקרן לישראל חדשה, הסתיים בחסימתו של העורך
05/03/2017  |   יהודית ישראל   |   מאמרים   |   תגובות
חברה חדשה


תרגום שם הקרן לעברית

שמה של הקרן החדשה לישראל בגירסתה האנגלית הוא: New Israel Fund. להלן התרגום המילולי של שם הקרן מאנגלית: בכללי התחביר בשפה האנגלית, תואר-השם (Adjective) בא לתאר את שם-העצם (noun) אותו הוא מלווה. התואר יבוא תמיד לפני שם העצם אותו הוא מתאר. כשיש שם תואר ואחריו שני שמות עצם, התרגום יכול להיות דו-משמעי, והבחירה תהיה על-פי האפשרות היותר סבירה. במקרה שלנו יש שתי אפשרויות: קרן לישראל חדשה וקרן חדשה לישראל. ברור שהאפשרות הראשונה היא הסבירה יותר, ראשית בגלל הקשר בין השם לבין המטרות של הקרן, השואפת ליצור חברה חדשה בישראל על חורבות החברה הישנה, כפי שמופיע באתר הקרן באנגלית. שנית, בגלל שלא מצאנו שהייתה קרן ישנה, שהקרן החדשה באה להחליף אותה. אם זוהי קרן חדשה, היכן או מי הייתה הישנה? בנוסף, על-מנת שהפירוש העברי יהיה חד-משמעי, שם הקרן באנגלית אמור היה להיות The New Fund of Israel (הקרן החדשה של ישראל). כנראה שהעמימות בבחירת השם הייתה מכוונת, כך שיהיה אפשר לפרש בכפל משמעות: בחו"ל-ישראל חדשה, ובארץ-קרן חדשה.

גם המילון הפופלארי 'מורפיקס' מתרגם את שם הקרן כך: "הקרן לישראל חדשה", אבל גם באפשרות הנוספת.

מטרותיה של הקרן

הקרן החדשה היא עמותה שהייתה רשומה בישראל עד 1995. בשנה זו העבירה את פעילותה לארצות הברית, ומאז היא רשומה כעמותה אמריקנית, שאין עליה חובת דיווח לרשויות או שקיפות לציבור בישראל. על כך כותב העיתונאי ליבסקינד במאמר ב-nrg: הקרן "...מעורבת עד צוואר בנעשה בחברה הישראלית ופועלת לשינויה, כפי שהיא מצהירה, רק בלי החובה לדווח למישהו מה עושה היד הזו, מהיכן היא מקבלת את הכסף ולאן היא מעבירה אותו".

מטרותיה של הקרן החדשה, כפי שהן מופיעות בויקיפדיה העברית הן: "הקרן פעילה במגוון נושאים העומדים במרכז השיח הציבורי בישראל, בעיקר בקרב השמאל, וזאת באמצעות תמיכה כספית וטיפוח של מאות ארגונים העוסקים בזכויות אדם, בפלורליזם דתי, בדו-קיום בין יהודים לערבים, בהעצמה נשית ובקידום נושאים סביבתיים. לצד חלוקת המענקים הכספיים מפעילה הקרן את מרכז שתי"ל המספק שירותי תמיכה וייעוץ לעמותות, בעיקר לכאלו הנתמכות על-ידי הקרן‏".

מנכ"ל הקרן (לשעבר), אליעזר יערי, הוסיף והאיר את מטרותיה של הקרן, במכתב ששלח למועצת המנהלים והפעילים של הקרן ב-1999, לאחר ניצחונו של אהוד ברק בבחירות לראשות הממשלה: " "אמש התרחש דבר גדול בישראל. החברה הישראלית, בתצוגה מדהימה של דמוקרטיה, הצליחה להשיג שתי מטרות: לסלק מהשלטון קואליציה ביזארית שגילמה סטגנציה פוליטית, הידרדרות מוסרית, וקלריקליות דתית וחברתית; ולהעניק לחברה הישראלית הזדמנות שנייה... בעקבות הבחירות, יכול כל אחד מאתנו - חברי מועצת המנהלים, אנשי הצוות, מתנדבים ואלפי התורמים - להרגיש סיפוק עם הערכים שמומשו בתוצאות הבחירות... אי-אפשר להסתכל על מה שקרה ולא לראות את טביעות האצבעות הברורות והאמיצות של הקרן החדשה לישראל ושל 'שתיל'... היום הוא יום גדול לישראל, הוכחנו ששינוי חברתי יכול להפיל שלטון פוליטי. משך השנים, הקרן טיפחה ועמדה מאחורי אותו פוטנציאל, שהתפרץ בין לילה כמו הר געש... אנו הקרן החדשה לישראל ויש ביכולתנו להיות כוח חשוב ביצירתה של ישראל חדשה".

