|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

נשא עז

חובות הפרט במסגרת הכלל

התפקיד שהוטל עלינו במעמד הר סיני והבחירה שבחר בנו הקב"ה להיות עם סגולה וגוי קדוש, אין פירושם תוספת זכויות אלא דווקא תוספת חובות
02/06/2017  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

במרבית השנים כמו גם השנה, בשבת שאחרי חג השבועות אנחנו קוראים את פרשת נָשֹׂא. לכאורה, זה עניין אקראי, הרי בכל שבת קוראים פרשה מפרשות התורה, אז יוצא שאחרי חג השבועות קוראים את פרשת נָשֹׂא, מה בכך, חייב להיות קשר בין הדברים? אולי לא חייב להיות אבל אנחנו מניחים שיש, כי בתורה שום דבר אינו מקרי. פרשת נָשֹׂא היא הארוכה מבין פרשיות התורה, מאה שבעים וששה פסוקים, ומתוכם שבעים ושנים פסוקים המספרים על הקרבנות שהקריבו הנשיאים לחנוכת המזבח. וזה מלבד פסוקי ההקדמה והסיכום. מה שמיוחד בקרבנות הנשיאים זה שמדובר בשכפול מדויק. כל אחד מהנשיאים הקריב בדיוק כמו שהקריבו חבריו והתורה חוזרת על כך שתים עשרה פעמים.

פרשני התורה אומרים שאמנם כלפי חוץ, ברובד המעשי, כולם הקריבו אותו דבר בדיוק, אבל בעולם הרוחני יכולים להיות (ואכן היו) הבדלים משמעותיים בין המקריבים. דומה הדבר ליהודים המתפללים שחרית בצוותא - כולם לבושים בטלית ועטורים בתפילין, אבל יכולים להיות הבדלים גדולים מאוד בין יהודי לחברו בהבנת הדברים וממילא גם בעוצמת הדבקות. ברובד המעשי כולם מקיימים את אותה מצווה בדיוק, אבל ברבדים הנפשי והרוחני יש שונות בין אדם לאדם. וזה לגמרי בסדר, כך צריך להיות כי כך ברא אותנו הקב"ה. אומנם שונים זה מזה בפנימיות אבל מחויבים לאותם כללים בדיוק בחיצוניות. את זה מלמדת אותנו התורה בחזרה שלה על קרבנות הנשיאים.

ואיך זה קשור לחג מתן תורה? ובכן עיקרו של החג הוא בקבלת התורה מחדש כמו במעמד הר סיני. מה שמיוחד במעמד הזה הוא שכל עם ישראל היה נוכח, כולל תינוקות בזרועות אמותיהם, אבל באותו מעמד חד-פעמי שמענו מפי הגבורה את עשרת הדברים כשהם מנוסחים לא כפניה לרבים, אלא כפניה ליחיד: אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ. לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל-פָּנָי. לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל, וכן הלאה. הכל בלשון יחיד. כמובן, הפשט הוא שכולם מחויבים בקיום כל המצוות, ועם זאת הפניה ליחיד כמו מדגישה כי על כל אחד ואחת מוטלת אחריות אישית לקיום המצוות. כי אליו אישית פנה הקב"ה כאשר ציווה: זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ. כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ, וְאֶת-אִמֶּךָ. וכן הלאה.

חובת הכלל כלפי עצמו

ואחרי שראינו שקיום מצוות היא חובה המוטלת עלינו כפרטים, על כל אחד ואחת באופן אישי, צריכים לברר מה היחס בין חובה אישית זו ובין טובת הכלל. כי לכאורה הפניה אלי בלשון יחיד כנ"ל, מעניקה לי את הבחירה אם וכיצד לעשות את מה שמוטל עלי אישית ולכלל אין זכות להתערב. אלא שאם זו הכוונה, הרי הקב"ה יכול היה באותה מידה להתגלות לכל יחיד ולומר לו את הדברים בלי שכולם ישמעו. העובדה שעשרת הדברות נאמרו לכל יחיד במעמד כל העם מלמדת שהתנהגותו של הפרט משמעותית מאוד לחיי הכלל. המסקנה המתבקשת היא שיש מחויבות הדדית של הפרט כלפי הכלל וגם להפך, של הכלל כלפי הפרט. וגם את הרעיון הזה מוצאים בפרשת השבוע.

