|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

פרשת השבוע חקת

אנחנו אחרי קורח

פרשה זו מעצימה את הזהות בין העם עם מנהיגיו המנהיגים היו תמיד זמינים בקרב העם לספוג כעסו ולהתפלל בעדו כדי להסיר מעליו צרה וצוקה
29/06/2017  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
למדים [צילום: מוסאב אלשמי/AP]


שבת שלום קהל קדוש. חֻקָּה לְטָהֳרָה
פָּרָה אֲדֻמָּה הוֹרָאַת חֹק סְתוּמָה
זוֹ חֻקָּה חֲקוּקָה תְּמוּהָה וּקְדּוּמָה
יַעַן כִּי גּוּף מְטַמֵּא מְשַׁמֵּשׁ טָהֳרָה
הוֹרָאָה סְתוּמָה מְחַיֶּבֶת הַבְהָרָה
אֵין תֵּימָהּ זוֹ חֻקָה בָּרָה
חֻקָּה חֲקוּקָה גְּזֵרָה הִיא לַטָּהֳרָה
כְּכֹל חֻקָּה מְקוֹרָה מִלִּפְנֵי הַגְּבוּרָה
לֹא בִּכְדִי בְּיִשְׂרָאֵל עֲדָיִן אֵין חֻקָּה
כִּי לֹא הִגִּיעָה עֵת לְחֻקָּה חֲקוּקָה
כַּךְ סוֹבְרִים בְּנֵי תְּמוּתָה
עַד אָז נְטָהֵר עַצְמֶנוּ מִכֹּל טֻמְאָה
לְבַל נֶחֱטָא בְּאֵין פָּרָה וְנַזִּיל דִּמְעָה
וֻנְסַלְּק מִקִּרְבֶנוּ כֹּל נָגוּעַ וְכֹל טָמֶא
לַמְרוֹת שֶׁזֶּה נֶחֱשַׁב מַחֲזֶה מְדֻמֶּה
וְהַשָּׁלִיט עֵינָיִם מְסַמֵּא
כִּי אָנַחְנוּ אַחֲרֵי קֹרַח
כְּשֶׁמַאֲבַק עַל הַשִּׁלְטֹון הִגִּיעַ לְקֵצוֹ
וְּכַךְ טַעֲנוּ בִּפְנֵי מֹשֶׁה קֹרַח וַעֲדָתוֹ
בְּכַךְ בִּקְשׁוּ הַמּוֹרִים מִרְיָם לְתַרְצוֹ
וּבְהִתְכַּחֲשַׁם לִרְצוֹן הָאֵל וּלְחֻקָּתוֹ
נִסְפּוּ וְלֹא זָכוּ למְחִילָתוֹ


סוף הנדידה של ישראל עד ירדן ירחו

מתוך פרשת חֻקַּת למדים אנו כי בני ישראל הגיעו כמעט לסוף הנדידה במדבר לקראת הכניסה לארץ כנען.אנו מסיקים זאת מעיון בפרשת שלח לך - הידועה כפרשת "המרגלים" שם צוּיָן הזמן שבו נשלחו המרגלים שהוא בתום מעט יותר משנתיים מיציאת מצרים. כפי שראינו הנשלחים לתור את הארץ עשו מלאכתם רעה, אחרי שתרו את הארץ ארבעים יום כאמור שם: ושבו מתור הארץ מקץ ארבעים יום (שלח לך יג/כה) בפיהם תאור שהפיל פחד על העם, בתארם את יושבי הארץ כך: אפס כי עז העם הַיֹּשֵׁב בארץ והערים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מאוד וגם ילידי הענק ראינו שם, (שלח לך יג/כח) ובהמשך הוסיפו המרגלים להפיל אימה על העם באמרם: שם ראינו את הנפילים בני ענק מן הנפילים ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם. (שלח לך יג/לג) בכך הרתיעו את העם מלרצות להלחם על כיבוש הארץ. זו הייתה הסיבה שבגינה הקב"ה גזר על ישראל להשלים נדידתם במדבר ארבעים שנה כמנין הימים שתרו בה את הארץ. למעשה בכך, נוספו עוד שלושים ושמונה שנים על השנתיים שנדדו עד למאורע המרגלים, נאמר בפרוש זאת עד שימותו כל אלה שיצאו ממצרים במדבר ואז הדור שנולד במדבר לא יזכור את מצרים ולא יבקש לשוב אליה כפי שעשו אבותיהם שהיו במצרים. ברם אין אנו רואים תאור המתאר מה התרחש עם העם במדבר במשך שלושים ושמונה שנים הנוספות ורק בסוף פרשת חקת נאמר: ויסעו בני ישראל ויחנו בערבות מואב מעבר לירדן יְרֵחוֹ (כב/א).