מדברים אלה עולה כי מטרתה העיקרית של הקרן היא הקמתה של 'ישראל חדשה'. מטרה אשר מובנית בשמה של הקרן בגירסתה האנגלית.

מטרה זו מופיעה גם במכתבו של דניאל סוקאטש, מנכ"ל הקרן, בתגובה לניסיון להעביר בכנסת את התיקון לחוק האזרחות, אשר יחייב כל מתאזרח חדש להצהיר אמונים למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. לדבריו, ישראל צריכה לשאוף להיות מדינת כל אזרחיה, מדינה דמוקרטית, שאינה מבוססת על זהות דתית.

מברק מסווג שנחשף על-ידי 'ויקיליקס', נשלח משגרירות ארצות הברית בת"א ב-2010, ובו הובא ציטוט מפיה של חדווה רדובניץ, סמנכ"לית הקרן. רדובניץ אמרה כי ישראל תהיה ערבית ברובה תוך 100 שנה וכי היעלמותה של מדינה יהודית לא תהיה האסון שהישראלים חוששים ממנו משום שהיא תהפוך לדמוקרטית יותר [ראו בסעיף 7]

ההפנייה למברק לקוחה מתוך אתר רוטר:

השאיפה של הקרן להקמת 'ישראל חדשה' מוטמעת גם באתר הקרן באנגלית, שמיועד לקהל האמריקני, וכך נכתב שם: Widely credited with building Israel’s progressive civil society from scratch. ובתרגום לעברית: הקרן "בונה מחדש את החברה האזרחית המתקדמת של ישראל מהיסוד".

התרגום של שם הקרן מאנגלית לעברית, ביחד עם הצהרות שלוש מראשיה, מאשרים כי מטרת הקרן היא ליצור 'ישראל חדשה', מדינת כל אזרחיה. מדינה דמוקרטית, שלא על בסיס לאום ודת יהודית.

ניסיונות עריכה בויקידפיה בערך 'הקרן החדשה לישראל'

ניסיון לשנות את שם הערך ב'ויקיפדיה' העברית, בהתאם לתרגום המילולי של שם הקרן מאנגלית לעברית נתקל בהתנגדות עזה של ויקיפדים. מספר ניסיונות כאלה משנים עברו נדחו, והדיונים עליהם בדף השיחה נשלחו לארכיון. ויקיפדיה אומנם דוגלת בשקיפות, אך כנראה שחלק מהעורכים לא, ולכן הניסיונות האלה נעלמו מדף השיחה.

עריכה חדשה של עורכת אנונימית (לא רשומה) שהחליפה שם הקרן בערך לשם חדש: 'הקרן לישראל חדשה' בוטלה מיד והעורכת נחסמה ל-3 ימים, זאת, ללא כל אזהרה מראש ובניגוד לכללי ויקיפדיה. הכללים אומרים כך: לא חוסמים עורכים חדשים מיד עם החשד הראשון ל'השחתה' (כך נקראת עריכה לא לגיטימית) אלא מזהירים קודם, ומנסים לכוון את העורך החדש שאולי לא מכיר את הכללים. הרעיון הוא שצריך לייחס כוונה טובה לניסיונות העריכה ולעודד את העורך החדש להשתפר. העורך שחסם התעלם מכך לחלוטין, אף על-פי שהוא בוודאי יודע את הכללים, וטען כי זו השחתה פוליטית שהצדיקה חסימה מיידית וללא אזהרה.