לא אחת דיברנו בעבר על המשימה שלנו בעולם שהיא להוות מופת, גוי קדוש. מה עושים כאשר מישהו, אדם פרטי חורג מכללי הקדושה? אומר הקב"ה למשה רבנו (במדבר ה): [ב] צַו, אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וִישַׁלְּחוּ מִן-הַמַּחֲנֶה, כָּל-צָרוּעַ וְכָל-זָב; וְכֹל, טָמֵא לָנָפֶשׁ. כרגע מצבו הנפשי או הגופני אינו תואם את כללי הקדושה אז צריכים להרחיק אותו מן המחנה. לא באים אליו בטענות על מצבו. ייתכן שזה בכלל לא ברצונו. אבל המציאות היא שכרגע הוא רחוק מהקדושה וזה עלול להשפיע על הכלל. מרחיקים אותו כדי למנוע את התפשטות הֵיפֶך הקדושה: וְלֹא יְטַמְּאוּ אֶת-מַחֲנֵיהֶם, אֲשֶׁר אֲנִי שֹׁכֵן בְּתוֹכָם. לא נעים, אבל טובת הכלל מחייבת. וזו גם טובתו של הפרט, כי ההרחקה הזאת תניע אותו לשוב לקדושה בהקדם.

אמנם בתחומים מסוימים אכן הכלל מנוע מהתערבות בחיי הפרט אבל זה רק כאשר מעשיו אינם משפיעים על הכלל. בעצם, אם מתבוננים באמור לעיל ובתורה בכלל, קל לראות שהתפקיד שהוטל עלינו במעמד הר סיני והבחירה שבחר בנו הקב"ה להיות עם סגולה וגוי קדוש, אין פירושם תוספת זכויות אלא דוקא תוספת חובות. זה נכון לכל פרט בעם ישראל וזה נכון לעם ישראל בכלל. החובה המוטלת על הכלל להרחיק מתוכו את מי שפוגעים בשלמותו הרוחנית אינה נעימה אבל היא מחויבת המציאות. קל וחומר שחייבים להרחיק את אלה המתאמצים לפגוע בשלמותנו הפיזית. כי זכויות הפרט מוגבלות בהכרח לתחומי מסגרת הכלל וכל חריגה מהמסגרת עלולה טומנת בחובה סכנה לכלל.

תאריך:  02/06/2017   |   עודכן:  02/06/2017
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אגדה עממית מספרת שצה"ל דואג למצוא תעסוקה אזרחית הולמת לקצינים בכירים הפורשים מהצבא לאחר שנות שירות רבות. מי שאמורה לספק את השירות הזה היא מחלקת פרישה באגף כוח אדם, שצריכה לעסוק בין היתר גם בהכוונת קצינים בכירים פורשים לקראת הקריירה הבאה.
01/06/2017  |  עמי דור-און  |   מאמרים
הנשיא טראמפ נחוש להושיב את ישראל והפלשתינים לשיחות שלום - בתוך חודש אפילו. ראש הממשלה נתניהו הוא אשר יכול לעזור לטראמפ להגיע לחוף מבטחים ולא להימשך ככמה מקודמיו לביצות טובעניות. מנהיגות אמריקנית בהירת-מחשבה, ומתואמת היטב עם ישראל, תצליח אולי ליצור תנאים נוחים לשיפור הדו-קיום היומיומי ביהודה ושומרון ולהגדלת הסיכוי להגעה לפתרון קבע.
01/06/2017  |  דוד וינברג  |   מאמרים
מי אתה מזכיר המדינה, טילרסון? שגריר (בדימוס) יורם אטינגר, "במחשבה שנייה: יוזמה ישראל-ארה"ב"
01/06/2017  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
המפקחת על הבנקים הגדירה אשראי גרוע כעודף מלח בתבשיל. המשל נשמע נחמד אך רחוק מלהסביר את התופעה של דחיפת האשראי הצרכני ודחיפת אשראי בכלל.
01/06/2017  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
המערב התעייף מהפרדיגמות "החדשניות" והדומיננטיות במחצית השנייה של המאה ה-20: דמוקרטיה ליברלית (שלטון ה"פוליטיקלי קורט"), פוסט מודרניזם (שלטון הניאו-אנרכיזם וקדושת האני "העליון"); הללו מחוללים יותר דילמות מפתרונות: המיקוד ב"אני" הופך לאגואיזם. הדמוקרטיה הופכת לפרקליטוקרטיה. התקשורת היא המשטרה החשאית של המעמדות "הנאורים". העיתונות המקצוענית מתה. החופש הופך לאלימות ואנרכיה. הגלובליזם מפרק בתהליך מואץ את מוסדות מדינת-הלאום ואת הסולידריות הלאומית. "נדידת העמים": הגירת מבקשי עבודה במסווה של פליטים, מרסקת את הלכידות והקיום בצוותא של האוכלוסיות במדינות הדמוקרטיות. הטרור האיסלאמי הפונדמנטליסטי והלא אנושי, שאיננו מטופל כראוי, משבש את סדרי החיים ושלוות הנפש ומציג איום גובר על הסדר העולמי "החדש" והישן גם יחד. חלק מהאוטופיסטים של המערב, עדיין אינו מבין זאת, אבל הם הולכים ומתפכחים.
01/06/2017  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il