פרשת חקת עוסקת בנושאים רבים וחשובים

פרשת חקת פותחת בנושא טמאה וטהרה כאשר אדם נטמא שבעה ימים בנוגעו במת הוא נטהר רק באפרה של פָּרָה אֲדֻמָּה וזה נושא מספר אחד. באין אפר פרה אדמה הנטמא במת לא נטהר. ועל מצוה תמוהה זו אומר רש"י: לפי שהסטן וְאֻמּוֹת העולם מציקים בדברים מצערים את ישראל לומר: מה המצוה הזאת ומה טעם יש בה? לפיכך כתב בה "חֻקָּה" - גְּזֵרָה היא מלפני אין לך רשות להרהר אחריה. הנושא השני בפרשה הוא מות מרים בְּקָדֵשׁ למרות היות מרים נביאה ראשונה בעם ישראל, הפרשה הבתפקה בתאור מותה בקָדֶשׁ בחמש מלים אלה: "ותמת מרים שם ותקבר שם" אף לא נאמר אם העם בִּכָּה את מותה . אלא שבמותה של מרים חדלה באר מרים לתת מים, ואז החלה פרשת "מי מריבה" מקום בו התרחש מאורע שחרץ דינם של משה ואהרן, בעיקר חרץ דינו של משה כי הקב"ה גזר עליו שלא יכנס לארץ עם העם וזאת מפני שמשה הכה על הסלע להוציא מים, בעוד נצטוה לדבר אל הסלע, כלשון הכתוב: ודברתם אל הסלע לעיניהם ונתן מימיו... (כ/ח) הצידוק ל"ענישה" חמורה זו כיון שמשה ואהרן היו חלשי אמונה שנאמר: יען כי לא האמנתם בי (כ/יב) לעיני בני ישראל . מנושא זה אנו עוברים להטית מסלול ההליכה במבר מארץ אדום שמלכם סרב לתת לישראל לעבור בארצו אל "הֹר ההר". כי שם מתרחשים שני ארועים: האחד חילופי גברא על-ידי משיחת אלעזר ככהן גדול במקום אביו אהרן, והשני מות אהרן ואבלות ישראל שלושים יום שהפכו להיות מנהג ממנהגי האבלות בישראל וגם במות אהרן נאמר: וימת אהרן שם בראש ההר ולא נהיה ליעד עליה לקבר. מיד לאחר מכן החלה המלחמה בכנעני שהוכה על-ידי ישראל ב"חרמה". שֵׁם זה הפך למושג "חרמה",כמתן "מכה נצחת" ובהגיע העם ל"באר" כפי שנאמר על שם "באר מרים", היה על העם להלחם בסיחון מלך האמורי ובעוג מלך הבשן ובממלכות כנען עד הגיעו לארץ מואב אליה פלש.

דין העומדים בראש העם כדין העם

פרשה זו מעצימה את הזהות בין העם עם מנהיגיו. מן האמור מצאנו שמשה ואהרן וגם מרים, צעדו במדבר עם העם ולא התבדלו ממנו. ומה שנאמר על כלל ישראל זה כלל את העומדים בראשה. העם צמא גם המנהיגים צמאו, העם רעב גם המנהיגים רעבו. המנהיגים היו תמיד זמינים בקרב העם לספוג כעסו ולהתפלל בעדו כדי להסיר מעליו צרה וצוקה. הצמא, במות מרים, הציק לעם שנאמר: ותמת שם (בקדש) מרים ותקבר שם ולא היה מים לעדה (כ/א,ב), מכאן שכל ארבעים השנה הייתה לעדה באר מרים חיים שנעה אתם במסעותיהם. במות מרים יבשה הבאר. ויקהלו אנשי העדה על משה ועל אהרן ורטנו על הצמא ועל כי הוציאום ממצרים "למות במדבר". משה ואהרן לא התבדלו וחשו בסבל העם, לכן פנו אל הקב"ה באהל מועד לבקש מהקב"ה, הכל יכול, לתת לעם מים לשתות בידעם כי הם דור המדבר שהקב"ה גזר עליהם שיכחדו ולא יכנסו לארץ וכי גורל המנהיגים משה ואהרן היה אותו גורל. לולא נענשו משה ואהרן למות במדבר כמו כל הדור ההוא, היה בכך משום עשית דין אחד לַמַּנְהִיגִים ודין אחר לַמֻּנְהָגִים. ראינו שישראל בימינו מקפידה על לא תהדר פני מנהיג, על המנהיגים במשפט החילו "מבחן בוזגלו" הוא מבחן דין אחד לעני ולעשיר לאזרח ולמנהיג. לפי הכלל שבתורה: לא תהדר (פני גביר) ותשפיל פני דל ואביון. דין אחד לְכֻלָּנָה. לפיכך הבה נסכם זאת ונאמר לכל, עני או עשיר, הדיוט, או מנהיג, וגם לחרד לקיום ישראל: צאו ולמדו!