ניסיון עריכה שני היה 'בקשה להצבעה' על הצעת ניסוח חדשה, שנכתבה בדף השיחה של הערך. ההצעה אומרת כך: יש לרשום את התרגום המילולי בעברית-'הקרן לישראל חדשה'- לצד שם הקרן באנגלית. גם הצעה זו נתקלה בהתנגדות. העורכת האנונימית הואשמה ב-בורות בהבנת האנגלית ובזדון פוליטי. היה ניסיון להשתיק את ההצעה, עוד לפני שהתקיים דיון לגיטימי בדף השיחה (שבעקבותיו הייתה אמורה להתקיים ההצבעה). מישהו חשש מאוד מפני תוצאות הדיון וניסה לחסום אותו בכוח, כבר בראשיתו. נטען שם כי מדובר בניסיון עריכה של 'טרול פוליטי' שעריכתו בזויה וכי יש להתנהג אתו כפי שנוהגים עם טרול – בהתעלמות ובשחזור. הניסיון הזה הסתיים שוב, בחסימה ל-3 ימים. העילה לחסימה הייתה 'טרול'/השחתה פוליטית/הפרת כללי ויקיפדיה...

ניסיון העריכה השלישי גם הוא לא צלח. האנונימית הביאה אסמכתאות לדבריה – 4 מקורות המדברים על המטרות של הקרן ועל התאמתם לשם 'הקרן לישראל חדשה', 3 מהם מפי ראשי הקרן עצמם. התנהל דיון כוחני שבמהלכו ניסו לשלול את הלגיטימיות של ההצעה - כינו אותה מגוחכת, בזויה ומעוררת סלידה ועוד כהנה וכהנה ביטויים. מתנגד אחד העלה הצעה להוספת עריכה, רק כדי לשלול אותה אחר כך מטעמים שכאילו נלקחו מתוך 'מלכוד 22'. עורך אחר טען כי יש לשים סוף ל'פארסה' שמנסה להכניס שטויות לאומניות לערך. עורך נוסף טען כי לא הוצגו מקורות איכותיים אמינים וניטרליים, והתעלם מאלה שכן הוצגו. ויקיפדים בודדים שניסו להתערב לטובת העריכה נדחו. אחת ההצעות שהם העלו הייתה לפנות לבורר ניטרלי דובר אנגלית בכדי שיפסוק בסוגיה, אבל הם נהדפו, הותקפו ואף ננזפו אחר כך בדף השיחה הפרטי שלהם. שני ויקיפדים שהסכימו עם העריכה – עריכתם צונזרה והועברה לארכיון.

בסופו של דבר הוחלט על-ידי אותם מתנגדים שניסיון העריכה הוא בכלל 'הטרלה', ואחרי שדנו ב'דף המפעילים' באפשרויות לחסימה חוקית של האנונימית, כולל בעוון הטרלה כללית של הדף (המצאה שאין לה בסיס בכללי ויקי ולכן נפלה מהפרק) מצאו עילה לחסימתה בפעם השלישית ! העילה הייתה – הפרת כללי ההתנהגות בקהילה, היות ששאלה את אחד המתנגדים אם עבר השתלמות בעריכה בויקיפדיה אצל הקרן לישראל חדשה...

