|
תיכון, סירב לשמש חותמת גומי
|
|
|
|
|
אחרי מאמץ כביר מצד משרד התחבורה ומשרד האוצר, יצאה הרפורמה בנמלים לדרך, לתפארת מדינת ישראל. הוקמה חברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים בע"מ, וזו מחזיקה עתה בנמלים, הפועלים, כל אחד, כיחידה עצמאית ונפרדת. המדובר בתהליך כלכלי מורכב ובעל משמעות עצומה למשק ולבעלי עניין, ולכן אולי אין פלא, כי בעיצומו של התהליך חוגגים כל מני גורמים קשורים, ואלה "גוזרים קופונים" על חשבון הציבור.
בחגיגה משתתפים הפעם כמה בכירים מהחברה החדשה, שעבדו בחוזה אישי קודם לכן במסגרת רשות הנמלים: עמוס רון, רישאר בן-חיים, יחזקאל דסקל וגלעד דוויק; וכן ארבעה עובדים נוספים שעבדו במסגרת ההסכם הקיבוצי: שלמה ברימן, אורון פרץ, אידה שפירא ויוסי אלימלך. כל אחד מהם קיבל מענק בגובה של עשרות אלפי ש"ח לפחות, דבר שהוסבר במאמץ שהשקיעו לקידום ההפרטה. אלא שהכספים שולמו לא רק באופן בלתי תקין, אלא בניגוד מפורש להחלטות, ואף למרות שהיו"ר, דן תיכון, מיאן בתחילה לחתום ולאשר את ההטבה.
נושא המענקים לבכירים נדון בישיבת ועדת הארגון של החברה שהתקיימה ביום 24.2.05, וזאת על-פי הנחייתו של תיכון שסירב לשמש 'חותמת גומי'. הוא הציג בפתח הישיבה מכתב ממנו המופנה אל הממונה על השכר באוצר, יובל רכלבסקי, בעניין מענק מיוחד. תיכון הודיע כי המכתב שנועד לאשר את ההטבה לא נחתם על ידו, משום שלדעתו הנושא צריך לעבור דרך ועדת הארגון של החברה. הטקטיקה שבה נקט נובעת ממורת רוחו מכך, ומסירובו למעשה לאשר לאותם בכירים תשלום מענקים אלה, במיוחד כאשר אלה באים על-חשבון החברה החדשה. תיכון עמד בסירובו, גם לאחר שרשות החברות הממשלתיות המליצה לאשר את המענקים. הטעם להתנגדות: המדובר בעובדים בכירים שקיבלו הטבות במסגרת ההסכם הכולל של המדינה עם עובדי ומנהלי רשות הנמלים, ולכן אין מקום לאשר להם הטבות ומענקים נוספים, במסגרת החדשה שזה עתה הוקמה.
בישיבה שהתקיימה, כאמור, השתתפו עו"ד נורית אמיתי (יו"ר ועדת האירגון), דן תיכון, מרים מיכאלי ואסף רגב. מפרוטוקול הישיבה עולה, כי חברי הוועדה התנגדו למתן ההטבה. אמיתי העירה: "יש להתייחס לסוגיה כיצד יראה מבחינה ציבורית תשלום המענק המיוחד לבכירים. בנוסף, קבלת החלטה כהחלטה ראשונה של הארגון בנושא מתן מענק מיוחד והטבות שכר, נראית בעייתית"; תיכון העיר: "אותם עובדים שלגביהם מדובר, עשו את העבודה במסגרת רשות הנמלים. הנושא יורד מסדר היום. המענקים המיוחדים, במידה וישולמו, הם לא ישולמו מכספי חברת נמלי ישראל"; אסף רגב ביקש לדעת האם שולמו להם שעות נוספות בגין המאמץ המיוחד המדובר (התשובה חיובית), מי הגורם שגיבש דווקא את הרשימה הכוללת של אותם עובדים, והאם יתכן שעובדים נוספים יבואו ויבקשו הטבה דומה.
בסופה של הישיבה סוכם: "הוועדה ממליצה בפני הדירקטוריון כי תשלום מענק מיוחד לעובדים בכירים המועסקים בחוזים אישיים בהתאם למפורט במכתב ליובל רכלבסקי מיום 16.2.05 וכן תשלום מענק מיוחד נוסף לארבעת העובדים הבכירים שנכללים בהסכם הקיבוצי כמפורט במכתב ליובל רכלבסקי מיום 17.2.05, שני הנושאים הללו יורדים מסדר יומה של ועדת הארגון".
ההחלטה הנ"ל היתה אמורה לחתום את הנושא. אלא שלא כך אירע: בשבועות האחרונים, ובניגוד להחלטה, ואף בלא אישור דירקטוריון החברה, שולמו הכספים לבכירים, שלא לומר "נמשכו".
חברת נמלי ישראל מסרה בתגובה, כי "הגורמים המוסמכים באוצר - יובל רכלבסקי, הממונה על השכר, סגן הממונה על השכר, ורשות החברות הממשלתיות, אישרו מענק מיוחד למנהלים הבכירים של רשות הנמלים, אשר פעלו, במאמץ מיוחד לביצוע הרפורמה ההיסטורית בנמלים, שהביאה לפירוק הרשות.
ועדת הארגון של דירקטוריון חברת נמלי ישראל החליטה בזמנו להוריד הנושא מסדר יומה, בהיותו נוגע לעבודתם ברשות הנמלים.
עמוס רון, מנכ"ל חברת נמלי ישראל [אחד הנהנים מהמענק, י.י.], אמר בתגובה כי אותם גורמים אשר ניסו להכשיל את הרפורמה, פועלים כעת כדי לנסות ולמנוע את המענק שניתן למנהלים שעשו אותה".
ממשרד אוצר נמסר בתגובה, כי רשות החברות הממשלתיות וכן הממונה על השכר, מצפים שחברת נמלי ישראל, אליה הועברו הנמלים במסגרת הרפורמה, תכבד את ההחלטות ותאשר את המענקים.