לִמְדּוּ מְהֶאָמוּר מוּסָר הַשְׂכֵּל
כְּשֶׁהעָם אֶת יַקִּירָיו מְשַׁכֵּל
הֲרֵי הַנּוֹתֵן לַמִשְׁתַמֵּט חָסוּת
חוֹטֵא הוּא וְנוֹשֵׂא בַָּאַחְרָיוּת

הֶחָרֶד מְקוֹמוֹ בְּרֹאשׁ הַסֻּלָּם
כְּדֻגְמָא וּמוֹפֶת מֵאָז וּמֵעוֹלָם
נוֹשֵׂא בְּאַחְרָיוּת עַל מְחְדָּלָיו
וּלֹא יוּכַל לִרְחוֹץ בְּנִקְיוֹן כַּפָּיו

זֶה שֶׁנֶּאֱמַר:בִּינוּ בּוֹעֲרִים בָּעָם
וְנֶאֱמַר שָׁם מָתָי תַשְׂכִּילוּ גָם
כִּי יוֹשֵׁב שָׁמָיִם דְּבָרוֹ הִשְׁמִיעַ
בְּנַעֲשֶׂה וְנִשְׁמַע כֻּלָּנוּ הִשְׁבִּיעַ

אַף אִם זוֹ מִצְוָה לִלְמוֹד תּוֹרָה
גָּם הֱיוֹת יוֹצֵא צָבָא הִיא מוֹרָה
כִּי גָּם הָאַבְרֶךְ אֶחֶד מֵהָאֻמָּה
וְזֹאת חֻקָה כְּחֻקַּת פָּרָה אֲדֻמָּה

תאריך:  29/06/2017   |   עודכן:  29/06/2017
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע שעבר, לא הרחק מאולימפיה ביוון העתיקה, קראתי את נאום התוכחה של אהוד ברק, ומסקנתו כי נתניהו מוביל את המדינה לאסון בגלל רצון ההישרדות שלו. זמן קצר לאחר מכן צפיתי בניצחון של הרפובליקאים על הדמוקרטים בבחירות מיוחדות לבית הנבחרים האמריקני בכמה מחוזות בחירה. על-רקע הכישלון הדמוקרטי החלו להישמע קולות הקוראים לננסי פלוסי, מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, להתפטר מתפקידה. הגברת, בת 77 לערך, השיבה להם שאין בכוונתה להתפטר, ולא הם, יריביה, יקבעו לה מתי לפרוש מתפקידה. ננסי פלוסי מצויה בצמרת מזה 16 שנים, ומאז שנת 2003 היא מכהנת כיושבת-ראש הסיעה הדמוקרטית בבית הנבחרים, פעם כסיעת מיעוט, פעם כסיעת רוב. הנימוק המרכזי בדרישה להתפטרותה היו הכישלונות שלה, ולא רצון ההישרדות שלה בתפקידה ארוך השנים. עניינו של מאמר זה הוא לדון במושג "הישרדות" בהקשרו הפוליטי. אצלנו הפך המושג הזה לכינוי גנאי, בעיקר כלפי נתניהו, המואשם חדשים לבקרים ברצון ההישרדות שלו המוצג כחטא, כמשהו שהדמוקרטיה התקינה סולדת ממנו.
29/06/2017  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
הסנקציה החדשה מבית היוצר של מחמוד עבאס נגד תושבי רצועת עזה היא הפסקת הטיפול הרפואי בבתי החולים של ישראל ובחו"ל לחולים קשים שזקוקים לו. על-פי נתונים של משרד הבריאות של חמאס ברצועה ישנם 1662 חולים כאלה, 4 מהם, כנראה גם ילדים, מתו בימים האחרונים מכיוון שלא קיבלו את הטיפול הדרוש.
29/06/2017  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
פרשת חוקת פותחת במצווה תמוהה ביותר שניתנה לעם ישראל. מצות פרה אדומה שבאפר שלה מטהרים טמאים לנפש אדם. "דבר אל בנני ישראל ויקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר אין בה מום אשר לא עלה עליה עול" (במדבר,יט,ב). זוהי אחת המצוות שטעמיה וסיבותיה אינם ברורים ויש לקיימה רק כי כך צווינו.
28/06/2017  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
חשיבות לימוד מדעי הטבע, כחלק עקרי מתוכנית הלימודים של הנוער, היא עצומה ומורכבת מכמה רבדים.
28/06/2017  |  זאב הולנדר  |   מאמרים
רשימתו של העיתונאי, איתמר לוין ("מחלקה ראשונה" - תאריך 28.6.2017) בדבר דחיית הצהרתו של הפטריארך היווני-אורתודכסי, תיאו פילוס השלישי לשלטונות מס שבח, לפיה החכיר 550 דונם בירושלים, לתקופה של 110 שנים, במחיר של 1.78 מיליון שקל, בידי שלטונות מס שבח, העירה וקוממה בי זיכרונות נערות ושחרות.
28/06/2017  |  חיים שטנגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il