תאריך:  05/03/2017   |   עודכן:  05/03/2017
יהודית ישראל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם ויקיפדיה מוטה פוליטית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
5/03/17 20:18
2
משה כרמל
22/03/19 13:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמריקה כאן. אופנת הפייק ניוז, (Fake news) היינו חדשות מזויפות, תפסה מקום של כבוד במדינת ישראל. פרסום דוח מבקר המדינה על מלחמת צוק איתן קשה מאוד, על גבול רשלנות פושעת. אלא שראש הממשלה ושריו אינם מסוגלים להשלים עם העובדה שאיש פשוט כמו מבקר המדינה וצוותו אשר בדקו את ההיבטים השונים של המלחמה, יעלו טענות כלפיהם, אנשים מורמים מן העם, עילויים בביטחון ואסטרטגיה, עוזריו של היושב במרומים שנמשחו למלוכה לעולמי עד. אז מה עושים? פשוט מאוד: מכריזים בריש גלי וללא בושה שמבקר המדינה אינו מבין בצבא ומלחמות, שכותבי הדוח עליו חתם המבקר מודרכים על-ידי מניעים פוליטיים, הסתה פרועה נגד עיתונאים מבקרים (הם לא כ"כ הרבה), ומיני תרגילים פוליטיים מכוערים. זו שיטת הפייק ניוז, היינו לטמטם את הציבור, לעורר בו שנאה כלפי כל מבקר וכל מי שעז לחשוד שמא הוד מעלתו וחבורת הגמדים שלו עשתה טעות, רחמנא ליצלן, ולהכריז בראש חוצות שהכל קונספירציה אחת גדולה. נו, אחרי הכל, נתניהו מרגיש את הגיבוי הבלתי מסויג של חברו-איש סודו, הוד רוממותו, נשיא ארה"ב טראמפ. גם אצלו כל מעשה טיפשי או כל מהלך חסר תבונה הם מבחינת פייק ניוז. נתניהו וחבריו האחראים למה שנחשף בדוח המבקר יכולים לישון בשקט. מרבית העם עמם. רוב האנשים אינם מאמינים למבקר המדינה אלא לנתניהו, שריו ונושאי כלי האחרים. אז הייתה מלחמה, היו הרוגים, היו פצועים, היו טעויות קשות. אז מה? הממשלה והעומד בראשה אשמים? לא ולא.
05/03/2017  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
ההלכה היהודית, ככל שמדובר בנזק שאדם גורם לחברו, אינה "מסתפקת" רק בפיצוי הנפגע ברמה הכלכלית, אלא יש לה "דרישות" נוספות. כך כותב הרמב"ם: "אינו דומה מזיק חבריו בגופו למזיק ממונו; שהמזיק ממון חברו, כיוון ששילם מה שהוא חייב לשלם - נתכפר לו; אבל, חובל בחברו, אף על-פי שנתן לו חמישה דברים - אין מתכפר לו. ואפילו הקריב כל אילי נביות - אין מתכפר לו ולא נמחל עוונו, עד שיבקש מן הנחבל וימחול לו" (הלכות חובל ומזיק, פרק ה', הלכה ט').
05/03/2017  |  השופט משה דרורי  |   מאמרים
תעלומת שלוש הצוללות הנוספות שהוזמנו במספנות "טיסנקרופ" בגרמניה עבור צי המעמקים הישראלי, תיפתר בוודאי כאשר תסתיים הבדיקה לבירור השאלות שהוצגו בפני הציבור בתחקיר החשוב מאוד ששידר רביב דרוקר בתוכנית "המקור" בערוץ 10. עד אז ראוי להסביר לציבור כי הזמנת הצוללות הייתה ראויה ואולי אפילו הכרחית.
04/03/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
עוד בטרם נכנס האלוף יואל סטריק לתפקידו החדש כאלוף פיקוד הצפון, אחרי שסיים את שירותו כמפקד פיקוד העורף, וכבר מיהר לזרוע חרדה מיותרת בכול תושבי הצפון, כאשר הזהיר, בראיון במגזין של אתר "דיפנס ניוז" האמריקני, כי במלחמה עתידית עם חיזבאללה צפויה בכל רחבי ישראל מתקפת טילים בהיקף של כמה מאות לכמה אלפים ביום. במלחמה זו, כך הבהיר האלוף, יהיה צורך לפנות מבתיהם לפחות 100 אלף אזרחים המתגוררים בטווח של 45 ק"מ מגבול לבנון.
04/03/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
האנטישמיות בעלייה בארה"ב בגלל דונלד טראמפ - וזה בכלל לא קשור לדעותיו של הנשיא עצמו. משום שכאשר מעבירים מסרים של שנאת זרים, הם מגיעים מהר מאוד ליהודים.
03/03/2017  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
במערכות היררכיות דוגמת הצבא, נהוג לייחס משקל עודף לממד פקודות הצבא כאמת מידה ערכית, אף בהינתן צבר של מוניטין שנקשר לדמותו של קצין, בכיר ככל שיהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il